Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2003, 23:29
Shade
Shade is offline
Ik ben hier nu een tijdje en ben wel benieuwd hoe jullie dan over bijgeloof denken....
Loop jij expres niet onder een ladder door of vermijd je zwarte katten. Of geloof je echt dat 13 een ongeluks getal is.

Ik vindt bijgeloof eerlijk gezegt de grootste onzin die er is....
Ik denk ook niet dat er veel zijn die het wel geloven...
Maar geloof je wel zeg dan ook waarom (argumenten) en zeg het ook maar als je niet gelooft

kben benieuwd
Oud 30-05-2003, 00:21
Verwijderd
Heb het altijd getart, ben onder ontelbare ladders doorgelopen (tenzij er net iemand op stond te werken, heb nu niet bepaald zin om een klots verf of water over me heen te krijgen), we hebben een zwarte kat gehad en 13 is mijn geluksgetal, om het nog beter te stellen: vrijdag de 13e is mijn geluksdag, op die dag gebeuren alleen maar leuke dingen, tot nu toe .

Veel spinnen in een huis zouden geluk en vruchtbaarheid betekenen, ik ben als de dood voor die beesten dus hoe minder spinnen hoe beter, klavertjes 4 brengen geluk, sinds mijn moeder het uit haar portefeuille heeft gegooid, gaat het stukken beter. Ik heb wel een tijdlang zout over mijn linkerschouder gegooid als ik het had gemorst en ik klop alles af. Ben dus niet bepaald bijgelovig, wel gelovig, maar de dingen die met bijgeloof hebben te maken zijn vaak gebaseerd op absurde dingen (alhoewel spinnen dus wel degelijk in eens schoon en gezond huis liever zitten, vandaar dat ik mijn kamer nooit poets ) en ik deed nix liever dan bewijzen dat het onzin was. Waarom ik het niet geloof... geen idee, waarschijnlijk omdat ik het meeste zo belachelijk vind .
Oud 30-05-2003, 08:30
Verwijderd
Geloof er niet in.
Oud 30-05-2003, 11:23
Shade
Shade is offline
ik heb een keer een weddenschap met iemand die in bijgeloof geloofde gemaakt.
1 jaar terug volgens mij, toen heb ik op vrijdag de 13e:
-onder 14 ladders door gelopen (Ik kon er maar 2 vinden dus steeds maar 7 keer dezelfde )
-3 Zwarte katten geaaid
-Een spiegel(tje) gebroken

en ik heb nog niet echt last van die 7 jaar ongeluk
Oud 30-05-2003, 12:52
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 30-05-2003 @ 12:23:
ik heb een keer een weddenschap met iemand die in bijgeloof geloofde gemaakt.
1 jaar terug volgens mij, toen heb ik op vrijdag de 13e:
-onder 14 ladders door gelopen (Ik kon er maar 2 vinden dus steeds maar 7 keer dezelfde )
-3 Zwarte katten geaaid
-Een spiegel(tje) gebroken

en ik heb nog niet echt last van die 7 jaar ongeluk
Een vriend van me had op mijn kamer een spiegel gebroken, ook nog niet veel van gemerkt, hij niet en ik niet en aan de hoeveelheid scherven te denken die ik al heb gemaakt, zou ik de rest van mijn leven in t geluk moeten zwemmen
Oud 30-05-2003, 18:44
Verwijderd
mensen maken het er vaak naar, lopen ze onder een ladder door en dan gebeurd er iets dan wijten ze de ladder (goed gezegd? ) maar als ze langs de ladder waren gelopen was t waarschijnlijk ook gebeurd denk ik
Oud 30-05-2003, 22:22
Verwijderd
ik ben niet bijgelovig... ik loop net zo makkelijk onder een ladder door, als dat ik een zwarte kat koop op vrijdag de 13de bij wijze van spreken
vinnut maar onzin allemaal ...
Oud 30-05-2003, 23:13
Outdated Spirit
Outdated Spirit is offline
ik geloof er niet egt in ik vind katten lief en ladders boeien me niet...

13 is gewoon een nummer. en vrijdag isset begion van het weekend.
Oud 01-06-2003, 15:01
Firefly182
Firefly182 is offline
hehe, hier heb ik mijn profielwerkstuk over gehouden.
Bijgeloof is troost en hoop in donkere tijden.
Ik citeer uit m'n hoofd:"Vroeger in de middeleeuwen had men het zwaar, slechte hygiene, honger en dood. De mensen waren bang en zochen hun houvast bij bijgeloof".
Oud 06-06-2003, 22:59
miffy
miffy is offline
sjah.... gloof dr nie egt in... maar ja je weet nie he. je kan nie verglyken, wat er was gebeurt als je wel/niet onder die ladder door was gelopen. dus je weet nie of er wat anders is gegaan. dat kan je nie weten. ik lok t nie uit, ofzo maar voor een weddenschap doe k t rustig. ben gwoon superstronteigenwys! maar ja ff ontopic: ut boeit me nie zo, dus kap k dr mee, want aan al die onzin hebbie ook nix.

miffy
Oud 06-06-2003, 23:09
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Ik geloof niet echt in bijgeloof... sterker nog ik vind het onzin.
Oud 06-06-2003, 23:13
miffy
miffy is offline
Citaat:
Nar'Hyarmen schreef op 07-06-2003 @ 00:09:
Ik geloof niet echt in bijgeloof... sterker nog ik vind het onzin.

waarom?

miffy
Oud 06-06-2003, 23:18
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
miffy schreef op 07-06-2003 @ 00:13:
waarom?

miffy
omdat ze gebaseerd zijn op toevallige gebeurtenissen. Als bijvoorbeeld een graaf onder een ladder doorliep en daarna werd hij verpletterd door een op hol geslagen stier werd er vroeger automatisch een bijgeloofje aangemaakt.

Er zijn ook landen waarbij een tranende koe onheil voorspelt en de eigenaar van de koe wordt dan het dorp uitgejaagd. Ik bedoel het is gebaseerd op een enkele (of misschien wel dubbele) toevallige gebeurtenis en ik heb nog nooit meegemaakt wat het bijgeloof voorspelde dus...

wat mij betreft is het onzin
Oud 08-06-2003, 20:20
AngelLena
AngelLena is offline
Ben niet erg bijgelovig nee... Het enige wat je mij nooit zult zien tarten zijn de wetten der natuur... Heb het ooit en keer meegemaakt dat een maat van mij en ik en een paar anderen tijdens een onweersstorm aan't kamperen waren en voor de lol buiten stonden te kijken. Die domme gilt opeens: "Hit me, hit me!"
Het onweer was op dat moment nog niet echt dichtbij maar 2 seconden nadat ie dat geroepen had sloeg de bliksem 10 meter naast em in... We waren met z'n allen goddank ongedeerd, maar voor het zelfde geld was het minder goed afgelopen. Ik zag het als een waarschuwing dus de wetten der natuur tart ik absoluut niet. Maar vrijdag de 13e, zwarte katten etc etc... Pff... sorry, maar vind ik een betje bull... Ben trouwens wel benieuwd wie dat spul allemaal verzonnen heeft..
Oud 09-06-2003, 16:36
Shade
Shade is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 08-06-2003 @ 21:20:
Ben niet erg bijgelovig nee... Het enige wat je mij nooit zult zien tarten zijn de wetten der natuur... Heb het ooit en keer meegemaakt dat een maat van mij en ik en een paar anderen tijdens een onweersstorm aan't kamperen waren en voor de lol buiten stonden te kijken. Die domme gilt opeens: "Hit me, hit me!"
Het onweer was op dat moment nog niet echt dichtbij maar 2 seconden nadat ie dat geroepen had sloeg de bliksem 10 meter naast em in... We waren met z'n allen goddank ongedeerd, maar voor het zelfde geld was het minder goed afgelopen. Ik zag het als een waarschuwing dus de wetten der natuur tart ik absoluut niet. Maar vrijdag de 13e, zwarte katten etc etc... Pff... sorry, maar vind ik een betje bull... Ben trouwens wel benieuwd wie dat spul allemaal verzonnen heeft..
alsof de natuur op iemand die hit me roept ingaat....
Gewoon mazzel/toeval/pech dat ie niet geraakt werd

Enne ff offtopic:
waarom worden mensen die bosbranden enzo veroorzaken niet door de natuur gestraft.....
Oud 09-06-2003, 23:54
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 09-06-2003 @ 17:36:
waarom worden mensen die bosbranden enzo veroorzaken niet door de natuur gestraft.....
Waarom wel? De natuur kan niet zelfstandig iets doen waardoor die mensen gestraft worden omdat 'de natuur' geen entiteit is.
Advertentie

Regels voor berichten