Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2003, 13:48
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Irakees verlaat na twintig jaar zijn schuilplaats
Uitgegeven: 27 mei 2003 04:29

LONDEN - De 49-jarige Irakees Jawad Amir durft zich weer op straat te begeven nadat hij zich twintig jaar lang had verscholen voor Saddam Hussein. Amir werd 21 jaar geleden door de inmiddels verdreven dictator tot de dood veroordeeld omdat hij steun gaf aan een sjiitische geestelijke die openlijk voor zijn mening uitkwam.

Amir ontsnapte destijds aan zijn executie - niet door te vluchten naar een afgelegen dorp of het buitenland, maar naar het huis van zijn ouders. Daar verbleef hij al die tijd in een donkere ruimte zonder die ook maar een keer te verlaten.

De krappe ruimte tussen twee muren bevatte niet veel meer dan een radio, tanden die hij mettertijd had verloren en foto's uit zijn jonge jaren. Slechts via een klein gat had hij contact met de buitenwereld. Hij doodde de tijd met het luisteren naar de radio en het lezen van de Koran.

Amir vertelde de Britse omroep BBC maandag dat alleen zijn naaste familie van zijn schuilplaats wist. Zelfs de buren in het kleine dorp Jobah dachten dat hij was verdwenen. Pas nadat het standbeeld van Hussein in Bagdad was gevallen achtte Amir het veilig weer te verschijnen. Hij voelt zich goed, zei hij tegen de BBC, en is optimistisch over de toekomst.

-----------------------------------------------------------------------------------
Wat zou er zijn gebeurd als de vredesdemonstraties gevolgen hadden gehad??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2003, 13:51
SickOfItAll
SickOfItAll is offline
Citaat:
Wat zou er zijn gebeurd als de vredesdemonstraties gevolgen hadden gehad?? [/B]
Dan was hij dood gegaan en had niemand het ooit geweten?
Oud 28-05-2003, 12:12
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
SickOfItAll schreef op 27-05-2003 @ 14:51:
Dan was hij dood gegaan en had niemand het ooit geweten?
idd

Wat zou er gebeurd zijn met de onschuldige doden die zijn gevallen door de oorlog?? Die zouden nu nog leven.

SLOTJE
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 14:32
Verwijderd
Citaat:
SimShalom schreef op 27-05-2003 @ 14:48:
Wat ben jij toch een vreselijke zeur.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 28-05-2003 @ 13:12:
idd

Wat zou er gebeurd zijn met de onschuldige doden die zijn gevallen door de oorlog?? Die zouden nu nog leven.

inderdaad
niet zeuren
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 16:48
Dr_KlawChi
Dr_KlawChi is offline
volgens mij hebben jullie de ruimte waar hij verschuilde niet gezien...ik heb het vanochtend in de krant gezien, het is kleiner dan je denkt

ik zou me echt niet 21 jaar in zo'n klein ruimte verschuilen...
1 of 2 jaar wel misschien maar 21 jaar gaat mij wat te ver.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 16:55
ijscoman
ijscoman is offline
Inderdaad erg vaag dat iemand zich 21 jaar schuil gaat houden in een donkere ruimte maar er was destijds ook geen goede mogenlijkheid om het land te verlaten als je veroordeeld was.

Offtopic:
Waarom is het dat iedereel helemaal geil word van slotjes als SimShalom een topic opent? Dit is toch een normaal nieuwsbericht?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 17:04
Verwijderd
Citaat:
ijscoman schreef op 28-05-2003 @ 17:55:
Waarom is het dat iedereel helemaal geil word van slotjes als SimShalom een topic opent? Dit is toch een normaal nieuwsbericht?
Omdat SimShalom werkelijk élke gelegenheid aangrijpt om te zeiken over hoe fantastisch Israel en hoe slecht Palestina wel niet is. En daar worden we met z'n allen hier ongelooflijk gestoord van.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 17:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Zeer positief bericht.

Dit bewijst maar weer eens dat Amerikaanse interventie ook tot goede dingen leidt, zoals de bevrijding van deze man.

Op een ander forum noemde iemand hem overigens Jawad Amir Frank.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 17:46
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-05-2003 @ 18:04:
Omdat SimShalom werkelijk élke gelegenheid aangrijpt om te zeiken over hoe fantastisch Israel en hoe slecht Palestina wel niet is. En daar worden we met z'n allen hier ongelooflijk gestoord van.
Jij bent anders de 1e die de naam Israel in zijn mond neemt in deze topic.......
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 17:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
En SimShalom heeft in dit topic nog geen enkel woord over Isr-Pal gezegd.

Dus nare man, beter lezen voor je in de aanval gaat!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 18:00
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
.
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-05-2003 @ 18:46:

Deze keer ben ik het volledig met je eens
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-05-2003 @ 18:46:

Citaat:
SimShalom schreef:
Daar zit het 'm in...niet in het nieuwsbericht, maar in de uitermate suggestieve opmerking. Voorbeeld van Atje85: 'wat zou er gebeurd zijn met alle onschuldige slachtoffers als de demonstraties wél zin hadden gehad?'.

Net zo suggestief en provocerend. 't Is een 'moot point' zoals dat heet en hier alleen bedoeld om maar weer eens te onderstrepen dat de oorlog wél goed was, iets waar in het verleden al zoveel loze discussies zijn gevoerd.

Dus helemaal niet slecht gelezen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 18:11
Joostje
Joostje is offline
Dit had absoluut niet door diplomatieke middelen kunnen woirden opgelost !!!

Oud 28-05-2003, 18:13
thugz-angel
thugz-angel is offline
oohh wat zielig voor m, ik zou gek worden daar, ik vind t echt goed dat hij t zolang vol heeft gehouden
Oud 28-05-2003, 18:14
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Joostje schreef op 28-05-2003 @ 19:11:
Dit had absoluut niet door diplomatieke middelen kunnen woirden opgelost !!!

ja...... hij had daar helemaal niet zo lang hoeven zitten
Oud 28-05-2003, 18:18
Verwijderd
Citaat:
thugz-angel schreef op 28-05-2003 @ 19:13:
oohh wat zielig voor m, ik zou gek worden daar, ik vind t echt goed dat hij t zolang vol heeft gehouden
Echt een reactie voor een meisje om de één of andere reden.

Maar wel knap idd.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 18:20
Verwijderd
Als de Amerikanen in 1992 gewoon hadden doorgedrukt en de volksopstanden in Basra e.d. hadden gesteund had meneer Amir er nog eerder vandaan kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 20:15
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 28-05-2003 @ 19:18:

Maar wel knap idd.

echt zon jongensreactie, willen zich altijd een beetj inhouden en niet echt hun gevoel uiten.......hehehehe
Oud 28-05-2003, 20:18
Verwijderd
Citaat:
thugz-angel schreef op 28-05-2003 @ 21:15:
echt zon jongensreactie, willen zich altijd een beetj inhouden en niet echt hun gevoel uiten.......hehehehe
Ja ja...
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 20:34
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 28-05-2003 @ 21:18:
Ja ja...
ja
Oud 28-05-2003, 20:40
BARON
BARON is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 28-05-2003 @ 19:20:
Als de Amerikanen in 1992 gewoon hadden doorgedrukt en de volksopstanden in Basra e.d. hadden gesteund had meneer Amir er nog eerder vandaan kunnen komen.
Alsof de linkse kerk het er dan wel mee was geweest
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 20:42
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef op 28-05-2003 @ 21:40:
Toen zaten de Amerikanen er toch al, bovendien was er toen wel degelijk bewijs voor Iraaks massavernietigingswapensbezit en was er een aanleiding voor een gewapende actie (Irak viel Koeweit binnen, remember?).
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 20:51
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Dat kwam ook in mij op.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 22:41
Martian
Martian is offline
Citaat:
Ik wat toen nog te jong, maar achteraf gezien (wat natuurlijk erg makkelijk is): Ja.
Oud 29-05-2003, 00:17
Vice
Vice is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 28-05-2003 @ 13:12:
idd

SLOTJE
wel oorlog --> onschuldige doden
geen oorlog --> ook onschuldige doden
Oud 29-05-2003, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 29-05-2003 @ 01:17:
Geen oorlog: minder onschuldige doden. Bijv. CIA grijpt in via geheime missie. Maar hier is al genoeg over gediscussieerd lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 16:04
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Vice schreef op 29-05-2003 @ 01:17:
geen oorlog, minder onschuldige doden, want t kon ook op andere manieren.

slotje
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 20:26
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 29-05-2003 @ 17:04:
geen oorlog, minder onschuldige doden, want t kon ook op andere manieren.

slotje
ze hebben wel massagraven gevonden!
en of je nou 1000 (ruime schatting) onschuldige doden heb of ze wachten en dan zijn er een jaar later 2000 onschuldige mensen dood door moord of armoede(ondervoeding)

Onschuldige wel maar als jij mensen boven in een toren zet om te schieten en daaronder mensen zet= gebouw opgeblazen.

18.00 nieuws de:''amerikanen hebben een gebouw opgeblazen waar burgers in zaten"
Oud 05-06-2003, 20:50
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
timbo85 schreef op 05-06-2003 @ 21:26:
ze hebben wel massagraven gevonden!
en of je nou 1000 (ruime schatting) onschuldige doden heb of ze wachten en dan zijn er een jaar later 2000 onschuldige mensen dood door moord of armoede(ondervoeding)

Onschuldige wel maar als jij mensen boven in een toren zet om te schieten en daaronder mensen zet= gebouw opgeblazen.

18.00 nieuws de:''amerikanen hebben een gebouw opgeblazen waar burgers in zaten"

ik beweer nergens dat er geen onschuldige doden waren gevallen als er geen oorlog was gekomen. ik zeg alleen maar dat dit ook op een andere manier opgelost kon worden en dan had je ook GEEN oorlogsdoden en ook GEEN massadoodacties door saddam meer.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 14:30
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 05-06-2003 @ 21:50:

ik beweer nergens dat er geen onschuldige doden waren gevallen als er geen oorlog was gekomen. ik zeg alleen maar dat dit ook op een andere manier opgelost kon worden en dan had je ook GEEN oorlogsdoden en ook GEEN massadoodacties door saddam meer.
hoe dan? vragen of aan saddam of hij weg wilt? laten vermoorden lukt niet dit was de enige en snelste manier
Oud 07-06-2003, 14:31
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
timbo85 schreef op 07-06-2003 @ 15:30:
laten vermoorden lukt niet
Bron?

Citaat:
dit was de enige en snelste manier
niet de enige, ook niet de snelste en vooral niet de beste.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 14:32
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 07-06-2003 @ 15:31:
Bron?

niet de enige, ook niet de snelste en vooral niet de beste.
hoe dan?
Oud 07-06-2003, 14:38
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
timbo85 schreef op 07-06-2003 @ 15:32:
hoe dan?

politiek.

De VS zelf hebben hem aan de macht laten komen, dan konden ze hem er ook wel terugtrekken. Bovendien; ze hebben m nu nog steeds niet. Ik geloof er zelfs in dat ze net voor, of tijdens de oorlog een deal met m(en paar virendjes van m) hebben gesloten.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 14:42
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 07-06-2003 @ 15:38:
politiek.

De VS zelf hebben hem aan de macht laten komen, dan konden ze hem er ook wel terugtrekken. Bovendien; ze hebben m nu nog steeds niet. Ik geloof er zelfs in dat ze net voor, of tijdens de oorlog een deal met m(en paar virendjes van m) hebben gesloten.
politiek????

daar heeft saddam maling aan sancties druk boeit hem niet die sancties hebben alleen de irakese bevolking geraakt zelf heeft hij nergens last van gehad

maar wat voor deal bedoel je?De amerikanen hebben wel gesproken met commandanten in het irakese leger over overgave als de oorlog begon.Maar een deal met Saddam dat weet ik niet hoor wat heeft de VS daaraan ze staan alleen maar voor lul en hebben minder geloofwaardigheid zolang ze saddam niet hebben.
Oud 07-06-2003, 14:45
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
timbo85 schreef op 07-06-2003 @ 15:42:
politiek????

daar heeft saddam maling aan sancties druk boeit hem niet die sancties hebben alleen de irakese bevolking geraakt zelf heeft hij nergens last van gehad

maar wat voor deal bedoel je?De amerikanen hebben wel gesproken met commandanten in het irakese leger over overgave als de oorlog begon.Maar een deal met Saddam dat weet ik niet hoor wat heeft de VS daaraan ze staan alleen maar voor lul en hebben minder geloofwaardigheid zolang ze saddam niet hebben.
Israel negeert sancties al 40 jaar dus...

nee duh, omdat ie door de VS zelf aan de macht is geholpen daar als dictator.

ze hadden t toch over een rustperiode ffies tijdens de oorlog? ik denk dat ze toen wat afspraken hebben gemaakt ,saddam ergens onder hebben laten duiken met wat geld enzo, zodat ze niet een dure oorlog hoefden te voeren.

nee hoor, tijdelijk misschien wel, maar dat kan de vs niets schelen omdat ze toch de enige wereldmacht zijn. T gaat hun erom dat ze de olie zo snel mogelijk kunnen krijgen en saddam boeit ze echt niet zo veel als dat ze beweren anders hadden ze m heus wel kunnen pakken.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 15:15
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
[QUOTE]Atje85 schreef op 07-06-2003 @ 15:45:

ze hadden t toch over een rustperiode ffies tijdens de oorlog? ik denk dat ze toen wat afspraken hebben gemaakt ,saddam ergens onder hebben laten duiken met wat geld enzo, zodat ze niet een dure oorlog hoefden te voeren.

He??? saddam laten onderduiken??? Met geld??? Ben je gek??

Die oorlog ging wel het meest om olie maar die Saddam wilden ze ook echt wel hebben. Anders hadden ze zijn paleizen niet gebombardeerd. En trouwens, die olie konden ze ook wel op een andere manier, die veel mindere geld gekost had, krijgen. Ze konden ook gewoon sancties opleggen dat Saddam zijn olie gewoon moest verhandelen. Dat had ie wel gedaan!!!!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 15:28
Atje85
Atje85 is offline
[QUOTE]sexy adriaan schreef op 07-06-2003 @ 16:15:
Citaat:
Ze konden ook gewoon sancties opleggen dat Saddam zijn olie gewoon moest verhandelen. Dat had ie wel gedaan!!!!
whhahaha weet je wel niet hoeveel sancties saddam al had en dat ie doordaar nix voor de gezondheiszorg kon doen en maar heel weinig olie mocht produceren ??

Hij moest t ook verhandelen ja, vooral aan de VS voor weinig geld.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 15:29
Atje85
Atje85 is offline
[QUOTE]sexy adriaan schreef op 07-06-2003 @ 16:15:
Citaat:
Atje85 schreef op 07-06-2003 @ 15:45:

-He??? saddam laten onderduiken??? Met geld??? Ben je gek??

Nee, ik ben niet gek.
Anders hadden ze m allang gepakt en ze zitten nu ook niet meer achter m aan, want ze hebben Irak toch al als kolonie. Dat mannetje Saddam boeit nou niet meer.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 13:19
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 07-06-2003 @ 16:28:
whhahaha weet je wel niet hoeveel sancties saddam al had en dat ie doordaar nix voor de gezondheiszorg kon doen en maar heel weinig olie mocht produceren ??

Als het ze echt en alleen maar om de olie ging hadden ze die net zo goed ergens anders vandaan kunnen halen; uit alaska ofzoiets!

Ze hebben saddam echt niet laten onderduiken. Als dat iemand daar ooit echt bewijs voor vindt kan de hele regering het wel schudden!!!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 14:25
KBrink
KBrink is offline
He atje 85
je bent wel amuserend maar of iemand dat geschreeuw van jou serieus neemt betwijfel ik.
je hebt wel degelijk af en toe een punt maar je verdraait alles constant en drijft een beetje te ver door.
en nou geen schreeuwreactie maar geef eens wat inhoudelijke info voor al die beschuldigingen die jij doet
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 14:42
Tox
Tox is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 28-05-2003 @ 21:42:
Toen zaten de Amerikanen er toch al, bovendien was er toen wel degelijk bewijs voor Iraaks massavernietigingswapensbezit en was er een aanleiding voor een gewapende actie (Irak viel Koeweit binnen, remember?).
Ja maar het probleem was toen juist de VN, iets waar jullie allemaal zo voor pleiten, de resolutie hield alleen de bevrijding van koeweit in en niet het omver werpen van het regime. Kortzichtigheid van de VN dus.
Oud 08-06-2003, 15:47
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 07-06-2003 @ 16:28:

ja tuurlijk gezondheidszorg geen geld dat ik niet gek als je zelf paleisen,ferrari's,dierentuinen enz. enz.,en dan zijn zoon nog heb dan blijf er weinig over
Oud 08-06-2003, 18:38
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
timbo85 schreef op 08-06-2003 @ 16:47:
ja tuurlijk gezondheidszorg geen geld dat ik niet gek als je zelf paleisen,ferrari's,dierentuinen enz. enz.,en dan zijn zoon nog heb dan blijf er weinig over
Kan je normaal typen aub?

Enne, nee t mocht niet door sancties. (en niet door zn paleizen enzo )
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 18:40
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
sexy adriaan schreef op 08-06-2003 @ 14:19:
Als het ze echt en alleen maar om de olie ging hadden ze die net zo goed ergens anders vandaan kunnen halen; uit alaska ofzoiets!

Ze hebben saddam echt niet laten onderduiken. Als dat iemand daar ooit echt bewijs voor vindt kan de hele regering het wel schudden!!!

*proest*

In Irak zit toch wel iets meer olie dan in Alaska hoor T is (dacht) de 2e land met t meeste olie in de grond, maar t werd te weinig geproduceerd tot voor de oorlog omdat t door sancties niet kon.

En die zussen ofoz van Saddam dan die waarshijnlijk in Engeland mogen gaan wonen? De regering staat al wat te schudden...
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 18:42
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
KBrink schreef op 08-06-2003 @ 15:25:
He atje 85
je bent wel amuserend maar of iemand dat geschreeuw van jou serieus neemt betwijfel ik.
je hebt wel degelijk af en toe een punt maar je verdraait alles constant en drijft een beetje te ver door.
en nou geen schreeuwreactie maar geef eens wat inhoudelijke info voor al die beschuldigingen die jij doet
En wie ben jij?

Geschreeuw

Wat verdraai ik dan? Wat overdrijf ik dan? Ik noem alleen de mogelijkheden en die kunnen best reeel zijn. Als jij t zo goed weet, kom dan zelf eens met een verklaring over waar Saddam bijv. nu zit? En waarom ze geen massavernietingswapens hebben gevonden? En waarom er haast geen tegenstand was door de Irakezen incl Saddam en vriendjes?

En ik geef toch geen schreeuwreactie, ik weet niet wat jij onder schreeuwen verstaat hoor
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 11:15
Tox
Tox is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 08-06-2003 @ 19:40:

En die zussen ofoz van Saddam dan die waarshijnlijk in Engeland mogen gaan wonen? De regering staat al wat te schudden...
Je bedoelt de dochters, nee Groot-Britannie heeft het verzoek afgekeurd
Oud 09-06-2003, 21:25
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Tox schreef op 09-06-2003 @ 12:15:
Je bedoelt de dochters, nee Groot-Britannie heeft het verzoek afgekeurd
dochters ja

Ja, omdat de bevolking er tegen was...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren