Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2003, 19:16
ThR^
ThR^ is offline
Naja ik moet dus een boekverslag maken voor VRIJDAG! en hoe doe ik dat ik moet leren voor mn Toetsweek(nee niet Examen zit in de 2de )

Schrijver: David Almond
Titel: De Schaduw van Skellig

op scholieren.com is ie er niet heb op google ,startpagina gezocht niks te vinde! Plzzz! wil naar de 3de lol
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2003, 19:41
marlies
marlies is offline
toch maar snel het boek gaan lezen
Oud 04-06-2003, 20:53
ThR^
ThR^ is offline
ik moet toch wel leren..? :\
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 13:40
marlies
marlies is offline
Citaat:
ThR^ schreef op 04-06-2003 @ 21:53:
ik moet toch wel leren..? :\
Ja ik snap je probleem maar als je heel internet al afgezocht hebt dan is het moeilijk om nog wat te vinden dus daarom stelde ik voor om het toch maar te gaan lezen tussen het leren door..
Oud 05-06-2003, 17:27
koelkastje
koelkastje is offline
Citaat:
ThR^ schreef op 04-06-2003 @ 20:16:
Naja ik moet dus een boekverslag maken voor VRIJDAG! en hoe doe ik dat ik moet leren voor mn Toetsweek(nee niet Examen zit in de 2de )

Schrijver: David Almond
Titel: De Schaduw van Skellig

op scholieren.com is ie er niet heb op google ,startpagina gezocht niks te vinde! Plzzz! wil naar de 3de lol
Ja kan toch wel lezen, het boek is voor kinderen vanaf 10 a 12 jaar... moet makkelijk lukken. En als je een beetje goed op internet kijkt dan kan je heus wel wat vinden, niet veel maar als je niet wilt lezen dan moet je daar maar mee genoegen nemen.

Maar aangezien ik in een redelijk oke bui ben, volgt hier een aanzetje. (dat je geen examens hebt is ook nogal logisch want die zijn al geweest maar dat tussen haakje)

Titel: De schaduw van Skellig
Auteur: David Almond
Aantal pagina's: 160
Oorspronkelijke titel: Skellig
Jaar van uitgave: 1999
Uitgever: Querido
Vertaald uit het Engels door: Annelies Jorna
Omvang: 152 bladzijden
Prijzen: Zilveren Griffel 2000 & Whitbread Prize voor het beste Engelse kinderboek van 199

Informatie over de auteur:
David Almond (1951) groeide op in het Engelse stadje Felling-onTyne. In dit stadje kende iedereen elkaar zo'n beetje. Er werd veel geroddeld en er werden veel verhalen verteld. Die maakten veel indruk op de kleine David. "Kinderen vormen het meest gevoelige publiek dat er bestaat," zou David Almond later zeggen.

David Almond luisterde niet alleen veel toen hij klein was, hij las ook veel. Hij verslond boeken over Koning Arthur en de ridders van de Ronde Tafel, maar ook de verhalen van Enid Blyton. Ook kwam hij als heel klein kind wel eens in de drukkerij van zijn oom. Hij keek gefascineerd naar de kranten die van de persen rolden. "Je zou kunnen zeggen dat er drukinkt in mijn bloed zit", vindt Almond. Het is geen wonder dat David Almond van jongs af aan zelf boekjes wilde maken. En dat deed hij ook. Zijn eerste boekjes bestonden uit korte verhaaltjes, die David zelf aan elkaar vastmaakte. Later, als volwassene, schreef Almond ook korte verhalen, maar voor volwassenen.

Boeken van David Almond:

1999 De schaduw van Skellig
2000 De wildernis
2001 Het zwarte slik

Samenvatting:

Wanneer Michael met z'n ouders en z'n babyzusje naar de andere kant van de stad verhuist, is het geloven in engelen geen prioriteit. voor hem Het verhuizen heeft hem van z'n vertrouwde buurt en vriendjes weggerukt en daar bovenop is het babyzusje te vroeg geboren. Ik heb deze tekst van internet. Het is het een echt zorgenkindje. Zij zou zo'n beschermengel dus best kunnen gebruiken… Michael denkt echter voornamelijk aan zichzelf: het is een echt rothuis dat z'n ouders gekocht hebben, hij kan niet meer voetballen met z'n vriendjes en z'n ouders hebben alleen maar oog voor de kleine baby.

Alles verandert wanneer Michael tegen de afspraak met z'n ouders in, toch het bouwvallige gebouwtje in de tuin onderzoekt. Daar ontdekt hij een haast schimachtige figuur die hem een paar woorden toekrast en hem daarna nors wegstuurt.

Michael gaat in zijn eentje de buurt verkennen. Hij mag niet in de garage komen, dus daar gaat Michael eerst snuffelen. Hij schrikt zich een ongeluk: op de grond vindt hij een zieke oude zwerver.

"Ik dacht dat hij dood was. Hij zat met zijn benen languit voor zich op de grond en leunde met zijn hoofd tegen de muur. Ook zat hij onder het stof en het spinrag en zijn gezicht was bleek en uitgemergeld. Ik heb deze tekst van internet. Er zaten dode bromvliegen in zijn haar en op zijn schouders. Mijn licht gleed over zijn bleke gezicht en zwarte pak. 'Wat wil je? zei hij.'"
Michael gaat voor de zwerver zorgen. Hij haalt asperientjes voor hem en bewaart eten van de Chinees, want daar is de zwerver dol op. Maar hij eet ook ongewone dingen, als dode bromvliegen en spinnen en vermoedelijk ook muizen. Michael is soms een beetje bang voor de zwerver.

Michaels hoofd raakt boordevol door alles wat hem de laatste dagen overkomt. De zorg om het babyzusje begint ook stilaan bij hem binnen te sluipen, hij heeft een nogal verpletterende ontmoeting met Nina, het nieuwe buurmeisje en natuurlijk laat de oude man in het schuurtje hem ook niet los. Ik heb deze tekst van internet. Hij raakt zo overstuur dat vader besluit om hem een paar dagen thuis te houden.

De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling wanneer Michael Nina in z'n geheim betrekt. Samen ontdekken ze dat de zwerver, die Skellig heet, half mens, half dier is. Skellig heeft vleugels. Nina denkt dat Skellig de nakomeling is van een vliegende dinosaurus.

Michael en Nina beleven een spannende tijd met Skellig. Ik heb deze tekst van internet. Ze zorgen ervoor dat hij een ander plekje vindt, omdat de garage van Michael's huis moet worden gesloopt.

Extra:
In "De schaduw van Skellig" wordt er veel gebruik gemaakt van symbolen , metaforen en mythologische figuren. De fantasie en de realiteit zijn mooi gedoseerd. Ik heb deze tekst van internet. Wanneer Michael en Nina soms letterlijk van de grond gaan met hun merkwaardige vriend, zorgen de school en vooral het zieke zusje snel voor de nodige ontnuchtering.

Eigen mening
Ik vond het jammer dat de illustratie op de kaft voor zo'n concrete invulling zorgt van het Skellig-personage. Het neemt de mogelijkheid weg om zelf weg te dromen bij zo'n mooi en sprookjesachtig wezen. Ik heb deze tekst van internet. Dit is dan ook de enige negatieve noot die er over dit boek te melden valt.

Ik heb het in één ruk uitgelezen en genoten!
Oud 05-06-2003, 17:44
ThR^
ThR^ is offline
aaaahw! Dankje had ik echt nodig ik had wel wat gemaakt maar niet zo veel dit komt echt goed uit! wat kan ik voor jou doen 1 euro sturen met Paypal?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 17:50
ThR^
ThR^ is offline
Ik heb deze tekst van internet.

zelf ff erbij gezet zeker?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 17:59
koelkastje
koelkastje is offline
Citaat:
ThR^ schreef op 05-06-2003 @ 18:50: