Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2003, 18:09
M@niac
M@niac is offline
Elke student die zeurt dat hij/zij geen geld heeft, meot eens wat verder kijken dan de neus lang is.
Ik ben zelf student, en heb genoeg centen, ook al ga ik elke week uit.

Met me eens ??
Oud 13-05-2003, 20:05
Verwijderd
ik vind van niet, ik meot volgend jaar 1 opleiding zelf betalen, de gehele opleiding, de andere krijg ik(dat is mijn 3e opleiding dus daar ligt de grens bij mijn ouders) dus t geld dat ik krijg is voor t jaar erop.

Aangezien ik dan 1 avond opleiding heb een full tijd opleiding en voor de avond opleiding nog 100 uur stage houdt ik weinig tijd over om te werken....dus moet ik t met t geld dat ik krijg doen.

Sommige studenten zijn inderdad luie donders, andere niet, kun je niet over 1 lijn trekken
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 20:18
Tóney
Tóney is offline
Citaat:
M@niac schreef op 13-05-2003 @ 19:09:
Elke student die zeurt dat hij/zij geen geld heeft, meot eens wat verder kijken dan de neus lang is.

Met me eens ??
Nee, ik vind dit nogal kort door de bocht.
De ene student krijgt alles van zn ouders, hoeft niet te werken, geeft een hoop uit en heeft daardoor alsnog te weinig.
De ander moet zelf zn collegegeld betalen, de boeken, dictaten, kamerhuur, kleren, uitgaan enz. Ik kan me voorstellen dat je dat met een normaal bijbaantje nog niet allemaal op kan brengen.
Er zijn zeker studenten die nogal lui zijn en niet werken en toch zeuren.
Maarja, zo heeft ieder mens wat te zeuren.

Jij beweert dat studenten die klagen over geldnood luie flikkers zijn. Jij hebt geld zat, ook al ga je elke week uit. Ik mag aannemen dat jij hard werkt voor je geld?
Oud 13-05-2003, 20:50
BBEM
BBEM is offline
er zijn ook studenten die wel wat aan hun studie doen en dus echt niet zoveel tijd hebben om te werken!
Oud 13-05-2003, 23:55
Verwijderd
In je profiel staat dat je in Roermond woont, woon je thuis of heb je een kamer?

Als je thuis woont, bedenk dan wel hoeveel iemand die op kamers woont meer kwijt is...

Woon je op kamers? bedenk dan dat de huren in de randstad (met name studentensteden) vele malen hoger liggen, ook sommige verzekeringen zijn er hoger.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 10:54
Thomas
Thomas is offline
Niet mee eens, absoluut niet.

Als jij je eigen levensonderhoud, studie en je kamer moet betalen dan heb je vaak al problemen om nog maar niet te spreken over uitgaan en andere luxeuitgaven. Studenten hebben het echt zwaar en dat is niets overdreven.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 11:54
Dominique24!
Dominique24! is offline
Citaat:

Met me eens ??

Ligt eraan wat je studeert. Bij de meeste studies kan je er makkelijk bij werken, bij geneeskunde is het moeilijk.
Oud 14-05-2003, 16:05
Studentje
Studentje is offline
Citaat:

Met me eens ??
Wat is je punt? Mensen zonder geld mogen niet zeuren? Of bedoel je dat ze gewoon moeten gaan werken? Kijk, met een HBO Management opleiding is dat misschien goed mogelijk, maar een èchte studie vergt wel wat meer tijd.
Oud 14-05-2003, 16:10
sjw
sjw is offline
een student komt vaak niet aan het werk......

Oud 14-05-2003, 16:13
M@niac
M@niac is offline
Citaat:
Studentje schreef op 14-05-2003 @ 17:05:
Wat is je punt? Mensen zonder geld mogen niet zeuren? Of bedoel je dat ze gewoon moeten gaan werken? Kijk, met een HBO Management opleiding is dat misschien goed mogelijk, maar een èchte studie vergt wel wat meer tijd.
Echte studie ?
Het gaat zich erom dat zoveel mensen klagen, terwijl ze best in de avonduren kunnen gaan werken, en daar heb ik genoeg voorbeelden van. De meesten studeren dan toch niet, dus waarom niet werken ?!?

En ja , ik werk ernaast KEIhard
Oud 14-05-2003, 18:04
Verwijderd
Ik denk dat je het iets te zwart-wit ziet. Een aantal redenen die meespelen zijn al genoemd: of je thuis woont, welke studie je doet, of je geld krijgt van je ouders. En zo zijn er nog zoveel redenen die meespelen.

Veel mensen kunnen in de avonduren ook niet werken, omdat ze dan wel met school bezig zijn (zeker als je volledige dagen naar school moet en/of overdag stage loopt).

Mij hoor je btw niet klagen, ik red het op zich wel met het geld dat ik heb (hoewel meer natuurlijk nooit weg is, maar goed ).
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 18:53
Ilúvatar
Ilúvatar is offline
sommige opleidingen hebben een hoger percentage studiedruk. en hebben dus die studenten juist minder tijd voor bijbanen e.d.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:50
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
M@niac schreef op 14-05-2003 @ 17:13:
Echte studie ?
Het gaat zich erom dat zoveel mensen klagen, terwijl ze best in de avonduren kunnen gaan werken, en daar heb ik genoeg voorbeelden van. De meesten studeren dan toch niet, dus waarom niet werken ?!?

En ja , ik werk ernaast KEIhard
Ik vind je stelling ronduit belachelijk, ieder mens moet per dag minstens een aantal uur vrije tijd hebben anders ben je voor je 25e al overspannen, en als je studie dan van smorgens 9 tot 6 uur savonds is en je ook nog ns moet gaan werken om in je onderhoud te voorzien, dan noem ik het niet lui als je niet genoeg geld verdient, omdat je geen veel-uren-baan er bij kan hebben...

Lui is iets anders dan een beetje vrije tijd willen overhouden...
Oud 14-05-2003, 23:48
Verwijderd
Precies, als je rekent op 8 uur slaap, 8 uur college, 1,5 uur reistijd, 1 uur tijd om te eten, 0,5 uur voor persoonlijke verzorging, 1 uur sporten per dag dan kom je uit op 20 uur per dag dat je bezig bent.

Dan blijft er 4 uur over. In die 4 uur moet je sociale contacten onderhouden, vrijwilligerswerk doen, tv kijken, eens een goed boek lezen, werken en reistijd naar je werk....

Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 00:08
gimgamgommetje
gimgamgommetje is offline
niet mee eens,, ik heb nu een riant inkomen voor een student vind ik zelf, en dat is omdat ik gemiddeld 3 dagen cq avonden per week werk naast mijn studie. tja, het is dat ik dit werk al deed voor mijn studie en het is verschrikkelijk leuk, ik mis het gewoon as ik een week vrij heb. anders zou ik echt niet weten hoe ik het voor elkaar moest krijgen, echt niet.

ik vind trouwens dat als je vrije tijd wil om te genieten dat een vrije en mischien wel hele goede keuze is die niet altijd met luiheid te maken heeft. Sommige mensen hebben zo hun hobbies en willen fijn leven. Alleen tja, dan verdien je idd minder.

Aan de andere kant,,, als luieren je hobby is heb je toch ook veel minder geld nodig?
Oud 15-05-2003, 01:11
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
Profiel: HBO Management
Dan ben je geen student, flikker.

Misschien dat jij het met dat cursusje kunt veroorloven om ernaast veel te werken, maar als je zoals mijn broertje Technische Natuurkunde studeert, met vijf collegedagen van acht uur plus drie extra uur per dag practica voorbereiden (in je vrije tijd, ja) dan kom je écht niet aan werken toe.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 14:17
M@niac
M@niac is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-05-2003 @ 02:11:
Dan ben je geen student, flikker.

Misschien dat jij het met dat cursusje kunt veroorloven om ernaast veel te werken, maar als je zoals mijn broertje Technische Natuurkunde studeert, met vijf collegedagen van acht uur plus drie extra uur per dag practica voorbereiden (in je vrije tijd, ja) dan kom je écht niet aan werken toe.
G1 student ????
Hbo blijft Hbo he mannetje, en ook dat ik 1 dag in de week vrij heb, dan moet je bij mij school zijn en niet bij mij.

Maar het probleem vind ik dat iedereen loopt te zeiken over geld, en ze wel in 1 weekend hun studiefinanciering er doorheen zuipen. En wat een bullshit, net of je alle dagen met school bezig bent.

Of je werkt in de zomer zo hard dat je reserves opbouwt ( helpt ook ).
Oud 15-05-2003, 22:01
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
M@niac schreef op 15-05-2003 @ 15:17:
Geen student ????
Hbo blijft Hbo he mannetje, en ook dat ik 1 dag in de week vrij heb, dan moet je bij mij school zijn en niet bij mij.

Inderdaad. HBO=HBO. School, zoals je zelf al zegt.
Oud 15-05-2003, 22:33
Verwijderd
Citaat:
M@niac schreef op 14-05-2003 @ 17:13:
Echte studie ?
nee, om je elke avond te gaan werken, dat is zeker lekker...beetje vrije tijd lijkt me ook wel fijn.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 06:12
iamcj
iamcj is offline
Het is maar net waar jij tevreden mee bent, als je ziet wat voor figuren dezelfde HBO studie halen als ik. Sommige kunnen niet eens normaal Nederlands schrijven en dan heb ik het niet over buitenlanders.

Ook een verschil, ik ben bezig met mijn scriptie en heb daar in het begin 2 dagen in de week bij gewerkt. Andere werken bijna dag en nacht aan dat ding. De 1 hoeft maar een uur te leren voor wiskunde, de ander 2 dagen.

Sommige HBO opleidingen kan je zo door heen wandelen. Een vriend van mij heeft 60% van zijn stage zitten internetten en is afgestudeerd met een 6.

Maar een andere vriend, die studeert, moet constant allerlei engelse boeken lezen en lastige tentamens maken. Die is gewoon constant met school bezig.

Als je HBO zo makkelijk doet, moet je misschien wel afvragen of je niet meer had gekunt.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 10:14
m'neer
m'neer is offline
Ergens heeft Maniac wel gelijk, hij brengt het alleen niet zo genuanceerd.

Elke student (let wel; elke student die 'zeurt' over geldtekort) heeft de vrije keuze om te stoppen met zijn studie en fulltime te gaan werken. Echter, de meeste studenten denken rationeel na, en plaatsen hun studie bóven een quasi-aangenaam salaris.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 13:41
beuk
beuk is offline
Citaat:
ook al ga ik elke week uit.

Scholiertje.
Oud 16-05-2003, 17:06
one-monkee
one-monkee is offline
Citaat:
Wawl schreef op 14-05-2003 @ 11:54:
Niet mee eens, absoluut niet.

Als jij je eigen levensonderhoud, studie en je kamer moet betalen dan heb je vaak al problemen om nog maar niet te spreken over uitgaan en andere luxeuitgaven. Studenten hebben het echt zwaar en dat is niets overdreven.
Helemaal mee eens, klasgenootje van mij moet alles zelf betalen, haar ouders zijn net ge-emigreerd naar Schotland en zij bleef hier.
ze krijgt een kleine vergoeding van haar ouders en studiefinaciering maar lang niet genoeg om lekker elke week uit te gaan, net genoeg om wekelijks bij de Aldi boodschappen te doen.

Sommige studentjes worden gewoon lekker verwend omdat de ouders de studie betalen.. dan ben je ook geen student vind ik.
Mensen die zelf voor veel kosten opdraaien heb ik respect voor want ik weet zelf dat het heel veel is...
Oud 16-05-2003, 18:21
Boogie
Boogie is offline
Hangt er vanaf hoe veel geld je van je pappie en mammie krijgt...

Het collegegeld bedraagt een bedrag van iets als €1800,-, wat je niet zo maar eventjes uit je portemonnaie haalt. Daar komen nog eens boeken van €500,- bij en ik de loop van het jaar nog wat syllabi à €10,- tot €20,- per stuk.

De huur van een kamer bedraagt ongeveer €200,- per maand. Daar komen nog eens de kosten van het eten, drinken, de kleding, sport en uitgaan bij.

Bovendien is het zo dat als je serieus studeert, je niet zo bar veel tijd overhoudt in een week. Naast colleges volgen, zal je ook nog eens moeten studeren, werkstukken maken ed. Als je daar nog eens paar avonden in de week bij moet werken, wordt het een zeer zware aangelegenheid.
Oud 16-05-2003, 18:52
Verwijderd
Citaat:
bLeZ schreef op 16-05-2003 @ 18:06:

Sommige studentjes worden gewoon lekker verwend omdat de ouders de studie betalen.. dan ben je ook geen student vind ik.
wat ben je dan damn wat een lompe beredenering
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2003, 19:42
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef op 16-05-2003 @ 19:52:
wat ben je dan damn wat een lompe beredenering
Idd..het maakt niks uit wie je studie betaald of je student bent of niet, die beredenering slaat idd compleet nergens op.

Verder ben je als hbo'er gewoon een student, waarom krijg je anders studiefinanciering (dan had het schoolfinanciering moeten heten)? Volgens mij zijn het vaak mensen die universiteit doen, die dat soort dingen zeggen (volgens mij klopt het volgens de Van Dale ed ook niet echt, maar goed).
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Mijn ouders betalen mijn studie en mijn boeken en dat vind ik meer dan redelijk. Als ze dat niet zouden doen, zou ik waarschijnlijk niet gaan studeren omdat er dan veel teveel druk op me komt te liggen, omdat ik het zo snel mogelijk moet doen, en omdat dat veel te veel geld kost. Je kunt wel vinden dat je geen 'echte' student bent als je je studie niet zelf betaalt, maar ik heb geen zin om met een schuld van +8000 euro aan het eind van mijn studie te zitten.

edit: voordat jullie gaan mekkeren, ik studeer dus nog niet. Ik zit nu in 5vwo en hoop over een jaartje te gaan studeren...

Laatst gewijzigd op 16-05-2003 om 20:08.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 20:04
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
Als je het een beetje geregeld heb krijg je gwoon alles van je ouders.
Ik ben zelfs nog geen student maar ik weet wel dat ik niet in geldnood kom dankzij mijn ouders!!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 20:45
ekki
ekki is offline
Citaat:
Boogie schreef:
De huur van een kamer bedraagt ongeveer €200,- per maand.
Heb jij ff mazzel!
Ik heb trouwens ook mazzel, hoor. Maar voor dat geld heb je meestal in R'dam, A'dam en Utrecht geen kamer (en in andere steden denk ik ook niet meer).

Citaat:
sexy adriaan schreef:
Niet elke ouder kan dat. Zeker niet ouders met een gemiddeld inkomen die bijvoorbeeld vier studerende kinderen hebben. Je hebt geluk dat je ouders dat voor je kunnen betalen. Maar dat valt heus niet bij iedereen te regelen.

Verder zeur ik ook niet echt over geld, maar als ik het doe vind ik nog niet dat ik lui ben. Ik werk niet erg veel (8 uur per week), maar ik werk wel heel hard. Ik moet namelijk ontzettend veel voor school doen, heb 5 volle dagen school (da's overigens alleen dit kwartaal, anders had ik wat meer halve dagen vrij e.d.), ben nooit eerder klaar dan 5 uur en moet soms daarna nog koken, eten en werken. Ik werk dus hartstikke hard, krijg ook stufi, maar geen aanvullende en kan van m'n stufi niet eens de studie + boeken betalen. Da's namelijk echt niet genoeg.

Snap je wat ik bedoel? Niet iedereen hoeft het zo 'makkelijk' te hebben als jij en niet iedereen heeft de mogelijkheid zoveel te werken/verdienen als jij. Ik moet hierbij ook nog 'ns huiswerk maken, waardoor ik vaak tot na middernacht nog aan m'n huiswerk zit. En daarbij: ik ga nooit uit, hoogstens 2x per jaar naar de bioscoop, en geef m'n geld bijna alleen uit aan levensonderhoud en andere nodige dingen.

Dus.

Ik vind het maar een rare stelling en ik denk dat je wel had geweten dat niemand het daarmee eens zou zijn.

Overigens kom ik ook rond, maar ik hou geen geld over om te sparen (komt overigens ook door omstandigheden, maar toch...). Ik moet dus niet klagen, maar dat doe ik soms wel: ik zou best wel relaxter willen leven en meer avonden voor mezelf willen hebben.

Zo, misschien lucht het voor mezelf ook op om dit 'ns ff op te schrijven. Maar goed, wat ik al zei: ik heb genoeg geld om te overleven en ook nog gezond te eten.
Oud 16-05-2003, 21:00
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 16-05-2003 @ 21:45:
Ik moet namelijk ontzettend veel voor school doen, heb 5 volle dagen school (da's overigens alleen dit kwartaal, anders had ik wat meer halve dagen vrij e.d.), ben nooit eerder klaar dan 5 uur
wat studeer je dan?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 13:33
Yolcu
Yolcu is offline
Ik voel me aangesproken..

Ik zit 3 dagen in de week van 8.45 - 17.30 op school. Omdat ik nog thuis woon, ben ik dan elke dag van 7.15 tot 19.00 bezig. Daarna koken, een paar keer in de week boodschappen doen, huiswerk... De andere 2 dagen van de week zit ik minder lang op school, dan werk ik 's avonds.

Een klein rekensommetje voor volgend jaar:

collegegeld E 1445
praktijkonderdelen E 475
examengelden E 265
bijdragen E 60
boeken, readers ongeveer E 250 (en das nog weinig)

Totale kosten: E 2495 (en dan heb ik het nog niet over internetkosten, boodschappen, telefoonkosten, lidmaatschappen, uitgaan, verjaardagen, kleding, vakantie, enz)

Inkomsten: E 71,40 x 10 = E 710,40

710,40 - 2495 = - 1784,60.

Daarvoor zou ik in die 10 maanden 83 avonden moeten werken, dat wil zeggen: 2 avonden in de week. Door gastcolleges, tentamens, studiereizen en projectweken zijn er ook genoeg avonden dat ik niet kan werken, als ik 1 keertje niet ga werken, kom ik dus al niet meer rond. En zoals ik al zei, heb ik het dan alleen nog maar over school; niet over alle leuke dingen.

Maar volgens mij is deze topic alleen maar gemaakt om zo veel mogelijk negatieve reacties te krijgen..
Oud 17-05-2003, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 16-05-2003 @ 21:01:
Mijn ouders betalen mijn studie en mijn boeken en dat vind ik meer dan redelijk. Als ze dat niet zouden doen, zou ik waarschijnlijk niet gaan studeren omdat er dan veel teveel druk op me komt te liggen, omdat ik het zo snel mogelijk moet doen, en omdat dat veel te veel geld kost. Je kunt wel vinden dat je geen 'echte' student bent als je je studie niet zelf betaalt, maar ik heb geen zin om met een schuld van +8000 euro aan het eind van mijn studie te zitten.
Ook als je ouders mee betalen ligt die druk om het zo snel mogelijk te doen op je, je moet je studie (iig een hbo-studie) immers binnen 5 jaar afgerond hebben.

Een studie in 'je eentje' betalen is idd lastig, zeker als het een 'dure studie' is en je op jezelf woont ed. Met studiefinanciering alleen red je het dan niet (ook niet als je bij je ouders woont) en met twee avonden in de week erbij werken, denk ik, ook niet.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Unique schreef op 17-05-2003 @ 14:33:

Inkomsten: E 71,40 x 10 = E 710,40
Waarom maar 10 keer?

Citaat:
Daarvoor zou ik in die 10 maanden 83 avonden moeten werken, dat wil zeggen: 2 avonden in de week.
Waarom kun je alleen in die tien maanden werken?

Ik snap het doel van je post niet zo goed... En waarom voel je je aangesproken? Je bent toch van plan te gaan werken? En als je veel naar school moet, op jezelf woont enz. dan kan 2 avonden in de week best het maximale zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 20:16
Nuck
Nuck is offline
Citaat:

Mensen die zelf voor veel kosten opdraaien heb ik respect voor want ik weet zelf dat het heel veel is...
Wat heeft dat nou met student zijn te maken
Oud 18-05-2003, 11:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
sexy adriaan schreef op 16-05-2003 @ 21:04:
Ik ben zelfs nog geen student maar ik weet wel dat ik niet in geldnood kom dankzij mijn ouders!!
Ik kan dus echt niet alles van mijn ouders krijgen, ik zit nu in 5V en wil na het vwo gaan studeren, mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader betaald voor mij alleen alimentatie, echt geen hoog bedrag. Ik heb ook nog een broertje die hierna naar het mbo wil waarvoor je bijna geen studiefinanciering enzo krijgt en mijn moeder heeft een paar jaar van de bijstand geleeft en werkt zich nu te pletter om rond te kunnen komen en kan dus echt niet heel mijn studie gaan betalen!
Oud 18-05-2003, 11:59
ekki
ekki is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 16-05-2003 @ 22:00:
wat studeer je dan?
ergotherapie.
Oud 18-05-2003, 12:41
M@niac
M@niac is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 16-05-2003 @ 21:01:

edit: voordat jullie gaan mekkeren, ik studeer dus nog niet. Ik zit nu in 5vwo en hoop over een jaartje te gaan studeren...
Helemaal met je eens. Mijn ouders betalen mijn boeken en schoolgeld ook, maar daarvoor hoef ik dan ook die IBG niet. Nee, ik krijg ook geen zakgeld, ik moet er gewoon voor werken wil ik wat uit te geven hebben.

Dat vind ik ook meer dan redelijk.
- Als ik later kinderen heb zou ik ook hun schoolgeld betalen, zodat ze een goede toekomst hadden. Voor mij hoefden ze neit in geldnood te zitten als ze wilden studeren
-Als ik de boeken niet betaald zou hebben, zou ik er allang mee gestopt zijn, omdat ik dan gek werd van mn iegen financien
- Stop met dat zeuren over vrije tijd. Studenten hebben vrij tijd genoeg, en dan doe ik vooral op MBO/HBO.
Mensen die liggen te zeiken dat hun opleiding zo verschrikkelijk zwaar is t.o.v de mijn moet hun mond houden, ze hebben er zelf voor gekozen.
Zeur dan ook niet over geldnood, want er zijn genoeg baantjes die je op zondag/savonds kan doen
Oud 18-05-2003, 13:03
one-monkee
one-monkee is offline
Ok klink misschien een beetje stom wat ik zei, maar weet even niet hoe ik het anders kan zeggen.

Studenten die zelf alles moeten betalen (dus ook hun studie en eten en bla bla bla) voor die mensen is het van toepassing dat ze weinig geld overhouden voor leuke dingen. Dat zijn dus studenten die het moeilijk hebben.

Maniac gaat de studenten die het moeilijk hebben vergelijken met de studenten die het makkelijk hebben qua geld. Dat de ouders de opleiding betalen en dat ze zelf lekker geld overhouden om elke week uit te gaan.

Ik bedoel hier dus mee te zeggen dat ik het niet goed vind dat hij die twee verschillende soorten studenten met elkaar gaat vergelijken.
Hij weet kennelijk niet wat er allemaal bij komt kijken als je je eigen opleiding moet betalen en dus vrij weinig geld over houd om leuke dingen te gaan doen..

ok, ik hoop dat dit iets duidelijker is dan m'n vorige post
Oud 18-05-2003, 14:51
Verwijderd
Citaat:
M@niac schreef op 18-05-2003 @ 13:41:
Helemaal met je eens. Mijn ouders betalen mijn boeken en schoolgeld ook, maar daarvoor hoef ik dan ook die IBG niet. Nee, ik krijg ook geen zakgeld, ik moet er gewoon voor werken wil ik wat uit te geven hebben.

- Als ik later kinderen heb zou ik ook hun schoolgeld betalen, zodat ze een goede toekomst hadden. Voor mij hoefden ze neit in geldnood te zitten als ze wilden studeren
-Als ik de boeken niet betaald zou hebben, zou ik er allang mee gestopt zijn, omdat ik dan gek werd van mn iegen financien
- Stop met dat zeuren over vrije tijd. Studenten hebben vrij tijd genoeg, en dan doe ik vooral op MBO/HBO.
Mensen die liggen te zeiken dat hun opleiding zo verschrikkelijk zwaar is t.o.v de mijn moet hun mond houden, ze hebben er zelf voor gekozen.
Zeur dan ook niet over geldnood, want er zijn genoeg baantjes die je op zondag/savonds kan doen
Wie is hier nou de luie flikker? Pa en ma betalen de studie en de boeken wel...en je woont volgens mij nog thuis, dan heb je verder ook weinig kosten (ja, uitgaan ed). Niet alle ouders betalen mee met de studie van hun kinderen, simpel omdat ze er het geld niet voor hebben. Die studenten hebben het een stukje zwaarder dan jij, zeker als ze ook nog eens een zware studie doen. Jij kunt zeggen dat studenten tijd zat hebben, maar waar is dat op gebaseerd? Een studie zou gelijk moeten staan aan een 40-urige werkweek en als jij 40 uur bezig bent (of meer, 40 is een gemiddelde), dan kan je echt niet altijd werken. En dat van zelfgekozen voor een opleiding...lekker bijdehand ben jij...als 50% van de mensen stopt met hun opleiding, wat voor wereld heb je dan straks? Dan moet jij met je opleiding (die betaald is door jeouders) werken voor hun bijstand ed. Wil je dat? Wees blij dat mensen moeite doen om goed terecht te komen. Mensen zonder hulp van buiten af.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 15:09
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
M@niac schreef op 18-05-2003 @ 13:41:

Jij zegt alle studenten die zeuren over geld zijn luie flikkers.

Jij woont bij pappa en mamma en hoeft alleen te werken voor luxe. Toen ik dat deed, kon ik € 400/500 per maand sparen.

Nu heb ik die 200 van mijn ouders en 220 sf hard nodig en mijn inkomen hard nodig om rond te komen. Vorig jaar ging ik samenwonen en is er € 9000 aan inkomsten van mij gewoon verdampt, daar kan je inderdaad flink wat bier van drinken.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 15:17
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-05-2003 @ 19:42:
(1)Waarom maar 10 keer?

(2) Waarom kun je alleen in die tien maanden werken?

(3)Ik snap het doel van je post niet zo goed... En waarom voel je je aangesproken? Je bent toch van plan te gaan werken? (4) En als je veel naar school moet, op jezelf woont enz. dan kan 2 avonden in de week best het maximale zijn.
(1) in de zomer krijg je toch geen stufi, die wordt toch 2 maanden stopgezet? of heb ik het fout?

(2) ja je hebt gelijk, ik werk heel het jaar door, ik wilde het alleen laten zien voor die 10 maanden van het jaar dat ik studeer. Maar je hebt een punt: in de zomervakantie kun je ook werken.

(3)Ik voel me aangesproken omdat ik student ben en ook wel eens klaag over geldnood; dat wil niet zeggen dat ik een luie flikker ben. Vandaar. Ik begin volgend jaar niet met m'n studie (ik denk dat je die indruk had), volgend jaar studeer ik af.

(4)Die 2 avonden in de week zijn ook het maximale, dat wilde ik dus benadrukken: ik heb het al zo druk met m'n studie dat ik hoogstens 2 avonden in de week kan werken. Van die 2 avonden in de week werken kom ik niet rond. That's the point.
Oud 18-05-2003, 17:42
M@niac
M@niac is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-05-2003 @ 15:51:
Wie is hier nou de luie flikker? Pa en ma betalen de studie en de boeken wel...en je woont volgens mij nog thuis, dan heb je verder ook weinig kosten (ja, uitgaan ed). Niet alle ouders betalen mee met de studie van hun kinderen, simpel omdat ze er het geld niet voor hebben. Die studenten hebben het een stukje zwaarder dan jij, zeker als ze ook nog eens een zware studie doen. Jij kunt zeggen dat studenten tijd zat hebben, maar waar is dat op gebaseerd? Een studie zou gelijk moeten staan aan een 40-urige werkweek en als jij 40 uur bezig bent (of meer, 40 is een gemiddelde), dan kan je echt niet altijd werken. En dat van zelfgekozen voor een opleiding...lekker bijdehand ben jij...als 50% van de mensen stopt met hun opleiding, wat voor wereld heb je dan straks? Dan moet jij met je opleiding (die betaald is door jeouders) werken voor hun bijstand ed. Wil je dat? Wees blij dat mensen moeite doen om goed terecht te komen. Mensen zonder hulp van buiten af.
Ja tuurlijk betalen mijn pa en ma mijn studie, zou ik ook doen als mijn kinderen later studeerden. Vind ik ook meer dan terecht, je laat je zoon/dochter toch niet opdraaien voor alle kosten als hij 18/19/20 is. Als ik dat moest doen was ik allang gestopt en begonnen met werken.
Ten tweede, de 40 urige werkweek ??? Volgens mij zit jij al 25 jaar niet meer op school, ik ken geen enkele student die 40 uur per week naar school moet, we zitten niet in een strafkamp !
En dat ik hulp krijg van buitenaf, mooi toch ! Ik hou wel lekker tijd over voor fun , bij te verdienen en verdien net zoveel of nog wel meer dan de HBO studentjes die zich in het zweet steken ( Althans dat zeggen ze )

Ps Ik wilde in het begin van de topic eigenlijk de 2 verschillende soorten studenten scheiden, maar dat is nu onmogelijk

M.V.G

Ikke ( Met plezier geschreven terwijl de volle beurs op de grond viel, hahahahaha )

Ps2 : Die Arme studentjes, hoe komen die op internet ???
Oud 18-05-2003, 18:35
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
M@niac schreef op 18-05-2003 @ 18:42:
Ja tuurlijk betalen mijn pa en ma mijn studie, zou ik ook doen als mijn kinderen later studeerden. Vind ik ook meer dan terecht, je laat je zoon/dochter toch niet opdraaien voor alle kosten als hij 18/19/20 is.
Jij blijft maar zeggen dat het niet meer dan normaal is dat je ouders je studie betalen.. maar zoals je in deze topic al kunt lezen, is dit voor veel ouders niet te betalen! Mijn ouders zijn 1,5 jaar geleden uit elkaar gegaan, mijn moeder heeft afstand van mij genomen en mijn vader heeft simpelweg niet genoeg geld om mijn studie te kunnen betalen, naast de kosten die hij heeft voor hypotheek/gas/water/licht/eten/drinken/enz

Citaat:
Ten tweede, de 40 urige werkweek ??? Volgens mij zit jij al 25 jaar niet meer op school, ik ken geen enkele student die 40 uur per week naar school moet, we zitten niet in een strafkamp !

Ik denk dat Leonoor hiermee bedoelt dat je 40 uur per week aan je studie hoort te besteden, dus de totale tijd van colleges, voorbereiding colleges, opdrachten, leren tentamens, enz. Nu kom ik ook niet aan die 40 uur per week, maar 35 uur is ook al erg veel..

En verder vind ik dat je erg lullig doet over mensen die het minder goed hebben dan jij. Een realiteitsbrilletje zou geen overbodige luxe zijn.. lang niet iedereen is een verwend ventje die rijke ouders heeft die alles voor hem betalen zodat hij mensen die het minder hebben kan uitlachen.
Oud 18-05-2003, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Unique schreef op 18-05-2003 @ 16:17:
(1) in de zomer krijg je toch geen stufi, die wordt toch 2 maanden stopgezet? of heb ik het fout?
Volgens mij gaat het gewoon door...

Citaat:
Ja tuurlijk betalen mijn pa en ma mijn studie, zou ik ook doen als mijn kinderen later studeerden. Vind ik ook meer dan terecht, je laat je zoon/dochter toch niet opdraaien voor alle kosten als hij 18/19/20 is. Als ik dat moest doen was ik allang gestopt en begonnen met werken.
tja, sommige ouders hebben het geld niet.

Citaat:
Ten tweede, de 40 urige werkweek ??? Volgens mij zit jij al 25 jaar niet meer op school, ik ken geen enkele student die 40 uur per week naar school moet, we zitten niet in een strafkamp!
Lieve schat, ik zit in het tweede jaar op het hbo. Informeer eens op bv. je opleiding, de gemiddelde studietijd ed is 40 uur per week. En ik ken zat mensen die er ook 40 uur per week aan besteden. Jij kunt dus werken, omdat je dat niet doet. Bij een zwaardere studie of wat dan ook, is dat dus een stuk lastiger. Maakt dat iemand lui? Nee, die persoon stopt zijn tijd alleen ergens anders in (nl zijn/haar studie).

Citaat:
En dat ik hulp krijg van buitenaf, mooi toch ! Ik hou wel lekker tijd over voor fun , bij te verdienen en verdien net zoveel of nog wel meer dan de HBO studentjes die zich in het zweet steken ( Althans dat zeggen ze )
Precies, en wie is er dus lui? Maakt dat anderen lui? Nee, jij hebt het gewoon lekker makkelijk. Geniet ervan zo lang als kan, als je gaat werken zul je jezelf nog wel een keer tegen komen.

Citaat:
Ps Ik wilde in het begin van de topic eigenlijk de 2 verschillende soorten studenten scheiden, maar dat is nu onmogelijk
Omdat ze er niet zijn.
Citaat:
Ps2 : Die Arme studentjes, hoe komen die op internet ???
1. Ik zeg niet dat ik arm ben.
2. Veel studenten wonen nog thuis bij minder arme ouders. (ohja)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Unique schreef op 18-05-2003 @ 19:35:
Ik denk dat Leonoor hiermee bedoelt dat je 40 uur per week aan je studie hoort te besteden, dus de totale tijd van colleges, voorbereiding colleges, opdrachten, leren tentamens, enz.
Precies. (Geldt overigens ook voor onderstaande quote, ik wist niet hoe ik het 'netjes' moest zeggen...jij komt een aardig eind. )

Citaat:

En verder vind ik dat je erg lullig doet over mensen die het minder goed hebben dan jij. Een realiteitsbrilletje zou geen overbodige luxe zijn.. lang niet iedereen is een verwend ventje die rijke ouders heeft die alles voor hem betalen zodat hij mensen die het minder hebben kan uitlachen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 11:03
m'neer
m'neer is offline
Citaat:
Mijn ouders betalen mijn studie en mijn boeken (+ readers, etc.), maar ben ik dan een verwend ventje met rijke ouders?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 11:05
Verwijderd
Citaat:
m'neer schreef op 19-05-2003 @ 12:03:
Mijn ouders betalen mijn studie en mijn boeken (+ readers, etc.), maar ben ik dan een verwend ventje met rijke ouders?
nee, dan heb je geluk gehad, maar als je dan vervolgens gaat zeuren over dat andere studenten lui zijn en er best bij kunnen werken, dan ben je wel verwend. En hypocriet, dat ook.

Mijn ouders betalen mijn studie ook, maar dat maakt mij nog niet lui. Dat maakt mij gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 13:09
ekki
ekki is offline
Citaat:
M@niac schreef:
Dus je hoeft alleen maar te werken voor de leuke dingen? Geen wonder dat je niet klaagt over geldnood, je hoeft niet eens in je eigen onderhoud te voorzien.

Citaat:
Dat zou ik ook wel willen, dat ik mijn kinderen dat later kan aanbieden. Dat wil (bijna) elke ouder wel volgens mij. Iedereen wil het beste voor zijn/haar kind (uitzonderingen daargelaten). Het probleem is dat er niet bij iedereen die mogelijkheid is.

Citaat:
Er zijn mensen die WEL willen studeren en dan wel heel hard werken (zowel voor school als voor geld) en ook gek worden van de financiën, maar die toch heel graag willen studeren en die financiën dan maar even laten zitten. Bekijk alles 'ns niet zo vanuit jezelf, da's altijd zo makkelijk.

Citaat:
Inderdaad, ik heb er zelf voor gekozen. En ik zeik ook nooit, behalve als mensen dit soort dingen gaan zeggen. Daar kan ik echt niet tegen. Overigens kiest iemand voor een opleiding en niet om de hoeveelheid tijd die diegene bij een opleiding kwijt is. Iedereen wil wel in 4 jaar (of minder) een opleiding doen, maar wel heel veel vrije tijd over hebben. Dat is nou eenmaal niet altijd mogelijk en opleidingen kunnen niet altijd in meer tijd ofzoiets gedaan worden.
En op het HBO heb jij misschien vrije tijd genoeg, maar ik heb toch echt een 40-uurs-studie. Ik denk eerder dat mensen op de universiteit tijd over hebben, ik heb nog niet vaak een universitaire studie gezien die niet een paar dagen vrij heeft. En dan nog is er niet genoeg vrije tijd, omdat die student zal moeten leren. Ik zit op het HBO en ik heb echt die 40 uur wel nodig en nog wel meer ook.

Citaat:
Zie ook mijn reply hierop hierboven: dat is niet zo natuurlijk voor iedereen. Jij hebt mazzel, anderen moeten wel werken voor hun geld.

Citaat:
Is 40 uur per week op school zitten meteen een strafkamp? Na de lessen maak ik vaak op school huiswerk. We moeten veel samenwerken. Ik breng dus echt wel 40 uur per week op school door en dan moet ik ook nog daarna huiswerk maken.

Citaat:
Is zeker mooi, tof voor jou, je hebt geluk gehad dat je zo verwend bent, nog bij je ouders woont en niet je eigen eten, huur, gwe, schoolgeld, boekengeld, enz. hoeft te betalen.

Ik denk dat ik wel weet wie hier de luie donder is....
Oud 19-05-2003, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-05-2003 @ 12:05:
nee, dan heb je geluk gehad, maar als je dan vervolgens gaat zeuren over dat andere studenten lui zijn en er best bij kunnen werken, dan ben je wel verwend. En hypocriet, dat ook.
idd
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:13
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
m'neer schreef op 19-05-2003 @ 12:03:
Zou kunnen. Ik ben ook in de situatie dat ik heel wat mee krijg van mijn ouders, alleen betaal ik ook een hoop dingen zelf. Ik krijg gewoon een vast bedrag per maand, en that's it. Niet meer geld voor vakanties, voor kleding, voor boeken of wat dan ook. Als ik meer wil, moet ik maar werken, redeneren mijn ouders.

Maar om me heen zie ik dat mensen het echt heel moeilijk hebben qua geld het echt zwaar hebben. Ze kunnen echter veel beter met geld omgaan dan de gemiddelde gesponsorde student. Ook weten ze tenminste wat sparen is, omdat zij geen ouders hebben die even hun weekendje weg of een nieuwe winterjas betalen.

Zelf werk ik ook, omdat ik gewoon niet wil dat mijn ouders alles betalen. Zelf heb ik vrij weinig moeite met mijn studie, dus ik heb daar tijd zat voor.

Maar om studenten die niet werken en weinig geld hebben 'zeurpieten' te noemen, getuigt van grote ontwetendheid.
Reageren

Regels voor berichten