Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
In je profiel staat dat je in Roermond woont, woon je thuis of heb je een kamer?
Als je thuis woont, bedenk dan wel hoeveel iemand die op kamers woont meer kwijt is... Woon je op kamers? bedenk dan dat de huren in de randstad (met name studentensteden) vele malen hoger liggen, ook sommige verzekeringen zijn er hoger. |
![]() |
||
Citaat:
Ligt eraan wat je studeert. Bij de meeste studies kan je er makkelijk bij werken, bij geneeskunde is het moeilijk.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Het gaat zich erom dat zoveel mensen klagen, terwijl ze best in de avonduren kunnen gaan werken, en daar heb ik genoeg voorbeelden van. De meesten studeren dan toch niet, dus waarom niet werken ?!? En ja , ik werk ernaast KEIhard
|
Verwijderd
|
Ik denk dat je het iets te zwart-wit ziet. Een aantal redenen die meespelen zijn al genoemd: of je thuis woont, welke studie je doet, of je geld krijgt van je ouders. En zo zijn er nog zoveel redenen die meespelen.
Veel mensen kunnen in de avonduren ook niet werken, omdat ze dan wel met school bezig zijn (zeker als je volledige dagen naar school moet en/of overdag stage loopt). Mij hoor je btw niet klagen, ik red het op zich wel met het geld dat ik heb (hoewel meer natuurlijk nooit weg is, maar goed ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Lui is iets anders dan een beetje vrije tijd willen overhouden...
|
Verwijderd
|
Precies, als je rekent op 8 uur slaap, 8 uur college, 1,5 uur reistijd, 1 uur tijd om te eten, 0,5 uur voor persoonlijke verzorging, 1 uur sporten per dag dan kom je uit op 20 uur per dag dat je bezig bent.
Dan blijft er 4 uur over. In die 4 uur moet je sociale contacten onderhouden, vrijwilligerswerk doen, tv kijken, eens een goed boek lezen, werken en reistijd naar je werk.... ![]() |
![]() |
|
![]() |
niet mee eens,, ik heb nu een riant inkomen voor een student vind ik zelf, en dat is omdat ik gemiddeld 3 dagen cq avonden per week werk naast mijn studie. tja, het is dat ik dit werk al deed voor mijn studie en het is verschrikkelijk leuk, ik mis het gewoon as ik een week vrij heb. anders zou ik echt niet weten hoe ik het voor elkaar moest krijgen, echt niet.
ik vind trouwens dat als je vrije tijd wil om te genieten dat een vrije en mischien wel hele goede keuze is die niet altijd met luiheid te maken heeft. Sommige mensen hebben zo hun hobbies en willen fijn leven. Alleen tja, dan verdien je idd minder. Aan de andere kant,,, als luieren je hobby is heb je toch ook veel minder geld nodig?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Misschien dat jij het met dat cursusje kunt veroorloven om ernaast veel te werken, maar als je zoals mijn broertje Technische Natuurkunde studeert, met vijf collegedagen van acht uur plus drie extra uur per dag practica voorbereiden (in je vrije tijd, ja) dan kom je écht niet aan werken toe. |
![]() |
||
Citaat:
Hbo blijft Hbo he mannetje, en ook dat ik 1 dag in de week vrij heb, dan moet je bij mij school zijn en niet bij mij. Maar het probleem vind ik dat iedereen loopt te zeiken over geld, en ze wel in 1 weekend hun studiefinanciering er doorheen zuipen. En wat een bullshit, net of je alle dagen met school bezig bent. Of je werkt in de zomer zo hard dat je reserves opbouwt ( helpt ook ).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Het is maar net waar jij tevreden mee bent, als je ziet wat voor figuren dezelfde HBO studie halen als ik. Sommige kunnen niet eens normaal Nederlands schrijven en dan heb ik het niet over buitenlanders.
Ook een verschil, ik ben bezig met mijn scriptie en heb daar in het begin 2 dagen in de week bij gewerkt. Andere werken bijna dag en nacht aan dat ding. De 1 hoeft maar een uur te leren voor wiskunde, de ander 2 dagen. Sommige HBO opleidingen kan je zo door heen wandelen. Een vriend van mij heeft 60% van zijn stage zitten internetten en is afgestudeerd met een 6. Maar een andere vriend, die studeert, moet constant allerlei engelse boeken lezen en lastige tentamens maken. Die is gewoon constant met school bezig. Als je HBO zo makkelijk doet, moet je misschien wel afvragen of je niet meer had gekunt. |
![]() |
|
Ergens heeft Maniac wel gelijk, hij brengt het alleen niet zo genuanceerd.
Elke student (let wel; elke student die 'zeurt' over geldtekort) heeft de vrije keuze om te stoppen met zijn studie en fulltime te gaan werken. Echter, de meeste studenten denken rationeel na, en plaatsen hun studie bóven een quasi-aangenaam salaris. |
![]() |
||
Citaat:
ze krijgt een kleine vergoeding van haar ouders en studiefinaciering maar lang niet genoeg om lekker elke week uit te gaan, net genoeg om wekelijks bij de Aldi boodschappen te doen. Sommige studentjes worden gewoon lekker verwend omdat de ouders de studie betalen.. dan ben je ook geen student vind ik. Mensen die zelf voor veel kosten opdraaien heb ik respect voor want ik weet zelf dat het heel veel is...
|
Hangt er vanaf hoe veel geld je van je pappie en mammie krijgt...
Het collegegeld bedraagt een bedrag van iets als €1800,-, wat je niet zo maar eventjes uit je portemonnaie haalt. Daar komen nog eens boeken van €500,- bij en ik de loop van het jaar nog wat syllabi à €10,- tot €20,- per stuk. De huur van een kamer bedraagt ongeveer €200,- per maand. Daar komen nog eens de kosten van het eten, drinken, de kleding, sport en uitgaan bij. Bovendien is het zo dat als je serieus studeert, je niet zo bar veel tijd overhoudt in een week. Naast colleges volgen, zal je ook nog eens moeten studeren, werkstukken maken ed. Als je daar nog eens paar avonden in de week bij moet werken, wordt het een zeer zware aangelegenheid.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder ben je als hbo'er gewoon een student, waarom krijg je anders studiefinanciering (dan had het schoolfinanciering moeten heten)? Volgens mij zijn het vaak mensen die universiteit doen, die dat soort dingen zeggen (volgens mij klopt het volgens de Van Dale ed ook niet echt, maar goed). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
edit: voordat jullie gaan mekkeren, ik studeer dus nog niet. Ik zit nu in 5vwo en hoop over een jaartje te gaan studeren... Laatst gewijzigd op 16-05-2003 om 20:08. |
![]() |
|||
Citaat:
Ik heb trouwens ook mazzel, hoor. Maar voor dat geld heb je meestal in R'dam, A'dam en Utrecht geen kamer (en in andere steden denk ik ook niet meer). Citaat:
Verder zeur ik ook niet echt over geld, maar als ik het doe vind ik nog niet dat ik lui ben. Ik werk niet erg veel (8 uur per week), maar ik werk wel heel hard. Ik moet namelijk ontzettend veel voor school doen, heb 5 volle dagen school (da's overigens alleen dit kwartaal, anders had ik wat meer halve dagen vrij e.d.), ben nooit eerder klaar dan 5 uur en moet soms daarna nog koken, eten en werken. Ik werk dus hartstikke hard, krijg ook stufi, maar geen aanvullende en kan van m'n stufi niet eens de studie + boeken betalen. Da's namelijk echt niet genoeg. Snap je wat ik bedoel? Niet iedereen hoeft het zo 'makkelijk' te hebben als jij en niet iedereen heeft de mogelijkheid zoveel te werken/verdienen als jij. Ik moet hierbij ook nog 'ns huiswerk maken, waardoor ik vaak tot na middernacht nog aan m'n huiswerk zit. En daarbij: ik ga nooit uit, hoogstens 2x per jaar naar de bioscoop, en geef m'n geld bijna alleen uit aan levensonderhoud en andere nodige dingen. Dus. Ik vind het maar een rare stelling en ik denk dat je wel had geweten dat niemand het daarmee eens zou zijn. Overigens kom ik ook rond, maar ik hou geen geld over om te sparen (komt overigens ook door omstandigheden, maar toch...). Ik moet dus niet klagen, maar dat doe ik soms wel: ik zou best wel relaxter willen leven en meer avonden voor mezelf willen hebben. Zo, misschien lucht het voor mezelf ook op om dit 'ns ff op te schrijven. Maar goed, wat ik al zei: ik heb genoeg geld om te overleven en ook nog gezond te eten.
|
![]() |
Ik voel me aangesproken..
![]() Ik zit 3 dagen in de week van 8.45 - 17.30 op school. Omdat ik nog thuis woon, ben ik dan elke dag van 7.15 tot 19.00 bezig. Daarna koken, een paar keer in de week boodschappen doen, huiswerk... De andere 2 dagen van de week zit ik minder lang op school, dan werk ik 's avonds. Een klein rekensommetje voor volgend jaar: collegegeld E 1445 praktijkonderdelen E 475 examengelden E 265 bijdragen E 60 boeken, readers ongeveer E 250 (en das nog weinig) Totale kosten: E 2495 (en dan heb ik het nog niet over internetkosten, boodschappen, telefoonkosten, lidmaatschappen, uitgaan, verjaardagen, kleding, vakantie, enz) Inkomsten: E 71,40 x 10 = E 710,40 710,40 - 2495 = - 1784,60. Daarvoor zou ik in die 10 maanden 83 avonden moeten werken, dat wil zeggen: 2 avonden in de week. Door gastcolleges, tentamens, studiereizen en projectweken zijn er ook genoeg avonden dat ik niet kan werken, als ik 1 keertje niet ga werken, kom ik dus al niet meer rond. En zoals ik al zei, heb ik het dan alleen nog maar over school; niet over alle leuke dingen. Maar volgens mij is deze topic alleen maar gemaakt om zo veel mogelijk negatieve reacties te krijgen..
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een studie in 'je eentje' betalen is idd lastig, zeker als het een 'dure studie' is en je op jezelf woont ed. Met studiefinanciering alleen red je het dan niet (ook niet als je bij je ouders woont) en met twee avonden in de week erbij werken, denk ik, ook niet. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik snap het doel van je post niet zo goed... ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat vind ik ook meer dan redelijk. - Als ik later kinderen heb zou ik ook hun schoolgeld betalen, zodat ze een goede toekomst hadden. Voor mij hoefden ze neit in geldnood te zitten als ze wilden studeren -Als ik de boeken niet betaald zou hebben, zou ik er allang mee gestopt zijn, omdat ik dan gek werd van mn iegen financien - Stop met dat zeuren over vrije tijd. Studenten hebben vrij tijd genoeg, en dan doe ik vooral op MBO/HBO. Mensen die liggen te zeiken dat hun opleiding zo verschrikkelijk zwaar is t.o.v de mijn moet hun mond houden, ze hebben er zelf voor gekozen. Zeur dan ook niet over geldnood, want er zijn genoeg baantjes die je op zondag/savonds kan doen
|
Ok klink misschien een beetje stom wat ik zei, maar weet even niet hoe ik het anders kan zeggen.
Studenten die zelf alles moeten betalen (dus ook hun studie en eten en bla bla bla) voor die mensen is het van toepassing dat ze weinig geld overhouden voor leuke dingen. Dat zijn dus studenten die het moeilijk hebben. Maniac gaat de studenten die het moeilijk hebben vergelijken met de studenten die het makkelijk hebben qua geld. Dat de ouders de opleiding betalen en dat ze zelf lekker geld overhouden om elke week uit te gaan. Ik bedoel hier dus mee te zeggen dat ik het niet goed vind dat hij die twee verschillende soorten studenten met elkaar gaat vergelijken. Hij weet kennelijk niet wat er allemaal bij komt kijken als je je eigen opleiding moet betalen en dus vrij weinig geld over houd om leuke dingen te gaan doen.. ok, ik hoop dat dit iets duidelijker is dan m'n vorige post ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Jij woont bij pappa en mamma en hoeft alleen te werken voor luxe. Toen ik dat deed, kon ik € 400/500 per maand sparen. Nu heb ik die 200 van mijn ouders en 220 sf hard nodig en mijn inkomen hard nodig om rond te komen. Vorig jaar ging ik samenwonen en is er € 9000 aan inkomsten van mij gewoon verdampt, daar kan je inderdaad flink wat bier van drinken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() (2) ja je hebt gelijk, ik werk heel het jaar door, ik wilde het alleen laten zien voor die 10 maanden van het jaar dat ik studeer. Maar je hebt een punt: in de zomervakantie kun je ook werken. (3)Ik voel me aangesproken omdat ik student ben en ook wel eens klaag over geldnood; dat wil niet zeggen dat ik een luie flikker ben. Vandaar. Ik begin volgend jaar niet met m'n studie (ik denk dat je die indruk had), volgend jaar studeer ik af. (4)Die 2 avonden in de week zijn ook het maximale, dat wilde ik dus benadrukken: ik heb het al zo druk met m'n studie dat ik hoogstens 2 avonden in de week kan werken. Van die 2 avonden in de week werken kom ik niet rond. That's the point.
||
Citaat:
Ten tweede, de 40 urige werkweek ??? Volgens mij zit jij al 25 jaar niet meer op school, ik ken geen enkele student die 40 uur per week naar school moet, we zitten niet in een strafkamp ! En dat ik hulp krijg van buitenaf, mooi toch ! Ik hou wel lekker tijd over voor fun , bij te verdienen en verdien net zoveel of nog wel meer dan de HBO studentjes die zich in het zweet steken ( Althans dat zeggen ze ) Ps Ik wilde in het begin van de topic eigenlijk de 2 verschillende soorten studenten scheiden, maar dat is nu onmogelijk M.V.G Ikke ( Met plezier geschreven terwijl de volle beurs op de grond viel, hahahahaha ) Ps2 : Die Arme studentjes, hoe komen die op internet ???
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat Leonoor hiermee bedoelt dat je 40 uur per week aan je studie hoort te besteden, dus de totale tijd van colleges, voorbereiding colleges, opdrachten, leren tentamens, enz. Nu kom ik ook niet aan die 40 uur per week, maar 35 uur is ook al erg veel.. En verder vind ik dat je erg lullig doet over mensen die het minder goed hebben dan jij. Een realiteitsbrilletje zou geen overbodige luxe zijn.. lang niet iedereen is een verwend ventje die rijke ouders heeft die alles voor hem betalen zodat hij mensen die het minder hebben kan uitlachen.
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2. Veel studenten wonen nog thuis bij minder arme ouders. (ohja) |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn ouders betalen mijn studie ook, maar dat maakt mij nog niet lui. Dat maakt mij gelukkig. |
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En op het HBO heb jij misschien vrije tijd genoeg, maar ik heb toch echt een 40-uurs-studie. Ik denk eerder dat mensen op de universiteit tijd over hebben, ik heb nog niet vaak een universitaire studie gezien die niet een paar dagen vrij heeft. En dan nog is er niet genoeg vrije tijd, omdat die student zal moeten leren. Ik zit op het HBO en ik heb echt die 40 uur wel nodig en nog wel meer ook. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat ik wel weet wie hier de luie donder is....
||
![]() |
Citaat:
Maar om me heen zie ik dat mensen het echt heel moeilijk hebben qua geld het echt zwaar hebben. Ze kunnen echter veel beter met geld omgaan dan de gemiddelde gesponsorde student. Ook weten ze tenminste wat sparen is, omdat zij geen ouders hebben die even hun weekendje weg of een nieuwe winterjas betalen. Zelf werk ik ook, omdat ik gewoon niet wil dat mijn ouders alles betalen. Zelf heb ik vrij weinig moeite met mijn studie, dus ik heb daar tijd zat voor. Maar om studenten die niet werken en weinig geld hebben 'zeurpieten' te noemen, getuigt van grote ontwetendheid.
|
![]() |
|
|