Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2002, 18:25
alwaysgood
alwaysgood is offline
goede avond
Weet iemand hoe de grafiek van de bedekking van de zon door de maan gedurende een zonsverduistering eruit ziet. Op de x-as staat dan de tijd en op de y-as staat het procentuele gedeelte van de zon dat door de maan is bedekt. Ik heb dit nodig voor mijn praktische opdracht wiskunde.
Alvast bedankt groeten
Oud 11-04-2002, 21:41
Nemisis
Nemisis is offline
De grafiek van de bedekking van de zon door de maan is een halve sinusoïde waar de top vanaf is gesneden. Ik heb daar vorig jaar een wiskunde B-lymbiade over gemaakt, misschien dat je daar kunt kijken voor verdere informatie.
Oud 12-04-2002, 06:45
alwaysgood
alwaysgood is offline
Deze vraag komt ook van een wiskunde b dag. Ik zat zelf te denken aan een parabool, omdat het bedekte deel verhoudingsgewijs steeds groter wordt tot dat de maan de helft van de zon heeft bedekt zodat ie weer afneemt.
Of is dit niet goed.
Groeten
Oud 13-04-2002, 16:10
M-King
M-King is offline
Citaat:
alwaysgood schreef:
Deze vraag komt ook van een wiskunde b dag. Ik zat zelf te denken aan een parabool, omdat het bedekte deel verhoudingsgewijs steeds groter wordt tot dat de maan de helft van de zon heeft bedekt zodat ie weer afneemt.
Of is dit niet goed.
Groeten
Ben ik ook mee eens... Volgens mij moet je eerder aan een stijgende grafiek zoals x^2 denken.... De kop moet er trouwens wel van af als de schijnbare maan kleiner is als de schijnbare zon.. (dit weet ik niet meer) De bedekkingsgraad blijft dan een tijdje 95 % ofzo .. Voor de afname spiegel je hem gewoon....

Zelf had ik het verloop van de grafiek helemaal uitgerekend ... Het is namelijk wel uit te rekenen. Moet je uit gaan dat het met een constante snelheid gaat. Dan is het uit te rekenen met behulp van sin. cos. en pytagoras.....

Ik was ervan uitgegaan dat het 2 gelijke cirkels waren.... (had m'n leeraar natuurlijk weer wat op tegen )

Het zijn natuurlijk bollen, maar hoe je de berekening daaraan moet aanpassen weet ik zelf nog niet... (scheelt ook niet veel)

ps.. volgens mij is de 95 % eerder 99 % ofzo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten