Als iets de gemoederen van onze huidige samenleving bezighoudt, dan is het wel
de verscheidenheid in religie, met daaruit voortkomend het onbegrip,
de verbroedering en de haat.
Met dit gegeven zijn Theatergroep DOX en het [NES]productiehuis een samenwerkingsproject gestart met 9 jongeren die zich in de afgelopen periode hebben ondergedompeld in diverse religieuze bewegingen. De voorstelling is een weerspiegeling van dat onderzoek met vragen als:
geloof je? wat geloof je? waarin geloof je? waarom geloof je?
Om het religieuze leven in Nederland werkelijk te ervaren en te doorvoelen zijn de jongeren in september begonnen zich te verdiepen in verschillende stromingen. Ze bezochten kerken, moskeeën en tempels, en logeerden ook ieder individueel bij jongeren die zich verbonden hadden aan of waren opgevoed met een bepaald geloof. Hieruit ontstonden ontroerende portretten van twee moslims, een christen, een mormoon, een jood, een boeddhist, een hindoe, een fusionist en een atheïst.
‘Eden’ is geïnspireerd op bestaande interviews en vraagstukken van religieuze jongeren. In combinatie met de persoonlijke ervaringen van de spelers zelf worden deze bronnen vormgegeven binnen een mix van tekst, beeld, muziek en dans.
----------------------------------------------------------------------------------
Wie is er ook naar dit toneelstuk geweest?
Ik ben er een paar weken geleden geweest en ik vond het echt
Ik had er eerst een beetje een zwaar hoofd in, geloof? Hoe willen ze dat 'leuk' brengen?
Maar dat is ze zeker wel gelukt...!
Het enige minpuntje vond ik dat de dansstukjes soms wel wat lang duurden maar voor de rest was het echt goed!
Ik ben benieuwd wat jullie er van vonden