Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het langetermijn-geheugen op jongere leeftijd actiever is en dan ook meer gebeurtenissen kan onthouden dan op latere leeftijd. Met andere woorden, het langetermijn-geheugen zal dus ook meer gebeurtenissen uit de jonge jaren hebben vastgehouden, waar op latere leeftijd weer uit geput kan worden bij het vertellen van het zoveelste Tweede WereldOorlog-verhaal.
Over Tweede Wereldoorlog gesproken: deze gebeurtenissen hebben destijds een enorme impact gehad op de ouderen van tegenwoordig, met name op diegenen die het van dichtbij hebben meegemaakt. Het blijft in hun geheugen gegrift staan. Het is immers een onvergetelijke tijd geweest, waarin misschien wel veel, voor hun leven beslissende momenten, zijn geweest die hun goed bij zijn gebleven. -- Edit -- Reminiscentie heet het: het vaak willen vertellen over gebeurtenissen van vroeger...Blijkbaar gaat het dus niet echt om het méér onthouden van jeugdelijke gebeurtenissen, maar om de wil erover te vertellen. Op http://www.reminiscentie.nl/waarom%20reminiscentie.htm wordt erover gezegd dat ze het doen om zichzelf te presenteren: wie / wat ze zijn, hoe hun leven is geweest. Het is blijkbaar een veelvoorkomende behoefte van de meeste ouderen om kennis en levenservaring over te dragen op een jongere generatie... Laatst gewijzigd op 30-06-2003 om 20:29. |
![]() |
||
Citaat:
Je hebt 3 fases in het leven: jong - middelbare leeftijd - oud , en dan heb je 3 soorten tijd: verleden - heden - toekomst . Wat me opvalt is dat niet alleen ouderen leven in het verleden , maar dat jongeren ook leven in de toekomst . Een tegenstelling, de een is een spiegel van de ander. En Mensen rond de middelbare leeftijd, in de kracht van hun leven, die leven in het heden , in het "hier en nu". Als je jong bent, gaat de tijd (te) langzaam voor je; als je oud bent, gaat ie (te) snel. En rond middelbare leeftijd is er geen tijd, je leeft gewoon. Als je jong bent, leef je oppervlakkig en ben je vrolijk; als je oud bent, leef je diep, ben je dingen van binnen aan het voelen. En op middelbare leeftijd zit dat in het midden tussen vrolijk en diep. Dit alles is natuurlijk bedoeld als algemene regel, er zijn veel uitzonderingen, die je kunt bedenken. Ik zie dit gewoon als gegevenheid van het leven eigenlijk. Waarom is dit zo? Stel je voor dat het andersom is, dat de jongeren diep in hun gevoel bezig waren en langzaam, vanuit hun verleden (welk verleden?!) leefden. En de ouderen snel en flitsend waren en in de toekomst (welke toekomst ?!) leefden ... kinderen die peinsden over hun vroege jeugd(-trauma's) en opa's die supercool waren, en vol vaart aan het leven waren. Sja, ook een idee ... ![]() ![]() --- Natuurlijk willen ouderen ook wel graag hun levenswijsheid overbrengen, zoals jongeren hun idealisme willen overbrengen. En die er tussenin zitten, hun nuchterheid. Als je vindt dat je wat te bieden hebt, zul je dat ook naar voren brengen. Als ouderen praten over de 2e wereldoorlog begrijp ik dat meestal zo, dat dit over gebeurtenissen gaat, die ze aan het verwerken zijn. En wat je niet goed kunt verwerken, gooi je er graag uit. peter. Laatst gewijzigd op 02-07-2003 om 06:02. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
Ik ben het niet met je eens. Juist jongeren leven in het 'hier en nu'. Ze staan in beperkte mate stil bij wat komen gaat. Natuurlijk, ze gaan naar school en bereiden zich op die manier voor op de toekomst, maar ze staan lang niet altijd erbij stil dat ze dat doen. Het huiswerk voor morgen is belangrijker dan het uiteindelijke doel; jongeren maken over het algemeen geen keuzes (bijv. huiswerk maken vs. buiten spelen) die erop wijzen dat ze met hun hoofd bij de toekomst leven. Buiten spelen is nu leuker, dus dat is denk ik de keuze die gemaakt wordt. Citaat:
Ik ben jong en de tijd gaat voor mij veel te snel. Nee, deze uitspraak van jou gaat niet op, geloof ik. Citaat:
Is dit niet in tegenspraak met de stelling dat jongeren 'in de toekomst' leven? Het lijkt me dat dat juist een serieuze aanpak verlangt. Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
"Dit alles is natuurlijk bedoeld als algemene regel, er zijn veel uitzonderingen, die je kunt bedenken." Citaat:
Dit is voor mij niet zozeer een stelling, eerder een algemeen raamwerk, een manier van begrijpen. Maar je komt veel uitzonderingen tegen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[nederlandse literatuur] recensie jan wolkers/brandende liefde vrouw-wezen | 1 | 16-09-2010 14:50 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 |