Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2003, 22:09
alpha
alpha is offline
Iemand hier die die cursus volgt? Zou je er dan wat meer over willen vertellen? Wat het precies inhoud, waar je het volgt (volgde), of het leuk, aan te raden is?

Ik wil dit misschien ook gaan doen volgend jaar omdat ik echt niet meer overweg kan met mijn Jeugdtheaterschool en wel, als ik goed genoeg ben, verder wil met theater ed.

Ze hebben wel een website: Landelijke oriëntatiecursus theaterscholen Nederland maar deze is een beetje verouderd...

Alles welkom, het is (denk ik) voor meer mensen interessant.

Laatst gewijzigd op 07-06-2003 om 22:12.
Advertentie
Oud 08-06-2003, 11:15
summer1986
summer1986 is offline
Hoi Alpha!

Ik heb vorig seizoen de landelijke orientatiecursus gevolgd in Amsterdam. En ik moet zeggen: dat was voor mij een superervaring! Ik had het net als jij niet zo meer naar m'n zin op mijn jeugdtheaterschool, en was benieuwd of deze ervaring invloed had op mijn keuze om iets met theater te doen of niet. Je krijgt les in veel verschillende vakken (zang, scenestudie, spel, beweging, stemvorming, dramaturgie) en dat is erg interessant en nieuw voor mij. Als je meer wilt weten, kan ik je ook wel even mailen. Of als je nog andere vragen hebt. Groetjes
Oud 08-06-2003, 13:02
alpha
alpha is offline
Citaat:
summer1986 schreef op 08-06-2003 @ 12:15:
Hoi Alpha!

Ik heb vorig seizoen de landelijke orientatiecursus gevolgd in Amsterdam. En ik moet zeggen: dat was voor mij een superervaring! Ik had het net als jij niet zo meer naar m'n zin op mijn jeugdtheaterschool, en was benieuwd of deze ervaring invloed had op mijn keuze om iets met theater te doen of niet. Je krijgt les in veel verschillende vakken (zang, scenestudie, spel, beweging, stemvorming, dramaturgie) en dat is erg interessant en nieuw voor mij. Als je meer wilt weten, kan ik je ook wel even mailen. Of als je nog andere vragen hebt. Groetjes
ik heb je even gemaild met meer vragen!
Oud 08-06-2003, 16:37
Dwarser
Dwarser is offline
Hoi,

sorry ik kan je geen informatie geven, maar ik ben wel zelf van plan om volgend jaar het LOT te gaan doen.
Als je nog informatie hebt, alpha, zou je die dan ook naar mij willen sturen?
Oud 08-06-2003, 20:00
alpha
alpha is offline
Citaat:
Dwarser schreef op 08-06-2003 @ 17:37:
Hoi,

sorry ik kan je geen informatie geven, maar ik ben wel zelf van plan om volgend jaar het LOT te gaan doen.
Als je nog informatie hebt, alpha, zou je die dan ook naar mij willen sturen?
Ja, is goed hoor!
Waar ga je dat dan doen? Ik Zwolle denk ik, tenminste, als het van mijn ouders mag want zou zullen moeten betalen...

Ik heb dus wel de site lo-theater voor je!

Edit:
dinsdag ga ik bellen naar de locatie Zwolle voor meer informatie, ik zal, als ik goede informatie krijg, het hier neerzetten.

Laatst gewijzigd op 09-06-2003 om 15:04.
Oud 10-06-2003, 14:56
alpha
alpha is offline
Ik heb net even gebeld met de locatie Zwolle die deze cursus ook geeft. Ze zullen me een brochure toesturen. Ik neem dus aan dat ik deze donderdag heb en zal dan wat meer neerzetten.

Maar voor de anderen: is er echt niemand die hier ervaring mee heeft?? Vreemd, had dat toch wel verwacht...
Oud 10-06-2003, 18:15
summer1986
summer1986 is offline
Citaat:
alpha schreef op 10-06-2003 @ 15:56:
Maar voor de anderen: is er echt niemand die hier ervaring mee heeft?? Vreemd, had dat toch wel verwacht...
Ben ik niemand?
Oud 10-06-2003, 18:48
alpha
alpha is offline
Citaat:
summer1986 schreef op 10-06-2003 @ 19:15:
Ben ik niemand?
Jawel, jawel! Sorry, was de 'verder' vergeten. Ik bedoel te zeggen 'Is er verder niemand die hier ervaring mee heeft?'
Oud 10-06-2003, 19:52
summer1986
summer1986 is offline
Citaat:
alpha schreef op 10-06-2003 @ 19:48:
Jawel, jawel! Sorry, was de 'verder' vergeten. Ik bedoel te zeggen 'Is er verder niemand die hier ervaring mee heeft?'
Haha okeej dan is het goed
Oud 13-06-2003, 13:02
alpha
alpha is offline
Nou heb ik vandaag het informatiepakket gekregen, blijkt dat deze cursus aparte informatie heeft en dat heb ik natuurlijk weer niet gekregen.
Nou belt de docent mij dinsdag maar dat duurt dus nog even. Wel weet ik dat het €476,- kost. In Zwolle dan.
Oud 16-06-2003, 13:30
Dwarser
Dwarser is offline
Citaat:
alpha schreef op 08-06-2003 @ 21:00:
Ja, is goed hoor!
Waar ga je dat dan doen? Ik Zwolle denk ik, tenminste, als het van mijn ouders mag want zou zullen moeten betalen...

Ik heb dus wel de site lo-theater voor je!

Edit:
dinsdag ga ik bellen naar de locatie Zwolle voor meer informatie, ik zal, als ik goede informatie krijg, het hier neerzetten.

Ik wil het LOT gaan doen in Utrecht.

Bedankt voor de site! Ik zal nog wel gaan bellen met de locatie in Utrecht.
Oud 16-06-2003, 13:32
Dwarser
Dwarser is offline
Citaat:
alpha schreef op 13-06-2003 @ 14:02:
Wel weet ik dat het €476,- kost. In Zwolle dan.
Ik geloof dat het overal rond de 500 euro is. Weet je al wanneer je auditie kan gaan doen?
Oud 16-06-2003, 16:10
alpha
alpha is offline
Citaat:
Dwarser schreef op 16-06-2003 @ 14:32:
Ik geloof dat het overal rond de 500 euro is. Weet je al wanneer je auditie kan gaan doen?
moet je auditie doen dan? schok...
Oud 18-06-2003, 13:18
Dwarser
Dwarser is offline
Citaat:
alpha schreef op 16-06-2003 @ 17:10:
moet je auditie doen dan? schok...
Ze zijn niet zo streng als op de theaterscholen. ik weet dat ze in Utrecht wel aan audities doen. Ik zou eigenlijk niet weten of dat op andere plaatsen ook zo is.
Oud 18-06-2003, 15:24
alpha
alpha is offline
Citaat:
Dwarser schreef op 18-06-2003 @ 14:18:
Ze zijn niet zo streng als op de theaterscholen. ik weet dat ze in Utrecht wel aan audities doen. Ik zou eigenlijk niet weten of dat op andere plaatsen ook zo is.
keb vandaag info-pakket gekregen en gisteren heb ik met een van de docenten uit Zwolle gebeld. Ze zei dat er idd een soort van auditie is maar dat is meer om te kijken of het wel verstandig is om hieraan te beginnen. Sommige mensen, zei ze, komen anders na een paar weken mooi op de koffie, het is immers een bult geld. Maar de 'audities' voor Zwolle zijn pas volgend seizoen dus idd zullen ze niet zo zwaar zijn.

Maar ik heb het pakket nog niet doorgelezen, dat ga ik zo doen. Maar ik ben net thuis, vandaar.
Oud 20-06-2003, 13:37
summer1986
summer1986 is offline
Citaat:
alpha schreef op 18-06-2003 @ 16:24:
keb vandaag info-pakket gekregen en gisteren heb ik met een van de docenten uit Zwolle gebeld. Ze zei dat er idd een soort van auditie is maar dat is meer om te kijken of het wel verstandig is om hieraan te beginnen. Sommige mensen, zei ze, komen anders na een paar weken mooi op de koffie, het is immers een bult geld. Maar de 'audities' voor Zwolle zijn pas volgend seizoen dus idd zullen ze niet zo zwaar zijn.

Maar ik heb het pakket nog niet doorgelezen, dat ga ik zo doen. Maar ik ben net thuis, vandaar.
Vorig jaar, toen ik de cursus deed, waren er nog geen audities. En het viel mij inderdaad op dat onze groep de laatste les ongeveer was gehalveerd. Wij hebben aangegeven dat we dit erg jammer vonden, en dat daarom audities misschien wel een goed idee zou zijn. Zo kun je kijken of de leerlingen wel gemotiveerd genoeg zijn om elke week lessen te volgen.
Oud 22-06-2003, 11:34
Dwarser
Dwarser is offline
Door audities krijg je denk een groep die meer gemotiveerd is. En gelukkig zijn ze niet zo streng als bij de echte theaterscholen
Oud 22-06-2003, 13:11
alpha
alpha is offline
Citaat:
Dwarser schreef op 22-06-2003 @ 12:34:
Door audities krijg je denk een groep die meer gemotiveerd is. En gelukkig zijn ze niet zo streng als bij de echte theaterscholen
In mijn geweldige informatiepakket staat:
Citaat:
De selectiedag geeft zowel jou als de docenten de mogelijkheid om in te schatten of je een geschikte kandidaat bent voor de cursus. We willen zoveel mogelijk mensen de kans geven om de cursus te volgen, maar als de docenten denken dat het echt problemen voor je op zal gaan leveren, vinden wij dat je dit beter tijdens de selectie kunt horen, dan wanneer je al je volledige cursusgeld hebt betaald.
Deze mogelijkheid heb je zelf ook. Als je tijdens het selectieweekend het gevoel hebt dat dit niet is wat je zoekt, kun je op dit moment nog afhaken.

We letten bij de selectie vooral op de volgende zaken:
Motivatie en betrokkenheid bij diverse lessen
Mogelijkheden op gebied van stem en fysiek
Theatraliteit
Leerbaarheid
Duss.

Maar ik weet nog niet zo zeker of ik dit wel wil doen. Ik ga volgend jaar naar vwo (heb dit jaar examen havo gedaan) en ik zal het dus best druk krijgen met school. En in het pakket staat namelijk:
Citaat:
De orientatiecursus is niet vrijblijvend. Als je na de selectiedag besluit deel te nemen, gaan de docenten er alles aan doen om je er achter te laten komen hoe het is om op een theateropleiding te zitten. Dit betekend vaak hard werken en soms geconfronteerd worden met beoordelingen die niet altijd gemakkelijk zijn om te horen. En ook kan het soms best lastig zijn om de cursus te combineren met het werk dat je voor school moet doen. Toch zullen we je hierin blijven uitdagen, want dit zijn zaken waarmee je op een theateropleiding ook om moet leren gaan.
Kijk, ze hebben wel gelijk, maar ik denk dat ik dat niet aankan. Want ik moet echt superveel inhalen omdat ik vakken krijg volgend jaar wat ik al twee jaar niet meer gehad heb en dus hardstikke achterloop. School zal dus al een uitdaging worden en dan kan ik niet ook nog dit bij hebben. Ik vind het wel jammer, maar ach, je kunt niet altijd alles hebben he!

Laatst gewijzigd op 22-06-2003 om 13:21.
Oud 28-06-2003, 00:40
ally mcbeal
ally mcbeal is offline
Ik heb dit jaar de LOT in Eindhoven gedaan. Ik heb er erg veel aan gehad; je leert er gewoon heel erg veel. Mensen die naar zo'n cursus gaan, zijn meestal gemotiveerder dan een 'gewone' amateurgroep, en dat levert inspiratie. Het maakt dat mensen er echt voor gaan.
Ik vond de cursus behoorlijk aan de prijs, voor een half jaar les, moet ik zeggen.
Bij ons hoefde je niet te zingen, wel werd er veel aan beweging en vooral spel gedaan. En we hadden stemoefeningen, die waren erg prettig. Daarnaast hebben we een keer een gastles gehad van een docent aan de toneelschool in Utrecht. Ook hadden we dramaturgie; daarvoor zijn we naar 2 stukken geweest: Jong Hollandia met Eindhoven de gekste! en Zuidelijk Toneel Hollandia met De Metsiers. Heel leerzaam. Het ene was geweldig en motiveerde ontzettend, maar het andere bereikte juist het tegenovergestelde. Alle lessen werden door verschillende docenten gegeven.
Ook hebben we 4 toneelscholen bezocht. Daar worden speciale LOTdagen georganiseerd, en het geeft je echt een goed beeld van hoe zo'n school in elkaar zit. Mij iig. En aan het eind van al je lessen krijg je een positief of negatief advies voor de toneelschool, maar ik moet er bij zeggen dat dat niet bindend is.
Al met al ben je veel tijd kwijt aan de cursus, vind ik. Je zit een half jaar lang iedere zaterdag een halve dag op school, en in mijn geval heb ik ook 4x een heel weekend doorgebracht in die theaterzaal... Ik weet niet of je in het weekend veel huiswerk maakt, maar dat komt dan op een zijspoor. Er is gewoon weinig tijd. Zo kon ik bijvoorbeeld absoluut geen baantje erbij nemen, dat kon pas na dat halfjaar.
Maar het is het waard. Je leert nieuwe mensen kennen, je leert van jezelf met dingen om te gaan die je niet leuk vindt, en juist die je wél leuk vindt, je leert je sterke en je zwakke kanten kennen. Je ziet scholen van binnen, en, dat is nog het allerbelangrijkste, je wordt in staat gesteld een keus te maken, en te proeven aan de toneelschool. Want dat is het natuurlijk. Proeven.

Nou moet ik wel zeggen, dat die cursus me meer aan het twijfelen heeft gemaakt, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Regels voor berichten