Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2003, 11:41
Gatara
Gatara is offline
Twee dagen oud nieuws Maar toch de moeite waard (vind ik):

Onschendbaarheid permier Berlusconi

Rome - De Italiaanse Senaat heeft gisteren ingestemd met een bepaling in een wetsvoorstel waardoor premier Silvio Berlusconi tijdens zijn ambtsperiode wettelijk onschendbaar is. Volgens die bepaling kan hij dan niet strafrechtelijk worden vervolgd. Naar verwachting behandelt de Senaat het totale wetsvoorstel vandaag. Dat is kort voordat in Milaan een rechtszaak tegen Berlusconi een hoogtepunt bereikt.
De premier moet op 11 juni getuigen in die rechtszaak wegens het omkopen van rechters om een gunstige uitspraak te krijgen in een fusiezaak in de jaren 80. De premier zegt onschuldig te zijn. Hij beweert het slachtoffer te zijn van een politiek geïnspireerde lastercampagne.

Bron: Spits

---

Mijn inziens: als ie werkelijk onschuldig is, dan heeft ie toch niets te vrezen? Nu hij onschendbaar is, kan ie voor nog vuilere zaken niet verantwoordelijk worden gehouden
(Italie heeft o.a. vele wapens verkocht aan Syrie (en da's toch een "schurkenstaat"? Nogal hypocriet dan))
Oud 07-06-2003, 11:45
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
haha, had ik die vraag toch goed op mn toets
Oud 07-06-2003, 11:50
Verwijderd
dus hij kan gewoon allemaal bommen gooien op turijn bijvoorbeeld, zonder dat er iets aan gedaan wordt.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 11:55
Verwijderd
Ja, dat is inderdaad lullig. Maar dat Berlusconi gewoon een vuile mafioso is wisten we allang.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 11:59
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Heeft ie de hele senaat zeker ook omgekocht? Verrassend dat ze zo'n wetsvoorstel aannnemen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 12:00
Verwijderd
Het enkele feit dát hij van zulke praktijken beschuldigd wordt zou voor een integer politicus al reden genoeg zijn om af te treden.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 12:02
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-06-2003 @ 12:55:
Ja, dat is inderdaad lullig. Maar dat Berlusconi gewoon een vuile mafioso is wisten we allang.
...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-06-2003 @ 13:02:
...
Zwijgen is toestemmen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 12:13
Bruut
Bruut is offline
vind dat echt schandalig ja
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 12:39
Joostje
Joostje is offline
geflame.

nutteloos.

verwijderen.

Verder lijkt het me weer duidelijk Balkenende's beste vriendje niet al te koosjer is
Oud 07-06-2003, 13:03
thugz-angel
thugz-angel is offline
wat een actie, t is echt belachelijk ja, en als hij idd niks te vrezen heeft waar is dat dan voor nodig??

zucht.....
Oud 07-06-2003, 13:15
Verwijderd
Prachtig Dàt is echte Italiaanse politiek, smerige zwart geldpraktijkjes en dealtjes met de maffia, zo gaat het in Italië. Anyway, wel een kwalijke zaak dat zo'n boef premier van een belangrijk EU-land is. Als Bush echt consequent is, stuurt ie een legertje naar Italië.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 13:17
Gatara
Gatara is offline
[Off-topic berichten verwijderd]
Oud 09-06-2003, 14:09
REIE
REIE is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-06-2003 @ 12:55:
Het zelfde geldt voor Frankrijk, daar is de president ook onschendbaar tijdens zijn ambtstermijn (7 jaar!) onschendbaar en dat Mitterand een fraudeur is wisten we ook al lang.
Oud 09-06-2003, 14:37
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 07-06-2003 @ 12:59:
Heeft ie de hele senaat zeker ook omgekocht? Verrassend dat ze zo'n wetsvoorstel aannnemen.
mensen van zijn eigen partij
mensen die hopen op een leuk baantje
enz.
Oud 09-06-2003, 15:10
Nate
Nate is offline
Iemand met de naam 'Berlusconi' kán ook helemaal niet oké zijn.
Oud 09-06-2003, 16:01
Verwijderd
die man was vroeger gewoon een maffiabaas die nu legaal bezig is en zijn verleden gaat hem parten spelen

script voor The Godfather IV
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 17:31
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 07-06-2003 @ 12:59:
een paar jaar geleden heeft hij ook al eens geprobeerd zo'n wet er door heen te jassen. Toen was het op het laatste moment door de senaat geblokt. Nu heeft zijn partij een meerderheid in de senaat geloof ik
Oud 09-06-2003, 20:35
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Hmmm... vandaar. Anders leek het me vreemd dat de senaat het zou accepteren.
Oud 09-06-2003, 21:21
*Burning water*
*Burning water* is offline
Geen goede maatregel. Een bepaalde beschuldiging aan het adres van Berlusconi kan voor een tijdje met rust gelaten worden, maar algemene onschendbaarheid gaat een beetje ver...

Jammer voor de Italianen, die regels sowieso niet altijd even serieus nemen (wat ik meestal wel kan waarderen, hoor). Deze keer kan in theorie daar wel eens misbruik van gemaakt worden. Of die kans reëel is kan ik niet beoordelen; ik ken Berlusconi niet echt goed.
Oud 09-06-2003, 21:33
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef op 09-06-2003 @ 15:09:
Het zelfde geldt voor Frankrijk, daar is de president ook onschendbaar tijdens zijn ambtstermijn (7 jaar!) onschendbaar en dat Mitterand een fraudeur is wisten we ook al lang.
Nou, ik ben natuurlijk geen voorstander van civielrechtelijke aansprakelijkheid. Dan zou niemand meer president willen worden. Strafrechtelijke aansprakelijkheid echter moet voor een bewindspersoon gewoon blijven bestaan. Het mag niet zo zijn dat iemand die een bepaald ambt bekleedt strafbare feiten kan plegen zonder daarvoor vervolgd te worden. Sterker nog, het feit dat die persoon een bepaalde kwaliteit heeft zou juist moeten leiden tot een verzwaarde aansprakelijkheid (ambtsmisdrijven). In Nederland is dat ook zo, hoe het in Italië en Frankrijk zit weet ik niet.

Overigens is onze Koningin ook niet strafrechtelijk aansprakelijk maar die heeft veel minder vergaande bevoegdheden dan iemand als Berlusconi.

Wat ik helemaal erg vind is het feit dat het nu net in het vooruitzicht van een gerechtelijk onderzoek wordt gedaan. Als hij niets te verbergen heeft zou je verwachten dat hij het over zich heel laat komen en het afdoet als akkefietje. Nu vestigt hij juist alle aandacht op zich en is zijn onschuld niet meer vanzelfsprekend. Beetje domme zet.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 14:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-06-2003 @ 22:33:

Wat ik helemaal erg vind is het feit dat het nu net in het vooruitzicht van een gerechtelijk onderzoek wordt gedaan. Als hij niets te verbergen heeft zou je verwachten dat hij het over zich heel laat komen en het afdoet als akkefietje. Nu vestigt hij juist alle aandacht op zich en is zijn onschuld niet meer vanzelfsprekend. Beetje domme zet.
Het zou een domme zet zijn geweest als hij inderdaad onschuldig zou zijn. Een slimme zet echter wanneer hij schuldig was.

Hoewel het vertrouwen in hem erg geschaad zal zijn. Maar ach,.. hij heeft behoorlijk de touwtjes in handen.
Oud 10-06-2003, 15:40
Verwijderd
Tis typisch Italiaans hè, enerzijds wel grappig, anderzijds kan het eigenlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 19:05
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 10-06-2003 @ 16:40:
Tis typisch Italiaans hè, enerzijds wel grappig, anderzijds kan het eigenlijk niet.
Net een godfather movie, trouwens gnenazi is in Evian geweest om te demostreren het viel hem op dat er enorm veeel communisten waren uit Italie.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 19:41
red_and_black
red_and_black is offline
Berlusconi......Assasino!
Opruimen die kerel!
Never forget Carlo!
Oud 10-06-2003, 19:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 10-06-2003 @ 20:05:
Net een godfather movie, trouwens gnenazi is in Evian geweest om te demostreren het viel hem op dat er enorm veeel communisten waren uit Italie.
Ja, en?

Mijn opa was een Italiaan en in die tijd had je weinig keuze tussen het fascisme van Mussolini en het communisme. En veel zal er niet veranderd zijn.

Maar dat doet r toch niet toe? Je bijdrage slaat weer eens nergens op.
Oud 10-06-2003, 21:37
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-06-2003 @ 20:52:
Maar dat doet r toch niet toe? Je bijdrage slaat weer eens nergens op.
Ik wil gewoon duidelijk maken dat er veel communisten zijn in Italie.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 21:42
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-06-2003 @ 20:52:
Mijn opa was een Italiaan en in die tijd had je weinig keuze tussen het fascisme van Mussolini en het communisme. En veel zal er niet veranderd zijn.
Hoe bedoel je? Volgens mij is er toch wel een verschil tussen het kunnen kiezen tussen fascisme en communisme toen en naar ik weet meerdere en redelijkere partijen nu. Berlusconi is toch nog een fascist, nog een communist?

Wel cool trouwens dat je gedeeltelijk Italiaans bent!
Oud 11-06-2003, 09:45
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 10-06-2003 @ 22:42:
Hoe bedoel je? Volgens mij is er toch wel een verschil tussen het kunnen kiezen tussen fascisme en communisme toen en naar ik weet meerdere en redelijkere partijen nu. Berlusconi is toch nog een fascist, nog een communist?
Dat er weinig "midden" is in Italie

[enneh, het is niets hoor ]
Oud 11-06-2003, 09:53
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-06-2003 @ 10:45:
Dat er weinig "midden" is in Italie

[enneh, het is niets hoor ]
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 21:07
Go
Go is offline
As die wet wordt aangenomen betekent dat dat leden van het parlement onschendbaar zijn en ook niet kunnen worden vervolgd, ook al is het duidelijk dat zij zich schuldig hebben gemaakt aan een strafbaar feit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten