Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2003, 20:06
SpiT
SpiT is offline
er zijn behoorlijk veel dingen waar ik mee zit. maar ik krijg ze niet uit m'n hoofd. ik krijg ze niet uit m'n mond. ik heb bij niemand 't idee dat ik het kwijt kan. ik kan er gewoon niet over praten. soms wil ik het wel heel graag. en doe ik ook 'n poging. maar wat ik dan vertel klopt helemaal niet met wat ik écht wil vertellen. de woorden zijn anders. niet hoe ik het bedoel. misschien dat ik gewoon bang ben dat ze (m'n vrienden) het vreemd vinden, wat er in mijn hoofd om gaat. omdat ik het zelf ook niet echt normaal meer vind. ik wil ze echt vanalles vertellen. echt. denk ik. ik sta ook vaak genoeg op het punt om het in één keer goed te doen. maar uiteindelijk mislukt het nog.

iemand die zich hierin herkent ? iemand die weet wat ik er aan kan doen ? ..

( zelfs hier kan ik niet goed uit mijn woorden komen, zelfs dit is niet geworden hoe ik 't bedoelde. )
Oud 04-06-2003, 20:17
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
hey
jah, k herken het wel, het is mij alleen wel gelukt om alles te vertellen, wel steeds in stukjes zeg maar, telkens bij dezelfde persoon dus die weet nu alles van mij, nu k het eenmaal verteld heb kan k er wel beter over praten.. (vaag )

miss. kan je proberen om het op te schrijven, k weet nie, het is maar een idee

Citaat:
zelfs hier kan ik niet goed uit mijn woorden komen,
jah, heb k ook, das irri..

kuzzies
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 20:24
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Heej SpiT,

ik herken het ook en er zullen vast wel meer mensen zijn die dit goed herkennen! Toen ik problemen had thuis, kon ik der ook moeilijk over praten, elke keer kwam die dikke brok in me keel die m'n woorden terug drukte in mn hoofd leek t wel...Heel vervelend gevoel!

De maatschappelijk werkster van mijn moeder heeft een keer iets gezegd, wat ik nooit zal vergeten namelijk; wil je er niet over praten, of wil je het niet voelen??

Misschien heb jij dat ook? Je zegt dat je er wel over wil praten, maar misschien wil je het gevoel niet voelen?

Schrijven ging mij idd ook beter af... Dat is ook wel goed voor jou denk ik...Zo leer je ook je gevoel onder woorden brengen...

Als er iets is dat je nog kwijt wil ofzo, mag je me altijd een pm sturen!

Sterkte ermee!
Oud 04-06-2003, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Blueeyez03 schreef op 04-06-2003 @ 21:24:
ik herken het ook en er zullen vast wel meer mensen zijn die dit goed herkennen!
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 20:44
Fantôme
Fantôme is offline
hoi,
zoals suus (=blueeyez03) schreef zullen er meer mensen zijn die het herkennen. zelf heb ik er niet (meer) zo'n last van. ik kan over het algemeen gevoelens vrij goed onder worden brengen... maar om dan ook nog die stap te zetten het te vertellen.... dat wordt voor mij weer moeilijker.

misschien helpt het, voordat je iemand gaat vertellen hoe je je voelt, je gedachten te ordenen op papier. Dit kan ik woorden... maar ook aan de hand van 'dingen'. Het klinkt heel vaag, maar als je bijvoorbeeld (dit wordt een stom voorbeeld) duizelijk voelt door de stress kan je zo'n reuzedraaimolen als 'ding' opschrijven, en het aan de hand daarvan naar de juiste woorden gaan vertalen?!

Misschien kom je ook wel niet uit je worden omdat mensen dicht bij je staan... je geeft om die mensen en zij om jou enz. En voor veel mensen is het makkelijker (eerst) met een buitenstaander te praten. een maatschappelijk werker zou dan inderdaad een idee kunnen zijn.

heel veel succes met alles!
knuff! Wendy
Oud 04-06-2003, 21:21
Verwijderd
Zet wat je wilt zeggen op papier. dan kan je altijd zinnen doorstrepen, opnieuwe beginnen of woorden rustig opzoeken.

Voor de rest klink je nogal gesloten. Zorg dat je wat opener wordt, dat je je meer op je gemak voelt bij het uiten van je gevoelens. mooi. en nu m'n eigen raad opvolgen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 07:36
Verwijderd
mjah, ik heb zelf niet zo heel erg veel ervaring met dit soort dingen, aangezien ik ontzettend makkelijk over dingen praat, maar ik kan ook heel goed begrijpen dat je er niet over kunt praten, wat al eerder voor advies is gegeven: schrijf het op, probeer rustig voor jezelf te gaan zitten, zorg dat je niet gestoord kan worden en schrijf dan alles op waar je mee zit, wat je dwars zit, waar je je aan ergert van mensen enzow.. ik doe dat zelf ook wel regelmatig, en je wordt er opener van, je leert met je gevoelens om te gaan..
heel veel sterkte!!!

Charlotte
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 09:03
Verwijderd
*herken, herken*

precies zoals je het zegt. k heb geen tips voor je om het te veranderen, sorry, maar ik snap precies wat je bedoelt
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 12:52
miksje
miksje is offline
Hay,

Praten over je gevoelens is voor veel mensen een heel erg groot probleem, wat het ook is bij mijzelf. Vaak ben je zelf zo bezig met het feit dat je wel wilt praten maar het niet kunt dat je vanzelf al blokkeerd. De mensen in je omgeving zien wel dat er iets aan de hand is, vooral mensen die dichtbij je staan maar zolang jij er niet open en eerlijk over durft te beginnen kunnen ze je niet helpen! Wat denk je dat zij daarvan vinden? Ze zien iemand waar ze om geven met een probleem maar kunnen niks doen want diegene staat niet voor hulp open, want zo is het eigenlijk! Je hebt je eigen gevoel in de hand, je kunt het opkroppen maar je kunt er ook voor kiezen om je over je angst heen te zetten en gewoon te gaan praten! De eerste stap is meestal het grootst om te zetten maar je zult zien dat het oplucht als je gepraat hebt, ookal heb je waarschijnlijk erna meteen al een gedachte: ' Wat ben ik toch een sukkel! Wat heb ik allemaal weer lopen zeuren! ' Het klinkt zo makkelijk, en ik weet dat het niet zo makkelijk is, maar het scheelt zoveel als je gepraat hebt over wat jou bezig houdt. Ik heb zelf sinds kort een vriend waarmee ik praat. Toen hij in het begin al ontdekte dat ik een gesloten persoon was die niet goed kon praten over haar eigen gevoelens heeft hij me gezegd: Moet je eens luisteren...als jij niet praat over wat je leuk/fijn vind en waar jij je mee bezig houdt kan ikje nooit echt leren kennen en zal ik nooit weten wie jij echt bent! Ik wil je zo graag leren kennen en zo graag gevoelens met je delen maar als jij niet voor mij open staat dan is er geen diepgang! Dit heeft me zo aan het denken gezet, want dit geldt voor iedereen, als jij je niet openstelt voor anderen dan is het logisch dat je met je problemen blijft zitten.

Je hoeft natuurlijk niet te praten, je kunt ook schrijven! Schrijven is een hele goede uitkomst, je schrijft gewoon alles op waar je aan denkt. Stel: je denkt aan de wind die buiten door de bomen waait, SCHRIJF OP! Het maakt niet uit wat er op papier komt als jij je gevoel maar kwijt kan. Pak desnoods een stuk papier en een potlood en ga net zolang kleine tekeningetjes maken totdat er iets ontstaat wat jouw gevoel weergeeft.

Ik hoop dat dit je misschien een beetje geholpen heeft. Je moet vooral niet overhaasten, probeer het op te bouwen en je zult zien dat je opgelucht bent als je eenmaal een keertje gepraat hebt over je problemen. Alle 'nieuwe' dingen zijn eng voor de eerste keer maar soms moet je daar even doorheen!

Heel veel succes -x- Miksje
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 13:03
gothicje
gothicje is offline
heej meis
helaas herken ik het ook en tis inderdaad niet makkelijk
probeer het in stukjes te vertellen je hoeft echt niet meteen alles eruit te gooien... mensen snappen vaker meer dan je denk
en zowieso je hoeft je niet te schamen voor je eigen gevoelens en gedachtes (al doe ik het ook)
ik weet ook zeker dat er iemand in jou omgeving is die het eigenlijk bijna wel zeker zal snappen(misschien zelfs wel meerdere)
ik weet natuurlijk niet waar je mee zit en wat jij allemaal denk maar eigenlijk zijn gedachtes nooit raar het zijn jou gedachtes en daar kan je niks aan veranderen tenzij je het natuurlijk zelf wil
probeer het toch eens wat vaker op papier te zetten voor jezelf of voor een ander, probeer het hoe vaker je het doet hoe makkelijk het word
misschien is het makkelijk om met een vreemde te praten iemand die je nooit zie of iemand die je gewoon neit goed ken
in ieder geval sterkte
je staat er niet alleen voor
kussies moi
Oud 05-06-2003, 15:11
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
hmja. dat herken ik. ik heb de laatste tijd dan vaak dat ik bang ben het verkeerd uit te leggen of dat mensen het niet snappen dat zelfs mn zinsopbouw niet meer klopt, ik zet de woorden in de verkeerde volgorde enz.
ik kan gewoon de goede woorden voor wat ik wil zeggen niet vinden. en ik kan het ook niet visualiseren zeg maar, ik kan er geen tekening van maken ofzo. al zit er zoveel in mn hoofd hoe ik het wil zeggen, de woorden die ik nodig heb ontbreken gewoon.

misschien kun je eens proberen het op je livejournal te zetten? desnoods eerst een private entry die je kunt editen tot het goed en duidelijk is.

*knuff*
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 16:40
SpiT
SpiT is offline
bedankt voor de reacties iig.

en idd, sam. de woorden ervoor ontbreken. alsof ze doodgewoon niet bestaan. dat ik ze daarom ook niet kan vinden. ik schrijf wel 's wat op. niet op m'n livejournal maar gewoon in 'n schrift. maar dan nog. 't komt echt niet op papier hoe ik 't wil. misschien als ik 't wat vaker doe enzo. dat het dan wel lukt.
Oud 05-06-2003, 16:59
Verwijderd
ik wil zelf nooit praten, omdat ik ten eerste de woorden niet kan vinden, en ten tweede omdat ik mn eigen gevoel niet onder ogen wil zien. heb jij dat ook, SpiT? of is het bij jou echt kwestie van gewoon niet kunnen?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 17:10
Verwijderd
woorden niet kunnen vinden is moeilijk, je probeert iets te vertellen, maar het lukt niet..
maar je eigen gevoelens onder ogen zien, is een kwestie van oefenen
@WooF; ik vind wel dat jij de laatste tijd opener geworden bent.. echt waar...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 17:22
SpiT
SpiT is offline
Citaat:
WooF schreef op 05-06-2003 @ 17:59:
ik wil zelf nooit praten, omdat ik ten eerste de woorden niet kan vinden, en ten tweede omdat ik mn eigen gevoel niet onder ogen wil zien. heb jij dat ook, SpiT? of is het bij jou echt kwestie van gewoon niet kunnen?
ook omdat ik de woorden niet kan vinden. maar ik weet niet of het is omdat ik mn eigen gevoel niet onder ogen wil zien. dat kan best, hoor..
Oud 05-06-2003, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Charlie1704 schreef op 05-06-2003 @ 18:10:
woorden niet kunnen vinden is moeilijk, je probeert iets te vertellen, maar het lukt niet..
maar je eigen gevoelens onder ogen zien, is een kwestie van oefenen
@WooF; ik vind wel dat jij de laatste tijd opener geworden bent.. echt waar...

Wie, ik? ow.... *staat versteld van zichzelf.* spreek u er wl over op msn.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 18:12
Verwijderd
Citaat:
WooF schreef op 05-06-2003 @ 18:54:
Wie, ik? ow.... *staat versteld van zichzelf.* spreek u er wl over op msn.
kweenie of ik online mag... *mail maar*
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 18:40
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
SpiT schreef op 04-06-2003 @ 21:06:
er zijn behoorlijk veel dingen waar ik mee zit. maar ik krijg ze niet uit m'n hoofd. ik krijg ze niet uit m'n mond.
ja dat heb ik nu ook nogal.

vroeger had ik dat over alles nbtje, maar toen leerde ik vorig jaar allemaal hele fijne vrienden kennen waar ik wel mee kon praten en alles zeggen eigenlijk. maar sinds een maandje of twee zit er me vanalles dwars wat ik absoluut niet over mn lippen krijg. ik kan het zelf niet goed in woorden gieten. en ik voel mezelf helemaal depri worden
Oud 05-06-2003, 19:43
loetje
loetje is offline
eej meis,
ik heb daar ook vaak last mee! maar ik kan er op msn bv wel goed over prate......
als je met mij wil praten, al is het alleeen maar dat je alles ff kwijt bent, stuur me maar een prive berichtje dan voeg ik je wel toe

sterkte
liefs loetje
Oud 07-06-2003, 13:04
SpiT
SpiT is offline
Citaat:
gothicje schreef op 05-06-2003 @ 14:03:
heej meis
helaas herken ik het ook en tis inderdaad niet makkelijk
probeer het in stukjes te vertellen je hoeft echt niet meteen alles eruit te gooien... mensen snappen vaker meer dan je denk
en zowieso je hoeft je niet te schamen voor je eigen gevoelens en gedachtes (al doe ik het ook)
ik weet ook zeker dat er iemand in jou omgeving is die het eigenlijk bijna wel zeker zal snappen(misschien zelfs wel meerdere)
ik weet natuurlijk niet waar je mee zit en wat jij allemaal denk maar eigenlijk zijn gedachtes nooit raar het zijn jou gedachtes en daar kan je niks aan veranderen tenzij je het natuurlijk zelf wil
probeer het toch eens wat vaker op papier te zetten voor jezelf of voor een ander, probeer het hoe vaker je het doet hoe makkelijk het word
misschien is het makkelijk om met een vreemde te praten iemand die je nooit zie of iemand die je gewoon neit goed ken
in ieder geval sterkte
je staat er niet alleen voor
kussies moi
ik probeer ook beetje bij beetje te vertellen. niet alles tegelijk. maar dan nog. elke keer weer. t is niet wat ik bedoel. ik kan t niet uitleggen. maar misschien ook wel omdat ik zelf niet precies weet wat er is. ik weet het echt niet..
Oud 07-06-2003, 13:18
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
ik probeer ook beetje bij beetje te vertellen. niet alles tegelijk. maar dan nog. elke keer weer. t is niet wat ik bedoel. ik kan t niet uitleggen. maar misschien ook wel omdat ik zelf niet precies weet wat er is. ik weet het echt niet..
heb je al geprobeerd om het op te schrijven, waar je mee zit of hoe je, je voelt?? miss dat, dat wel lukt..
kuzz mir
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 14:02
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
SpiT schreef op 07-06-2003 @ 13:04:
kijk anders niet alleen naar wat je voel maar kijk ook naar wat er is gebeurd wanneer het begonnen is...
je moet het altijd bij de oorzaak aanpakken (nou ja je moet niks, maar misschien helpt het)
probeer het in steekwoorden op te schrijven of uit te leggen
maar probeer echt met iemand te praten met zijn 2en sta je er altijd sterker voor dan alleen, met zijn 2en kan je meer denk werk verrichten, misschien dat iemand anders er wel achter kan komen...
schaam je in ieder geval niet voor je gedachtes en gevoelens, erken alles want wegduwen heeft geen zin
alles komt er op zijn tijd wel uit
sterkte meis, je kan me altijd pmen
Oud 07-06-2003, 14:59
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ja, ik heb dit ook (gehad). Met mijn vrienden praat ik er totaal niet over, terwijl ik tegen iemand die ik (toen nog niet echt) kende opeens alles vertelde. Daarvoor had ik ook het gevoel dat ik nooit mijn verhaal bij iemand kwijt kon, ik liep altijd te binnenvetten. Heel vervelend, maar opeens was dr iemand waarbij ik mn hart kon luchten. Hierdoor ben ik wat vrijer gaan vertellen (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Hierdoor heb ik laatst tegen een vriendin een klein stukje vertelt.

Kortom: ik had precies hetzelfde en van de ene op de andere dag sloeg het om, dus hopelijk gebeurt hetzelfde bij jou.

Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 15:01
Gothic
Gothic is offline
op schrijven en laten lezen... is veel minder moeilijk
Oud 07-06-2003, 19:18
SpiT
SpiT is offline
schrijven vind ik ook best moeilijk. net als praten. het komt er niet uit zoals ik het bedoel. en de kans dat ik t dan uiteindelijk ook écht aan iemand laat lezen is wel klein. maar dat zou ik dan wel gewoon moeten doen. ik begin wel met schrijven, t valt te proberen. ik weet alleen niet waar, hoe en waarom 't begon.

en op zulke momenten kan ik gewoon niet de hele avond thuis zitten. maar ik kan ook niet weg.
Oud 07-06-2003, 20:10
Prinses Belle
Prinses Belle is offline
Schrijven is toch wel de beste oplossing op zo'n moment.
Al doe je het alleen voor jezelf, het kan toch opluchten.
Ik heb zelf een site gemaakt, waar mijn verhaal opstaat en waar ik ook elke dag schrijf hoe ik me voel enzo. En als mensen die mij kennen het toevallig lezen, is dat alleen maar beter, dan weten ze het tenminsten.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 11:29
SpiT
SpiT is offline
ik wil 't schrijven wel proberen. maar ik probeer dat al best vaak. ik heb 'n livejournal en ik schrijf wel eens in 'n schrift dat ik op m'n kamer heb liggen.
ik zou best hulp willen, ja. maar ik weet niet goed hoe. als ik hulp wil moet ik 't dus wel aan iemand vertellen (of laten lezen idd) en dat is 't probleem eigenlijk.

*zucht* ..
Oud 09-06-2003, 11:50
Steleto
Steleto is offline
Ik herken het heel erg...

Het enige dat je kunt doen is accepteren dat je nu de dingen misschien niet zo op papier krijgt zoals je wilt, en erop vertrouwen dat het wel weer een keer anders wordt. (en vaak lukt het dan al beter....)

En véél schrijven helpt bij mij ook. Er staat dan veel dat níet omschrijft wat ik wil zeggen, maar daartussen staan dan ook een aantal dingen die ik kwijt wilde.

En al schrijf je alleen al op dat je niet weet hoe je het moet zeggen...dan ben je dát tenminste al een beetje kwijt.

succes ermee...
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 14:42
J3s
J3s is offline
Heej! Ik herken et ook wel een beetje...zit er zelf ook mee.
Maar ook nog iets anders. Na een tijdje had ik het gevoel dat ik er wél over wou praten, gewoon omdat ik het gevoel had dat ik er alleen niet uit zou komen. Toen was voor mij de volgende stap: een juiste persoon vinden om met te praten. En dát is voor mij nou niet zo makkelijk.'Ik praat er liever niet met m'n ouders over. Een leraar ofzo lijkt me ook neit geschikt. Dan hou ik niet meer zo veel mensen over, uitgezoderd een aantal mensen bij m'n voetbalteam (trainster, leider) waar ik wel goed mee op kan schieten en die ik ook wel kan vertrouwen. Maar hoe spreek je zoiemand nou aan? Ik vind het zo raar om te zeggen; Kan ik even met je praten? En dat je dan je hart uitstort bij iemand. Ze hebben vast het idee dat ik aandacht wil ofzo. Ik weet echt ff niet hoe ik ze moet aanspreken, maar ik zou wel graag ergens m'n verhaal kwijt willen...
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 15:08
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Maar hoe spreek je zoiemand nou aan? Ik vind het zo raar om te zeggen; Kan ik even met je praten?
dat vind k helemaal niet raar hoor. Ik zeg dat zelf ook weleens, alleen praat k al vaker met die persoon(lerares) en die weet het ook wat er aan de hand is..
jah, de eerste keer dat k er met iemand overpraate kwam vanzelf. het ging op dat moment echt niet goed, en het was duidelijk te merken, dus vroeg ze na de les(ze had me dr eerst uitgestuurd omdat k te druk was ofzo)wat er aan de hand was, jah een toen kwam alles dr uit... en nu heb k nogsteeds contact met haar. het is echt fijn om met iemand over je problemen te praten, dus ga gewoon naar iemand toe, en vraag of je ff kan praten. en dan staat het maar raar, jij kan ff je hart luchten.

kuzz mir
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 16:36
J3s
J3s is offline
Citaat:
mir_1986 schreef op 09-06-2003 @ 16:08:
dat vind k helemaal niet raar hoor. Ik zeg dat zelf ook weleens, alleen praat k al vaker met die persoon(lerares) en die weet het ook wat er aan de hand is..
jah, de eerste keer dat k er met iemand overpraate kwam vanzelf. het ging op dat moment echt niet goed, en het was duidelijk te merken, dus vroeg ze na de les(ze had me dr eerst uitgestuurd omdat k te druk was ofzo)wat er aan de hand was, jah een toen kwam alles dr uit... en nu heb k nogsteeds contact met haar. het is echt fijn om met iemand over je problemen te praten, dus ga gewoon naar iemand toe, en vraag of je ff kan praten. en dan staat het maar raar, jij kan ff je hart luchten.

kuzz mir

Ja daar heb je wel gelijk in...ze heeft wel es tegen me gezegd toen ze zag dat et niet zo goed ging dat als er wat was ik wel naar haar toe kon komen...ik moet ook niet zo zeuren
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 16:40
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
ik moet ook niet zo zeuren
je zeurt ook helemaal niet!! k snap dat je het moeilijk vind om je probleem aan iemand te vertellen, k had mezelf altijd voorgenomen om het nooit aan iemand te vertellen, het ging ze niks aan dacht k altijd, nou dat heb k dus niet lang volgehouden..

gewoon gaan,je zult zien dat het hartstikke meevalt..
kuzz mir
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 18:14
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
SpiT schreef op 09-06-2003 @ 11:29:
ik wil 't schrijven wel proberen. maar ik probeer dat al best vaak. ik heb 'n livejournal en ik schrijf wel eens in 'n schrift dat ik op m'n kamer heb liggen.
ik zou best hulp willen, ja. maar ik weet niet goed hoe. als ik hulp wil moet ik 't dus wel aan iemand vertellen (of laten lezen idd) en dat is 't probleem eigenlijk.

*zucht* ..
als je echt van alle gevoelens af wil en je echt wilt praten met iemand dan zal je je toch een keuze moeten maken en de knoop doorhakken jij bent de gene die de stap moet zetten
het is niet makkelijk om van alles te vertellen toe te geven dat je het niet alleen af ken en tis niet makkelijk om uit je woorden te komen maar oefening baart kunst (klinkt stom)
er zijn geen cursessen die je vertellen hoe je met alles om kan gaan en die je leren om je gevoelens op te schrijven daar is niet 1 manier voor, iedereen doet dat op zijn eigen manier
je moet het echt daadwerkelijk willen
sterkte *kuffel*
Oud 09-06-2003, 19:43
SpiT
SpiT is offline
Citaat:
gothicje schreef op 09-06-2003 @ 19:14:
als je echt van alle gevoelens af wil en je echt wilt praten met iemand dan zal je je toch een keuze moeten maken en de knoop doorhakken jij bent de gene die de stap moet zetten
het is niet makkelijk om van alles te vertellen toe te geven dat je het niet alleen af ken en tis niet makkelijk om uit je woorden te komen maar oefening baart kunst (klinkt stom)
er zijn geen cursessen die je vertellen hoe je met alles om kan gaan en die je leren om je gevoelens op te schrijven daar is niet 1 manier voor, iedereen doet dat op zijn eigen manier
je moet het echt daadwerkelijk willen
sterkte *kuffel*
thnx *knuff*

merijn ('n vriend van me) zei net ook dat ik 't 'n x voor mezelf op moest schrijven. en ik denk ook dat dat voor nu 't beste is. en ik probeer 't gewoon. als 't niet lukt, weet ik dat snel genoeg.
Oud 09-06-2003, 19:53
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
SpiT schreef op 09-06-2003 @ 20:43:
als 't niet lukt, weet ik dat snel genoeg.
en als het wél lukt ook...
Oud 09-06-2003, 19:55
SpiT
SpiT is offline
Citaat:
Sannetje schreef op 09-06-2003 @ 20:53:
en als het wél lukt ook...

dat ook ja.
Oud 09-06-2003, 20:00
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
SpiT schreef op 05-06-2003 @ 17:40:
bedankt voor de reacties iig.

en idd, sam. de woorden ervoor ontbreken. alsof ze doodgewoon niet bestaan. dat ik ze daarom ook niet kan vinden. ik schrijf wel 's wat op. niet op m'n livejournal maar gewoon in 'n schrift. maar dan nog. 't komt echt niet op papier hoe ik 't wil. misschien als ik 't wat vaker doe enzo. dat het dan wel lukt.
juh, ik begrijp wel wat je bedoeld idd...
het klinkt lullig (maar dat is het niet) maar de woordenschat ontbreekt gewoon. Ik neem aan dat iemand die bijv. Nederlands gestudeerd heeft veel beter dingen (dus ook gevoelens) onder woorden kan brengen dan iemand die op de middelbare school zit. Dit is logisch, maar soms wel heel vervelend. Tja, wat kan je er aan doen? je kan toch moeilijk het hele woordenboek uit je hoofd gaan leren?! sorry, ik weet het niet....

knufff Wendy
Oud 09-06-2003, 20:03
SpiT
SpiT is offline
Citaat:
... schreef op 09-06-2003 @ 21:00:
juh, ik begrijp wel wat je bedoeld idd...
het klinkt lullig (maar dat is het niet) maar de woordenschat ontbreekt gewoon. Ik neem aan dat iemand die bijv. Nederlands gestudeerd heeft veel beter dingen (dus ook gevoelens) onder woorden kan brengen dan iemand die op de middelbare school zit. Dit is logisch, maar soms wel heel vervelend. Tja, wat kan je er aan doen? je kan toch moeilijk het hele woordenboek uit je hoofd gaan leren?! sorry, ik weet het niet....

knufff Wendy
misschien zijn er gewoon helemaal geen woorden voor..
Oud 11-06-2003, 10:26
Verwijderd
Je hebt geen grote woordenschat nodig om iets met gevoelens duidelijk te maken. Om zoiets duidelijk te maken heb je goeie vrienden nodig die je begrijpen.
Ik heb zelf geen problemen om mijn gevoelens onder woorden te brengen maar ik word wel vaak niet begrepen. Dat zie ik ook andersom gebeuren bij een vriendin van me ---> het is superduidelijk dat ze niet goed in haar vel zit maar ik heb geen idee wat er is en over gevoelens praten vind ze ook heel lastig - het gaat de laatste tijd echt een stuk beter maar het blijft heel vervelend. Wil je iemand helpen en krijg je knallende ruzie omdat ze het niet kan/wil zeggen en jij zo koppig bent om door te gaan zagen erover. Niet echt bijster snugger natuurlijk.
Ik kan geen advies geven over hoe je het beter zou kunnen doen maar misschien zou je kunnen proberen je verhaal op te schrijven zoals je het zou willen zeggen en toch proberen het te zeggen tegen je vrienden. Al is het maar een heel klein beetje iedere keer, probeer iedere keer een beetje meer te zeggen, ik denk dat het naar verloop van tijd ook steeds makkelijker moet gaan en als je ruzie krijgt met je vrienden of ze begrijpen je niet dan is het heel hard maar dan zijn het geen echte vrienden. Echte vrienden begrijpen je en staan voor je klaar helemaal als je zoiets probeert te vertellen.
Heel heel heel veel suc6 - ik hoop dat je hier iets aan heb maar het is volgensmij nogal vaag en een zooitje geworden.
Succes!!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 14:38
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
SpiT schreef op 09-06-2003 @ 19:43:
thnx *knuff*

merijn ('n vriend van me) zei net ook dat ik 't 'n x voor mezelf op moest schrijven. en ik denk ook dat dat voor nu 't beste is. en ik probeer 't gewoon. als 't niet lukt, weet ik dat snel genoeg.
wie niet waagt wie niet wint he, das al iets!
kweet niet wat ik verder nog kan zeggen dan als je een luisterend oor nodig heb: ik voor je klaar sta
en natuurlijk succes, komt allemaal wel meis!
*kuffel*

p.s geld voor alle andere hier ook, als jullie gewoon eens iemand nodig hebben om tegen aan te lullen, iemand die je toch niet ken ofzo dan sta ik voor jullie klaar
jullie kunnen altijd pmen

Laatst gewijzigd op 11-06-2003 om 15:19.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 15:15
Verwijderd
heb ik ook...gelukkig is er msn..dat helpt wel.. ookal zou ik sommige dingen wel gewoon willen kunnen zeggen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 18:10
bonkesone
bonkesone is offline
Ik herken dit ook wel, ik wil heel graag erover praten, maar ik kan het gewoon niet. Ik kan verdriet of woede moeilijk uiten, het lijkt voor de 'buitenwereld' alsof ik altijd vrolijk ben, en altijd alles mee heb.
En als dingen echt te erg worden, lijk ik zo vrolijk en ben ik superenergiek, een beetje adhd-achtig.
Maar in ieder geval veel sterkte ermee...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:22
lelijk_eendje
lelijk_eendje is offline
ik heb dat ook jah..
ik kan het dan gewoon niet zeggen.
ze weten wel WAT er is gebeurt.. maar
dat dan gewoon in 1 woord uitgedrukt.
ik zou graag alles willen vertellen.
en ook waarom. maar het kan gewoon neit
Reageren

Regels voor berichten