Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2003, 23:43
dystopia
dystopia is offline
Er zijn drugs en drugs. Met andere woorden, er zitten verschillen in drugs. Sommige drugs werken geestvernauwend, anderen geestverruimend. Over cocaine, heroine, speed wil ik het niet hebben. Dit zijn geen geestverruimende middelen. Ik wil het hebben over entheogene middelen en de vergelijking daartussen met de mystieke wereld.

De meeste entheogene (psychedilische) drugs zijn in onze Westerse maatschappij verboden, terwijl geestvernauwende middelen zoals alcohol, tabak en koffie legaal zijn. Sommigen kun je legaal in de winkel kopen (nootmuskaat) anderen kun je zelf verbouwen (cannabis, klimmende blauwe windu, vliegenzwam).

Het verbod heeft van allerlei redenen. Feit is dat mede hierdoor de etheogene middelen in een verdomhoekje zijn geraakt, en er zijn een hoop misverstanden over. Van heksen is bekend dat zij eeuwen terug geneeskrachtige kruiden hadden ontdekt. Entheogene drugs hebben vaak ook een geneeskrachtige werking. Noodsmuskaat is een kruid welke entheogene werking bevat. Heksen werden echter vroeger verbrand. Waarom werden (en soms worden hetxij op een andere manier) wijze mensen verbrand en verkettert, waarom worden etheogene drugs verboden en verkettert terwijl de effecten van beiden uiteindelijk meer kennis en inzicht geven? Waarom wordt in een crimineel circuit soms iemand uit de weg geruimt? Omdat zij op de een of andere manier slecht zijn (zo ja, slecht waarvoor?), of omdat zij een gevaar zijn voor tradities? Of om andere redenen? Ik kan naast heksen talloze voorbeelden geven van intelligentia die monddood zijn gepraat (figuurlijk of letterlijk met harde hand) waarbij logisch beredeneert de oorzaak ligt in nummer2: traditie. Angst voor het onbekende, daar ligt een belangrijke sleutel voor de deur die het probleem symbolisch weergeeft.

Het gaat echter over onze Westerse cultuur. Er zijn talloze andere culturen te noemen waarin gebruik werd/wordt gemaakt van etheogene drugs. Culturen waarbij een onderdeel de 'religie' is. En nu kom ik bij mijn punt: want wat dacht je van Boedhisme? Ik heb vorige week zondag boedhistisch gegeten uit interesse voor deze cultuur, en ik moet zeggen: het was redelijk gekruid (niet pittig overigens). Nou zegt dat vrij
weinig, maar ik denk dat men iig wel kruiden gebruikt in die cultuur. Mijn vraag is echter hoe men bij Boedha komt? Hoe men mediteert? Waardoor het komt? Zou het iets te maken hebben met de Westerse hekserij? Gebruikte men ook etheogene middelen? Bestaat er een verband tussen etheogene middelen en religies, zo ja, ook hekserij of paranormaal begaafdheid? Bevatten sommige mensen stoffen waardoor zij
bepaalde van deze effecten zelf kunnen creeren, hetzij onwillekeurig? Wordt er naast contact met het innerlijke ook contact gemaakt met bijv. geesten of kosmische oorden? Een aantal van deze vragen zou ik via Google mogelijk kunnen vinden, maar dat wil ik nog niet doen. Ik wil juist weten wat jullie visie hier op is, hoe jullie erover denken aangezien ik niet geloof in 'absolute waarheid', hoe graag ik het soms ook wil weten. Entheogene middelen openen de poort naar het gevoel, ook voor de kortzichtige persoon die niet in het paranormale gelooft. Echter wat sommige 'heksen' en 'paranormaal begaafden' dan, dat is toch iets dat hier behoorlijk op lijkt: met je gevoel bijzondere inzichten krijgen?

Een andere cultuur is de Indiaanse. Zoals bekend gebruikte men daar ook kruiden. Een kruid, welke een etheogene werking bevat, heet Peyote. Het heeft ongeveer dezelfde werking als LSD, maar dan 'liever'. De effecten er van vertonen overeenkomsten met ervaringen die ik heb gelezen over geesten! De visioenen die je kunt krijgen, hebben in de 'mystieke' sferen ook een eigen naam: toekomstvoorspelling. Een gids of 'beschermangel' in de 'mystieke' wereld bestaat na het gebruik van Peyote ook.

Citaat:
Met mescaline, peyote en andere entheogene middelen als psilocybe (een paddestoel - dpi) kun je je visioenen sturen en een richting geven. Als de trip eenmaal op gang komt, ga je op een stil, afgezonderd, halfduister plekje zitten, zo gemakkelijk mogelijk, op een bank of een stoel. Leg je handen op elkaar in je schoot, met de handpalmen naar boven (linkerhand boven) en sluit je ogen. Ontspan. Dit is de gemakkelijkste houding. Concentreer je op het middel dat je hebt genomen en visualiseer, dat wil zeggen verbeeld je, de plant, of boom, of paddestoel of cactus waarvan het afkomstig is. Wacht tot er een beeld of een beeldenreeks voor je ogen
verschijnt. Spreek met jezelf af dat dit de Geest van de plant is en stel jezelf aan deze geest voor. Wees niet verbaasd als je bijvoorbeeld in je fantasie knielt. Wacht tot je voelt dat er een soort energiestroom ontstaat tussen jou en wat je ziet. Dit is niet moeilijk; het gaat als het ware vanzelf. Als je nu een vraag stelt, of aan iets of iemand denkt, begint het beeld te veranderen. Ga daarin mee, laat je rustig drijven op de golven van de stroom. Na verloop van tijd kom je daar
terecht waar je wilde zijn. Als je verder wilt, of je drijft weg van waar je was, stel je een nieuwe vraag of je laat je gaan en ziet wel waar je uitkomt.

Kom je ergens terecht waar het je niet bevalt, dan trek je je terug. Lukt dat niet, roep dan de Geest van het middel te hulp. Je vraagt gewoon van binnen, "Geest, help me." Wat er ook gebeurt, laat het middel rustig zijn gang gaan. Drijf mee, zweef mee. Als het natuurlijke
middelen zijn en het is je eigen, bewuste keuze geweest om te trippen, en je hebt je gehouden aan de regels van voorzichtigheid en soberheid, zal alles goed gaan. Soms moeten we eerst door moeilijke gebieden heen om vervolgens iets moois mee te maken. Juist op de moeilijke plekken leer je het meest. Daar worden we gewezen op onze zwakheden, fouten en ijdelheden. Alles wat je meemaakt en tegenkomt, kun je je later herinneren, en kun je later verwerken.

De ene keer ga je steeds verder en kom je in de kosmos terecht; een andere keer kom je steeds dichter bij je jezelf, tot je geboorte en daarvoor. Als je eenmaal geleerd hebt te vertrouwen op de Geest van het middel en op jezelf, zijn er geen grenzen meer.
De Indianen gebruikten naast Peyote ook Guarana, hetgeen een prima
vervanger is voor koffie. Het heeft een aantal voordelen die bij koffie
juist nadelen hebben: zie hier

In Zuid-Amerika aangekomen kom ik uit bij Ayahuasca:

Citaat:
Ayahuasca wordt al vele duizenden jaren door Indiaanse stammen
in Zuid-Amerika gebruikt. Er zijn vijf toepassingen: het dient als
geestelijk inwijdingsmiddel, als geneesmiddel, om helderziendheid op te
wekken, om astrale reizen te maken en ter ontspanning. Er zijn diverse
manieren om ayahuasca te bereiden die, naar gezegd wordt, verschillende
uitwerkingen hebben. Ook worden er andere planten aan toegevoegd, die de
werking veranderen. De Indiaanse shamanen kennen vele ayahuasca-rituelen
waarbij gezongen en gedanst wordt. Sommige zijn misschien al eeuwen, wie
weet duizenden jaren oud. Ongetwijfeld is er al heel veel van de oude
kennis uit het oerwoud verloren gegaan.
Zien jullie de vergelijkingen? Hoe dan ook, wa de vergelijkingen en
verschillen ook mogen zijn: er zijn meerdere manieren om tot deze
verruiming te komen.

Citaat:
In een filmreportage van Paul van de Bosch uit de jaren
zeventig, destijds vertoond door de VPRO, zagen we een angstige
Peruaanse Indiaan die een genezer komt consulteren over zijn doodzieke
dochtertje. De shamaan gaat in trance en begeeft zich in de geest naar
het huis van de man, enkele kilometers verderop. Daar stelt hij vast dat
het kind boven een blik benzine in giftige dampen slaapt, wat door de
dankbare vader bevestigd wordt. Deze betaalt en rent naar huis om het
blik weg te halen.
Citaat:
Het niet-verslavende ayahuasca maakt de gebruiker tot een
religieus mens. Het produceert gevoelens van liefde voor het leven en de natuur en ontkentent allerlei sluimerende potenties in de hersenen,
zoals telepathie en helderziendheid. Het is een tonicum en in deskundige
handen een geneesmiddel. Het wachten is op de mogelijkheid om ayahuasca
in het laboratorium na te maken en een synthetisch middel te fabriceren
dat zuivere, mystieke ervaringen geeft zonder enige bijwerkingen. Zou
dat niet een stap in de evolutie zijn ?
Citaat:
Ons lichaam produceert monamine-oxidase om serotonine af te
breken. Dat is een stof in ons bloed, afkomstig uit de hypofyse (derde
oog), waardoor we ons vitaal voelen. Als we dus de monamine-oxidase
verminderen, vermeerdert de serotonine. Onder de zogenaamde
monamine-oxidase-remmers bevinden zich entheogenen, stimulerende
middelen en antidepressiva. Sommige zijn organisch, andere synthetisch.
Onderzoek wijst uit dat deze MAO-remmers een weerstandverhogende,
verjongende en levensverlengende werking hebben. Er zijn medicijnen
waarbij bepaalde voedingsmiddelen absoluut niet genuttigd mogen worden,
omdat deze hoge bloeddruk en andere effecten -in het ergste geval een
hersenbloeding- teweeg kunnen brengen.
Kortom, wat ik zie is verbanden en patronen die op bepaalde vlakken die
bekend zijn bij mij, elkaar raken. Ik zie overeenkomsten, maar ben mij
nog niet goed bewust van verschillen.

Meer informatie over: de werking, het verleden, de cultuur, de natuur en
de gevaren van entheogene drugs: http://www.ephedra.demon.nl/uitjebol

Dit boek heeft overigens mijn leven veranderd, net zoals de trip van
enkele maanden geleden. Tijd heeft een andere dimensie gekregen,
gevoelens liggen meer voor de hand, kennis realiseert zich tot een
nuchter niveau, terwijl mijn ervaring en verbeelding zich in vrije loop
laat. Ik kom tot gedachtes welke ik nooit eerder aan kon tippen. Er is
een deur open gegaan naar 'het Goddelijke'. Ik voel mij krachtig, ik
voel mij verlicht, ik heb een levenservaring opgedaan, ik ben
volwassener geworden en.. het was niet eens zo heftig! Maargoed, dit
gaat over mij, en ik wil het eigelijk abstracter te bespreken.

Ik probeer niet reclame te maken voor (entheogene) drugs. Ik probeer
een discussie op gang te brengen waarin wij samen onze geest verruimen
dmv. het delen van kennis, evaring en visie over dit onderwerp. Uiteindelijk is een entheogeen drugsgebruiker iemand die zijn/haar en andermans inzichten en ervaringen probeert te verbreden, net zoals jullie jullie inzichten en ervaringen
verbreden (denk ik? Daar gaat dit topic nou juist over ) op jullie manier hetgeen in de volksmond bijv. 'paranormaal',
'mystiek' of 'buitengewoon' wordt genoemd.

Mijn voorzichtige conslusie: zowel mystiek alsmede entheogene drugs worden onderschat. Beide zijn een sleutel naar kennis en een mooiere
wereld. De indiaan, de psychonaut en de paranormaal begaafde vertonen enkele overeenkomsten. Welke precies ben ik nog niet helemaal uit.

Regards,
Oud 28-07-2003, 23:57
Eurynome
Eurynome is offline
hey!
Ik weet zelf helemaal niets over entheogene middelen en ik vond je post heel interessant. Wat is de bedoeling nu eigenlijk van die entheogene middelen? Je raakt in een soort trance en dan leer je meer over het leven of zo? Maar waarom zou je daar die entheogene middelen voor nodig moeten hebben? Is het niet beter om vanzelf tot die inzichten te komen als je daar klaar voor bent? In elk geval, ik begrijp ook niet waarom deze middelen illegaal zijn en alcohol, drugs, etc. legaal. Maar daar beslissen wij nu eenmaal niet over...
Oud 29-07-2003, 00:45
dystopia
dystopia is offline
Hoi,

Citaat:
lunaria schreef op 29-07-2003 @ 00:57:
Wat is de bedoeling nu eigenlijk van die entheogene middelen? Je raakt in een soort trance en dan leer je meer over het leven of zo?
De bedoeling verschilt van persoon tot persoon en van middel tot middel. Je kunt ook niet zeggem van het 'paranormale' dat het 1 doel heeft, imo dan. In feite zijn het natuurproducten met 'magische' krachten.

Je kunt dankzij entheogene middelen inderdaad meer van het leven in het algemeen leren, of over je eigen leven. Je kunt kennis opdoen door je gevoel (de precieze werking van verstand en intuitie weet ik niet uit mijn hoofd, helaas). Je ervaart immers bepaalde dingen. Sommige dingen kunnen in het echte leven niet (althans voor niet-paranormale mensen) zoals door de ruimte reizen, helderzient zijn. Daar reageer je dan op een bepaalde manier op. Die manier waarop je reageert reflecteert met jouw echte 'ik', hoe jij je diep van binnen voelt of juist op je verstand waardoor je erg diepzinnig na kunt gaan denken. Je kunt dingen te weten komen die je normaal gesproken niet begrijpt, dingen waar je niet over nadenkt om de een of andere reden (toen ik dit gisteravond/gisternacht typte was ik stoned en zag ik al die verbanden. Ik heb echter ff gewacht met posten om het nog 'ns na te lezen). Tenslotte is 't (mogelijk) leuk. Het nut is persoonlijk, de ervaringen verschillen.

Citaat:
Maar waarom zou je daar die entheogene middelen voor nodig moeten hebben?
Omdat het nut verschilt van persoon tot persoon en van middel tot middel is de vraag waarom entheogene middelen nodig zijn ook niet simpel te beantwoorden. Iemand zou bijvoorbeeld eens astraal kunnen willen reizen. Dat kan met een etheogeen middel. Iemand zou eens een helderziende ervaring willen opdoen om bepaalde zaken beter te begrijpen. Ook dat kan met bepaalde entheogene middelen (Peyote bijvoorbeeld). Niet iedereen is van zichzelf helderzient...

Citaat:
Is het niet beter om vanzelf tot die inzichten te komen als je daar klaar voor bent?
Misschien wel, misschien niet. Wat versta jij onder 'vanzelf tot inzichten komen'? Om tot inzichten te komen moet ik moeite doen in het dagelijkse leven. Als je iets leest en het daarna probeert, doe je dat toch zelf? Lijkt me alweer erg persoonlijk. Misschien is dit voor sommigen wel een manier om tot dergelijke inzichten te komen, zoals (moderne) heksen en paganisten dat zelf kunnen (of misschien sommigen ook met hulpmiddelen ). Daarnaast gebruikten oudere culturen zoals de Indianen deze middelen ook. Zijn zij daar slechter van geworden? Ik denk niet dat de massamoorden door de Engelsen, Nederlanders, Amerikanen Canadezen etc. in Amerika te wijten zijn aan het gebruik van o.a. Peyote. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Kortom er is geen makkelijk antwoord op je vragen te geven. Gelukkig, dat opent immers perspectieven

PS: voor het illegaal en verkettert werd, gebruikten sommige hedendaags bekende filosofen, kunstenaars e.a. trendsetters en creatyfisten entheogene middelen.

Laatst gewijzigd op 29-07-2003 om 01:00.
Oud 29-07-2003, 10:56
AngelLena
AngelLena is offline
In een aantal geloofsvormen worden inderdaad drugs gebruikt om een staat van trance en een ontsnapping van de dagelijkse wereld zoals wij em kennen te breiken.
Bijvoorbeeld het sjamanisme gebruikt bepaalde dugs om naar de geestenwereld te trekken.
Hekserij gebruikt kruiden die ook betiteld worden als drugs om hun geneeskrachtige werking eraan te onttrekken en die toe te dienen aan de "zieke".
Maar op zich is dat allemaal niet zo vreemd, kijk naar de moderne wereld van genezingspraktijken. Morfine als zware pijnstillers, lachgas als soort van verdoving...
Drugs worden overal gebruikt in de medicijnenwereld en vanaf dat moment is het legaal.
Dezelfde drugs worden op een andere manier gebruikt om te kunnen ontsnappen aan het dagelijkse leven net als bij geloofsvormen zoals het sjamanisme en de indianen. Het verschil is: tegenwoordig wil men niets anders dan problemen wegwerken, partij drugs innemen en vrolijk zijn, die geloofsvormen gebruikten drugs, ontsnapten uit de dagelijkse wereld en proberen in de andere realiteit de problemen op te lossen.

Maar om nou te zeggen dat het met het paranormale te maken heeft... Dat daar een link tussen bestaat.... Dat vind ik persoonlijk weer iets te ver gaan. Het is meer een gebruiksmiddel in bepaalde geloven. Niet iedereen die een geest ziet is onder invloed, niet iedereen die iets anders paranormaals meemaakt heeft een flinke dosis drugs achter de kiezen. Dus ik vind de stelling om het zo maar te noemen wat vergaand.
Oud 29-07-2003, 14:40
Fade of Light
Fade of Light is offline
Volgens mij ligt dit vrij simpel:

De titel is volgens mij incorrect en zou verandert moeten worden in "entheogene middelen en de psyche". Drugs versterkt het gevoel van het fantaseren. De visioene die je krijgt zijn door je eigen onderbewustzijn gecreeerde beelden en daar is niks paranormaals aan.

De manier waarop het onderbewustzijn die beelden creeert zou wel paranormaal kunnen zijn (dit heb ik al eerder gezegd in andere topics), maar dat is off topic dus irrelevant.

Tevens versterkt dit topic mijn gevoel dat er veel te veel op paranormale dingen wordt geschoven, maar dat terzijde.
Oud 29-07-2003, 15:18
HenkMul
HenkMul is offline
Ik ben het met Fade of Light eens dat 'paranormale' een ongelukkig gekozen term is. Ik opteer des te meer voor een zienswijze die zich richt op de onderschatte waarde van het onderbewustzijn.

Met vriendelijke groeten,

Henk Mul.
Oud 29-07-2003, 19:59
Verwijderd
Dit is een combinatie van D&A, psychologie en mystiek

Iig, mijn visie... hmmm... ze heten niet voor niets geestverruimende middelen, dus er moet een zekere werking aanzitten die je meer openstelt voor ervaringen, gevoelens en gebeurtenissen om je heen. Ook worden er niet voor niets vaak 'drugs' gebruikt bij bepaalde rituelen, geloven, bezweringen. Het maakt mensen gemakkelijker om zich open te stellen voor bepaalde dingen. Maar ik denk ook dat het dan in beperkte mate gebruikt moet worden.
Sex is ook een veelgebruikt middel om open te stellen bij bepaalde rituelen. Maar net als drugs, blijf ik er liever verre van, omdat je niet weet wanneer je de grens overschrijdt.
Ik heb geestverruimende middelen gebruikt, en op een bepaalde manier, bezit je meer vermogens, maar langs de andere kant, worden andere vermogens weer afgestompt. Maar dat die dingen onderschat worden, ben ik volkomen met je eens.
Oud 31-07-2003, 20:42
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
Mutant schreef op 29-07-2003 @ 20:59:
Maar net als drugs, blijf ik er liever verre van, omdat je niet weet wanneer je de grens overschrijdt.
Zolang je een goede educatie genoten hebt en vertrouwen hebt in de dosis die je voor een bepaalde drug 'x' voorhanden hebt, zal je altijd binnen de kaders van je 'bewustzijnsgrens' blijven.

Henk Mul.
Oud 31-07-2003, 22:42
Fade of Light
Fade of Light is offline
zeker als het de eerste keer is, of de dosis verhoogd omdat de vorige keer niet het gewenste effect had, is drugs onvoorspelbaar. Die theorie is leuk, maar netzo als met psychologie, kun je nauwelijks generaliseren over de effecten.

Laatst gewijzigd op 31-07-2003 om 23:10.
Oud 31-07-2003, 23:08
Verwijderd
Citaat:
HenkMul schreef op 31-07-2003 @ 21:42:
Zolang je een goede educatie genoten hebt en vertrouwen hebt in de dosis die je voor een bepaalde drug 'x' voorhanden hebt, zal je altijd binnen de kaders van je 'bewustzijnsgrens' blijven.

Henk Mul.
Ik bedoelde niet dat ik mij in mijn volledige leven verre houd van drugs en sex. Ik had het over sex en drugs bij rituelen. Ze zouden me ook aan het twijfelen brengen over de ervaringen en de mate van het mogelijke. Ik blijf liever helder dan .
Oud 01-08-2003, 17:23
*Burning water*
*Burning water* is offline
Dystopia, het was erg interessant wat je daar typte. De theorie die jij oppert over de herkomst van imaginaire wezens, van binnen uit, als ik het goed begrijp, komt mij niet onwaarschijnlijk voor. Eén vraag heb ik wel. Wat is entheogeen, letterlijk? In een woordenboek valt het niet te vinden...
Oud 01-08-2003, 17:57
HenkMul
HenkMul is offline
Entheogeen betekent 'de God in onszelf'.

Henk Mul.
Oud 01-08-2003, 21:08
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 01-08-2003 @ 18:57:
Entheogeen betekent 'de God in onszelf'.

Henk Mul.
Wat een vreemde naam. De verschijnselen die je onder invloed van zulke middelen ondervindt, zou ik toch niet goddelijk willen noemen. Waarom wordt dat wel gedaan?
Oud 05-08-2003, 20:51
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 01-08-2003 @ 22:08:
Wat een vreemde naam. De verschijnselen die je onder invloed van zulke middelen ondervindt, zou ik toch niet goddelijk willen noemen. Waarom wordt dat wel gedaan?
Het begrip goddelijk kan eigenlijk niet gedefinieerd worden, maar dat terzijde. Het is meer de enorme paradox van goed en kwaad die in trips met een factor 10 omhoog danwel omlaag schiet. Je wordt geconfronteerd met de meest verlichte, hemelse, mystieke ervaringen, maar daarentegen kan je door middel van dit soort middelen ook in aanraking komen met die dingen, die in de volksmond als duivels bestempeld worden.

Na verloop van tijd (lees; meer ervaring op het gebied van psychedelica) kunnen trips gestuurd worden, zodat je zelf alles uit je onderbewustzijn naar boven kunt halen - en daarmee een god van je eigen gedachten worden... . Dit in ogenschouw nemend ben ik het zeker met het begrip entheogeen eens.

Henk Mul.
Oud 05-08-2003, 22:19
Alexanchez
Alexanchez is offline
Interessant verhaal... Ik heb weinig verstand van mediciijnen enz. dus veel nuttige toevoegingen kan ik aan dit topic niet geven... Maar dat verhaaltje (en dat verhaaltje bij die link) over dat Guarana vond ik wel interresant en ik wil het binnekort eens gaan kopen... Ben dus wel benieuwd of het echt een zelfde werking heeft als koffie enz...
Oud 05-08-2003, 22:32
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Alexanchez schreef op 05-08-2003 @ 23:19:
Interessant verhaal... Ik heb weinig verstand van mediciijnen enz. dus veel nuttige toevoegingen kan ik aan dit topic niet geven... Maar dat verhaaltje (en dat verhaaltje bij die link) over dat Guarana vond ik wel interresant en ik wil het binnekort eens gaan kopen... Ben dus wel benieuwd of het echt een zelfde werking heeft als koffie enz...
Er zijn zoveel middelen die dezelfde werking hebben als koffie of iig nagenoeg dezelfde werking... Dus dat zou me niets verbazen. Maar vergis je niet: ook koffie is verslavend. Klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar ik ken dus iemand die elke dag zijn portie koffie moet hebben omdat ie anders begint te trillen als een idioot.
Oud 05-08-2003, 22:46
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
dystopia schreef op 29-07-2003 @ 00:43:
Angst voor het onbekende, daar ligt een belangrijke sleutel voor de deur die het probleem symbolisch weergeeft.

En hier sla je de spijker op z'n kop!

Citaat:
I believe with the advent of acid we discovered new way to think and it had to do with piecing together new thoughts of mind. Why is it that people think it's so evil? What is it about it that there is scares people so deeply? Because they are afraid that there is more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in and they don't want us to go in there either because if we go in, there we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.

Henk Mul.

Regels voor berichten