![]() |
||||||
![]() |
Er zijn drugs en drugs. Met andere woorden, er zitten verschillen in drugs. Sommige drugs werken geestvernauwend, anderen geestverruimend. Over cocaine, heroine, speed wil ik het niet hebben. Dit zijn geen geestverruimende middelen. Ik wil het hebben over entheogene middelen en de vergelijking daartussen met de mystieke wereld.
De meeste entheogene (psychedilische) drugs zijn in onze Westerse maatschappij verboden, terwijl geestvernauwende middelen zoals alcohol, tabak en koffie legaal zijn. Sommigen kun je legaal in de winkel kopen (nootmuskaat) anderen kun je zelf verbouwen (cannabis, klimmende blauwe windu, vliegenzwam). Het verbod heeft van allerlei redenen. Feit is dat mede hierdoor de etheogene middelen in een verdomhoekje zijn geraakt, en er zijn een hoop misverstanden over. Van heksen is bekend dat zij eeuwen terug geneeskrachtige kruiden hadden ontdekt. Entheogene drugs hebben vaak ook een geneeskrachtige werking. Noodsmuskaat is een kruid welke entheogene werking bevat. Heksen werden echter vroeger verbrand. Waarom werden (en soms worden hetxij op een andere manier) wijze mensen verbrand en verkettert, waarom worden etheogene drugs verboden en verkettert terwijl de effecten van beiden uiteindelijk meer kennis en inzicht geven? Waarom wordt in een crimineel circuit soms iemand uit de weg geruimt? Omdat zij op de een of andere manier slecht zijn (zo ja, slecht waarvoor?), of omdat zij een gevaar zijn voor tradities? Of om andere redenen? Ik kan naast heksen talloze voorbeelden geven van intelligentia die monddood zijn gepraat (figuurlijk of letterlijk met harde hand) waarbij logisch beredeneert de oorzaak ligt in nummer2: traditie. Angst voor het onbekende, daar ligt een belangrijke sleutel voor de deur die het probleem symbolisch weergeeft. Het gaat echter over onze Westerse cultuur. Er zijn talloze andere culturen te noemen waarin gebruik werd/wordt gemaakt van etheogene drugs. Culturen waarbij een onderdeel de 'religie' is. En nu kom ik bij mijn punt: want wat dacht je van Boedhisme? Ik heb vorige week zondag boedhistisch gegeten uit interesse voor deze cultuur, en ik moet zeggen: het was redelijk gekruid (niet pittig overigens). Nou zegt dat vrij weinig, maar ik denk dat men iig wel kruiden gebruikt in die cultuur. Mijn vraag is echter hoe men bij Boedha komt? Hoe men mediteert? Waardoor het komt? Zou het iets te maken hebben met de Westerse hekserij? Gebruikte men ook etheogene middelen? Bestaat er een verband tussen etheogene middelen en religies, zo ja, ook hekserij of paranormaal begaafdheid? Bevatten sommige mensen stoffen waardoor zij bepaalde van deze effecten zelf kunnen creeren, hetzij onwillekeurig? Wordt er naast contact met het innerlijke ook contact gemaakt met bijv. geesten of kosmische oorden? Een aantal van deze vragen zou ik via Google mogelijk kunnen vinden, maar dat wil ik nog niet doen. Ik wil juist weten wat jullie visie hier op is, hoe jullie erover denken aangezien ik niet geloof in 'absolute waarheid', hoe graag ik het soms ook wil weten. Entheogene middelen openen de poort naar het gevoel, ook voor de kortzichtige persoon die niet in het paranormale gelooft. Echter wat sommige 'heksen' en 'paranormaal begaafden' dan, dat is toch iets dat hier behoorlijk op lijkt: met je gevoel bijzondere inzichten krijgen? Een andere cultuur is de Indiaanse. Zoals bekend gebruikte men daar ook kruiden. Een kruid, welke een etheogene werking bevat, heet Peyote. Het heeft ongeveer dezelfde werking als LSD, maar dan 'liever'. De effecten er van vertonen overeenkomsten met ervaringen die ik heb gelezen over geesten! De visioenen die je kunt krijgen, hebben in de 'mystieke' sferen ook een eigen naam: toekomstvoorspelling. Een gids of 'beschermangel' in de 'mystieke' wereld bestaat na het gebruik van Peyote ook. Citaat:
vervanger is voor koffie. Het heeft een aantal voordelen die bij koffie juist nadelen hebben: zie hier In Zuid-Amerika aangekomen kom ik uit bij Ayahuasca: Citaat:
verschillen ook mogen zijn: er zijn meerdere manieren om tot deze verruiming te komen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
bekend zijn bij mij, elkaar raken. Ik zie overeenkomsten, maar ben mij nog niet goed bewust van verschillen. Meer informatie over: de werking, het verleden, de cultuur, de natuur en de gevaren van entheogene drugs: http://www.ephedra.demon.nl/uitjebol Dit boek heeft overigens mijn leven veranderd, net zoals de trip van enkele maanden geleden. Tijd heeft een andere dimensie gekregen, gevoelens liggen meer voor de hand, kennis realiseert zich tot een nuchter niveau, terwijl mijn ervaring en verbeelding zich in vrije loop laat. Ik kom tot gedachtes welke ik nooit eerder aan kon tippen. Er is een deur open gegaan naar 'het Goddelijke'. Ik voel mij krachtig, ik voel mij verlicht, ik heb een levenservaring opgedaan, ik ben volwassener geworden en.. het was niet eens zo heftig! Maargoed, dit gaat over mij, en ik wil het eigelijk abstracter te bespreken. Ik probeer niet reclame te maken voor (entheogene) drugs. Ik probeer een discussie op gang te brengen waarin wij samen onze geest verruimen dmv. het delen van kennis, evaring en visie over dit onderwerp. Uiteindelijk is een entheogeen drugsgebruiker iemand die zijn/haar en andermans inzichten en ervaringen probeert te verbreden, net zoals jullie jullie inzichten en ervaringen verbreden (denk ik? Daar gaat dit topic nou juist over ![]() 'mystiek' of 'buitengewoon' wordt genoemd. Mijn voorzichtige conslusie: zowel mystiek alsmede entheogene drugs worden onderschat. Beide zijn een sleutel naar kennis en een mooiere wereld. De indiaan, de psychonaut en de paranormaal begaafde vertonen enkele overeenkomsten. Welke precies ben ik nog niet helemaal uit. Regards,
|
![]() |
|
In een aantal geloofsvormen worden inderdaad drugs gebruikt om een staat van trance en een ontsnapping van de dagelijkse wereld zoals wij em kennen te breiken.
Bijvoorbeeld het sjamanisme gebruikt bepaalde dugs om naar de geestenwereld te trekken. Hekserij gebruikt kruiden die ook betiteld worden als drugs om hun geneeskrachtige werking eraan te onttrekken en die toe te dienen aan de "zieke". Maar op zich is dat allemaal niet zo vreemd, kijk naar de moderne wereld van genezingspraktijken. Morfine als zware pijnstillers, lachgas als soort van verdoving... Drugs worden overal gebruikt in de medicijnenwereld en vanaf dat moment is het legaal. Dezelfde drugs worden op een andere manier gebruikt om te kunnen ontsnappen aan het dagelijkse leven net als bij geloofsvormen zoals het sjamanisme en de indianen. Het verschil is: tegenwoordig wil men niets anders dan problemen wegwerken, partij drugs innemen en vrolijk zijn, die geloofsvormen gebruikten drugs, ontsnapten uit de dagelijkse wereld en proberen in de andere realiteit de problemen op te lossen. Maar om nou te zeggen dat het met het paranormale te maken heeft... Dat daar een link tussen bestaat.... Dat vind ik persoonlijk weer iets te ver gaan. Het is meer een gebruiksmiddel in bepaalde geloven. Niet iedereen die een geest ziet is onder invloed, niet iedereen die iets anders paranormaals meemaakt heeft een flinke dosis drugs achter de kiezen. Dus ik vind de stelling om het zo maar te noemen wat vergaand.
|
Volgens mij ligt dit vrij simpel:
De titel is volgens mij incorrect en zou verandert moeten worden in "entheogene middelen en de psyche". Drugs versterkt het gevoel van het fantaseren. De visioene die je krijgt zijn door je eigen onderbewustzijn gecreeerde beelden en daar is niks paranormaals aan. De manier waarop het onderbewustzijn die beelden creeert zou wel paranormaal kunnen zijn (dit heb ik al eerder gezegd in andere topics), maar dat is off topic dus irrelevant. Tevens versterkt dit topic mijn gevoel dat er veel te veel op paranormale dingen wordt geschoven, maar dat terzijde. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dit is een combinatie van D&A, psychologie en mystiek
![]() Iig, mijn visie... hmmm... ze heten niet voor niets geestverruimende middelen, dus er moet een zekere werking aanzitten die je meer openstelt voor ervaringen, gevoelens en gebeurtenissen om je heen. Ook worden er niet voor niets vaak 'drugs' gebruikt bij bepaalde rituelen, geloven, bezweringen. Het maakt mensen gemakkelijker om zich open te stellen voor bepaalde dingen. Maar ik denk ook dat het dan in beperkte mate gebruikt moet worden. Sex is ook een veelgebruikt middel om open te stellen bij bepaalde rituelen. Maar net als drugs, blijf ik er liever verre van, omdat je niet weet wanneer je de grens overschrijdt. Ik heb geestverruimende middelen gebruikt, en op een bepaalde manier, bezit je meer vermogens, maar langs de andere kant, worden andere vermogens weer afgestompt. Maar dat die dingen onderschat worden, ben ik volkomen met je eens. |
![]() |
||
Citaat:
Met vriendelijke groeten, Henk Mul. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Dystopia, het was erg interessant wat je daar typte. De theorie die jij oppert over de herkomst van imaginaire wezens, van binnen uit, als ik het goed begrijp, komt mij niet onwaarschijnlijk voor. Eén vraag heb ik wel. Wat is entheogeen, letterlijk? In een woordenboek valt het niet te vinden...
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Na verloop van tijd (lees; meer ervaring op het gebied van psychedelica) kunnen trips gestuurd worden, zodat je zelf alles uit je onderbewustzijn naar boven kunt halen - en daarmee een god van je eigen gedachten worden... . Dit in ogenschouw nemend ben ik het zeker met het begrip entheogeen eens. Met vriendelijke groeten, Henk Mul.
|
Interessant verhaal... Ik heb weinig verstand van mediciijnen enz. dus veel nuttige toevoegingen kan ik aan dit topic niet geven... Maar dat verhaaltje (en dat verhaaltje bij die link) over dat Guarana vond ik wel interresant en ik wil het binnekort eens gaan kopen... Ben dus wel benieuwd of het echt een zelfde werking heeft als koffie enz...
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Henk Mul.
|
|
|