Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
In andere woorden: je weet het nog niet en borduurt alleen maar verder op aannames. Misschien dat we in het 'begin', onze basiskennis, wel een denkfout hebben gemaakt en daardoor nu helemaal op het verkeerde 'pad' bezig zijn.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Wat jij nu opnoemt zijn problemen die je tegenkomt bij het zoeken naar een universele waarheid. Maar filosofie is ook het zoeken in jezelf, en je éígen waarheid vinden. Dit neigt volgens sommigen misschien naar spiritualiteit, maar waarom een scheiding?
Denken, verbanden zoeken en inzicht is iets wat je leert door te filosoferen. Om dit vervolgens toe te passen in je eigen leven voegt heel veel toe. (denk aan: jezelf begrijpen, bewust voor het goede kiezen, luisteren naar mensen en inzicht hebben in hun problemen en creatief naar oplossingen kunnen zoeken etc.ect.etc.) Mijn eigen ervaring is dat je door filosofie jezelf leert kennen, en je daardoor veel steviger in je schoenen staat. Filsofie geeft mij zelfvertrouwen, in plaats van het niet vertrouwen in de onbeantwoordbare vragen van het leven. [Dit bericht is aangepast door laydee (30-03-2002).] |
![]() |
|
ik denk dat de zin van folosofie heel persoonlijk is. bij de meeste 'vragen' is het wel zo denk ik dat je er nooit een antwoord opkrijgt, maar het is goed om die vragen te stellen, omdat je dan toch leert niet alles zomaar aan te nemen en er ook zelf over na te denken. wat dat betreft zouden ze echt al vanaf de kleuterklas moeten folosoferen met kinderen; op sommige scholen doen ze dat dus ook. denk dat dat heel goed is voor je ontwikkeling....
of er een algemeen geaccepteerd antwoord uitkomt doet er niet veel toe, als er maar een antwoord voor jezelf uitkomt. ofzo. ![]() |
![]() |
|
Unexplained zei : De mens heeft echter de neiging om alles te onderzoeken. Waarom doen we dit??
Het heeft geen zin, omdat we toch nooit tot een antwoord komen. Steeds komen we weer tegen de beperking aan dat we niet alles uit kunnen leggen. Ik vind het filosoferen altijd leuk, prettig en soms ook nuttig. Maar hij heeft wel een punt; waarom iets bewijzen (of wat dan ook) wat niet te bewijzen valt. En daar komt nog eens bij dat je helemaal niks aan dat bewijs zou (kunnen) hebben. ![]() [Dit bericht is aangepast door Zaza123 (30-03-2002).]
|
Een vaak voorkomend maar verkeerd vooroordeel is dat filosofie altijd antwoorden moet geven op vragen als wat de zin van het leven is.
Filosofie echter is ook belangrijk voor de vraag "Wat is de juiste keuze als ik tussen dingen moet kiezen?". Bijvoorbeeld politieke keuzes. Mijn oudere broer is een sterk aanhanger van VVD achtige partijen, terwijl ik meer een linkso ben. We hebben er over gediscussierd, en kwamen tot de conclusie dat hij gewoon een egoist is, en ik meer in het groot denk. We zijn geen van beide van standpunt verandert, maar wel een stuk zekerder geworden van onze instelling. Dan heeft filosofie toch nut gehad? (BTW, er is wél een antwoord op de vraag "Waarom was er de oerknal?" geopperd. Één of andere vage prof had toen bewezen dat uit niets wel iets móest ontstaan. Hele weirde berekeningen...)
||
![]() |
Citaat:
Maar het is inderdaad zo, dat je ver van maatschappij en werkelijkheid af kan komen te staan. Moet eerlijk zeggen dat ik écht nog niet weet of het goed of fout is, weet alleen dat het verslavend is. |
![]() |
|
misschien is eht het doel van de mens om antwoorden te zoeken op vragen die dieren zich niet stellen.
over doelen gesproken, je kunt wel kappen met filosoferen, maar what the fuck doe ik hier? lijkt me wel een redelijk praktisch vraagje om te stellen. want wat doe ik hier? wat moet ik met dit leven? hoe moet ik goed leven? je kunt wel aanmodderen, maar ik wil dan toch in ieder geval voor mezelf een antwoord. om het maar lekker postmodernistisch te stellen, zefs als er geen algemene waarheden meer zijn, geen grote verhalen of mythen, geen Godsdienst met voor iedereen geldende regels, wil ik wel weten wat ik hier doe, en misschien eventueel wat de rest van de mensheid uitvoert. maar ik dnek dat met het vinden van het antwoord op de ene vraag ook de andere wel redelijk beantwoord is. zelfs al vinden we geen antwoorden en/of universele regels, dan nog heeft de filosofie wel degelijk nut, er spruit nogal wat uit voort. wetenschap, techniek, kunst (vooral kunst kan niet zonder filosofie, en misschien omgekeerd ook wel niet) en je kunt jammer genoeg ook niet zeggen oke, filo sucks, laten we met zijn allen, of laat ik niet meer denken. het is niet echt te stoppen. en het is tijdverdrijf. wie weet, komen we door al dat denken wel op een hoger evolutionair of goddelijk whatever plan. you might learn something, you never know. (P.Simon) hopelijk is het een samenhangend geheel, ik laat me nogal eens meeslepen.
||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sex met voorbehoedmiddelen is ook heel nutteloos, maar wel ontzettend leuk!
|
Filosofie is net als zoveel -ieen onzin (zoals IMHO de psychologie, filosofie en theologie e.d.)
Alleen moet je wel de zin van de onzin zien......
||
![]() |
Citaat:
![]() Juist, het *kan* niet eens volgens onze voorstellingen. Dit alleen al doet mij vermoeden dat we nog maar erg weinig weten ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Suzan
|
![]() |
|
Uiteindelijk moet er voor alles een antwoord zijn, dus ook dit soort filosofische vraagstukken.
Vroeger nam men idd aan dat god de wereld maakte, nu zijn er mensen die meer zien in de superstrings- of M-theorie. Aannemelijker lijkt mij dat je steeds dichter bij een antwoord komt dat uiteindelijk een cirkelredenering is. Enne, unexplained, als jij niet wil filosoferen zul je uiteindelijk minder critisch worden en een schaap in de kudde worden. een filosoof is een schaap in de kudde die over de andere schapen heenkijkt maar toch volgt. (Unexplained, neem dit niet extreem persoonlijk ofzo, het is niet negatief bedoelt, 't is jouw keuze) Het nut is mischien tot een soort alles-omvattend inzicht te komen waardoor we nooit meer ons iets hoeven af te vragen zonder er een antwoord op te kennen. REIE |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ooh shit,.. ik mag mezelf nog geen filosoof noemen. Damn it...... nou,.. nog even schaap zijn dan..... Suzan
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zonder filosofie zouden we nog steeds tot de goden beden en denken dat de Aarde plat is! ![]() Voor mij (sinds kort ![]() ![]() Hey, zoals Socrates al zei: "ik weet maar 1 ding .. en dat is dat ik niets weet!" .. oftewel: we zullen waarschijnlijk ook nooit alles weten, of ergens een uitsluitende uitspraak over kunnen doen .. maar we kunnen wel dichter bij de waarheid en oorsprong van dingen komen, ons verder ontwikkelen ![]() |
![]() |
|
Filosofie zorgt voor onbeantwoorde vragen maar geeft wel een nut aan ons leven, door ons dingen af te vragen, geven we onszelf een zin aan het bestaan.
Maar hoe verder we filosoferen hoe meer we in de knoop geraken met onszelf en de wereld en dat is wat filosofie in zeker zin inderdaad zinloos maakt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Katholieke school Verwijderd | 176 | 10-08-2009 14:16 | |
Waarom geloof jij niet? Magican2 | 500 | 24-07-2009 12:39 | |
Openingspoll: filosofie of wetenschap Verwijderd | 80 | 20-11-2004 13:51 | |
Als de oerknal werkelijk is gebeurd. LMP | 22 | 31-08-2004 20:12 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
filosofieforum naar onzin! Kore | 12 | 05-01-2002 21:55 |