Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2002, 16:15
Unexplained
Unexplained is offline
Ik heb er nog eens over gefilosofeerd , en ben tot de aanname gekomen dat filosofie onzin is.

De mens heeft beperkingen. Zo kunnen we nooit op alle vragen een volledig antwoord geven. Of, sterker nog, op geen enkele vraag een volledig antwoord geven of tot een conclusie komen.

Slechts één vraag ontkrachtigd alle antwoorden: waarom?
Die vraag kun je blijven gebruiken ook al denk je een volledig antwoord te hebben.

+ "Waarom zijn wij op aarde?"
- "God heeft ons hier geplaatst"
+ "Waarom heeft hij dat gedaan?"
- "ehh...dat is de wil van God"
+ "Waarom is dat de wil van God?"
etcetera

Maar ook:
+ "Waarom zijn wij op aarde?"
- "Ja, heel veel jaar geleden was er een grote knal bla bla bla"
+ "Ja, maar waarom was die knal er?"
- "ehhh"

De mens heeft echter de neiging om alles te onderzoeken. Waarom doen we dit??
Het heeft geen zin, omdat we toch nooit tot een antwoord komen. Steeds komen we weer tegen de beperking aan dat we niet alles uit kunnen leggen. Maar in plaats van het accepteren daarvan, gaat men aannames maken.

In de queste naar antwoorden heeft men bijvoorbeeld aangenomen dat er een God bestaat, maar niemand kan precies vertellen waarom.

Moraal van het verhaal:
Houd eens op met het filosoferen over vragen als "wat is de zin van het leven", want daar krijg je toch nooit een antwoord op!

(tenzij je natuurlijk genoegen neemt met een onvolledig antwoord dat op aannames gebasseerd is, maar waarom zou je dit doen?)

[Dit bericht is aangepast door Unexplained (30-03-2002).]
Oud 30-03-2002, 16:39
danieldk
danieldk is offline
Je belicht duidelijk een probleem in de filosofie, namelijk dat er uiteindelijk geen fundering te vinden is voor beweringen en je eigenlijk in een infinite regressie vervalt.

Toch denk ik dat de filosofie wel nut heeft, met name voor de falsificatie van theorien. Dit kun je bijvoorbeeld doen door logische tegenstrijdigheden te zoeken. De theorie die het langste stand houdt is niet geverifieerd maar is wel het sterkst (heeft een hoge confirmatie). In die zin is het nut vooral het scheiden van sterke theorien van zwakke theorien. Daarnaast zie ik zelf de filosofie vooral als een pragmatische wetenschap; de juiste oplossingen vinden voor de huidige situatie.

Naar mijn idee is de "anti-stelling" op jouw stelling goed te verdedigen. BTW. lees voor meer informatie over falsificatie e.d. een Popper.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 16:40
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Predjuh schreef:
het nut van filosoferen is juist wel een antwoord te vinden op het waarom, en in de geschiedenis is gebleken dat het geen onzin is.
Maar de mens KAN nooit een volledig antwoord vinden, omdat we door de vraag 'waarom' altijd in een vicieuze cirkel terecht komen.
Citaat:
Op de vragen waar mensen vroeger waarom tegen zeiden, hebben we nu wel degelijk een antwoord gevonden door filosofie
Maar op de antwoorden van nu, die overigens allemaal aannames zijn, is ALTIJD de vraag 'waarom' te stellen. En dit doen mensen dan ook.
Oud 30-03-2002, 16:44
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Toch denk ik dat de filosofie wel nut heeft, met name voor de falsificatie van theorien. Dit kun je bijvoorbeeld doen door logische tegenstrijdigheden te zoeken. De theorie die het langste stand houdt is niet geverifieerd maar is wel het sterkst (heeft een hoge confirmatie). In die zin is het nut vooral het scheiden van sterke theorien van zwakke theorien. Daarnaast zie ik zelf de filosofie vooral als een pragmatische wetenschap; de juiste oplossingen vinden voor de huidige situatie.
Tuurlijk blijven er zwakke en sterke theoriën over. Punt is dat we de zwakke theoriën nooit 100% overboord kunnen gooien omdat de mens de capaciteiten mist om de logica erachter te onderbouwen.
In andere woorden: je weet het nog niet en borduurt alleen maar verder op aannames. Misschien dat we in het 'begin', onze basiskennis, wel een denkfout hebben gemaakt en daardoor nu helemaal op het verkeerde 'pad' bezig zijn.
Oud 30-03-2002, 16:54
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Tuurlijk blijven er zwakke en sterke theoriën over. Punt is dat we de zwakke theoriën nooit 100% overboord kunnen gooien omdat de mens de capaciteiten mist om de logica erachter te onderbouwen.
Nu bevestig je zelf het nut van de filosofie, of in ieder geval 1 van haar taken: het zoeken naar interne tegenstrijdigheden in theorieen. Hoewel de mens volledig fout kan zitten, de sterkste theorieen blijven toch over en er is daarom een zekere vooruitgang (en het onjuist bewijzen van weer 1 vd sterke theorieen is een grote vooruitgant). Dat de gemiddelde mens onjuiste theorieen aan blijft hangen is een ander probleem, nl. "de mythen zijn de wereld nog niet uit".
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 20:01
laydee
laydee is offline
Wat jij nu opnoemt zijn problemen die je tegenkomt bij het zoeken naar een universele waarheid. Maar filosofie is ook het zoeken in jezelf, en je éígen waarheid vinden. Dit neigt volgens sommigen misschien naar spiritualiteit, maar waarom een scheiding?
Denken, verbanden zoeken en inzicht is iets wat je leert door te filosoferen. Om dit vervolgens toe te passen in je eigen leven voegt heel veel toe. (denk aan: jezelf begrijpen, bewust voor het goede kiezen, luisteren naar mensen en inzicht hebben in hun problemen en creatief naar oplossingen kunnen zoeken etc.ect.etc.)
Mijn eigen ervaring is dat je door filosofie jezelf leert kennen, en je daardoor veel steviger in je schoenen staat. Filsofie geeft mij zelfvertrouwen, in plaats van het niet vertrouwen in de onbeantwoordbare vragen van het leven.

[Dit bericht is aangepast door laydee (30-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 20:44
danieldk
danieldk is offline
Ik studeer filosofie en bij mij had het precies het omgekeerde effect, minder vertrouwen in de dingen die je denkt, gelooft, enz.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 21:06
tacidvs
tacidvs is offline
Het is in ieder geval leuk om het te proberen de zin van het leven te ontdekken. Wat hebben we anders voor een nut? Of ben jij ook zo'n Utopiaan die alleen maar voor de lol leeft?
Oud 30-03-2002, 21:19
sublime
sublime is offline
ik denk dat de zin van folosofie heel persoonlijk is. bij de meeste 'vragen' is het wel zo denk ik dat je er nooit een antwoord opkrijgt, maar het is goed om die vragen te stellen, omdat je dan toch leert niet alles zomaar aan te nemen en er ook zelf over na te denken. wat dat betreft zouden ze echt al vanaf de kleuterklas moeten folosoferen met kinderen; op sommige scholen doen ze dat dus ook. denk dat dat heel goed is voor je ontwikkeling....

of er een algemeen geaccepteerd antwoord uitkomt doet er niet veel toe, als er maar een antwoord voor jezelf uitkomt.

ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 21:23
Isa
Isa is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Moraal van het verhaal:
Houd eens op met het filosoferen over vragen als "wat is de zin van het leven", want daar krijg je toch nooit een antwoord op!
hoe kom je erbij?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 21:44
Zaza123
Zaza123 is offline
Unexplained zei : De mens heeft echter de neiging om alles te onderzoeken. Waarom doen we dit??
Het heeft geen zin, omdat we toch nooit tot een antwoord komen. Steeds komen we weer tegen de beperking aan dat we niet alles uit kunnen leggen.

Ik vind het filosoferen altijd leuk, prettig en soms ook nuttig. Maar hij heeft wel een punt; waarom iets bewijzen (of wat dan ook) wat niet te bewijzen valt. En daar komt nog eens bij dat je helemaal niks aan dat bewijs zou (kunnen) hebben.

[Dit bericht is aangepast door Zaza123 (30-03-2002).]
Oud 30-03-2002, 22:00
L Boksha
L Boksha is offline
Een vaak voorkomend maar verkeerd vooroordeel is dat filosofie altijd antwoorden moet geven op vragen als wat de zin van het leven is.
Filosofie echter is ook belangrijk voor de vraag "Wat is de juiste keuze als ik tussen dingen moet kiezen?". Bijvoorbeeld politieke keuzes. Mijn oudere broer is een sterk aanhanger van VVD achtige partijen, terwijl ik meer een linkso ben. We hebben er over gediscussierd, en kwamen tot de conclusie dat hij gewoon een egoist is, en ik meer in het groot denk. We zijn geen van beide van standpunt verandert, maar wel een stuk zekerder geworden van onze instelling.
Dan heeft filosofie toch nut gehad?

(BTW, er is wél een antwoord op de vraag "Waarom was er de oerknal?" geopperd. Één of andere vage prof had toen bewezen dat uit niets wel iets móest ontstaan. Hele weirde berekeningen...)
Oud 30-03-2002, 22:04
Verwijderd
Filosofie is net als met een 'gewone' discussie: het gaat er niet om gelijk te krijgen of om antwoorden te vinden, maar om een zaak van alle punten te belichten.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 00:01
soulless
soulless is offline
We zijn allemaal stuk voor stuk morosofen
Oud 31-03-2002, 11:16
laydee
laydee is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Ik studeer filosofie en bij mij had het precies het omgekeerde effect, minder vertrouwen in de dingen die je denkt, gelooft, enz.
Tegenover jezelf ben je misschien minder zeker, maar tegenover anderen kom je vaak zekerder over als blijkt dat je ergens over nagedacht hebt. Dit geeft mij dan een wel meer zekerheid. Het is een soort wisselwerking.
Maar het is inderdaad zo, dat je ver van maatschappij en werkelijkheid af kan komen te staan. Moet eerlijk zeggen dat ik écht nog niet weet of het goed of fout is, weet alleen dat het verslavend is.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 11:35
Verwijderd
Filosoferen is leuk.

En nog leuker is...als je er een moment mee ophoudt wordt je hoofd achterovergeslagen van alle antwoorden die gewacht hebben tot je eens ophield met denken.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 12:59
Kore
Kore is offline
misschien is eht het doel van de mens om antwoorden te zoeken op vragen die dieren zich niet stellen.

over doelen gesproken, je kunt wel kappen met filosoferen, maar what the fuck doe ik hier? lijkt me wel een redelijk praktisch vraagje om te stellen. want wat doe ik hier? wat moet ik met dit leven? hoe moet ik goed leven?

je kunt wel aanmodderen, maar ik wil dan toch in ieder geval voor mezelf een antwoord.
om het maar lekker postmodernistisch te stellen, zefs als er geen algemene waarheden meer zijn, geen grote verhalen of mythen, geen Godsdienst met voor iedereen geldende regels, wil ik wel weten wat ik hier doe, en misschien eventueel wat de rest van de mensheid uitvoert. maar ik dnek dat met het vinden van het antwoord op de ene vraag ook de andere wel redelijk beantwoord is.

zelfs al vinden we geen antwoorden en/of universele regels, dan nog heeft de filosofie wel degelijk nut, er spruit nogal wat uit voort. wetenschap, techniek, kunst (vooral kunst kan niet zonder filosofie, en misschien omgekeerd ook wel niet)
en je kunt jammer genoeg ook niet zeggen oke, filo sucks, laten we met zijn allen, of laat ik niet meer denken. het is niet echt te stoppen. en het is tijdverdrijf.
wie weet, komen we door al dat denken wel op een hoger evolutionair of goddelijk whatever plan.
you might learn something, you never know. (P.Simon)

hopelijk is het een samenhangend geheel, ik laat me nogal eens meeslepen.

Oud 01-04-2002, 13:21
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Nu bevestig je zelf het nut van de filosofie, of in ieder geval 1 van haar taken: het zoeken naar interne tegenstrijdigheden in theorieen. Hoewel de mens volledig fout kan zitten, de sterkste theorieen blijven toch over en er is daarom een zekere vooruitgang (en het onjuist bewijzen van weer 1 vd sterke theorieen is een grote vooruitgant). Dat de gemiddelde mens onjuiste theorieen aan blijft hangen is een ander probleem, nl. "de mythen zijn de wereld nog niet uit".
Punt is dat we nooit een theorie 100% waterdicht kunnen kijgen, omdat we voortborduren op aannames.

Citaat:
tacidvs schreef:
Wat hebben we anders voor een nut? Of ben jij ook zo'n Utopiaan die alleen maar voor de lol leeft?
De mens heeft geen nut. Want alles wat leeft gaat dood. En dan kun je wel zeggen "ik leef voor anderen", maar dat is een drogreden: die gaan ook dood namelijk.

Citaat:
sublime schreef:
ik denk dat de zin van folosofie heel persoonlijk is. bij de meeste 'vragen' is het wel zo denk ik dat je er nooit een antwoord opkrijgt, maar het is goed om die vragen te stellen, omdat je dan toch leert niet alles zomaar aan te nemen en er ook zelf over na te denken. wat dat betreft zouden ze echt al vanaf de kleuterklas moeten filosoferen met kinderen; op sommige scholen doen ze dat dus ook. denk dat dat heel goed is voor je ontwikkeling.
of er een algemeen geaccepteerd antwoord uitkomt doet er niet veel toe, als er maar een antwoord voor jezelf uitkomt.
Ik vind dat meer psychologie dan filosofie eigenlijk.

Citaat:
L Boksha schreef:
Filosofie echter is ook belangrijk voor de vraag "Wat is de juiste keuze als ik tussen dingen moet kiezen?".
Het juiste bestaat niet, aangezien we het niet 100% kunnen onderbouwen. Hooguit andere keuzes, maar een waardeoordeel kunnen (en mogen!!) we er niet aan geven.
Citaat:
Bijvoorbeeld politieke keuzes. Mijn oudere broer is een sterk aanhanger van VVD achtige partijen, terwijl ik meer een linkso ben. We hebben er over gediscussierd, en kwamen tot de conclusie dat hij gewoon een egoist is, en ik meer in het groot denk. We zijn geen van beide van standpunt verandert, maar wel een stuk zekerder geworden van onze instelling.
Dan kom je op een ethische discussie uit. De één denkt gewoon anders dan de ander, punt.
Citaat:
Dan heeft filosofie toch nut gehad?
Maar wat is dan weer het nut van dat je je zekerder voelt over je instelling?
Citaat:
BTW, er is wél een antwoord op de vraag "Waarom was er de oerknal?" geopperd. Één of andere vage prof had toen bewezen dat uit niets wel iets móest ontstaan. Hele weirde berekeningen...)
Okay, maar op die berekening kun je ook weer de vraag stellen: hoe is DIE situatie dan weer onstaan?

Citaat:
nare man schreef:
Filosofie is net als met een 'gewone' discussie: het gaat er niet om gelijk te krijgen of om antwoorden te vinden, maar om een zaak van alle punten te belichten.
En wat is het nut van alle punten te belichten?

Citaat:
KontraDix schreef:
Filosoferen is leuk.

En nog leuker is...als je er een moment mee ophoudt wordt je hoofd achterovergeslagen van alle antwoorden die gewacht hebben tot je eens ophield met denken.
Hey, ik heb nooit beweerd dat filosofie niet leuk is! Sterker nog, het is één van mijn grootste hobbies en ik beleef er ontzettend veel plezier aan!
Sex met voorbehoedmiddelen is ook heel nutteloos, maar wel ontzettend leuk!
Oud 02-04-2002, 08:43
Verwijderd
Hmz nee, ik ben het met je eens. Er is totaal geen nut in het filosoferen, net zo min als er nut is in enig ander iets. Uiteindelijk. Wil niet zeggen dat het niet leuk kan zijn

Maar ik heb een beetje de moed opgegeven want ik kom toch nooit achter de antwoorden...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 21:06
danieldk
danieldk is offline
Heee, je leert op dag 1 van de filosofiestudie dat je nooit antwoorden zult krijgen!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 21:42
!!0p3n
!!0p3n is offline
Hmmm we filosoferen nu dus over de mening dat filosofie zinloos is omdat het geen volledige antwoorden oplevert en tot dusver heeft dat 20 (met de mijne 21) verschillende onvolledige antwoorden opgeleverd. Does anyone see a connection?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2002, 10:29
Internationalist
Internationalist is offline
Filosofie is net als zoveel -ieen onzin (zoals IMHO de psychologie, filosofie en theologie e.d.)

Alleen moet je wel de zin van de onzin zien......
Oud 03-04-2002, 13:20
fr34k
fr34k is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
*filosofie is gebaseerd op aannames*
Ja, net zoals de wetenschap. Is op zich wel leuk, net zoals ons 3-dimensionale denken de aarde zit in het universum, maar waar zit dat weer in? En dat daarna?

Juist, het *kan* niet eens volgens onze voorstellingen. Dit alleen al doet mij vermoeden dat we nog maar erg weinig weten
Oud 06-04-2002, 17:56
Sommetje
Sommetje is offline
Volgens mij is filosoferen juist heel belangrijk. Wat is er toch mis om naar alles een beetje kritisch te kijken. Een beetje nadenken kan geen kwaad. Je laat je toch niet uit het veld slaan omdat je een beetje vastloopt!
Oud 11-04-2002, 13:51
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Ik heb er nog eens over gefilosofeerd , en ben tot de aanname gekomen dat filosofie onzin is.
Dat je alleen al over het nut van filosofie filosofeert, maakt filosofie nuttig!

Suzan
Oud 11-04-2002, 18:30
REIE
REIE is offline
Uiteindelijk moet er voor alles een antwoord zijn, dus ook dit soort filosofische vraagstukken.
Vroeger nam men idd aan dat god de wereld maakte, nu zijn er mensen die meer zien in de superstrings- of M-theorie. Aannemelijker lijkt mij dat je steeds dichter bij een antwoord komt dat uiteindelijk een cirkelredenering is.

Enne, unexplained, als jij niet wil filosoferen zul je uiteindelijk minder critisch worden en een schaap in de kudde worden. een filosoof is een schaap in de kudde die over de andere schapen heenkijkt maar toch volgt. (Unexplained, neem dit niet extreem persoonlijk ofzo, het is niet negatief bedoelt, 't is jouw keuze)

Het nut is mischien tot een soort alles-omvattend inzicht te komen waardoor we nooit meer ons iets hoeven af te vragen zonder er een antwoord op te kennen.

REIE
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 22:07
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
REIE schreef:

Enne, unexplained, als jij niet wil filosoferen zul je uiteindelijk minder critisch worden en een schaap in de kudde worden. een filosoof is een schaap in de kudde die over de andere schapen heenkijkt maar toch volgt.
Ik zie mezelf liever als een wolf in schaapskleren
Ooh shit,.. ik mag mezelf nog geen filosoof noemen.

Damn it...... nou,.. nog even schaap zijn dan.....

Suzan
Oud 12-04-2002, 08:12
Verwijderd
Citaat:
DruidessI schreef:
Ooh shit,.. ik mag mezelf nog geen filosoof noemen.
Een ieder die filosofeert, mag zich een filosoof noemen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 08:20
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
De mens heeft beperkingen. Zo kunnen we nooit op alle vragen een volledig antwoord geven. Of, sterker nog, op geen enkele vraag een volledig antwoord geven of tot een conclusie komen.
Maar we kunnen het wel benaderen

Zonder filosofie zouden we nog steeds tot de goden beden en denken dat de Aarde plat is!

Voor mij (sinds kort ) is het eigenlijk meer een manier van denken. Als ik bijvoorbeeld voor mijn studie iets moet leren, kan ik dit op 2 manieren doen. De eerste manier is om gewoon dat te leren wat er in mijn lesmappen staat en daarmee mijn examens te behalen. De 2e (en veel betere) manier is mij af te vragen *waarom* bepaalde dingen in mijn lesmappen staan. Mij afvragen *hoe* komt het dat iets op een bepaalde manier moet worden opgelost!

Hey, zoals Socrates al zei: "ik weet maar 1 ding .. en dat is dat ik niets weet!" .. oftewel: we zullen waarschijnlijk ook nooit alles weten, of ergens een uitsluitende uitspraak over kunnen doen .. maar we kunnen wel dichter bij de waarheid en oorsprong van dingen komen, ons verder ontwikkelen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 15:44
AGH
AGH is offline
Is het wel een zinvol streven om alles te willen weten en begrijpen?
Elk antwoord wekt gelukkig weer een nieuwe vraag tot leven...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 16:18
lady_x
lady_x is offline
Filosofie zorgt voor onbeantwoorde vragen maar geeft wel een nut aan ons leven, door ons dingen af te vragen, geven we onszelf een zin aan het bestaan.
Maar hoe verder we filosoferen hoe meer we in de knoop geraken met onszelf en de wereld en dat is wat filosofie in zeker zin inderdaad zinloos maakt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten