Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2003, 12:35
mensje85
mensje85 is offline
Wie van jullie heeft er nog een platenspeler? Heb je die nieuw gekocht, of is ie al oud? Ik zit te denken om er een te kopen, wel een nieuwe dan, er moet wel goed geluid uit komen. Iemand advies??
Ik had gehoord dat er nog één fabriek is in Nederland die platen maakt, weet iemand waar je die kan kopen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2003, 12:37
Verwijderd
Misschien kan je zo'n dj-ding kopen, Numark ofzo. En platen kan je (als het album ook op LP wordt uitgebracht), wel kopen/bestellen bij de meeste platenzaken volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 12:43
Verwijderd
Heb d'r twee zelfs. Een el cheapo Sony'tje en een Thorens TD160 MKII. De Sony is een jaar of 3 oud, de Thorens ongeveer 20 jaar.

Als ik jou was zou ik gewoon een lekker simpel ding kopen voor een euro'tje of 100-150. Ik geloof d'r niets van dat echt bijzonder veel duurder zin heeft, buitendat, zo geweldig audiofiel is vinyl helemaal niet. Laat je niets wijsmaken door so-called 'autoriteiten' op dit gebied (die bijvoorbeeld ook hun luidsprekerkabels op blokjes leggen zodat het geluid beter klinkt); vinyl heeft een beperkt dynamisch bereik en het is tamelijk moeilijk om een zuivere afspeling (?) te krijgen. Met peperdure apparatuur lijkt mij 't zo dat de gebreken van vinyl alleen maar meer duidelijk worden.

Either way, goede merken zijn Thorens, Shure en Linn. Er zullen vast nog wel andere noemenwaardige merken zijn, maar die schieten me zo niet te binnen. Maar doe jezelf een lol, en begin dan tenminste met een el cheapo platenspeler. Als je echt helemaal verliefd wordt op vinyl kun je altijd nog een berg geld uitgeven.

Verder kun je op enorm veel plaatsen gewoon vinyl kopen, hoor. Op internet --> http://www.lp-net.com/
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 12:46
mensje85
mensje85 is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 15-06-2003 @ 13:43:
Heb d'r twee zelfs. Een el cheapo Sony'tje en een Thorens TD160 MKII. De Sony is een jaar of 3 oud, de Thorens ongeveer 20 jaar.

Als ik jou was zou ik gewoon een lekker simpel ding kopen voor een euro'tje of 100-150. Ik geloof d'r niets van dat echt bijzonder veel duurder zin heeft, buitendat, zo geweldig audiofiel is vinyl helemaal niet. Laat je niets wijsmaken door so-called 'autoriteiten' op dit gebied (die bijvoorbeeld ook hun luidsprekerkabels op blokjes leggen zodat het geluid beter klinkt); vinyl heeft een beperkt dynamisch bereik en het is tamelijk moeilijk om een zuivere afspeling (?) te krijgen. Met peperdure apparatuur lijkt mij 't zo dat de gebreken van vinyl alleen maar meer duidelijk worden.

Either way, goede merken zijn Thorens, Shure en Linn. Er zullen vast nog wel andere noemenwaardige merken zijn, maar die schieten me zo niet te binnen. Maar doe jezelf een lol, en begin dan tenminste met een el cheapo platenspeler. Als je echt helemaal verliefd wordt op vinyl kun je altijd nog een berg geld uitgeven.

Verder kun je op enorm veel plaatsen gewoon vinyl kopen, hoor. Op internet --> http://www.lp-net.com/
is het geluid van een cd speler altijd beter/mooier dan van een lp-speler?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 12:48
Verwijderd
Citaat:
mensje85 schreef op 15-06-2003 @ 13:46:
Dat hangt natuurlijk ook van de opnamekwaliteit af, maar als je van strak studiowerk uitgaat (in beide gevallen) is een CD ernstig superieur aan een stuk vinyl.

Vinyl heeft wel veel meer charme, daarintegen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 12:49
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
mensje85 schreef op 15-06-2003 @ 13:46:
Ja
Oud 15-06-2003, 12:55
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
BBEM schreef op 15-06-2003 @ 13:49:
Ja
Ik vind 't niet gewoon 'Ja'.
Misschien is 't als je het geluid gaat meten, een CD beter, maar qua charme klinken LP's veel mooier dan CD's vind ik.
CD's hebben imo een beetje een steriel syntetisch geluid. Doe mij wat dat betreft maar een LP, die klinken warmer.

Citaat:
Laat je niets wijsmaken door so-called 'autoriteiten' op dit gebied (die bijvoorbeeld ook hun luidsprekerkabels op blokjes leggen zodat het geluid beter klinkt)
Hehe, ja. En mensen die gouden bekabeling of iig plugs nemen, omdat dat zgn. beter zou klinken. De pa van een dude die ik ken, heeft geluidsmetingen gedaan bij 't RuG hier, en het verschil tussen gewone kabeltjes/plugs en die van goud, is door het menselijk oor niet te onderscheiden. :>

Laatst gewijzigd op 15-06-2003 om 12:58.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 12:57
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef op 15-06-2003 @ 13:55:
Ik vind 't niet gewoon 'Ja'.
Misschien is 't als je het geluid gaat meten, een CD beter, maar qua charme klinken LP's veel mooier dan CD's vind ik.
CD's hebben imo een beetje een steriel syntetisch geluid. Doe mij wat dat betreft maar een LP, die klinken warmer.
Gebruik jij ook de 'loudness'-knop op je versterker (als je die hebt)? Dat 'warmer' klinken is allesbehalve hifi, hifi is het zo dicht mogelijk benaderen van de oorspronkelijke studiosound
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 13:03
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Als ik jou was zou ik gewoon een lekker simpel ding kopen voor een euro'tje of 100-150. [/url]
Zeg wat?

Als ik jou was zou ik gewoon de eerst volgende keer bij het grofvuil gaan kijken voor een platenspeler. Prima dingen liggen daar tussen
Oud 15-06-2003, 13:28
lana
lana is offline
mijn lp speler zit bovenop een radio, was vroeger van mijn ouders.
Volgens mij hebben best nog wat mensen zo een radio met LP speler...
Ooms, Tantes, grootouders? hebben die er niet een?

100-150 euro vind ik wel erg duur
Oud 15-06-2003, 13:34
mensje85
mensje85 is offline
Citaat:
lana schreef op 15-06-2003 @ 14:28:
mijn lp speler zit bovenop een radio, was vroeger van mijn ouders.
Volgens mij hebben best nog wat mensen zo een radio met LP speler...
Ooms, Tantes, grootouders? hebben die er niet een?

100-150 euro vind ik wel erg duur
Ik heb gehoord dat het geluid daarvan soms niet al te best is.. voor mensen die niet zo van muziek houden, geen probleem.. maar voor anderen wel. Of is dit niet waar? Zitten er ook tussen met heel mooi geluid?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 13:55
]{ing
]{ing is offline
Ik ben nog altijd van plan er een aan te schaffen als ik genoeg geld heb, maar dat zal dan waarschijnlijk ook een technics worden, om later evt een tweede technics aan te kunnen schaffen. De betere merken zijn Clearaudio, Project, Audio Note, Linn & Michell, daarmee kan je in ieder geval moeilijk fout gaan.
de Project Debut MKII kost ongeveer 150 euro, een van de best geteste spelers in deze prijsklasse, degelijk apparaat
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 14:00
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
mensje85 schreef op 15-06-2003 @ 14:34:
Ik heb gehoord dat het geluid daarvan soms niet al te best is.. voor mensen die niet zo van muziek houden, geen probleem.. maar voor anderen wel. Of is dit niet waar? Zitten er ook tussen met heel mooi geluid?
Nee. Het is een kwestie van smaak, er zijn genoeg mensen die nog steeds bij vinyl zweren; vinyl brengt een heel ander geluid voort dan de cd. Sowieso is vinyl anno 2003 meer een medium voor audio-puristen (en dus ook audiofielen), de gemiddelde consument heeft liever een cd.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 14:05
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 15-06-2003 @ 15:00:
Nee. Het is een kwestie van smaak, er zijn genoeg mensen die nog steeds bij vinyl zweren; vinyl brengt een heel ander geluid voort dan de cd. Sowieso is vinyl anno 2003 meer een medium voor audio-puristen (en dus ook audiofielen), de gemiddelde consument heeft liever een cd.
Puristen zweren ook bij buizenversterkers, dat terwijl het principe van een buizenversterker allesbehalve hifi is (een buizenversterker vervormt 't geluid dusdanig dat het lekkerder in 't oor rolt, letterlijk en figuurlijk). Natuurlijk klinkt het goed en vaak beter dan de gemiddelde transistorversterker, maar dat heeft sowieso met 't verschil in prijsklasse an sich te maken.

Een stukje vinyl is gewoon inferieur aan CD. Hoe zuur 't ook klinkt. Eigenlijk is er audiotechnisch maar èèn geldig argument voor een plaat; 'het klinkt warmer'. En dat kan best zo wezen, maar het is niet hifi.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 14:22
Rocksaan
Rocksaan is offline
2de hands, bij de kringloop, voor 19 euro
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 16:39
lana
lana is offline
Citaat:
mensje85 schreef op 15-06-2003 @ 14:34:
Jah het geluid is natuurlijk niet zo goed als een cd-speler, maar in mijn geval ligt dat meer aan de LP's (zijn erg oud).
maar de LP-speler van mij klinkt nog wel lekker hoor, gewoon een kwestie van kwaliteit en onderhoud ervan.
Oud 15-06-2003, 17:55
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Ik heb een heuse Technics van 5 gulden ooit op een rommelmarkt.
mooi ding.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 18:03
mensje85
mensje85 is offline
Citaat:
lana schreef op 15-06-2003 @ 17:39:
Jah het geluid is natuurlijk niet zo goed als een cd-speler, maar in mijn geval ligt dat meer aan de LP's (zijn erg oud).
maar de LP-speler van mij klinkt nog wel lekker hoor, gewoon een kwestie van kwaliteit en onderhoud ervan.
Ik bedoel meer dat het geluid van tweedehands goedkopere lp speler niet zo mooi is als dat van een nieuwe lp speler
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 18:25
lana
lana is offline
zoveel verstand heb ik er niet van, mijn LP-speler is al een aantal jaartjes oud (ong. 13 jaar) en geeft nog best goed geluid.
Oud 16-06-2003, 00:29
p-chez
p-chez is offline
Oh ja.. on-topic.. check rommelmarkten, of kringloop-zaken, kun je ze op de kop tikken voor enkele tientjes of minder.
Ach, en schaf je dan een aan van de wat bekendere merken, dan zit je om gewoon wat LP-tjes te draaien altijd wel goed. Mits je eentje koopt die 't doet natuurlijk
Oud 16-06-2003, 00:50
machina82
machina82 is offline
plaat heeft wel een veel dikker en warmer geluid.
Oud 16-06-2003, 07:26
Gary X
Gary X is offline
Ik heb een oudere LP speler, een "MARANTZ" goeie kwaliteit, werkt prima, er gaat niks boven een lekkere plaat op de draaitafel!
Oud 16-06-2003, 11:20
Xanandu
Xanandu is offline
Citaat:
mensje85 schreef op 15-06-2003 @ 13:35:
Wie van jullie heeft er nog een platenspeler? Heb je die nieuw gekocht, of is ie al oud? Ik zit te denken om er een te kopen, wel een nieuwe dan, er moet wel goed geluid uit komen. Iemand advies??
Ik had gehoord dat er nog één fabriek is in Nederland die platen maakt, weet iemand waar je die kan kopen?
Ik heb er een, een Rega P3 met een RB300 arm en Elys element. Deze heb ik een jaar geleden nieuw gekocht, alleen ze zijn niet goedkoop. (maar wel fraai )

Wat ik een mooie instapper vind zijn de oude draaitafels van Thorens TD-160/166 MK1, MK2 (dus 2e hands). Wat betreft nieuwe draaitafels met een goede prijs/kwaliteit verhouding is Pro-ject erg interessant. Met name de Debut en de 1.2 zijn erg goed voor het geld. http://www.project-audio.net
Ik heb van m'n vader heel veel elpee's gehad met mooie muziek. Verder koop ik regelmatig elpee's bij Kroese (nijmegen). Bijna elke nieuwe cd die uitkomt, hebben zij ook op elpee. Verder veel naar beurzen gaan en 2e hands platenmarkten.
http://www.platenspeler.com is een leuke site met veel informatie.
Oud 16-06-2003, 11:30
Tricks'
Tricks' is offline
kheb geen platenspeler, maar 2 draaitafels: gemini XL-500 direct drive
Oud 16-06-2003, 11:40
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
ik wil een lp-rom
Reageren

Regels voor berichten