Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2003, 11:58
azotiga
ik moet een eindwerk maken voor wiskunde maken over het getal pi, en je kan dat berekenen met algoritmes, maar ik weet absoluut niet hoe algoritmes 'werken'... dus kent iemand een goede site waar duidelijke uitleg opstaat, of kan iemand me dat uitleggen???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2003, 12:01
azotiga
bv. gaus-legendre algorime op deze site: http://users.pandora.be/koen.beek/pages/formules.htm
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 13:02
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
azotiga schreef op 13-06-2003 @ 12:58:
ik moet een eindwerk maken voor wiskunde maken over het getal pi, en je kan dat berekenen met algoritmes, maar ik weet absoluut niet hoe algoritmes 'werken'... dus kent iemand een goede site waar duidelijke uitleg opstaat, of kan iemand me dat uitleggen???
Een algoritme is een verzameling instructies die moeten worden uitgevoerd om een bepaalde opdracht uit te voeren of een bepaald probleem op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan een handleiding van een of ander instrument of aan een computerprogramma. Algoritmen komen tot stand door aan de hand van een probleemformulering een procedure voor de oplossing van zo'n probleem op te stellen. Deze procedure (het algoritme) geeft aan welke stappen dienen te worden uitgevoerd om het probleem op te lossen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 14:24
azotiga
wat je daar zegt begrijp ik, maar kan je eens concreet uitleggen wat je dan met deze moet doen:

gauss-legendre-algoritme:

Initiële waarden
a = 1
b = 1/sqrt(2)
t = 1/4
x = 1

Herhaal het volgende tot het verschil tussen a en b de
gewenste precisie bereikt
y = a
a = (a+b)/2
b = sqrt(b·y)
t = t - x·(y-a)2
x = 2·x

pi is ongeveer ((a+b)2) / (4·t)
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 16:21
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
azotiga schreef op 13-06-2003 @ 15:24:
wat je daar zegt begrijp ik, maar kan je eens concreet uitleggen wat je dan met deze moet doen:

gauss-legendre-algoritme:

Initiële waarden
a = 1
b = 1/sqrt(2)
t = 1/4
x = 1

Herhaal het volgende tot het verschil tussen a en b de
gewenste precisie bereikt
y = a
a = (a+b)/2
b = sqrt(b·y)
t = t - x·(y-a)2
x = 2·x

pi is ongeveer ((a+b)2) / (4·t)
Er zit volgens mij een fout in een van de startwaarden. Als je b namelijk vervangt door sqrt(b·y) met b=1/sqrt(2)=1/2*sqrt(2) en y=1 krijg je: b=sqrt(1/2*sqrt(2)-1), wat een wortel uit een negatief getal oplevert, wat echter geen reële uitkomst is. Laat de startwaarden a0, b0, t0 en x0 zijn, dan zijn de waarden an, bn, tn en xn als volgt te berekenen:
y=an-1, an=(an-1+bn-1)/2, bn=sqrt(bn-1·y), tn=tn-1-xn-1(y-an-1)2 en xn=2*xn-1. De benadering voor pi bedraagt dan (an+bn)2/(4*tn), met n=1,2,...
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 16:48
azotiga
ik begrijp het niet
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 18:34
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
azotiga schreef op 13-06-2003 @ 17:48:
ik begrijp het niet
Even een stapsgewijze omschrijving dan:
- gegeven: een aantal startwaarden, te weten a0, b0, t0 en x0 en een aantal formules om y en de nieuwe waarden a1, b1, t1 en x1 te vinden om zo een eerste benadering voor pi te vinden
- volgende stap: de formules om y en de nieuwe waarden a1, b1, t1 en x1 te vinden op a1, b1, t1 en x1 toepassen om a2, b2, t2 en x2 te vinden om zo een tweede benadering voor pi te vinden
- volgende stap: de formules om y en de nieuwe waarden a2, b2, t2 en x2 te vinden op a2, b2, t2 en x2 toepassen om a3, b3, t3 en x3 te vinden om zo een tweede benadering voor pi te vinden
- enzovoort.

Omdat dit een nogal langdradig verhaal is doen we het volgende: we geven de startwaarden a0, b0, t0 en x0 en nemen verder aan dat voor n=1,2,... de waarden voor y, an, bn, tn en xn uit an-1, bn-1, tn-1 en xn-1 kunnen worden afgeleid met behulp van de formules die ik in mijn vorige reply vermeldde. Omdat met deze formules de waarde voor een opvolger uit die van zijn voorganger wordt afgeleid noemen we zo'n formule een recurrente betrekking. Met behulp van deze recurrente betrekkingen is het algoritme voor het stapsgewijs benaderen van pi uit te voeren.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 17:10
azotiga
ik denk dat ik het snap!! bedankt mathfreak!!

het kan zijn dat ik dinsdagnamiddag weer hier zit met een aantal vraagjes... kmoet woensdag mondeling examen wiskunde doen: eerst een aantal oefeningen over kansrekenen en dan mijn eindwerk voorstellen, maar ik ga waarschijnlijk nog wel wat problemen ontdekken...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Wiskunde achter Rush hour
F.
1 12-04-2011 16:59
Software & Hardware EULA Microsoft
balkey
52 20-09-2007 20:57
Beleidszaken Avatar resizing algoritme
Not for Sale
19 17-03-2007 16:12
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Algoritme] Key achterhalen
Dennis27
16 12-04-2006 20:42
Games Wat is het geheim achter Half life + addons serial numbers
Maradinus
6 10-07-2005 13:26
Huiswerkvragen: Exacte vakken Het algoritme v euclides & hoofdstelling v/d rekenkunde
Siffie
14 15-07-2004 10:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.