Advertentie | |
|
![]() |
|
bv. gaus-legendre algorime op deze site: http://users.pandora.be/koen.beek/pages/formules.htm
|
![]() |
|
wat je daar zegt begrijp ik, maar kan je eens concreet uitleggen wat je dan met deze moet doen:
gauss-legendre-algoritme: Initiële waarden a = 1 b = 1/sqrt(2) t = 1/4 x = 1 Herhaal het volgende tot het verschil tussen a en b de gewenste precisie bereikt y = a a = (a+b)/2 b = sqrt(b·y) t = t - x·(y-a)2 x = 2·x pi is ongeveer ((a+b)2) / (4·t) |
![]() |
||
Citaat:
y=an-1, an=(an-1+bn-1)/2, bn=sqrt(bn-1·y), tn=tn-1-xn-1(y-an-1)2 en xn=2*xn-1. De benadering voor pi bedraagt dan (an+bn)2/(4*tn), met n=1,2,...
||
Citaat:
- gegeven: een aantal startwaarden, te weten a0, b0, t0 en x0 en een aantal formules om y en de nieuwe waarden a1, b1, t1 en x1 te vinden om zo een eerste benadering voor pi te vinden - volgende stap: de formules om y en de nieuwe waarden a1, b1, t1 en x1 te vinden op a1, b1, t1 en x1 toepassen om a2, b2, t2 en x2 te vinden om zo een tweede benadering voor pi te vinden - volgende stap: de formules om y en de nieuwe waarden a2, b2, t2 en x2 te vinden op a2, b2, t2 en x2 toepassen om a3, b3, t3 en x3 te vinden om zo een tweede benadering voor pi te vinden - enzovoort. Omdat dit een nogal langdradig verhaal is doen we het volgende: we geven de startwaarden a0, b0, t0 en x0 en nemen verder aan dat voor n=1,2,... de waarden voor y, an, bn, tn en xn uit an-1, bn-1, tn-1 en xn-1 kunnen worden afgeleid met behulp van de formules die ik in mijn vorige reply vermeldde. Omdat met deze formules de waarde voor een opvolger uit die van zijn voorganger wordt afgeleid noemen we zo'n formule een recurrente betrekking. Met behulp van deze recurrente betrekkingen is het algoritme voor het stapsgewijs benaderen van pi uit te voeren.
|
ik denk dat ik het snap!! bedankt mathfreak!!
het kan zijn dat ik dinsdagnamiddag weer hier zit met een aantal vraagjes... kmoet woensdag mondeling examen wiskunde doen: eerst een aantal oefeningen over kansrekenen en dan mijn eindwerk voorstellen, maar ik ga waarschijnlijk nog wel wat problemen ontdekken... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Wiskunde achter Rush hour F. | 1 | 12-04-2011 16:59 | |
Software & Hardware |
EULA Microsoft balkey | 52 | 20-09-2007 20:57 | |
Beleidszaken |
Avatar resizing algoritme Not for Sale | 19 | 17-03-2007 16:12 | |
[Algoritme] Key achterhalen Dennis27 | 16 | 12-04-2006 20:42 | |
Games |
Wat is het geheim achter Half life + addons serial numbers Maradinus | 6 | 10-07-2005 13:26 | |
Het algoritme v euclides & hoofdstelling v/d rekenkunde Siffie | 14 | 15-07-2004 10:22 |