Hmm over de bachelor communicatie- en informatiewetenschappen kan ik zo snel even niets vinden. Wel heb ik hier de afstudeerrichting die mij erg aantrekt gevonden. Er staan ook enkele beroepsvormen bij. Hopelijk heb je er iets aan!
En o ja, ik heb de studie gekozen omdat ik altijd heel goed in taal ben geweest en graag iets met reclame of marketing wil gaan doen..
xxx
Bachelor Tekst en Communicatie
Algemeen
Toelatingseisen
Jaar 1 t/m 3
Stage/
internationalisering
Na de bachelor: masteropleidingen
Vijf meest gestelde vragen
Meer informatie
Communicatie door teksten en gesprekken, daar weet je alles van, als je afgestudeerd bent in Tekst en Communicatie. De vraag naar specialisten op dat gebied groeit. Want organisaties produceren veel woorden, intern en extern, schriftelijk en mondeling. Ze beseffen meer en meer dat effectieve communicatie pas mogelijk is als de teksten die voor die informatieoverdracht gebruikt worden, goed zijn.
Voor het maken van een goede tekst is kennis van taal en tekst niet genoeg. Je moet ook weten wie je teksten lezen, gebruiken of beluisteren. In dit afstudeerprogramma draait alles om effectieve teksten: hoe ze er taalkundig uitzien en aan welke cognitief-psychologische randvoorwaarden ze moeten voldoen.
Belangrijke studie-elementen zijn:
Tekst en Communicatie
Tekst en Communicatie verkent de functie van tekst in het communicatieproces. Daar heb je inzicht voor nodig in tekst als 'talig object'. Je moet precies weten wat een tekst goed, of juist slecht maakt. Daarom krijg je taaltheoretische vakken.
Betere teksten
Inrichting en verbetering van teksten is een belangrijk onderdeel. Vakken over tekstontwerp en -evaluatie nemen daarom in het studieprogramma een belangrijke plaats in.
Taalgedrag
Tekstontwerp en -evaluatie vragen onderbouwing. Teksten werken alleen als je rekening houdt met wat zich afspeelt in het hoofd van de taalgebruiker. Daarom is er veel aandacht voor taalgedrag van schrijvers en lezers.
Onderzoek
Om systematische uitspraken te kunnen doen over de kwaliteit van teksten moet je thuis zijn in onderzoeksmethoden en -technieken.
Studieduur
De bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen, waar Tekst en Communicatie een afstudeerrichting van is, duurt drie jaar.
Beroepsperspectieven
Je kansen op een baan zijn goed. Uit gegevens over afgestudeerden weten we dat zo'n 80 procent van hen werk vindt in zijn of haar specialisatie. Een volledig overzicht vind je in het boekje Afgestudeerden Faculteit der Letteren. Dit is een uitgave van Ex Libris, de vereniging van afgestudeerden. Je krijgt het boekje als je afstudeert, zodat je kunt zien bij welke bedrijven en instellingen letterenstudenten zijn terechtgekomen.
We schetsen hieronder de terreinen waarvoor je straks geschikt bent.
Voorlichting en public relations
Sommige afgestudeerden komen als voorlichter bij de overheid terecht, bijvoorbeeld als gemeentelijk beleidsvoorlichter. Anderen werken bij maatschappelijke instellingen, zoals het Astmafonds, de Nederlandse Hartstichting of de Vereniging Natuurmonumenten.
Tekstproductie en -redactie
Onze afgestudeerden kunnen informatieve en effectieve artikelen schrijven met gevoel voor doelgroepen. Je vindt hen bijvoorbeeld in de redactie van AllerHande (het huisblad van Albert Heijn) en van Internetpagina's van een bank.
Onderwijs en training
De markt voor taalvaardigheidstrainingen is groeiende. Op dit terrein tref je afgestudeerden aan als freelance taaltrainer, in de industrie, in het onderwijs, of bij communicatieadviesbureaus. En als je durft, begin je voor jezelf!
Onderzoek en wetenschap
Je wordt een vaardig onderzoeker tijdens je studie. Dat maakt je geschikt voor een wetenschappelijke loopbaan. Promoties gaan bijvoorbeeld over de vraag of je door beeldspraak in computerhandboeken instructies gemakkelijker leert, of hoe je informatie het best in tabellen kunt zetten.
Communicatie, marketing en reclame
Tekst en Communicatie maakt je zeer geschikt om de marketing of reclame van een organisatie te verzorgen. Afgestudeerden vind je bijvoorbeeld bij reclamebureaus, achter de schermen bij campagnes van de Dierenbescherming of op de marketingafdeling van een groot automatiseringsbedrijf.
|