Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2003, 15:19
Balance
Balance is offline
Met hoeveel geld gaan/gingen jullie op kamers?

Puur het geld om één maand door te komen met het vertrouwen dat d'r binnen de maand wel weer genoeg binnenkomt of toch al wel een half jaartje (of zelfs meer) achter de hand?

Vertel..

Twijfel tussen School & Studie en Werk & Geld maar ik heb hem toch maar hier gezet. Als hij hier niet hoort, verplaats hem dan maar
Oud 24-04-2003, 17:26
iamcj
iamcj is offline
Je moet wat gespaard hebben, want je moet een borg betalen, wat meubels, uitzet, verf, gordijnen, enz.

Voorts moet je rekening houden met allerlei kosten, zijn al topics over geweest. Reken in je eentje minimaal op € 600/700 per maand. Ik zelf ben € 750,- kwijt. Je moet er dus zeker van zijn dat dat binnenkomt per maand.

Je vergeet vaak cadeautjes, vakanties, ziekenfonds, verzekeringingen en onverwachte uitgaven mee te nemen in je maandbegroting.
Oud 24-04-2003, 17:31
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
iamcj schreef op 24-04-2003 @ 18:26:
Je moet wat gespaard hebben, want je moet een borg betalen, wat meubels, uitzet, verf, gordijnen, enz.

Voorts moet je rekening houden met allerlei kosten, zijn al topics over geweest. Reken in je eentje minimaal op € 600/700 per maand. Ik zelf ben € 750,- kwijt. Je moet er dus zeker van zijn dat dat binnenkomt per maand.

Je vergeet vaak cadeautjes, vakanties, ziekenfonds, verzekeringingen en onverwachte uitgaven mee te nemen in je maandbegroting.
teringjantje dat is veel

nou ik heb zon 2000 euro achter de hand en 500 euro standaard inkomsten per maand, die andere 250 moet ik er dan maar bij werken

kamer wordt betaald door ouders en complete inrichting heb ik al aangeboden gekregen van ongeveer 20 familieleden
Oud 24-04-2003, 17:38
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 24-04-2003 @ 18:26:
En kattenvoer en kattengrit en dure vriend(inn)en.

Maar serieus, je bent idd in je eentje ets van €600/700 per maand kwijt, voor al die dingen die in die andere topics genoemd staan. Natuurlijk ligt het aan de huur van je huis, of je veeleisend bent wat eten betreft, of je veel kleding koopt, of je veel uitgaat, dure hobby's hebt, enz. Maar €600/700 per maand is denk ik wel redelijk (event. kun je daarvan nog iets sparen).
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 22:26
Tóney
Tóney is offline
Ik heb het zo geregeld dat mn ouders collegegeld en boeken betalen. Voor inrichting van kamer en alles kon ik ook op hun rekenen.
Ik ben dus gewoon met ongeveer €200 aan mijn studie begonnen.

Per maand houd ik buiten de vaste lasten om ongeveer €300 over. Hiervan moet ik dus eten, drinken, kleren kopen, cadeaus kopen, uitgaan enz.
Dit is excl. huur, college geld, studieboeken.
Opstartkosten van het op kamers gaan is natuurlijk erg afhankelijk van de staat van de kamer en het meubilair en ander spul als computer en tv wat je al hebt.

Aan het eind van de maand is het geld meestal bijna op.
Ik doe het nu altijd zo dat ik mn huur direct betaal als ik mn stufi binnen heb, er blijft dan ongeveer €50 over voor de laatste paar dagen van de maand, waarna op de 1e dag van de volgende maand het geld van mn ouders binnenkomt waarmee ik de maand weer kan overleven.

[edit]ik heb/had dus geen rekening waar ik maanden mee vooruit kan/kon, maar leef gewoon per maand. Het wordt alleen wel steeds krapper qua geld, ksta al aardig rood. Een baantje is ondertussen wel handig [/edit]

Laatst gewijzigd op 24-04-2003 om 22:53.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 22:35
Balance
Balance is offline
Ik bedoelde meer eigenlijk dat (als de kamer al ingericht is en de borg al betaald) je dan nog een aantal maanden kan betalen of dat het puur om één maand gaat qua geld wat je op je rekening hebt staan.

Heb je dus zeg maar een rekening waar je het de eerste paar (of mss wel meer) maanden op redt of is/was het zaak zo snel mogelijk een baan te vinden?
Oud 25-04-2003, 10:03
iamcj
iamcj is offline
Ik zou persoonlijk zonder € 1000,- op mijn rekening niet op kamers gaan.
Oud 25-04-2003, 13:21
Verwijderd
Inderdaad 1000 euro als reserve is wel handig....

Als je bijvoorbeeld al een baantje vind dan krijg je soms de eerste maand niet meteen uitbetaald... dus dan moet je 1,5 maand op je geld wachten...

Of moet dingen kopen waar je niet op rekende... bijvoorbeeld eigen computer (toch wel nodig), of je tv gaat kapot... kijk je kan wel op je ouders terugvallen waarschijnlijk maar het is gewoon beter als je zelf met geld leert omgaan...

Het beste is een lijst te maken met dingen die geld kosten. Verdeel het dan in eenmalige kosten/maandelijkste uitgaven.

En laat je ouders dit controleren, zelf vergeet je vaak dingen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 20:39
PV
PV is offline
ik ging met niet zo heel veel geld op kamers, maar mn ouders betaalden de eerste 3 maanden huur + de inrichting (nou kostte inrichting niet zoveel, de spullen hadden we allemaal al een tijd zeg maar)

maar per maand moet je wel op zo'n 300 tot 400 euro kosten rekenen daarna, huur/eten/rekeningen/etc.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 15:42
Verwijderd
Ik zal eens kort samenvatten wat ik per maand kwijt ben aan verblijven buiten het huis van mijn ouders...

Huur, incl. subsidie (kaal, wel incl. gas) : € 240 (zelfstandige 1 pers. flat in Groningen-stad)
Electra en TV kabel: € 25
Water: € 5
Mobile telefoon: € 25
Vaste telefoon: € 25
Internet (aangesloten op intern netwerk): € 8

Verder eemaal per jaar:

gemeentelijke belastingen: € 250
verontreinigingsheffing: € 250

Hiervoor kun je als student gedeeltelijke kwijtschelding voor aanvragen, gelukkig.

Vooral die jaarlijke heffingen zijn knap listig, die wil je nog wel eens over het hoofd zien.

Misschien heb je hier iets aan. Persoonlijk zorg ik dat ik per maand sowieso niet meer uitgeef dan er binnenkomt...

Natuurlijk komen hier ook nog kosten voor eten en studie bij, maar dat kun je zelf aanrdig inschatten denk ik..
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 11:59
Verwijderd
Ik had wel een rekening met wat extra geld achter de hand...altijd handig, bv. voor dingen die je in eerste instantie over het hoofd hebt gezien of voor onverwachte kosten ofzo. 't is zo lastig als je ineens bv. geen koelkast meer hebt ofzo.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 18:07
Elmo19
Elmo19 is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 24-04-2003 @ 18:31:
teringjantje dat is veel

nou ik heb zon 2000 euro achter de hand en 500 euro standaard inkomsten per maand, die andere 250 moet ik er dan maar bij werken

kamer wordt betaald door ouders en complete inrichting heb ik al aangeboden gekregen van ongeveer 20 familieleden
Wat zijn dan die "standaard inkomsten"? Zakgeld van je ouders?

Met die 500 red je het trouwens makkelijk. Het bedrag van 600/700 euro wat "iamcj" meldde is inclusief de huurkosten van je kamer. Als je trouwens op kamers gaat wonen ontvang je een uitwonende beurs die 219 euro in de maand bedraagt. Aangezien jouw kamer wordt betaald door je ouders hou jij per maand 719 euro over voor je eten, kleding, verzekering etc...Dat is echt MEER dan genoeg!
Oud 28-04-2003, 16:02
Big Brother
Big Brother is offline
huur wordt betaald door mijn ouders

220 euro stufi
280 euro alimentatie (krijg ik op mijn rekening gestort)
Oud 28-04-2003, 22:10
Balance
Balance is offline
bedankt voor jullie reacties, maar nogmaals: mijn vraag is niet hoeveel je uitgeeft per maand, maar hoeveel je achter de hand hebt als je op kamers gaat.

dus hoeveel stond/staat er op je rekening (op het moment dat je kamer is ingericht)?
Oud 28-04-2003, 22:54
Big Brother
Big Brother is offline
ik 2000 euro, gaan een paar potjes verf vanaf en de rest heb ik dus al
Oud 29-04-2003, 10:29
Ninnoc
Ninnoc is offline
met 200 euro schuld
Oud 29-04-2003, 14:52
PV
PV is offline
Citaat:
linda85 schreef op 28-04-2003 @ 23:10:
bedankt voor jullie reacties, maar nogmaals: mijn vraag is niet hoeveel je uitgeeft per maand, maar hoeveel je achter de hand hebt als je op kamers gaat.

dus hoeveel stond/staat er op je rekening (op het moment dat je kamer is ingericht)?
800 gulden denk ik..

dat had ik toen de eerste maand vooral nodig om mijn reiskosten te betalen, had pas een OV vanaf oktober (was toen 16)
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 14:59
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 28-04-2003 @ 23:10:

Dat weet ik echt niet meer, dat is nu bijna twee jaar geleden.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 11:36
shaya
shaya is offline
ouders die kamer en schoolzooi betalen en alle meubels al hebben. m'n zus had de eerste maand niet meer geld nodig dan ze had (ong. 350 euro)

ik zal het wel wat moeilijker krijgen, want de eerste maand dat ik naar school moet, moet ik zelf de trein van Vlissingen naar Eindhoven betalen. (me zus ook, maar die hoefde maar tot breda.)
Oud 06-05-2003, 21:11
Phileine
Phileine is offline
Mijn ouders hebben voor mijn gehele inrichting gezorgd. Bed, matras, kasten, etc. Dat bespaarde mij heel wat geld. Ik huur nu al. 180 euro, waarvan ik de helft tot september betaal van mijn tegemoetkoming schoolkosten en mijn bijbaan.

Verder krijg ik per 1-09 stufi, 220+150 lening. Mijn ouders sponsoren mijn eten en collegegeld. Mijn huur betaal ik zelf. Ik ga ook nog werken, w.s. bij een callcenter. Ook verdere uitgaven betaal ik zelf.
Oud 13-06-2003, 01:46
Nobucta
Nobucta is offline
De eerste maand dat ik op mezelf woonde was ik 1300 euro kwijt. Mijn boeken heb ik ook van dat geld gekocht (+- 400), mijn kamer was toen al ingericht. Dit geld ging vooral op aan eten en strippenkaarten. Ik moest toch ook een eetvoorraadje aanleggen wat zout betreft enzo (die artikelen dwaar je jaren mee doet). Ik heb toen leke uitgave genoteerd, maar ben dat nu kwijt.
Nu geef ik tussen de 400 en 500 uit, zonder bijspringen van mn ouders (zij betalen wel collegegeld). Red me prima zo, en haat het mn handje op te moeten houden.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 17:44
sublime
sublime is offline
dat zoveel ouders huur enzo betalen... hebben jullie allemaal van die rijke ouders of zo??

ik moet echt alles zelf betalen. pas als ik écht geen eten meer kan kopen kan ik misschien 50 euro van thuis verwachtten....

>ik wordt echt bang voor t op kamers gaan, als je kijkt hoe duur een gemiddelde kamer is en hoe weinig stufi je krijgt...>zucht<

ik wilde dat ik Heel Rijk was... baal nu echt dat ik de afgelopen jaren niet al ben gaan sparen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten