Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2003, 11:54
Tofke_H
Tofke_H is offline
PC met 2 harddisk in verschillende parties. Om het gemakkelijk te houden:

Huidige situatie :
C -> windows 98
D -> windows NT 4.0
E -> windows 2K

Gewenste situatie :
C -> windows 98
D -> ***leeg***
E -> windows 2K

Eerst was voor de NT 4.0 die gebruikt werd, maar nu er sinds een tijdje windows 2K op staat, wordt deze niet meer gebruikt.
Mag ik deze partitie gewoon formateren, en in de opstartbestand, de optie "Windows NT 4.0" weghalen?
Oud 17-06-2003, 11:57
bam
bam is offline
Theoretisch kan dat wel, maar programma's die op de D:/ staan en waarvan er snelkoppelingen op de C:/ staan, werken dan niet meer
Oud 17-06-2003, 16:26
WolterB
WolterB is offline
op je C-schijf staat als het goed is een bestand genaamd boot.ini
daarin moet je de regel waairn WinNT4.0 genoemd wordt verwijderen, dan staat deze niet meer in het boot-menu
en je kan gewoon je WinNT4.0-schijf formatteren onder één van beide andere OS'sen
Let er wel goed op dat je geen belangrijke bestanden op die schijf hebt staan als je gaat formatteren
Oud 17-06-2003, 19:09
Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
bambix schreef op 17-06-2003 @ 12:57:
Theoretisch kan dat wel, maar programma's die op de D:/ staan en waarvan er snelkoppelingen op de C:/ staan, werken dan niet meer
Alle programma's die op de c:/ gebruikt worden staan op de c:/
Alle programma's die op de d:/ gebruikt worden staan op de d:/
Alle programma's die op de e:/ gebruikt worden staan op de e:/

Alleen enkele databestanden maar die zet ik natuurlijk waar ik wil. Dus programma's is geen probleem.
Oud 17-06-2003, 19:09
Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
WolterB schreef op 17-06-2003 @ 17:26:
op je C-schijf staat als het goed is een bestand genaamd boot.ini
daarin moet je de regel waairn WinNT4.0 genoemd wordt verwijderen, dan staat deze niet meer in het boot-menu
en je kan gewoon je WinNT4.0-schijf formatteren onder één van beide andere OS'sen
Let er wel goed op dat je geen belangrijke bestanden op die schijf hebt staan als je gaat formatteren
yup, dat bedoelde ik met <en in de opstartbestand, de optie "Windows NT 4.0" weghalen>
Belangrijke bestanden staan allemaal op F:/
Oud 18-06-2003, 07:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Yep D kun je weghalen, je mag echter nooit C zomaar weghalen.
Oud 18-06-2003, 17:01
Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-06-2003 @ 08:11:
Yep D kun je weghalen, je mag echter nooit C zomaar weghalen.
Daar staat het boot.ini op

Tis in de tussen tijd zonder problemen gebeurt.
Oud 18-06-2003, 22:46
dystopia
dystopia is offline
Als je ooit C wilt weghalen kan dat heus wel maar dan moet je wel je boot.ini daarna fixen. Dat kan simpel met een Windows CD. Op dit moment die van je huidige E dus. Je moet dan E op de 'active' flag setten met fdisk van Windows 9x serie (of ipv. 'active' heet het ietsje anders zoals 'boot' iig dat-ie van die partitie boot). Je partitie blijft dan gewoon E heten.

Ik heb dit recent gedaan op Windows XP: een harddisk C heb ik eruit gehaald. Daar stonden ook de boot.ini en enkele andere files die belangrijk zijn voor het booten. Die heb ik overkopieerd naar D. Daarna Windows XP XS geboot en toen kon ik netjes m'n boot.ini en MBR fixen. Nu heb ik 1 harddisk erin zitten genaamd D. De C is pleite. Alles draait naar behoren.

Het is dus niet zo dat je altijd Windows 98 moet draaien om je Windows 2000 te kunnen gebruiken. Gelukkig maar

Waarom je en Windows 98 EN Windows 2000 hebt staan op 1 bak weet ik niet. Wat je kunt doen is VMware gebruiken vanuit 2000 (werkt alleen op NT based) en dan vanaf daar de Windows 98 draaien om bepaalde programma's op Windows 98 te draaien. Dan hoef je niet te rebooten.
Oud 18-06-2003, 23:02
Tofke_H
Tofke_H is offline
Nou... Orgineel stond er Win98 en WinNT 4.0 op. Waarom : Win2K, WinXP, Win98 die doen heel wat hardware zelf vinden en installeren. Bij WinNT 4.0 vergeet dat maar. Omdat ik totaal geen flauw idee had bij de installatie welke hardware er in die PC zat (heb hem ook maar mee gekregen, want anders ging hij naar het stort) heb ik win98 geïnstalleerd. En om daarna gemakkelijker de drivers te kunnen downloaden als ik NT 4.0 ging installeren, heb ik die er laten opstaan...
Maar nu een tijdje later heb ik, na gespreken met Enlightenment, er win2K op geïnstalleerd. Daarom dat NT 4.0 er vanaf mag, én eigenlijk mag er die win98 ook vanaf. Die wordt in principe niet gebruikt, al is het vetgemakkelijk om die er op te hebben staan, als op eens Win2k het begeeft en niet meer opstart. Dan kan je via win98 nog heel wat "herstellen".
Die PC dient toch alleen maar om internet te delen, printer te delen...

En nu hoor ik je hard op denken. Waarom zet je er dan geen Linux variant op!!!! Veeeeeeeeeeel beter. Heb je gelijk in . Het enigste probleem is dat in BE geen ondersteuning wordt gegeven bij provider voor Linux en je ADSL-modem. Geen drivers of wat dan ook. Enlightenment ging zelf zuchten omdat het PPPoE al niet simpel was ed. Na zoektochten op het internet, kwam ik alleen maar mensen tegen die vroegen hoe het moest, maar er was niemand die een oplossing kon geven, alleen maar dat het niet gemakkelijk was. Bij mijn modem vond ik helemaal geen "hulp".
Ik "ken" een beetje Lunix, maar mijn kennis is zeker kleiner de vele onder jullie, dus laat nu hier het internet maar mooi draaien, en binnenkort ga ik wel eens dingen uitproberen, als ik tijd heb.
Oud 18-06-2003, 23:41
niemand
niemand is offline
Citaat:
Tofke_H schreef op 19-06-2003 @ 00:02:
En nu hoor ik je hard op denken. Waarom zet je er dan geen Linux variant op!!!! Veeeeeeeeeeel beter. Heb je gelijk in . Het enigste probleem is dat in BE geen ondersteuning wordt gegeven bij provider voor Linux en je ADSL-modem. Geen drivers of wat dan ook. Enlightenment ging zelf zuchten omdat het PPPoE al niet simpel was ed. Na zoektochten op het internet, kwam ik alleen maar mensen tegen die vroegen hoe het moest, maar er was niemand die een oplossing kon geven, alleen maar dat het niet gemakkelijk was. Bij mijn modem vond ik helemaal geen "hulp".
Ik "ken" een beetje Lunix, maar mijn kennis is zeker kleiner de vele onder jullie, dus laat nu hier het internet maar mooi draaien, en binnenkort ga ik wel eens dingen uitproberen, als ik tijd heb.
Om wat voor USB modem gaat het? USB modem heb ik hier succesvol draaiend op OpenBSD en slackware linux, ethernet is dacht ik iig niet moelijker.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 00:13
Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
niemand schreef op 19-06-2003 @ 00:41:
Om wat voor USB modem gaat het? USB modem heb ik hier succesvol draaiend op OpenBSD en slackware linux, ethernet is dacht ik iig niet moelijker.
Geen USB modem... Met netwerkkaartje Maar het ligt niet alleen aan de modem, ook de manier waarop je verplicht wordt om in te bellen bij je ISP. én in BE heb je geen vast IP, wat in NL meestal wel is..
Oud 19-06-2003, 00:17
niemand
niemand is offline
Citaat:
Tofke_H schreef op 19-06-2003 @ 01:13:
Geen USB modem... Met netwerkkaartje Maar het ligt niet alleen aan de modem, ook de manier waarop je verplicht wordt om in te bellen bij je ISP. én in BE heb je geen vast IP, wat in NL meestal wel is..
Of je wel of niet een vast IP hebt maakt niet uit, dat krijg je gewoon binnen via DHCP. Verder moet ik hier 'gewoon' inbellen met een inbelnummer en al dat gedoe.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten