Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2003, 10:03
Verwijderd
Welke is beter/sterker en betrouwbaarst?
Ik moet zeggen dat ik nu een IBM heb en die weleens vreemde piepjes geeft..
Bij m'n vriendin is 2x een ibm schijf gecrasht :/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2003, 10:07
WolterB
WolterB is offline
welke schijf van IBM
je hebt de:
60GXP (niet echt heel goed)
75GXP (veel fouten)
120GXP (stabiel)
180GXP (beste IBM schijf momenteel)
Oud 10-06-2003, 10:32
Koen
Koen is offline
De nieuwere versies schijnen idd best aardig te zijn. Voor mij never nooit meer een IBM iig, ik heb veel te veel gedonder gehad met die dingen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 11:40
Verwijderd
Met de huidige IBM schijven schijnt inderdaad niks mis te zijn. Zelf ben ik wel een beetje fan van Maxtor, puur omdat die me uit eigen ervaring al enkele jaren goed bevallen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 11:53
unpopular
unpopular is offline
Ik heb ook geen problemen met maxtor, ook niet met IBM, maar ik heb allemaal maxtor schijven hier en die werken prima.

Met uitzondering van mijn 60Gb want die maakt veel herrie maar dat was een van de eerste schijf van 60GB van maxtor.

Laatst gewijzigd op 10-06-2003 om 11:55.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 11:54
Martian
Martian is offline
ik (lees: mn pappie) ben ooit begonnen met een Maxtor-schijf, in een 486, en die is nog steeds goed. Ik heb nooit reden gezien om een ander merk te kopen. En da's misschien wel de beste reclame die er is
Oud 10-06-2003, 12:33
]{ing
]{ing is offline
heb meerdere kapotte ibm schijven gehad
0 kapotte maxtor schijven
zegt genoeg naar mijn mening
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 13:07
Verwijderd
Citaat:
WolterB schreef op 10-06-2003 @ 11:07:
welke schijf van IBM
je hebt de:
60GXP (niet echt heel goed)
75GXP (veel fouten)
De 75GXP was een schijtschijf, inderdaad. Maar bij de 60GXP is het nooit duidelijk geworden of de fouten de gemeld werden nou normale gevallen waren of zo opgeklopt werden door gebruikers die nog paranoide waren van de 75GXP.

Elke schijf kan kapot gaan. Ik heb in mijn leven nog nooit een IBM-schijf stuk zien gaan, maar wel verscheidene keren een Maxtor (tweemaal bij mij thuis, een DiamondMax+40 van 20Gb en een DiamondMax+60 van 30 Gb). Verder heb ik behoorlijk vaak dode Quantums gezien, Fireballs SE en KX. Ook in mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die zélf een dode IBM voorhanden heeft gehad, het was altijd van-horen-zeggen-dat-die-en-die....

Er draaien hier thuis twee IBM-schijven, een 40-Gb 60GXP van mei 2001 en een 80-Gb 120GXP. Met beide schijven heb ik nog nooit problemen gehad, ook geen vage piepjes, geluiden of wat dan ook, terwijl ik dat met m'n 40-Gb Maxtor Diamondmax D740X in de andere PC wel een paarmaal heb gehad.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 15:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je alleen zou moeten vertrouwen op je eigen ervaringen, kun je een vertekend beeld krijgen van de werkelijkheid.

Dat IBM vroeger veel problemen had met de 75GXP en 60GXP (ja de 60GXP kwam later dan de 75GXP) kwam door een slecht ontwerp waarbij door een hoge temperatuur onderdelen gingen uitzetten en daardoor de schijf overleedt. Vanaf de 120GXP heeft IBM hier iets aan gedaan, en met de 180GXP is het uitvalpercentage gelijk aan vergelijkbare Maxtor schijven; zo'n 1,7%.

180GXP is momenteel de snelste schijf t/m 120GB, dus zeker een goede koop. Zeker omdat de 120GB versie nu nog maar €99 kost.
Oud 10-06-2003, 15:34
Verwijderd
Maxtor is me van huis uit met de paplepel ingegoten, dus ik blijf bij Maxtor. Helemaal met die dubieuze series die IBM geproduceerd heeft
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 15:55
WolterB
WolterB is offline
ik heb wel zelf een 'dode' IBM in huis, maar die heb ik (o hoe dom kan je zijn) ooit uit mn handen laten vallen
mja, daar kunnen schijven niet tegen

Maar ik heb meer last gehad met maxtor en Quantrum schijven, heb daar ook meerdere keren een schijf kapot gehad (zonder er ooit vreemde dingen mee gedaan te hebben) binnen de garantieperiode
Oud 10-06-2003, 16:51
DEChengst
DEChengst is offline
Ik ben toch fan van de Seagate Baracuda ATA serie. Fluisterstil. Dan maar een beetje performance inleveren
Oud 10-06-2003, 17:30
Koen
Koen is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 10-06-2003 @ 16:34:
Maxtor is me van huis uit met de paplepel ingegoten, dus ik blijf bij Maxtor. Helemaal met die dubieuze series die IBM geproduceerd heeft
Daar zit 't mij ook vooral in. Al heb ik altijd een IBM gehad, nu wil ik gewoon een maxtor. Kan me niet schelen dat IBM nu wél fatsoenlijke schijven maakt, als ze het gepresteerd hebben 3 waardeloze schijven te hebben gemaakt hoef ik niks meer van ze te hebben. Hoe goed die schijven nu ook zijn, ik vertrouw ze niet meer.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 10-06-2003 @ 17:51:
Ik ben toch fan van de Seagate Baracuda ATA serie. Fluisterstil. Dan maar een beetje performance inleveren
Idd, vooral nadat je IBM kaduuk is gegaan binnen anderhalf jaar sporadisch gebruik.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 17:51
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Ik lever PC systemen op maat. Moest dik een jaar geleden van IBM op Maxtor overschakelen omdat mijn vaste leverancier stopte met IBM schijven.
Heb er geen moment spijt van want de vele systemen die ik geleverd heb met een Maxtor schijf heb ik nooit teruggezien vanwege een defecte HD.
Oud 10-06-2003, 21:24
Martian
Martian is offline
Citaat:
Ik heb mijn Maxtor nog nooit gehoord.

[edit]oke nou zegt dat ook wel wat over mn koeler.... [/edit]
Oud 11-06-2003, 00:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Nou Seagate is nu geen serieuze speler meer. Zeker aangezien de performance wel erg onder de maat is. Ze gooien wel hoge ogen wat betreft hitte-produktie en geluidsproduktie, maar er zijn genoeg alternatieve die niet zo'n beroerde performance hebben.

Zelf vind ik Samsung schijven nu best interessant, niet snel, wel koel en bijna even stil als Seagate. 120GB voor €85 en 3 jaar garantie, best goed te noemen lijkt me. 5400rpm ja, maar ideaal geschikt als personal fileserver. Wat betreft uitvalpercentage zitten deze schijven met 0,9% ruimschoots onder de schijven van Maxtor en IBM.

@koen, het waren 2 series hoor.
En je kunt zeggen wat je wilt, maar zeker vroeger was IBM zeker 20 tot 25% sneller dan Maxtor en WD, en waren ze óók nog eens goedkoper. Maar valt natuurlijk niet goed te maken dat ze een hoog uitvalpercentage hadden, daar lopen klanten mee weg.
Oud 11-06-2003, 00:46
ijscoman
ijscoman is offline
IEDERE ibm schijf die ik tot nu toe heb gehad is stuk gegaan. Een 30GB 7200rpm desktop schijf is tot 2x aan toe opgestuurd naar de RMA waarbij ik de 2e keer een nieuwe heb geeist en ook gehad. Dan hebben we nog mijn 47GB 5400rpm Laptop hard disk van IBM die sinds een aantal dagen geleden ook naar de RMA afdeling gestuurd is. Een raid configuratie uit me server: 3x 80GB 7200rpm waarvan alle 3 de schijven binnen 1 maand stuk gingen. Eigenlijk allemaal op de zelfde manier. Ze beginnen eerst harde klik-klak geluiden te maken maar de drive fitness test van IBM zegt dat er niets aan de hand is en zelfs de smart logs zeggen dat het ok is. Dit gaat ongeveer een maandje door. Uiteindelijk begint de hard disk ook aanloop geluiden te maken en blijft het systeem soms hangen totdat de schijf stopt met aanlop geluiden maken (de klik-klak geluiden zijn er ook nog) de drive fitness test en de smart logs zeggen nog steeds dat alles ok is. Uiteindelijk maakt de harde schijf steeds meer aanloop geluiden en kunnen sommige delen van de hard disk niet meer gelezen worden en begint de hard disk ook nog een rammelend geluid te maken. De smart logs zeggen: iminent hard disk failure en wanneer je de drive fitness test doet is het fataal voor de hard disk en komt de test met de uitslag: defective component. de 30GB desktop schijf heb ik een aantal weken geleden terug gehad van de RMA dit is een nieuwer model dus ik ben benieuwd hoe lang het hier mee goed gaat. De laptop schijf is nog steeds bij de RMA en de 3 server schijven maken alweer klik-klak geluiden en zullen binnenkort wel weer naar de RMA moeten (ook dan zal ik vervangende schijven eisen) Over IBM kan ik het volgende zeggen: IBM schijven zijn bijzonder snel (sneller dan maxtor) maar ze zijn ook erg snel stuk. Met de nieuwere schijven van IBM heb ik nog geen ervaring.
Ik heb ook 2x 20GB 5400rpm maxtorschijven die zijn nog nooit stuk gegaan. Een 30GB maxtor schijf die wel stuk is gegaan nadat ik hem heb laten vallen maar nadat ik hem naar de RMA heb gestuurd kreeg ik een nieuwe. Maxtor schijven zijn wel een stuk trager dan IBM schijven maar wel veel stiller en veel betrouwbaarder.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 01:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
ijscoman: om welk type schijven ging het hier?

En ook: hoe warm werder ze? De 75GXP en 60GXP serie moet je altijd koelen, een simpele 80mm fan erop blazen is voldoende, maar er moet airflow rond die HDD zitten.

Desalniettemin vervelend dat je zoveel pech hebt gehad.
Oud 11-06-2003, 11:25
ijscoman
ijscoman is offline
Ik dacht 75GXP maar weet niet zeker meer heb daar vervangende schijf voor gehad. In de server alle 3 60GXP.
De laptop schijf was een IBM Travelstar. De normale schijven waren overigens goed gekoelt (Aluminium kast) De travelstar heeft bijna een jaar goed gewerkt. 1 ding is voor mij zeker: Ik koop geen IBM meer het zijn allemaal erg dure harde schijven geweest vooral de Travelstar die heeft €470 gekost en dan mag je daar toch wel wat van verwachten. Ik hou het nu alleen nog maar op maxtor daar ben ik altijd tevreden over geweest.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 15:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oke maar je hebt dus wel in alle gevallen de foute serie gehad. En IBM gaf als laatste van de grote fabrikanten de volle 3 jaar garantie, en RMA afdeling was en is nog altijd heel goed.
Oud 11-06-2003, 15:20
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-06-2003 @ 16:01:
Oke maar je hebt dus wel in alle gevallen de foute serie gehad. En IBM gaf als laatste van de grote fabrikanten de volle 3 jaar garantie, en RMA afdeling was en is nog altijd heel goed.
Hard disk afdeling is nu over genomen door Hitachi Storage en die sturen UPS langs om je hard disk op te halen als hij voor de 2e naar de RMA moet dat vind ik in iedergeval wel netjes. Van me Travelstar hard disk vind ik nog het ergste want ik gebruik me laptop vrij vaak en er stonden belangrijke dingen op. Er zit nu een brakke 6GB in van toshiba met bad sectors. Linux installatie liep helemaal de stront in want hij had de swap partitie precies op die bad sectors gezet. Ik heb nu totaal maar 5GB in partities staan en nu gaat het wel goed maar ik zou toch graag snel me 47GB hard disk terug willen en IBM kennende kan dat minimaal 4 weken gaan duren
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 23:01
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
De oude IBM schijven (DTTA serie) waren echt perfect juist Na 6 jaar nog geen problemen mee eigenlijk
De 7200 rpm schijven van IBM waren altijd goed (de 5400 minder schijnt)
Mn eerste maxtor was binnen 2 jaar kapot. Nu heb ik sinds een week weer een maxtior erbij, een 80 gbm, en die doet het ook best goed, alleen vind ik het jammer dat ie neit echt snel is
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 07:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Snel waren ze zeker, maar mensen willen boven alles dat hun data niet verloren gaat; en terecht!

IBM heeft klanten afgeschikt met hun hoge uitvalpercentage, dat vond ik zelf niet zo slim voor ze. Maar nu is dat al lange tijd verholpen, maar blijven mensen die een 75GXP danwel 60GXP hardeschijf hebben.
Oud 19-06-2003, 10:39
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Een kennis van mij heeft een eigen winkel met computers waar dus administratie en spul op draait...doe daar een beetje het ondehoud aan de computers. Maar 3 kapotte maxtor quantum fireballs binnen 2 jaar...kan toeval zijn want ik heb nooit wat met mijn maxtorschijven maar maxtor kan dus ook kapot

Laatst gewijzigd op 19-06-2003 om 13:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2003, 11:44
ijscoman
ijscoman is offline
Ik heb nu mijn 47GB 5400rpm IBM Travelstar schijfje terug en ze hebben hem gerepareerd Ik heb nog nooit een goeie ervaring gehad met gerepareerde schijven van IBM maar we zullen zien hoe het verder gaat.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 20:19
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Een vriend van me heeft nog ergens een werkende Quantum Bigfoot gevonden (zo'n groot oud kutding wat altijd kapot ging), waar de hele administratie van een bedrijf op stond.. geen backups.. - erg slim.

Tegenwoordig zijn de harddisk zaken van IBM gefuseerd met Hitachi..

Persoonlijk zou ik ook voor Seagate gaan, heb positieve ervaringen met de service..
Reageren

Regels voor berichten