Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2003, 13:27
G.T.C.
G.T.C. is offline
Ik ga over een tijdje met de trein door europa reizen. maar ik neem bijvoorbeeld ook mijn adapter voor mijn mobiel mee, adapter voor fototoestel, en misschien nog wat klein elektrisch apperatuur.

Kan iemand mij met zekerheid vertellen of in de volgende landen gewoon dezelfde stekkers te gebruiken zijn, en of daar ook het zelfde voltage is enzo.

=>
Noorwegen,
Zweden,
Finland
Denemarken,
Duitsland,
Zwitserland,
Oostenrijk
België,
Luxemburg,
Frankrijk,
Spanje,
Portugal,
Marokko
Oud 25-06-2003, 14:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Duitsland, Frankrijk, Spanje, België, Griekenland is iig hetzelfde voltage, 230V 50Hz. Maar Engeland is nog 110V dacht ik.

Andere landen weet ik niet.
Oud 25-06-2003, 14:39
Chimera
Chimera is offline
In het grootste gedeelte van europa wordt idd 220/230 volt gebruikt, maar de stekkers willen nog al eens verschillen.

Overzichtje: http://kropla.com/electric.htm

Koop anders zo'n verloopstekker-set, zit je in europa in ieder geval wel goed.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 14:55
Verwijderd
In Bosnië heb je ook op sommige plekken speciale stopcontacten voor geaard ofzoiets.
Maar op de meeste plekken heb je ´normale´ stopcontacten.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 15:27
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Chimera schreef op 25-06-2003 @ 15:39:
In het grootste gedeelte van europa wordt idd 220/230 volt gebruikt, maar de stekkers willen nog al eens verschillen.

Overzichtje: http://kropla.com/electric.htm

Koop anders zo'n verloopstekker-set, zit je in europa in ieder geval wel goed.
ah! bedankt!. was erg nuttig die site De landen die ik opnoemde hebben iig allemaal dezelfde stekkers.
Soms een iets afwijkende, maar dan passen de stekkers die wij in nederland gebruiken er wel gewoon in.
Oud 25-06-2003, 15:28
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2003 @ 15:06:
Maar Engeland is nog 110V dacht ik.
Volgens die site hebben ze wel gewoon 230 V, maar ze hebben andere stekkers dan in de rest van europa. (stomme engelse ook! alles moet anders )

Oud 25-06-2003, 15:41
dafelix
dafelix is offline
mag ik ff wat kwijt?

ik ben nl eens in england (okay schotland eigenlijk) en daar passen idd de nederlandse stekkers in.... echter je hebt verschillende stekkers, de platte stekkers passen iig (als ik mij niet vergis). De 'ronde' stekkers was iets mee, ik geloof dat sommige wel passen en anderen niet

goed beetje vaag maar mss kun je nog wat meer over vinden want hier heb je ook weinig aan volgens mij
Oud 25-06-2003, 16:04
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 25-06-2003 @ 16:28:
Volgens die site hebben ze wel gewoon 230 V, maar ze hebben andere stekkers dan in de rest van europa. (stomme engelse ook! alles moet anders )

[afbeelding]
Dat soort stekkers hebben ze ook op sommige plekken in Bosnië. Dat zijn dacht ik van die geaarde stekkers of zoiets.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 16:22
M@rco
M@rco is offline
Ik weet nog dat we met school in Italië waren, en dat ik in het "hotel" het hele stopcontact uit elkaar moest slopen om m'n telefoon op te laden, omdat op de één of andere manier de stekker van mijn lader er niet in paste.

Denk dat een verloopsetje dus idd wel handig kan zijn
Oud 25-06-2003, 19:48
langejongen
langejongen is offline
Koop anders een set reisstekkers.
Oud 25-06-2003, 20:02
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
langejongen schreef op 25-06-2003 @ 20:48:
Koop anders een set reisstekkers.
Nuttige toevoeging!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 20:20
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Chimera schreef op 25-06-2003 @ 21:02:
Nuttige toevoeging!
Jij had dit inderdaad al geopperd om een set reisstekkers te kopen. Maar ik wilde er eigenlijk zeggen dat je naar mijn mening over heel de wereld wel gebakken zit qua stroom.
Oud 25-06-2003, 20:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als het voltage niet klopt, heb je niet veel aan een stekkerset.

Maar in Europa kun je denk ik wel de gangbare stekkers gebruiken.

Je kunt ook een universele stekker kopen, deze heeft dan 6 veelgebruikte stekkers en één normale stekker (zoals we in NL gebruiken).
Oud 25-06-2003, 21:53
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2003 @ 21:52:

Maar in Europa kun je denk ik wel de gangbare stekkers gebruiken.

Je kunt ook een universele stekker kopen, deze heeft dan 6 veelgebruikte stekkers en één normale stekker (zoals we in NL gebruiken).
dat ligt er maar net aan. veel apparaten die je in het buitenland zou willen gebruiken -> opladers en dergelijken. kunnen de verschillen in voltage wel hebben. gewoon even op de adaptor kijken wat er op staat.

-de postbode-
Oud 25-06-2003, 21:56
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2003 @ 21:52:
Aangezien hij alleen in landen komt waar ze 220/230 hebben, heeft 'ie ook niet veel aan die opmerking.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 22:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
de postbode schreef op 25-06-2003 @ 22:53:
dat ligt er maar net aan. veel apparaten die je in het buitenland zou willen gebruiken -> opladers en dergelijken. kunnen de verschillen in voltage wel hebben. gewoon even op de adaptor kijken wat er op staat.

-de postbode-
200V ipv 230V zal niet veel uitmaken nee. Maar 110V of 230V wel.

Welke landen een afwijkend voltage gebruiken weet ik niet, engeland gebruikte tijd terug iig nog wel 110V, wellicht en hopelijk is dit door de Europese eenwording gelijkgetrokken. Zo is ook ons Nederlands voltage van 220V naar 230V gegaan.
Oud 25-06-2003, 22:27
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2003 @ 23:11:
200V ipv 230V zal niet veel uitmaken nee. Maar 110V of 230V wel.
*zucht*

Hij had het dus over adapters die zowel 110 als 220V aankunnen, dat is niks bijzonders, PC voedingen e.d. kunnen dat ook.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 23:42
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Chimera schreef op 25-06-2003 @ 23:27:
*zucht*

Hij had het dus over adapters die zowel 110 als 220V aankunnen, dat is niks bijzonders, PC voedingen e.d. kunnen dat ook.
ja, precies. Mijn scheerapperaat ook
Oud 25-06-2003, 23:53
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
M@rco schreef op 25-06-2003 @ 17:22:
Ik weet nog dat we met school in Italië waren, en dat ik in het "hotel" het hele stopcontact uit elkaar moest slopen om m'n telefoon op te laden, omdat op de één of andere manier de stekker van mijn lader er niet in paste.

Denk dat een verloopsetje dus idd wel handig kan zijn
Als je gekeken had naar mijn lijstje, had je gezien dat ik niet in italië kom, maar ok
Die website komt erg acuraat over, dus ik denk wel dat ik er op kan vertrouwen. voor de landen die ik bezoek zou ik geen andere stekkers nodig moeten hebben en is er ook geen verschillen in spanning of frequentie.
Wat je zei over italië klopt idd wel. Dit zegt iig die site:

---------------------------------------------
Italy - 230V - 50 Hz - F & L plugs
---------------------------------------------

Type C may also be found. Type L plugs/outlets may have different pin spacing. The smaller and closer pins are for a rated current of 10 A, the bigger and wider pins are for a rated current of 16 A. Both kinds are currently used and comply to the relevant Italian (CEI) regulations. Some outlets have overlapping holes to accept either older or newer types.

F-stekker (die dus ook onze stekkers aan kan)

L-stekker
Reageren

Regels voor berichten