Moeilijk wiskunde probleem. Gaat over standaardafwijkingen/verwachtwingswaarden.
Ik heb twee getallen, A en B. Maar het zijn niet echt getallen, het zijn gokjes over getallen. Geen van beide weet ik precies. Wel weet ik van allebei zowel de verwachtingswaarde als de standaardafwijking (sigma). Wat ik wil is een formule voor zowel de standaardafwijking als de verwachtingswaarde van max(A, B), waarbij max(x, y) het volgende betekent: "x als x>y, anders y". Omdat A en B niet bekend zijn, kan max(A, B) ook niet bekend zijn. Wel hoop ik dat ik zo een gok erover kan krijgen in de vorm van standaardafwijking en verwachtingswaarde.
Als voorbeeld om ideeen op te testen: A heeft als verwachtingswaarde 0 en als standaardafwijking 100. B heeft als verwachtingswaarde 10 en als standaardafwijking 0. Het is duidelijk dat de verwachtingswaarde van max(A, B) groter dan 10 moet zijn omdat B altijd 10 is.
Dit is echter alleen maar een voorbeeld. Het gaat me niet om de waardes bij deze A en B, maar om een formule voor algemene A en B, dus: standaardafwijkingVanMaxAB(standaardafwijkingVanA, verwachtingswaardeVanA, standaardafwijkingVanB, verwachtingswaardeVanB) en zo ook verwachtingswaardeVanMaxAB.
Ik ben benieuwd of iemand het antwoord kan vinden!
Groeten,
Tijmen
Laatst gewijzigd op 30-08-2003 om 16:33.
|