Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2003, 19:59
leonkorn
leonkorn is offline
Er is momenteel veel Christelijke visies op ons bestaan in dit forum... Is er iemand die (zonder zich af te zetten tegen de Christelijke) een ander bevredigend / verklarend beeld heeft van ons bestaan ?

Laatst gewijzigd op 01-07-2003 om 20:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2003, 20:08
Nona
Nona is offline
Ja; een redelijk persoonlijke die ik nog niet genoeg uitgedacht heb om waterdicht te kunnen vertellen, maar dat is ook niet de bedoeling.

In de wereld zijn bepaalde krachten (die we overigens binnen dit kader best goddelijk kunnen noemen) die veel invloed hebben op zowel het dagelijks leven als op het ontstaan van de mens. Zij bepalen de wendingen van de natuur en bepaalde invloeden op de mens, maar tasten de vrije wil niet aan. Er zijn geen wetten behalve de wetten van de natuur en een bepaalde roep om respect voor je omgeving en alles wat leeft.
Deze krachten zijn niet tastbaar, maar hebben wel een bepaalde wil. Die wil gaat echter niet ver genoeg om om de kleine dingen in het leven van de mens te kunnen geven.

Er zijn bepaalde dingen die mensen niet kunnen weten. Hoe die krachten kunnen bestaan, wat er na de dood gebeurt en hoe het leven (in filosofische zin) in elkaar zit zijn voorbeelden daarvan. En waarom de mens bestaat? Ik heb geen idee, maar ik vermoed om het allemaal wat interessanter te maken...

Tja, ik kan het niet helemaal uitleggen, maar dat is ongeveer wat ik dus geloof.

Overigens; de evolutietheorie volstaat ook hoor...
Oud 01-07-2003, 20:19
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 01-07-2003 @ 21:08:

In de wereld zijn bepaalde krachten (die we overigens binnen dit kader best goddelijk kunnen noemen) die veel invloed hebben op zowel het dagelijks leven als op het ontstaan van de mens.

Deze krachten zijn niet tastbaar, maar hebben wel een bepaalde wil. Die wil gaat echter niet ver genoeg om om de kleine dingen in het leven van de mens te kunnen geven.

En waarom de mens bestaat? Ik heb geen idee, maar ik vermoed om het allemaal wat interessanter te maken...

..
Bij krachten denk je dan aan goede en slechte, of lijken ze op de mens (een beetje goed en slecht) ? Zijn deze krachten een persoonlijkheid (zou je met ze kunnen communiceren?) of meer een soort energien ? Ben jij blij met het feit dat je bestaat ?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:24
Nona
Nona is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 01-07-2003 @ 21:19:
Bij krachten denk je dan aan goede en slechte, of lijken ze op de mens (een beetje goed en slecht) ? Zijn deze krachten een persoonlijkheid (zou je met ze kunnen communiceren?) of meer een soort energien ? Ben jij blij met het feit dat je bestaat ?
Deze krachten zijn zowel goed als slecht, maar ik geloof ook wel dat goed en kwaad relatief zijn. In ieder geval; je kan baat hebben van die krachten maar ze kunnen je ook pijn doen.

Ja, deze krachten zijn intelligent en je kunt met ze communiceren. Ze hebben ook een eigen mening enzo. Communicatie hoeft niet door middel van bidden of zelfs maar woorden; hoe wel kan ik niet echt uitleggen. Gedachten met kracht erachter ofzo...

Ja, ik ben blij met het feit dat ik besta. Waarom zou ik niet?
Oud 01-07-2003, 20:36
fil
fil is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 01-07-2003 @ 20:59:
Is er iemand die (zonder zich af te zetten tegen de Christelijke) een ander bevredigend / verklarend beeld heeft van ons bestaan ?
Je teveel voorstellen over iets dat je niet kent doet dat iets geen eer aan. Het lijkt me eerlijker om het onbevattelijke (of het nog niet bevattelijke) zijn rechtmatige plaats terug in de orde der dingen te geven. Het is veel interessanter de omgeving te verkennen en enkel rechtstreekse indrukken te bewonderen omwille van zichzelf. Wat is zin anders dan de anticipatie van een fijne indruk?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:40
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
fil schreef op 01-07-2003 @ 21:36:
Je teveel voorstellen over iets dat je niet kent doet dat iets geen eer aan. Het lijkt me eerlijker om het onbevattelijke (of het nog niet bevattelijke) zijn rechtmatige plaats terug in de orde der dingen te geven. Het is veel interessanter de omgeving te verkennen en enkel rechtstreekse indrukken te bewonderen omwille van zichzelf. Wat is zin anders dan de anticipatie van een fijne indruk?
Oke, wat zijn dan die indrukken van het onbevattelijke die jij bewondert en waar jij iets van leert (misschien?)
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Er is momenteel veel Christelijke visies op ons bestaan in dit forum... Is er iemand die (zonder zich af te zetten tegen de Christelijke) een ander bevredigend / verklarend beeld heeft van ons bestaan ?
Het voor waar aannemen van de evolutietheorie zal wel 'zich afzetten tegen het Christendom' zijn he?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:55
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2003 @ 21:53:
Het voor waar aannemen van de evolutietheorie zal wel 'zich afzetten tegen het Christendom' zijn he?
niet perse hoor, het gaat er toch ook om hoe die evolutie begonnen is... kans.. kans..
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:56
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2003 @ 21:53:
Ik denk dat hij eerder doelde op 'het christendom belachelijk maken'.
Oud 01-07-2003, 21:01
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 01-07-2003 @ 21:55:
niet perse hoor, het gaat er toch ook om hoe die evolutie begonnen is... kans.. kans..
Ik ga er van uit dat die evolutie begonnen is door een wetenschappelijk verklaarbaar feit, alhoewel niemand weet wát dat dan precies zou zijn geweest. Wie of wat heeft ervoor gezorgd dat de oerknal, de expansie van alle massa die we nu kennen en die daarvoor samengebald zat in één onvoorstelbaar klein punt, zich voordeed? Daar zijn verschillende theorieën over.

Het komt er op neer dat ik het, net als iedereen, niet kan verklaren, dus aan mij zul je niet zoveel hebben als het gaat om een theorie over het begin der tijden. Ik accepteer gewoon dat ik het niet weet en laat het daarbij.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 21:44
fil
fil is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2003 @ 22:01:
Het komt er op neer dat ik het, net als iedereen, niet kan verklaren, dus aan mij zul je niet zoveel hebben als het gaat om een theorie over het begin der tijden. Ik accepteer gewoon dat ik het niet weet en laat het daarbij.
Wijze woorden, als je het mij vraagt.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 23:44
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
De evolutietheorie lijkt me een goed alternatief voor het verhaal van het Christendom. Maar als je gaat kijken naar het heelal en alles er om heen dan is dat natuurlijk niet meer van belang. Volgens wetenschappers is het dan ook een mirakel dat wij bestaan. Als bijvoorbeeld de lading van electronen bij het ontstaan van het heelal een miljoenste van een miljoenste anders was geweest, waren zij niet in staat geweest om bijv. helium en waterstof atomen te vormen. Of als het heelal met minder dan een miljoenste van de snelheid minder snel was uitgedijd, dan was het weer in elkaar gestort ver voordat het zo ver was dat er plaats was voor leven. Zo zijn er nog veel meer andere factoren die niet anders hadden mogen zijn om ruimte voor intelligente wezens zoals wij te maken.
Is het allemaal toeval en is alles te verklaren uit de natuurwetten. (heeft God die aan ons geschonken om stukje bij beetje zijn creatie te doorgronden?)
Waarom is alles zoals wij het zien? Omdat, als het anders was dan waren wij er niet geweest. (Antropische principe)
Het lijkt een eenvoudig antwoord en het laat, samen met de oerknal theorie een hoop ruimte over voor een schepper of iets anders goddelijks. Ik durf er eigenlijk geen uitspraak over te doen. Maar waarom zou het perse de Christelijke God moeten zijn die achter alles zit? Waarom niet een hele andere godheid?
Oud 03-07-2003, 18:34
da leentjuh
da leentjuh is offline
De evolutietheorie vind ik onlogisch. Als je bekijkt hoe goed alles in elkaar zit/klopt, is het vrij onlogisch dat dat alles is ontstaan door de oerknal. Neem nou bijvoorbeeld liefde. Er zijn 6 miljard mensen op de wereld, waar je allemaal verliefd op kan worden. Laten we zeggen dat er 100.000 personen zijn die echt in aanmerking komen. Dan kan het toch geen toeval zijn dat van al die 100.000 mensen precies op degene valt die ook op jou valt? En dat dit heel vaak voorkomt? Er moet toch wel iemand zijn die dit alles bedacht heeft?
Ook snap ik niet hoe uit een aap een mens tevoorschijn kan komen. Ok, dat kan geleidelijk gaan en dat wezens zich na verloop van tijd aanpassen aan hun omgeving zou ook kunnen, maar tussen een aap en een mens zit 1 groot verschil: een mens kan serieus nadenken en keuzes maken, een aap heeft slechts een instinct. Dat kan zich toch niet zomaar hebben ontwikkeld?
Kortom: ik geloof in het scheppingsverhaal.
Oud 03-07-2003, 19:06
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 03-07-2003 @ 19:34:
De evolutietheorie vind ik onlogisch. Als je bekijkt hoe goed alles in elkaar zit/klopt, is het vrij onlogisch dat dat alles is ontstaan door de oerknal. Neem nou bijvoorbeeld liefde. Er zijn 6 miljard mensen op de wereld, waar je allemaal verliefd op kan worden. Laten we zeggen dat er 100.000 personen zijn die echt in aanmerking komen. Dan kan het toch geen toeval zijn dat van al die 100.000 mensen precies op degene valt die ook op jou valt? En dat dit heel vaak voorkomt? Er moet toch wel iemand zijn die dit alles bedacht heeft?
Ook snap ik niet hoe uit een aap een mens tevoorschijn kan komen. Ok, dat kan geleidelijk gaan en dat wezens zich na verloop van tijd aanpassen aan hun omgeving zou ook kunnen, maar tussen een aap en een mens zit 1 groot verschil: een mens kan serieus nadenken en keuzes maken, een aap heeft slechts een instinct. Dat kan zich toch niet zomaar hebben ontwikkeld?
Kortom: ik geloof in het scheppingsverhaal.
'Liefde' is gewoon wat cellulaire scheikunde hoor Gewoon wat stofjes om je lekker te voelen en een relatie is voor veiligheid. En dat 'verstand' van de mens is ook niet veel soeps hoor. Misschien is het verstandig als je een paar biologielessen op de kop kunt tikken ergens.
Oud 03-07-2003, 19:13
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
duyvel schreef op 02-07-2003 @ 00:44:
De evolutietheorie lijkt me een goed alternatief voor het verhaal van het Christendom.
Om te beginnen ga je niet uit van het christendom. Je kijkt eerst naar cultuurvrije, cultuur-ongebonden aspecten.

een mirakel dat wij bestaan
Och, mirakel. Niemand weet waarom stoffen zijn zoals ze zijn, misschien komen ze daar wel nooit achter. Dat is voorlopig onverklaarbaar.
Oud 03-07-2003, 19:41
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 03-07-2003 @ 20:13:
Om te beginnen ga je niet uit van het christendom. Je kijkt eerst naar cultuurvrije, cultuur-ongebonden aspecten.
Er werd gevraagd naar een alternatief voor het Christendom.
Oud 03-07-2003, 19:51
Riconoscente
Riconoscente is offline
Ik geloof in God én de evolutietheorie.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 19:53
tacidvs
tacidvs is offline
Ik accepteer niet zo graag, schaam me diep.
Oud 03-07-2003, 20:16
Kazanka
Kazanka is offline
Wat nare man al deels zei ben ik het mee eens.

Ik kan alleen maar een beetje gissen naar het 'begin'. Ik laat me niet leiden door een leuk verhaaltje dat een aantal stervelingen iets meer dan 2000 jaar hebben bedacht of deels waargenomen. Ik ga mee met de theorie van de oerknal, maar wat er daarvoor dan weer allemaal was...zal ik nooit te weten komen.
Reageren

Regels voor berichten