Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2003, 11:19
Donald Duck
Donald Duck is offline
Ik weet het langzamer hand niet meer maar volgens mij is het hele christelijke geloof gewoon zoethouderij. Ik heb het oude testament gelezen en ben toen even kritisch gaan kijken naar een aantal dingen maar volgens mij zijn sommige verhalen voordat ze zijn opgeschreven heel erg overdreven verdraaid en geeft de mensen amper een eigen mening. Misschien weet iemand of dit met andere geloven ook zo is of dat ik het nu heel erg mis heb. Ik ben zelf niet gelovig ff tussen haakjes.
Oud 26-06-2003, 11:22
Verwijderd
Zoethouderij zou ik het niet willen noemen...meer een zelf geconstrueerde aanvulling van bepaalde onvolkomenheden in de mens, zoals het niet willen of kunnen accepteren van toeval, het niet willen of kunnen accepteren van het feit dat het leven geen zin heeft en dergelijke.
Oud 26-06-2003, 11:43
Riconoscente
Riconoscente is offline
Het Christelijk geloof, zoals het zich heden ten dage profileert en uit, is gebouwd op aannames die juist uit het naar beneden halen van God zijn ontstaan. Jezus heeft het over liefde gehad, over mededogen, over wat God is, liefde en licht, schoonheid in haar puurste vorm. Later heeft men, omdat men dat zich niet voor kon stellen, God menselijke eigenschappen gegeven, zoals een lichaam, toorn, polariteit. Daaruit voort komen ook alle onware en een God onwaardige eigenschappen en bijvoorbeeld de gedachte dat er een scheiding plaatsvindt tussen de hel en de hemel, de hemel, die alleen bewoond zal worden door hen die geloven in die menselijke God. In principe is het Christelijk geloof een zoethoudertje voor mensen die zich een ware God, met enkel de eigenschappen liefde, mededogen en licht niet kunnen voorstellen. In principe hebben de latere Christenen de mens voorgehouden dat men bang moest zijn voor God en goed moest zijn om God te plezieren. Dat men naar de kerk moest, en dat men moest bidden. Jezus was de zoon van God, omdat hij zo dicht bij God stond in zijn zijn. Wij zijn allemaal kleinkinderen van God die klaarstaan een generatie op te klimmen, om zijn zoons en dochters te worden. God stuurde zijn zoon Jezus om het goede in de mens te activeren, God stuurde ons om het Goddelijke in ons naar buiten te brengen, zoals Jezus dat al deed, liefde, licht en mededogen.
Oud 26-06-2003, 11:51
poesiefox
poesiefox is offline
Nou, niet alleen het christelijk geloof hoor.
Oud 26-06-2003, 11:53
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 26-06-2003 @ 12:51:
Nou, niet alleen het christelijk geloof hoor.
Nee, maar ik denk wel dat je kunt zeggen dat het Christelijk geloof kampioen is gebleken in het verdraaien van de waarden en normen van haar belangrijkste profeet.
Alhoewel een gerechtvaardigde Jihad ook niet helemaal zuiver op de Mohammedgraat.
Oud 26-06-2003, 11:58
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 26-06-2003 @ 12:53:
Nee, maar ik denk wel dat je kunt zeggen dat het Christelijk geloof kampioen is gebleken in het verdraaien van de waarden en normen van haar belangrijkste profeet.
Alhoewel een gerechtvaardigde Jihad ook niet helemaal zuiver op de Mohammedgraat.
Laten we het houden op alle grote moderne monotheistische religies uit de judeo/christelijke traditie. Wat de Islam zelf noemt: de geloven van het boek. En daar valt de Islam zelf dus ook onder.

Maar goed, boeddhisme kan ook wel wat van zoethouden. Neem nou Karma.
Oud 26-06-2003, 12:04
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 26-06-2003 @ 12:58:
Laten we het houden op alle grote moderne monotheistische religies uit de judeo/christelijke traditie. Wat de Islam zelf noemt: de geloven van het boek. En daar valt de Islam zelf dus ook onder.

Maar goed, boeddhisme kan ook wel wat van zoethouden. Neem nou Karma.
Karma is een zeer belangrijke waarheid. Al geloof je niet in transcedent karma, levensoverschrijdend karma, dan nog kun je merken dat het goed voelt om goed te doen en dat zo dat goede gevoel bij je terugkomt. Zelfs door je levensinstelling en interpretatie van bepaalde zaken, kan het goede dat je doet al meteen bij je terugkomen in vreugde om puur altruïsme.

Misschien worden Boeddhisten wel iets teveel bemonnikt. Het is goed je leven aan de ziel te wijden en te mediteren maar velen besteden misschien wel te veel tijd aan hun ziel en te weinig aan het delen van die ziel met anderen, door liefde.
Oud 26-06-2003, 12:10
*Burning water*
*Burning water* is offline
Over het algemeen is het christelijk geloof geen zoethoudertje. Mensen laten zich tegenwoordig niet meer zoet houden, iets wijs maken of zomaar iets op de mouw spelden. Alleen streng christelijk gelovigen worden misschien van jongs af aan zoet gehouden met het geloof; progressievere christenen stellen ook kritische vragen en vragen zich af in hoeverre hun geloof wel waar is. Ze hebben de vrijheid en mogelijkheid daarover ontdekkingen te doen. Dat strookt al niet met het begrip 'zoethouden'. Dat wijst vooral op passief gedachten voor waarheid aannemen, zonder zelf te kunnen of mogen onderzoeken.
Oud 26-06-2003, 19:22
GeritoDM
GeritoDM is offline
Wat is zoethouderij? Voortdurend onjuiste of verdraaide feiten voorhouden
Wat moeten dan in dit geval de onjuiste of verdraaide feiten zijn? Alles wat in de Bijbel staat.
Dus het komt neer op het bewijzen van de juistheid van de Bijbel, iets wat je niet zomaar doet zonder de juiste voorkennis, en meestal toch in wellus, nietus of het uitwisselen van vooroordelen eindigt.

Dus, wil je hierover een serieuze discussie houden, zul je je een hoop geduld, moeite en inlevingsvermogen op moeten gaan brengen. En om eerlijk te zijn, als ik kijk naar discussies die hier eerder zijn gevoerd, ben ik bang dat we daar niet toe in staat zijn.

Oud 27-06-2003, 07:50
[trm]
[trm] is offline
Volgens mij kun je er niet achterkomen of de bijbel waar is, net zoals je er niet achter kunt komen of god nou wel of niet bestaat en dat is voor deze discussie niet echt relevant. Wel relevant lijkt mij dat de Kerk honderden jaren zijn waarden en normen op de maatschappij heeft geprojecteerd en aan de samenleving heeft opgedrongen, met de belofte van leven na de dood als zoethoudertje.

Alle religies en ook alle politieke ideologieen zijn in wezen om mensen zoet te houden / ze een antwoord te geven op dingen die niet beantwoordbaar zijn. Het geeft allemaal een doel aan een leven dat anders leeg en zinloos zou kunnen (!) lijken, en legt verantwoordelijkheid bij de godheid of 'de maatschappij' oid voor gebeurtenissen. Het is met zijn allen geloven in iets wat niet aangetoond kan worden.
Oud 27-06-2003, 09:47
leonkorn
leonkorn is offline
Jezus is voor mij Geweldig.
God is een Liefhebbende Vader.
Heilige Geest overtuigt mij van Waarheid.
Oud 27-06-2003, 10:09
Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 26-06-2003 @ 12:43:
Het Christelijk geloof, zoals het zich heden ten dage profileert en uit, is gebouwd op aannames die juist uit het naar beneden halen van God zijn ontstaan. Jezus heeft het over liefde gehad, over mededogen, over wat God is, liefde en licht, schoonheid in haar puurste vorm. Later heeft men, omdat men dat zich niet voor kon stellen, God menselijke eigenschappen gegeven, zoals een lichaam, toorn, polariteit. Daaruit voort komen ook alle onware en een God onwaardige eigenschappen en bijvoorbeeld de gedachte dat er een scheiding plaatsvindt tussen de hel en de hemel, de hemel, die alleen bewoond zal worden door hen die geloven in die menselijke God. In principe is het Christelijk geloof een zoethoudertje voor mensen die zich een ware God, met enkel de eigenschappen liefde, mededogen en licht niet kunnen voorstellen. In principe hebben de latere Christenen de mens voorgehouden dat men bang moest zijn voor God en goed moest zijn om God te plezieren. Dat men naar de kerk moest, en dat men moest bidden. Jezus was de zoon van God, omdat hij zo dicht bij God stond in zijn zijn. Wij zijn allemaal kleinkinderen van God die klaarstaan een generatie op te klimmen, om zijn zoons en dochters te worden. God stuurde zijn zoon Jezus om het goede in de mens te activeren, God stuurde ons om het Goddelijke in ons naar buiten te brengen, zoals Jezus dat al deed, liefde, licht en mededogen.
Citaat:
Riconoscente schreef op 26-06-2003 @ 12:53:

Als ik dit zo lees, zijn niet de Christenen, maar ben jij iemand die kampioen is in het verdraaien.
Jezus onze profeet, priesterkoning, herder, leraar en heiland, ook wel de Messias of de Christus genoemd, kennen we door getuigenverslagen die zijn overgeleverd als de 4 evangeliën, verder hebben er nog een aantal antieke auteurs over hem geschreven.
Wat jij schrijft is dat niet in overeenstemming met de Bijbel.
Als eerste was het Oude Testament er eerder dan Jezus komst op deze aarde. In het oude testament wordt God behoorlijk vaak toornig, iets wat jij weerspreekt, omdat Jezus allees liefde zou prediken.

o.a. Num 11: 32-34
32 Toen maakte het volk zich op, die gehele dag en de gehele nacht en de gehele volgende dag, en verzamelde de kwakkels – die het minst had, verzamelde tien homer – en zij spreidden deze wijd uit, rondom de legerplaats. 33 Terwijl het vlees nog tussen hun tanden was, vóórdat het gekauwd was, ontbrandde de toorn des HEREN tegen het volk en de HERE sloeg het volk met een zeer zware slag. 34 Daarom gaf men aan die plaats de naam Kibrot-Hattaäwa, omdat men daar het gulzige volk begraven had.

Jezus was ook een Jood, dus Hij wist van Gods toorn, en hij heeft er ook over gepredikt.

o.a. Luc 13: 23-28
23 En iemand zeide tot Hem: Here, zijn het weinigen, die behouden worden? 24 Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg Ik u, zullen trachten in te gaan, doch het niet kunnen. 25 Van het ogenblik af, dat de heer des huizes is opgestaan en de deur gesloten heeft, zult gij beginnen buiten te staan en aan de deur te kloppen, zeggende: Here, doe ons open, en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik weet niet, vanwaar gij zijt. 26 Dan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben voor uw ogen gegeten en gedronken en in onze straten hebt Gij geleerd. 27 En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid. 28 Daar zal het geween zijn en het tandengeknars, wanneer gij Abraham en Isaak en Jakob zult zien en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar uzelf buitengeworpen.

Verder wordt in de kerken gepreekt dat je goed moet doen om God te plezieren, dit gebeurt in alle andere religie's. In onze kerken wordt geleerd dat wij uit liefde en dankbaarheid voor God goede werken zullen doen zoals bijv. staat beschreven in de Heidelbergse Cathechismus:

Zondag 24:

Vraag 62: Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een deel daarvan zijn?
Antwoord:
Omdat de gerechtigheid die voor Gods gericht bestaan kan, geheel volmaakt en in alle opzichten met Gods wet in overeenstemming moet zijn1, terwijl zelfs onze beste werken in dit leven allemaal onvolmaakt en met zonden bevlekt zijn2.
1 Deut. 27:26; Gal. 3:10. 2 Jes. 64:6.

Vraag 63: Maar hebben onze goede werken dan geen verdienste? God wil ze toch in dit en in het toekomstige leven belonen?

Antwoord:
Deze beloning wordt niet uit verdienste, maar uit genade gegeven1.
1 Luc. 17: 10.

Vraag 64: Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?

Antwoord:
Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort1.
1 Matt. 7:18; Joh. 15:5.

En God stuurde Zijn Zoon niet naar de wereld het goede in de mens te activeren maar zoals o.a. Joh. 3:16 blijkt om de mens te redden.

Joh 3: 16
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

En nu om weer terug te komen op het echte onderwerp, elke overtuiging buiten je eigen overtuiging zie je als een zoethoudertje, zo zie ik bijv. de evolutietheorie als een zoethoudertje.
Oud 27-06-2003, 10:16
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Einherjar schreef op 27-06-2003 @ 11:09:

Vraag 62: Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een deel daarvan zijn?
Antwoord:
Omdat de gerechtigheid die voor Gods gericht bestaan kan, geheel volmaakt en in alle opzichten met Gods wet in overeenstemming moet zijn1, terwijl zelfs onze beste werken in dit leven allemaal onvolmaakt en met zonden bevlekt zijn2.

En God stuurde Zijn Zoon niet naar de wereld het goede in de mens te activeren maar zoals o.a. Joh. 3:16 blijkt om de mens te redden.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Echt een heel goed en duidelijk en kernachtig antwoord, GAAF !!!
Oud 28-06-2003, 08:28
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
[trm] schreef op 27-06-2003 @ 08:50:
Volgens mij kun je er niet achterkomen of de bijbel waar is,
ach je kan de bijbel allereerst bekijke als geschiedkundig object zoals je ook geschriften van andere historici bekijkt.
als je dan gaat kijken blijkt er geen tegen bewijs te zijn op de bijbel in historische zin en zelfs blijken andere geschiedenisschrijvers de bijbel te staven.

Tot zover het oude testament (hou wel in de gaten dat de bijbel in een ander land, tijd taal en cultuur is geschreven)
Maar ook Jezus word genoemd in de Talmoed en door onafhankelijke romeinse schrijvers als een groot leraar met wonderbaarlijke gaven die zieken genas en doden op liet staan.

De opstanding van Jezus is waarschijnlijk zelfs het best gedocumenteerde best gedocumenteerde gebeurtenis voor de moderne tijd.
De verhalen in de bijbel zijn wetenschappelijk gezien meer dan waarschijnlijk waar beoordeeld zoals men ook kijkt of na[poleon heeft bestaan bijv. maar ook buiten de bijbel word er melding gemaakt van waarnemingen van opstandelingen en de verschijningen van Jezus.

maar om terug te komen op zoethoudertjes.
wat zijn zoethoudertjes?
dat is elke overtuiging die een kritische geest het zwijgen oplegt. Juist in de bijbel is hier veel plek voor ingeruimd. God wijst het ook niet af maar voorziet elke keer weer zodra men oprecht was.

Daarnaast is het moeilijk zoethouden als de grootste helden leugenaars, overspelplegers zijn en er gezegd word dat je geen recht hebt op revanche
Oud 28-06-2003, 08:31
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Einherjar schreef op 27-06-2003 @ 11:09:
Als ik dit zo lees, zijn niet de Christenen, maar ben jij iemand die kampioen is in het verdraaien.
Jezus onze profeet, priesterkoning, herder, leraar en heiland, ook wel de Messias of de Christus genoemd, kennen we door getuigenverslagen die zijn overgeleverd als de 4 evangeliën, verder hebben er nog een aantal antieke auteurs over hem geschreven.
Wat jij schrijft is dat niet in overeenstemming met de Bijbel.
Als eerste was het Oude Testament er eerder dan Jezus komst op deze aarde. In het oude testament wordt God behoorlijk vaak toornig, iets wat jij weerspreekt, omdat Jezus allees liefde zou prediken.

o.a. Num 11: 32-34
32 Toen maakte het volk zich op, die gehele dag en de gehele nacht en de gehele volgende dag, en verzamelde de kwakkels – die het minst had, verzamelde tien homer – en zij spreidden deze wijd uit, rondom de legerplaats. 33 Terwijl het vlees nog tussen hun tanden was, vóórdat het gekauwd was, ontbrandde de toorn des HEREN tegen het volk en de HERE sloeg het volk met een zeer zware slag. 34 Daarom gaf men aan die plaats de naam Kibrot-Hattaäwa, omdat men daar het gulzige volk begraven had.

Jezus was ook een Jood, dus Hij wist van Gods toorn, en hij heeft er ook over gepredikt.

o.a. Luc 13: 23-28
23 En iemand zeide tot Hem: Here, zijn het weinigen, die behouden worden? 24 Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg Ik u, zullen trachten in te gaan, doch het niet kunnen. 25 Van het ogenblik af, dat de heer des huizes is opgestaan en de deur gesloten heeft, zult gij beginnen buiten te staan en aan de deur te kloppen, zeggende: Here, doe ons open, en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik weet niet, vanwaar gij zijt. 26 Dan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben voor uw ogen gegeten en gedronken en in onze straten hebt Gij geleerd. 27 En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid. 28 Daar zal het geween zijn en het tandengeknars, wanneer gij Abraham en Isaak en Jakob zult zien en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar uzelf buitengeworpen.

Verder wordt in de kerken gepreekt dat je goed moet doen om God te plezieren, dit gebeurt in alle andere religie's. In onze kerken wordt geleerd dat wij uit liefde en dankbaarheid voor God goede werken zullen doen zoals bijv. staat beschreven in de Heidelbergse Cathechismus:

Zondag 24:

Antwoord:

Vraag 63: Maar hebben onze goede werken dan geen verdienste? God wil ze toch in dit en in het toekomstige leven belonen?

Antwoord:
Deze beloning wordt niet uit verdienste, maar uit genade gegeven1.
1 Luc. 17: 10.

Vraag 64: Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?

Antwoord:
Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort1.
1 Matt. 7:18; Joh. 15:5.

En nu om weer terug te komen op het echte onderwerp, elke overtuiging buiten je eigen overtuiging zie je als een zoethoudertje, zo zie ik bijv. de evolutietheorie als een zoethoudertje.
tip voor je communicatie met mensen die niet met de bijbel zijn opgegroeid

de bijbel heeft een aparte en moeilijke taal. als je er veel mee omgaat zal jij het geen probleem viunden maar mensen die hem niet kennen slaan steil achterover en luisteren niet meer

hou daarom groot nieuws aan en kom al helemaal niet met de cathechismus en hou een bij voor je zelf hoeveel cliche's je gebruikt die een ander wel eens helemaal niet zou kunnen begrijpen
Oud 28-06-2003, 08:38
McCaine
McCaine is offline
Deze discussie is onuitstaanbaar vervelend.

Regels voor berichten