Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2003, 18:24
da leentjuh
da leentjuh is offline
Slachtoffer 'menselijk' misdrijf alsnog overleden

ENKHUIZEN - De 78-jarige Jan Tonkes uit Enkhuizen is donderdag overleden aan de verwondingen die hij 31 mei opliep. Zijn buurman sloeg hem die dag met een kandelaar de schedel in "als oplossing voor de erbarmelijke situatie waarin Tonkes zich bevond". De 47-jarige buurman zit in voorlopige hechtenis. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Alkmaar donderdag meegedeeld.

Het slachtoffer was eind mei zijn woning uitgezet. Het maatschappelijk werk had echter geen opvang voor de man gevonden, waarna buren geen andere oplossing zagen dan de woning weer open te breken. Tonkes verbleef sindsdien met niet meer dan een matras in de woning. De buurman vreesde dat deze uitzichtloze situatie gehandhaafd zou blijven tot de dood van Tonkes.

De Enkhuizer besloot zaterdag 31 mei een einde aan het leven van zijn buurman te maken. Met een kandelaar sloeg hij hem op het hoofd. Tonkes overleefde de klap, maar lag sindsdien in kritieke toestand in het ziekenhuis. Daar is hij donderdag alsnog aan zijn verwondingen overleden.
(bron:www.telegraaf.nl)

Vinden jullie dat deze man terecht heeft gehandeld? Moet hij worden vrijgesproken/ strafvermindering krijgen? Of moet hij juist extra lang tbs ofzo krijgen?

(sorry als hier al een topic over is)
Oud 19-06-2003, 18:27
Joostje
Joostje is offline
tuurlijk heeft ie onjuist gehandeld. Hij heeft geen enkel recht de menswaardigheid van een ander mens' leven in te schatten en aan de hand daarvan een oordeel om leven of dood te vellen.
Oud 19-06-2003, 18:38
Medea
Medea is offline
Het is nooit toegestaan een mens te doden, maar ik kan die man toch enigszins begrijpen. Het zou een onderwerp van een klassieke tragedie kunnen zijn. Denk maar aan 'Medea' , die haar kindjes doodde (en Glauke). Wat zij deed was ook niet goed, maar er ging een zware innerlijke strijd aan vooraf en dat maakt haar figuur, dat tragische in haar figuur, begrijpelijk.
Die man is op zich al genoeg gestraft doordat hij zijn buurman ook werkelijk gedood heeft. Ik vind niet dat daar nog een straf bovenop moet komen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 18:41
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 19-06-2003 @ 19:24:
Vinden jullie dat deze man terecht heeft gehandeld? Moet hij worden vrijgesproken/ strafvermindering krijgen? Of moet hij juist extra lang tbs ofzo krijgen?

(sorry als hier al een topic over is)
Ik vind dat die vent de doodstraf verdient, maar omdat we die niet hebben de rest van zijn leven de douche mag delen met een mede-gevangene die op oude mannen valt.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 18:48
Verwijderd
Nee,natuurlijk valt dat niet goed te keuren.
Het is natuurlijk zielig voor die oude man,maar er zijn waren wel andere manieren om de situatie te verbeteren.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 19:45
*Burning water*
*Burning water* is offline
Slimme zet van de moordenaar om zo'n verhaal op te voeren, maar daarmee valt zijn daad niet goed te praten. Als je denkt dat iemand minder lekker in z'n vel zit, sla je hem niet de hersens in. Dat kan de persoon in kwestie altijd nog zelf doen.
Oud 19-06-2003, 20:01
Verwijderd
Hulp bij zelfdoding is ook strafbaar, dus ook al had het slachtoffer aangegeven dat hij levensmoe was dan zou hij nog strafbaar zijn. In dit geval handelde hij ook nog 'ns op eigen houtje, dus dit wordt gewoon een vervolging voor moord als je het mij vraagt.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 13:55
Pho€b€
Pho€b€ is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 19-06-2003 @ 20:45:
Slimme zet van de moordenaar om zo'n verhaal op te voeren, maar daarmee valt zijn daad niet goed te praten. Als je denkt dat iemand minder lekker in z'n vel zit, sla je hem niet de hersens in. Dat kan de persoon in kwestie altijd nog zelf doen.
Mee eens! Ik denk dat een volwassen man uitstekend in staat is om zelf te beslissen over zijn leven. De buurman had absoluut geen recht om omwille van wat hij zeg't "het eigen bestwil" het leven van zijn buur te beeindigen. Zou zijn buurman werkelijk niet meer verder willen leven, dan denk ik dat hij zelf uiterst capabel daar toe was geweest. Beetje jammer van die buurman om zijn buur het recht op het leven te ontnemen.
Oud 20-06-2003, 14:00
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Assasin schreef op 19-06-2003 @ 19:41:
Ik vind dat die vent de doodstraf verdient, maar omdat we die niet hebben de rest van zijn leven de douche mag delen met een mede-gevangene die op oude mannen valt.
De staat heeft een voorbeeldfunctie! En de doodstraf helpt niet, schrikt niet af.

Natuurlijk is het niet zo goed. Had die buurman anders gevraagd of hij zelfmoord wou plegen.
Oud 20-06-2003, 15:35
Verwijderd
terecht gehandeld? die moet gewoon lekker de bak in
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 17:30
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 20-06-2003 @ 15:00:
De staat heeft een voorbeeldfunctie! En de doodstraf helpt niet, schrikt niet af.

Idd, doodstraf helpt niet, als je zo geestelijk in de war bent dat je iemand vermoordt denk je ook niet aan de gevolgen ervan..
Oud 27-06-2003, 17:25
Verwijderd
Hij had die oude man ook gewoon bij hem thuis kunnen opnemen, daar was ie meer mee geholpen dan met een ingeslagen schedel. Het is in mijn ogen ook geen hulp bij zelfdoding, want dat had wel op een wat "vriendelijkere" manier gekunt en ik denk niet dat iemand iemand anders zal vragen om even zijn schedel te kraken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten