Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2002, 17:53
Ingemar
Ingemar is offline
Zie de vraag hierboven. Je kan dus je BMI bereken, maar eigenlijk is dat pas vanaf een volwassene geldig. Maar wanneer is dat dan? Vanaf je 18de? Of gewoon vanaf wanneer je echt uitgegroeid ben? Iemand een idee?
Oud 11-04-2002, 18:04
Verwijderd
Volgens mij geldt het altijd wel een beetje. Iig vanaf dat je volgroeit bent, vanaf een jaar of 18 dus wel. Hoezo? Istie te laag? (te hoog kan niet)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 18:16
laula
laula is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Volgens mij geldt het altijd wel een beetje. Iig vanaf dat je volgroeit bent, vanaf een jaar of 18 dus wel. Hoezo? Istie te laag? (te hoog kan niet)
Waarom kan je BMI niet te hoog zijn?

Als je BMI boven de 25 ligt is 'ie volgens mij wel te hoog, dan heb je last (volgens deze manier van rekenen in ieder geval) van overgewicht en kan het ook gevaarlijk worden voor de gezondheid.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 18:20
Verwijderd
Citaat:
laula schreef:

Waarom kan je BMI niet te hoog zijn?
Tuurlijk kan een BMI te hoog zijn, maar die van haar niet.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 18:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Istie te laag? (te hoog kan niet)
Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. De Queteletindex (ook Body Mass Index of BMI genoemd) wordt berekend door je lichaamsgewicht te delen door het kwadraat van je lichaamslengte. In formule: Q=G/l^2 met Q de Queteletindex, G het lichaamsgewicht (in kg) en l de lichaamslengte (in meter). Er worden 4 categorieën onderscheiden:
-de categorie "te mager" met een Queteletindex kleiner dan 20
-de categorie "gezond" met een Queteletindex groter of gelijk aan 20 en kleiner dan 25
-de categorie "iets te zwaar" met een Queteletindex groter of gelijk aan 25 en kleiner dan 30
-de categorie "te zwaar" met een Queteletindex groter of gelijk aan 30.
Als voorbeeld zal ik mijn Queteletindex berekenen. Ik ben 1,78 m lang en 80 kg zwaar, wat een Queteletindex Q geeft van 80/1,78^2, ofwel ongeveer 25,25. Omdat dit groter is dan 25 en kleiner dan 30 houdt dat in dat ik in de categorie "iets te zwaar" val. Zou ik in de categorie "gezond" willen komen, dan moet voor mijn gewicht G gelden: 20*1,78^2<G<30*1,1,78^2, ofwel 63,37<G<79,21, dus ik zou met mijn lichaamsgewicht tussen 63,5 en 79 kg moeten zitten om in de categorie "gezond" te moeten vallen.
Oud 11-04-2002, 18:33
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt.
*urgh*

Lees mijn post boven die van jou! Daar leg ik uit wat ik bedoel. Het lieve kind is mijn zusje en dies alles behalve dik of gezet of hoe je het ook wilt noemen.

Buiten dat ging het niet om wanneer ie te hoog of te laag is, maar vanaf welke leeftijd hij geldig is. En daar reageert niemand op.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 18:56
Verwijderd
hier is een vaag verhaaltje erover...
http://home.worldonline.be/~marynisn/bereken_bmi.htm

ergens anders staat dit:

Vanaf de leeftijd van 18 jaar, dit is in de regel na de groei, is de BMIbruikbaar als indicator voor de evaluatie van het lichaamsgewicht en is het mogelijk om absolutedrempelwaarden te definiëren voor het geheel van de bevolking

en hier: http://amstel.wins.uva.nl/~heck/Rese.../opdrachtA.pdf

staat nog wel 't meeste in.... alleen is 't wat ingewikkelder.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 19:10
Verwijderd
dit staat er ook in. vind ik zelf wel handig, kun je zien wat jou bmi is vergeleken met anderen i.p.v. volgens de normen en waarden op die andere sites (die dus eigenlijk bedoeld zijn voor volgroeiden) misschien heb je d'r niks aan maar 'k post 't toch

Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 19:12
Verwijderd
En ik snap d'r geen bal van, van die grafiek...maar oké...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 19:18
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

*urgh*

Lees mijn post boven die van jou! Daar leg ik uit wat ik bedoel. Het lieve kind is mijn zusje en dies alles behalve dik of gezet of hoe je het ook wilt noemen.

Buiten dat ging het niet om wanneer ie te hoog of te laag is, maar vanaf welke leeftijd hij geldig is. En daar reageert niemand op.
Niet meteen zo vijandig alsjeblieft. Jouw tweede reply stond er nog niet toen ik mijn eerste reply samenstelde om op jouw eerste reply te reageren. Je had alleen gezegd dat een te hoge Queteletindex niet kon, maar omdat je niet aangaf waarom dat niet kon heb ik dus even laten zien hoe de Queteletindex gehanteerd wordt.
Oud 11-04-2002, 19:34
Snufje
Snufje is offline
Het geld echt als je uitgegroeid bent, anders is het een ruime indicatie.. (Dit is het trouwens zowiezo)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 20:25
Ingemar
Ingemar is offline
Bedankt allemaal voor de replies.
Die grafiek begrijp ik idd niet. Kan iemand hem uitleggen?
En ik vroeg het gewoon omdat ik ernaar benieuwd was, ik was ermee bezig en toen dacht ik ineens 'volgens mij is dat niet echt van toepassing'. Ik weet niet of ik uitgegroeid ben (denk het wel) maar oke. Ik ben ook pas 3,5 maand 18.
Mijn BMI is trouwens 21!
Oud 12-04-2002, 13:58
Verwijderd
de grafiek:

de o-lijn is het gemiddelde.
je trekt gewoon een rechte lijn van af je leeftijd recht omhoog. en een rechte horizontale lijn vanaf het bmi wat je hebt.
Die lijnen kruisen dus ergens, en op dat punt moet je de grafiek aflezen.
stel 't "kruispunt" zit tussen de 0 en de -1 dan heb je dus een iets lager bmi dan de gemiddelde leeftijdgenoot.
en bij jouw bmi komt 't ongeveer op de nullijn uit. Dus je bent "gewoon" vergeleken met andere 18-jarigen

(het zegt dus niets over of jouw bmi gezond is of niet, tenzij je weet of de gemiddelde 18 jarige gezond is )

Laatst gewijzigd op 12-04-2002 om 14:01.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 16:01
Ingemar
Ingemar is offline
Citaat:
marianne22 schreef:
de grafiek:

de o-lijn is het gemiddelde.
je trekt gewoon een rechte lijn van af je leeftijd recht omhoog. en een rechte horizontale lijn vanaf het bmi wat je hebt.
Die lijnen kruisen dus ergens, en op dat punt moet je de grafiek aflezen.
stel 't "kruispunt" zit tussen de 0 en de -1 dan heb je dus een iets lager bmi dan de gemiddelde leeftijdgenoot.
en bij jouw bmi komt 't ongeveer op de nullijn uit. Dus je bent "gewoon" vergeleken met andere 18-jarigen

(het zegt dus niets over of jouw bmi gezond is of niet, tenzij je weet of de gemiddelde 18 jarige gezond is )
Ow oke, dankjewel

Regels voor berichten