Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2003, 14:34
cottoncandy
cottoncandy is offline
ik heb sinds kort een nieuwe pc en hij herkent station :a niet, diskette station. ik heb de bios al gecheckt, en 'seek floppydrive' en nog iets stonden op disabled. die heb ik op enabled gezet, maar eigenlijk weet ik helemaal niet of dat goed was en welke instellingen ik moet veranderen zodat mijn pc het diskette station detecteert. als ik de pc opstart, geeft hij aan dat er een fout is met de floppy drive, geen specifieke info verder.

is er iemand die bekend is met een dergelijk probleem? ik heb niet in de BIOS lopen rommelen voordat ik erachter kwam dat het diskette station niet werktte, moet een fout zijn van de leverancier dus, maar die heeft tot nu toe niet echt geholpen.
Oud 22-06-2003, 14:38
cottoncandy
cottoncandy is offline
oh ja, weet iemand wat ik precies moet aanschaffen om een netwerkje op te zetten (heb kabel internet hier, en wil dit op 2 pc's gebruiken). ik heb er verder niet zoveel verstand van.
Oud 22-06-2003, 14:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Diskettedrive
Over je diskettedrive, in het bios moeten de volgende instellingen staan:

A: Floppy drive: 1.44 3½"
(Staat in standard setup)
FDD controller: Enabled
(Staat meestal in Integrated Peripherals)

De rest maakt niet zoveel uit. Als dit goed staat hoort het te werken.
Ik raad je aan de leverancier dit in orde te maken, als die diskettedrive erin zat toen zij hem leverde en het werkt niet, hebben zij een fout gemaakt. Gewoon even terug gaan dus.

Netwerk
Over je netwerk, hiervoor heb je het volgende nodig:

- In iedere computer een netwerkkaart, deze kosten zo'n €8 per stuk.

- Een netwerkkabel tussen de twee computers, CAT5 UTP heet dat. Als je de 2 computers direkt wilt aansluiten heb je een crosslink kabel nodig, als je meerdere computers wilt aansluiten, heb je een netwerk hub of switch nodig, een soort stekkerdoos. Vanaf iedere computer gaat er een kabel naar deze stekkerdoos, hierdoor worden alle computers met elkaar verbonden.
Oud 22-06-2003, 15:04
cottoncandy
cottoncandy is offline
Dank u. Ik kan alleen niet teruggaan, want ik heb via internet besteld en de leverancier zelf zit in groningen en ik in NH..

Netwerkkaart heb ik al, meerdere zelfs. kan je die netwerkkaart alleen in computerzaken krijgen? er zijn hier wel een paar, maar die verkopen 2 videokaarten en één beeldscherm zeg maar, geen goede winkels. En als ik zo'n kabel etc koop, dan moet er één pc aanstaan wil je online zijn op de andere, toch?
Oud 22-06-2003, 15:15
cottoncandy
cottoncandy is offline
in het systeem staat idd floppydrive 1.44 enz
en in integrated peripherals heb ik de floppydisk controller op enabled ipv auto gezet. krijg nog steeds de melding dat a: niet toegankelijk is, info zou mogelijk verplaatst of verwijderd zijn?? bleh.
Oud 22-06-2003, 15:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dan staan de instellingen goed maar is de diskettedrive wellicht verkeerd aangesloten.

Maak de computerkast eens open en kijk naar de diskettedrive. Er zitten twee kabels in:

- Stroomkabeltje, klein wit stekkertje met 4 draadjes.
- Datakabel. Brede kabel met grijskleurige draadjes die aan elkaar vastzitten.

Controleer of beide kabels er stevig in zitten. En ook of de datakabel stevig op het moederbord zit. Nog een laaste ding: op die datakabel is één rand rondgekleurd. Die rode rand hoort aan de kant te zitten waar niet de stroomstekker zit. Dus de stroomstekker en de rode rand mogen niet naast elkaar zitten. Soms verschilt dit weer, maar meestal is het zo. Kan zijn dat die winkel 'em verkeerd heeft aangesloten natuurlijk.
Oud 22-06-2003, 15:36
niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-06-2003 @ 16:29:
Nog een laaste ding: op die datakabel is één rand rondgekleurd. Die rode rand hoort aan de kant te zitten waar niet de stroomstekker zit. Dus de stroomstekker en de rode rand mogen niet naast elkaar zitten. Soms verschilt dit weer, maar meestal is het zo. Kan zijn dat die winkel 'em verkeerd heeft aangesloten natuurlijk.
Vaak zie je dat de flatcable (datakabel) verkeerdom zit doordat zodra je je pc aanzet onmiddelijk het lampje van je floppydrive gaat branden en ook nooit uitgaat.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 18:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
niemand schreef op 22-06-2003 @ 16:36:
Vaak zie je dat de flatcable (datakabel) verkeerdom zit doordat zodra je je pc aanzet onmiddelijk het lampje van je floppydrive gaat branden en ook nooit uitgaat.
Ja.

Mensen die dat ontwikkeld hebben, zijn gewoon niet zo slim. Sowieso moet je wel een erg laag IQ hebben wil je een aansluiting ontwikkelingen die op een verkeerde manier is aan te sluiten.

Oh well
Oud 22-06-2003, 18:18
niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-06-2003 @ 19:03:
Ja.

Mensen die dat ontwikkeld hebben, zijn gewoon niet zo slim. Sowieso moet je wel een erg laag IQ hebben wil je een aansluiting ontwikkelingen die op een verkeerde manier is aan te sluiten.

Oh well
Vroegere IDE en normale brackets waren allemaal om te wisselen. Inmiddels zie je dat nooit meer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-06-2003 @ 19:03:
Ja.

Oh well
Zo heb ik eens een el cheapo diskettestation gemold; d'r zat geen socket om de powerconnectorpins, m.a.w. je kon de connector dus tamelijk simpel verkeerd aansluiten, waardoor ik nèt pinnetje oversloeg (en dus ieder pinnetje een verkeerd voltage binnenkreeg). Met een flinke rookwolk en brandlucht als gevolg

Je weet hoe dat gaat.. "Oh, fuck, diskettestation moet nog aangesloten worden.. Doen we ff snel.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 08:02
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
niemand schreef op 22-06-2003 @ 16:36:
Da's dan wel heel erg sloridig van die leveranciers
@ topicstarter: Probeer of de kabels wel goedzitten (niet omgedraaid) en eventueel een andere diskettedrive! Verder moet je het goed gedaan hebben, dunkt mij..
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 08:45
cottoncandy
cottoncandy is offline
bedankt iedereen, als ik thuis ben zal ik het allemaal ff nakijken.
ik denk dat het probleem idd bij de leverancier zit, ik heb in het begin meer problemen gehad met de pc (netwerkkaart en speakers niet geleverd enz). Later kreeg ik opeens 2 speakersetjes en in één setje zat de netwerkkaart, ze hebben me dat nooit verteld en ik had dus toen ook het verkeerde pakketje opgemaakt. Maar ja weet ik veel dat er een netwerkkaart bijzat. Bestwel slordig van ze.
Oud 24-06-2003, 21:22
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
cottoncandy schreef op 22-06-2003 @ 16:04:
Netwerkkaart heb ik al, meerdere zelfs. kan je die netwerkkaart alleen in computerzaken krijgen? er zijn hier wel een paar, maar die verkopen 2 videokaarten en één beeldscherm zeg maar, geen goede winkels. En als ik zo'n kabel etc koop, dan moet er één pc aanstaan wil je online zijn op de andere, toch?
Netwerkkaarten kan je bij Mycom en bij elke computerzaak kopen. Als je een crosscable tussen en computers zet en je heb op 1 computer de internetaansluiting zitten, dan is dat de gateway. Dat moet je het een en ander instellen en die moet aanstaan als je wil internetten op de andere computer.

Citaat:
Een netwerkkabel tussen de twee computers, CAT5 UTP heet dat. Als je de 2 computers direkt wilt aansluiten heb je een crosslink kabel nodig, als je meerdere computers wilt aansluiten, heb je een netwerk hub of switch nodig, een soort stekkerdoos. Vanaf iedere computer gaat er een kabel naar deze stekkerdoos, hierdoor worden alle computers met elkaar verbonden.
Als je 3 computers hebt kan je er 1 gateway maken. Dan sluit je alle computers aan op een hub en dan stel je de gateway in en de andere computers. Neem in ieder geval een switch, want een hub neemt de snelheid aan van de traagste netwerkkaart en een switch niet.

Succes ermee!!!!
Oud 26-06-2003, 16:44
cottoncandy
cottoncandy is offline
mbt FDD: ok ik heb de systeemkast net opengemaakt en alles zag er goed uit, dus ik heb een beetje aan de kabels lopen sjorren en voilá, alles werkt perfect
Oud 26-06-2003, 19:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Woei!
Reageren

Regels voor berichten