Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wij zijn slechts een voertuig van onze genen. Die genen willen blijven bestaan, en daar gebruiken ze een zichzelf oneindig voortplantende reeks dragers voor. Door spontane mutatie kunnen de genen inspelen op de omstandigheden, en zo steeds beter aangepast en ontwikkeld raken. Verrek Rico, je hebt gelijk. Wat jij Ziel noemt, dat is dus het voortdurende reïncarnerend genetisch materiaal. Gimme five!
||
![]() |
Citaat:
Het lijkt me niet dat je stelling klopt. Het is niet voor niets dat mensen vanzelf dood gaan over het algemeen en dat daar niet voor hoeft worden ingegrepen door een ander mens. Als we gemaakt waren om ook te beslissen wanneer andere mensen moesten sterven, zouden we daar wel op toegerust zijn. In tegenstelling tot het hebben mechanismen om leven voort te brengen, hebben we niet de mogelijkheid gemakkelijk iemand te doden, op een natuurlijk wijze zeg maar.
|
![]() |
BW: Het biedt ook een bepaalde zekerheid; je weet toch min of meer wat je kunt verwachten
ja, haha, deszelfs einde. hehe ![]() WC: Mensen hebben het recht om leven te creëren, dus hebben ze evenveel recht om leven te verhinderen. deze twee hebben een even groot veranderend effect. Dit lijkt me in abstracto niet juist. Het zijn twee bepaald niet gelijksoortige rechten zodat niet valt in te zien waarom het bestaan des enen des anderen bestaan impliceert. De stelling is hooguit bespreekbaar indien we aannemen dat ter wereld gebrachte en gedode dezelfde persoon zijn. Edoch, dan blijft eerstgenoemde bezwaar valabel. Niet duidelijk is hoe, laat ik zeggen, ontstentenis van verandering dat bezwaar teniet kan doen. Buitendien is al aangestipt dat het kwestieus is of die verandering er werkelijk niet zou zijn. ![]() Kortom, de vraag aan u is: wat is de bestaansgrond van het door u gepostuleerde dodingsrecht? Daarbij kan ik nog aantekenen dat het "creeren" van leven nauwelijks een recht te noemen is. Een vrouw kan niemand verplichten met haar naar bed te gaan opdat zij kinderen krijgt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mickey, er zijn wel pogingen geweest om kunstmatige inseminatie voor lesbische stellen of alleenstaande vrouwen af te dwingen van ziekenhuizen die niet wlden meewerken. Met een beroep op het recht op family life.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Woodstock schreef:
Citaat:
Het is dus geen creëren van leven, er is érg veel bij, wat de mens niet kan geven. Daarom kan je ook volgens mij niet zeggen, dat de mens het recht heeft, om het leven te verhinderen. En als je iemand het leven verhindert door hem te vermoorden, dan kun je bedenken, dat je het slachtoffer het leven niet kunt terúggeven. Omdat je het feitelijk zelf ook niet gegeven hebt. Dat is maar de uitdrukking, die mensen gebruiken. peter. |
![]() |
|
Vanaf een geboorte heb je niet meer het recht op een leven te ontnemen. Ik kijk dan alleen even naar het hele moeder-zoon/dochter gebeuren.
Voordat de geboorte plaatsvind, lijkt het mij goed om in goede overweging een leven te voorkomen om het zo maar even te zeggen, maar als het leven echter ter aarde is gebracht, is het niet meer jouw eigendom om het zo te zeggen. Ookal heeft het de eerste jaren enkel jouw hulp nodig om te kunnen overleven, er is een nieuw leven geboren dat over zijn/haar eigen dood moeten kunnen beslissen samen met moeder natuur. Het recht van de moeder/vader om het leven van hun kind te ontnemen is daarmee vervallen. Voor andere gevallen geld naar mijn mening dat je iemands leven niet mag ontnemen, je hebt er geen recht toe. Ookal lijkt het misschien rechtvaardig in sommige gevallen. Iets als zelfdoding of euthenasie(of hoe je dat ook schrijft) is wel weer rechtvaardig. Iemand moet over zijn eigen leven en dood kunnen beschikken.
||
Citaat:
Mensen hebben het recht leven te creëren als ze daar een reden voor hebben. (wat ze dus niet altijd hebben) mensen hebben het recht het leven te verhinderen als ze daar een reden voor hebben. (wat ze dus ook niet altijd hebben)
||
Citaat:
||
Woodstock schreef:
Citaat:
Je kunt dus wel een gevoel van trots hebben als nieuwe vader of moeder, maar als je erover doordenkt, dan is dat toch niet helemaal reeël, zo’n gevoel. Je kunt er ook blij om zijn, dat het nieuwe leven is gekómen (toen je lichamelijk van iemand hield en tot de fysieke geslachtsdaad kwam). Mensen beleven samen de liefde (of geven zichzelf en elkaar een fijn moment). Dat is wat ze gedaan hebben, als ze eerlijk zijn. Ze kunnen zo wél de deur openzetten voor een kind, maar kunnen het kind er niet dóór laten komen, een geest in een nieuw lichaam laten komen en dat lichaam laten groeien. Het laten groeien van het nieuwe lichaam is een onbewuste functie, net zoals ademhalen en het kloppen van je hart, als je slaapt. Daar kun je ook niets aan doen. Als ze eerlijk zijn, zeggen ze dat ze de deur open hebben gezet (of ook wel: dat ze hem niet hebben kunnen dichthouden omdat de liefde te mooi was). En is het dan niet aanmatigend om te menen dat je het leven hebt gegeven aan een kind, en het dus ook mag ontnemen? Als je het in een logische vergelijking wilt zeggen, dan zou je toch moeten zeggen: Ik heb de deur opengehouden zodat iets anders mijn kind het leven kon geven. Dan zou je kunnen nadenken over het openhouden van de deur, als het uit het leven wil stappen. (passieve euthanasie, zelfmoord niet met geweld verhinderen). Maar als je praat over het recht, iemand het leven te verhinderen, dan vergelijk je appels (het leven geven/verhinderen) met peren (de deur openhouden bij aankomst/vertrek uit het leven). Je hebt dus wél het recht, een deur wel of niet open te houden, maar niet om over het leven van iemand te beschikken. Je mag zórgen voor een kind, zolang het het nodig heeft. Maar het kind is van zichzelf, en zijn leven is voor hém bedoeld. Zelf heb je het leven ook gekregen en gehouden omdat anderen jou dat gunden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mickey: ik weet helemaal niet goed wat ik moet verwachten van het einde. Jij?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Woodstock bedoelt natuurlijk het creëren van lichamen op een "onnatuurlijke" manier, zoals kloneren oid. Alhoewel je zeker kunt zeggen dat dat net zo weinig creëren is als het maken van een baby op de natuurlijke manier. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Oh ik zie dat de topicstarter het over 'verhinderen' heeft. Abortus dus. Zelf zou ik dat nooit doen, maar ik vind wel dat dat moet kunnen...je moet het niet verbieden in denk ik. ranonkel, ik geloof dat het zo is dat de ziel een lichaam kan betreden op een zelf gekozen moment in de zwangerschap, maar zal een ziel ook een lichaam betreden dat geaborteerd zal worden? |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het moet heel bijzonder zijn een ziel in je te dragen. |
![]() |
||
Citaat:
helaas, ik ben nog nooit in de sportschool geweest, misschien heb je een ietwat vertekend beeld. ![]() Maak jij ook eens een fotoboek aan dan ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maarre, val je nu op jongens of niet? Ik ben tamelijk nieuwsgierig aangelegd, zie je.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #118 Pruts0r | 494 | 17-01-2008 22:06 | |
Verhalen & Gedichten |
WEDSTRIJD-POLL: Predikt de waanzin en de zwartgalligheid! xineof | 231 | 22-01-2006 15:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Media en de islam juno | 20 | 25-11-2005 10:35 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Leven en Leven Geven Ieke | 0 | 08-12-2003 20:05 | |
Lifestyle |
Vegetarier worden --> pubertijd Verwijderd | 300 | 17-07-2003 15:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Demonisering van het Christendom Riconoscente | 121 | 01-07-2003 10:55 |