Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2003, 20:36
Bananeneter
Bananeneter is offline
Ik heb vaker gelezen en gehoord dat je uit bepaalde symbolen in je dromen dingen van je dagelijks leven kunt halen en verklaren.

Zo zou een boom bv. vreugde kunnen betekenen en een roos liefde ofzo, ik zeg maar iets.

Wat ik me dan altijd afvraag hoe kan je onderbewustzijn deze schijnbare verklaringen voor zaken uit je dagelijks leven omzetten in symbolen, of zegmaar metaforen?
Advertentie
Oud 29-06-2003, 21:44
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
nou ik heb zulke dingen weleens in een boek gelezen, genaamd: Dromen en de Werkelijkheid, misschien dat iemand het kent ofzo.. maar ja daar staat van alles over in..
Oud 30-06-2003, 12:55
Shade
Shade is offline
kijk ff bij andere topics over dromen....

en als iedereen nou eens stopt met droom topics te openen!
Er zijn er al zoveel....en eigenlijk horen de meesten bij psychologie of niet?....
Oud 30-06-2003, 13:45
pe51
pe51 is offline
Daar zijn verschillende verklaringen voor. In feite kun je niet bij het onbewuste, want daar is de mens zich "onbewust" van. Daarom heeft de droompsycholoog Carl Jung het ook het 'onbewuste' genoemd. Het idee is volgens mij ongeveer, dat het onbewuste allerlei dingen kan die je zelf niet kunt, en je zo kan helpen met je bewustwording. Hoe meer bewust je wordt, hoe minder onbewuste je hebt. Het idee van de volmaakte mens is dan een mens, die alles zelf in zich heeft, en geen onbewuste meer nodig heeft.

Dromen deden mensen al lang voordat ze de wetenschap van de psychologie hadden uitgevonden. En dromen verklaren ook, daar was men ook duizenden jaren geleden al mee bezig. Zie bijv. de bijbel. In de bijbel worden dromen gezien als gezonden door god. Maar daar is het ook een bijbel voor . Sinds begin 20e eeuw ziet de wetenschap ze als gezonden door het onbewuste.

Maar je kunt dus dromen op 2 manieren bekijken en proberen te verklaren:
1: Op de aloude mystieke, "vage" manier, via je gevoel dus, en het "omzetten" van symbolen van aards niveau naar geestelijk niveau.
2: Op de wetenschappelijke.

Daarom passen dromen volgens mij ook in allebei de forums, in principe. Hangt van de gewoonte van het desbetreffende forum af. Zolang de vragen over dromen niet dezelfde zijn, lijkt het mij normaal dat er verschillende topics over komen. Het is toch een mystiek onderwerp, als je t nagaat.
Oud 30-06-2003, 17:48
AngelLena
AngelLena is offline
Sjonge, zijn de dromentopics weer helemaal in, trendy hip etc ofzow? Gebruik eerst alsjeblieft de zoekfunctie of kijk in andere topics op deze pagina, is genoeg over te vinden. Gesloten.

Regels voor berichten