Daar zijn verschillende verklaringen voor. In feite kun je niet bij het onbewuste, want daar is de mens zich "onbewust" van. Daarom heeft de droompsycholoog Carl Jung het ook het 'onbewuste' genoemd. Het idee is volgens mij ongeveer, dat het onbewuste allerlei dingen kan die je zelf niet kunt, en je zo kan helpen met je bewustwording. Hoe meer bewust je wordt, hoe minder onbewuste je hebt. Het idee van de volmaakte mens is dan een mens, die alles zelf in zich heeft, en geen onbewuste meer nodig heeft.
Dromen deden mensen al lang voordat ze de wetenschap van de psychologie hadden uitgevonden. En dromen verklaren ook, daar was men ook duizenden jaren geleden al mee bezig. Zie bijv. de bijbel. In de bijbel worden dromen gezien als gezonden door god. Maar daar is het ook een bijbel voor

. Sinds begin 20e eeuw ziet de wetenschap ze als gezonden door het onbewuste.
Maar je kunt dus dromen op 2 manieren bekijken en proberen te verklaren:
1: Op de aloude mystieke, "vage" manier, via je gevoel dus, en het "omzetten" van symbolen van aards niveau naar geestelijk niveau.
2: Op de wetenschappelijke.
Daarom passen dromen volgens mij ook in allebei de forums, in principe. Hangt van de gewoonte van het desbetreffende forum af. Zolang de vragen over dromen niet dezelfde zijn, lijkt het mij normaal dat er verschillende topics over komen. Het is toch een mystiek onderwerp, als je t nagaat.