Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2003, 22:48
Koen
Koen is offline
Het Fotoboek heeft weer een rebuild nodig. Nieuwe layout, overzichtelijkere code, etc. De komst van PHP5 speelt mee in het volgende verhaal, maar aangezien mijn vraagstelling wat omvangrijk is (vermoed ik) voor het PHP5 announcement topic, open ik deze.

Ik ben érnstig aan het twijfelen over de basis van de code voor het nieuwe Fotoboek; Object Oriented of niet. De afweging is als volgt:

Voor:
+ Code wordt overzichtelijker.
+ OOP in PHP leren kan in andere talen ook van pas komen.

Tegen:
- OOP is in PHP niet volledig ontwikkeld. (zeg ik dat zo goed?)
- PHP is niet 'de juiste taal' om OOP in te leren.
- Nu in PHP4 OOP gaan schrijven is niet handig aangezien het in PHP5 weer veranderd is.

Mijn programmeer kennis is op een beetje oppervlakkig Delphi en Vbscript na, nihiel. Ik heb nog nóóit iets met OOP gedaan. Ik ben wél een groot voorstander van het schrijven van overzichtelijke, herbruikbare code.

Wat zouden jullie doen? Heb je ervaring met het schrijven van OOP in PHP? Loont het de moeite om OOP te leren voor PHP, of kan je 't net zo goed zonder doen? Ik lees namelijk veel verschillende verhalen, de één is een groot voorstander, de ander vindt PHP niet de goede taal om OOP in te leren, etc.

Ik ben erg benieuwd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2003, 22:55
Chimera
Chimera is offline
Goed, ik hoef m'n argumenten niet te herhalen ofwel?

OO is een manier van denken, welke taal je hiervoor gebruikt maakt weinig uit, en als er fouten staan in je code kunnen mensen hier je daar prima mee helpen (vergeef me alleen, ik heb een jaar lang alleen in Java en C# geprogged, m'n PHP is wat roestig).

OO is overzichtelijker, makkelijker uit te breiden en hergebruiken. Trust me, als je eenmaal 'into' OO bent, wil je nieteens meer terug.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 23:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
OOP in PHP heb ik nooit gebruikt en me nooit in verdiept. Mijn code is aardig overzichtelijk door gebruik van strict gescheiden onderdelen (en dus verschillende bestanden) en door gebruik van algemeen bruikbare functions. Zo kan ik heel snel SQL queries uitvoeren en verwerken:
Code:
$users = sql('SELECT * FROM users');

foreach ($users as $user)
 echo($user['username'].'<br />');
Dat is heel handig. Nouja zo kun je behoorlijk ver komen.

Ik denk dat OOP vooral handig is naarmate je project groter wordt. Onder Delphi heb ik altijd in OOP gewerkt, dat vond ik altijd heel fijn werken, vooral omdat je met forms e.d. ook echt met objecten werkt, in PHP ligt dat anders.

Maar áls je besluit je rewrite in OOP te doen, zou ik toch wachten op PHP5, tenzij de nood heel hoog is voor een rewrite.

Je hoeft niet persé te wachten op de final versie, RC1 etc. is voldoende. Zorg wel dat je dat op een systeem onafhankelijk van het forum/frontpage draait, de kans op exploits bestaat natuurlijk altijd. Alhoewel als dat bekend wordt natuurlijk een fix voor is, kwestie van dat beetje in de gaten te houden.

Abonneren op CERT-NL waarschuwingsdienst is ook heel handig:

www.waarschuwingsdienst.nl
Oud 01-07-2003, 10:02
Orion
Orion is offline
OOP ondersteuning is in PHP4 veel minder uitgebreid dan in 'echte' programmeertalen als JAVA of C

ik heb enige OOP ervaring met JAVA, maar kan daar in PHP4 eigenlijk nauwelijks gebruik van maken.. het ziet er naar uit dat dat in PHP5 wel beter wordt

kortom: als je het fotoboek echt wilt herschrijven, zou ik wachten tot er een officieele release van PHP5 komt, het fotoboek is toch niet echt dringend aan een remake toe, 't is best goed
Oud 01-07-2003, 10:39
Manuzhai
Manuzhai is offline
Volgens mij is de performance van OOP in PHP 4 ook niet echt optimaal. Bovendien denk ik dat je ook door gewoon een beetje netjes te coden redelijk goed wat grotere applicaties kunt bouwen. Als je geinteresseerd bent kan ik je wel een keer mijn frameworkje opsturen, misschien dat je daar iets mee kunt.
Oud 01-07-2003, 10:47
deathz0rz
deathz0rz is offline
ik zou arrays gebruiken, dat doe ik iig altijd en werkt goed

edit: of ben ik nu een grote n00b?

Laatst gewijzigd op 01-07-2003 om 10:51.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 12:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 01-07-2003 @ 11:47:
ik zou arrays gebruiken, dat doe ik iig altijd en werkt goed

edit: of ben ik nu een grote n00b?
Euh, ja.

Ik zie absoluut niet wat arrays met OO programmeren te maken hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 12:22
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 01-07-2003 @ 11:39:
Volgens mij is de performance van OOP in PHP 4 ook niet echt optimaal.
Je programmeerparadigma heeft weinig met performance te maken. Bovendien, waar denk je dat de bottleneck ligt, bij je scripts of bij de DB?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 12:26
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
Chimera schreef op 01-07-2003 @ 13:19:
Ik zie absoluut niet wat arrays met OO programmeren te maken hebben.
zeg ik dat dan?
Oud 01-07-2003, 12:40
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 01-07-2003 @ 13:26:
zeg ik dat dan?
ik eet altijd appels in plaats van het vliegtuig te nemen..
ipv dat je zegt ik eet altijd appels in plaats van peren, dat is veel lekkerder ofzo..

je snapt me wel..

btw.. OO ben ik ook driekwarter in.. dikke noob dus
maar ik hou het altijd overzichtelijk dmv code/layout te scheiden (templates). ook met grote projecten werkt dit nog prima, soms beetje denkwerk, maar omdat je zelf elke regel hebt geschreven weet je al snel waar je moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 13:22
Verwijderd
Als je een boek over java of c haalt in de bib heb je zo de essentie van het oop te pakken en heb je een goede basis voor php 5.

[iamcj]
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 13:25
Koen
Koen is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 01-07-2003 @ 14:22:
Als je een boek over java of c haalt in de bib heb je zo de essentie van het oop te pakken en heb je een goede basis voor php 5.

[iamcj]
Mjah dat vraag ik me dus af. Aangezien mij die syntax niet bekend is, zal ik die dus eerst ook moeten leren. Althans, voor een groot gedeelte. Is dat het waard? Kan ik dan in PHP echt duidelijkere code schrijven dan zonder OOP? Want daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef op 01-07-2003 @ 14:25:
Mjah dat vraag ik me dus af. Aangezien mij die syntax niet bekend is, zal ik die dus eerst ook moeten leren. Althans, voor een groot gedeelte. Is dat het waard? Kan ik dan in PHP echt duidelijkere code schrijven dan zonder OOP? Want daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld.
Als ik de beginselen van java en C met alleen wat kennis van VBA en javascript in 2 dagen kan leren, dan kan jij dat zeker. Zo moeilijk is die syntax niet. Zeker niet met jouw PHP kennis.

Ik heb er niet zo veel verstand van, tis al weer even geleden. maar volgens mij laad je eerst een biblotheekje met functies en daar borduur je op verder.

Je kan variabelen in heel je programma, per deel van het programma of alleen in de fuctie gebruiken.

Ik dacht dat Java de moeder van OOP was, dus waar kan je het beter leren.

[iamcj]
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 14:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 01-07-2003 @ 14:53:

Ik dacht dat Java de moeder van OOP was, dus waar kan je het beter leren.
Hehehehehehe.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 16:18
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
Koen schreef op 01-07-2003 @ 14:25:
Kan ik dan in PHP echt duidelijkere code schrijven dan zonder OOP? Want daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld.
en dat zal altijd zo blijven, duh...
Oud 01-07-2003, 17:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Java bestaat pas sinds 1996 ofzo (toch?)

OOP bestaat al veel langer, gebruikte ik iig in m'n Turbo Pascal tijd (=DOS).
Oud 02-07-2003, 06:14
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Chimera schreef op 01-07-2003 @ 13:22:
Je programmeerparadigma heeft weinig met performance te maken.
Dat zou niet moeten, maar volgens mij is het in PHP 4 wel zo. Heb ik eens gelezen, meen ik. Hangt er natuurlijk ook vanaf of je je code volstrooit met ampersandjes.

Of je DB de bottleneck is hangt er toch wel een klein beetje vanaf of je het een beetje handig aanpakt. Als je veel zaken in je scripts afhandelt en alleen maar SELECT * FROM queries doet zal de DB nauwelijks een bottleneck vormen.
Oud 02-07-2003, 09:06
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 02-07-2003 @ 07:14:
...

Of je DB de bottleneck is hangt er toch wel een klein beetje vanaf of je het een beetje handig aanpakt. Als je veel zaken in je scripts afhandelt en alleen maar SELECT * FROM queries doet zal de DB nauwelijks een bottleneck vormen.
juist wel, met select * from moet je database steeds alle velden inlezen, je kan beter de velden in je query opgeven, dat scheelt aanzienelijk in snelheid... (zeker met wat grotere databases)
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 10:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 02-07-2003 @ 07:14:

Een systeem dat alleen maar enkelvoude selects hoeft te doen is IMHO geen interessant systeem, en aangezien het hier over 't fotoboek gaat, doet dat ook niet ter zake.

M'n UBBHarv site was voornamelijk bezig met 't wachten op de queries, vooral op de statistieken pagina zaten een paar erg heftige joins. Sowieso kost het parsen en executen van een gemiddelde pagina gewoon geen tijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten