Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2003, 06:05
Martin
Martin is offline
Tja, het is in ons gezin een bron van ergenis, mijn moeder rookt. En niet zo`n klein beetje ook, elk moment dat het kan neemt ze een sigaret. Als we 3 uur reizen met de auto en we stoppen onderweg even voor de broodnodige plaspauze dan steekt ze snel even een sigaret op.
Wij komen thuis van school/werk en de meubelen in de woonkamer kan je bijna niet zien door de laaghangende mist ten gevolge van de rook.
Sommigen vinden het roken van 1 pakje shag in de week niet veel, maar wij vinden het gewoon érg smerig dat zij dit doet in huis, zij verpest immers (direct) ook onze gezondheid.

Het is al vaak tot ruzie gekomen als het onderwerp 'roken' ter tafel kwam, haar reactie was dan "Laat mij gewoon mijn eigen ding doen", "zeur niet zo", "stel je niet aan". Als ik dan zeg dat ik er dan wel voor zorg dat ze niet meer kan roken en dat ik systematisch alle shag weg zou gooien wordt ze kwaad en agressief.

Hoe krijg ik mijn moeder zo ver dat ze stopt met roken?

Note: Ze is koppig en eigenwijs
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 07:49
M@rco
M@rco is offline
Haar zeker niet dwingen om te stoppen. Ik snap trouwens niet waar je het idee vandaan haalt dat jíj je moeder iets zou kunnen verbieden? Maar goed...

Als ze stopt dan moet ze dat doen omdat ze dat zelf ook wíl. Niet omdat anderen dat willen. Dat moet voor háár een reden zijn om te stoppen. Je kunt iemand niet dwingen, en zeker een volwassen vrouw niet. En als ze echt zo koppig en eigenwijs is dan lukt dat toch niet, ze moet er zélf achter staan.
Oud 01-07-2003, 08:34
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 01-07-2003 @ 08:49:
Als ze stopt dan moet ze dat doen omdat ze dat zelf ook wíl. Niet omdat anderen dat willen. Dat moet voor háár een reden zijn om te stoppen. Je kunt iemand niet dwingen, en zeker een volwassen vrouw niet. En als ze echt zo koppig en eigenwijs is dan lukt dat toch niet, ze moet er zélf achter staan.
idd
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 08:42
droppie
droppie is offline
haar dwingen te stoppen lukt idd niet.....dat lukte mij bij mijn ouders ook niet...(gelukkig zijn ze nu wel al een tijdje gestopt)
maar je kan om te beginnen ook vragen of ze alsjeblieft buiten wil roken in de tuin...dat heb ik ook gevraagd en mijn ouders deden dat wel.....zo hebben jullie er in huis al een stuk minder last van....toch?!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 09:08
Verwijderd
Niet. Het hoort 'r eigen initiatief te doen. Wie ben jij nou weer om zich met haar leven te bemoeien? (Haar zoon, ja. Maar nou en. Dat leven blijft van haar, niet van jou. Dus: afblijven.)

Al kun je haar natuurlijk wel vragen om even sociaal te doen en in de tuin te gaan roken.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 09:24
psychobunny
psychobunny is offline
zoals de vorige zeiden,je bent haar zoon,wat ben jij om haar te dwingen om te stoppen vraag haar gewoon om buiten te roken,of onder de dampkap,is toch al meer dan genoeg?
Oud 01-07-2003, 11:27
Anijs
Anijs is offline
Dwingen?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Onbekend Mijsje schreef op 01-07-2003 @ 12:27:
Dwingen?
En hoe zie je dat voor je?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 11:45
MiZz TeRiOuZz
MiZz TeRiOuZz is offline
Ik zit / zat met hetzelfde bij ons thuis... mijn moeder is ook bij ons de enige die rookt, 2 pakjes shag per week. Helaas is ze met hartproblemen op genomen in het ziekenhuis (ze wordt vandaag gedotterd), maar dit heeft er wel voor gezorgd dat ze al 3 weken niet meer gerookt heeft (zo lang ligt ze nu in het ziekenhuis). Nu ze zo ver is wil ze zelf ook absoluut niet meer gaan roken als ze weer thuis is. Natuurlijk is deze hele sitiatie erg rot, maar nu doet ze eindelijk een serieuze poging om van het roken af te komen, iets waar ik heeeeeel erg blij mee ben...
Oud 01-07-2003, 12:39
Verwijderd
't Is zomer, dus de ramen kunnen toch open? En ze kan buiten roken...
Koop jij anders wat sterkgeurende wierook en zorg ervoor dat ze hem niet graag ruikt. Dan brand je er massaal veel en als ze klaagt kan je ff bijdehand antwoorden dat ze nu mss een idee heeft hoe het voor jullie is.

Als ze dan al eens buiten rookt, bedank haar er dan om. Hoe meer je toont hoe leuk je het vindt dat ze buiten rookt, hoe meer begrip ze wel zal opbrengen.

Het heeft geen zin om haar om te praten tot stoppen, want zelfs al zou ze het dan nog doen, in no time hervat ze het roken weer.
Daarbij, je moet wel weten dat het helemaal niet eenvoudig is om te stoppen.

Je moeder rookt nu waarschijnlijk al een jaar of 20 en opeens zou ze van de ene dag op de andere moeten stoppen....hmm lijkt mij toch wel moeilijk hoor.
Ik rook nog maar 5 jaar en kan het nog niet laten.

Nog iets, het moet uit haar zelf komen, dan pas heeft het stoppen kans op slagen. En zoals mijn biologielerares me wijzer maakte: slechts 3% van de rokers stopt blijvend.

Mja, al wat je kan doen is subtiele hints geven, maar zeker niet rechtuit zitten klagen, kan net het tegenovergestelde effect hebben, plus dat ze zich buitengesloten zal voelen, net alsof iedereen tegen haar is.

Nu ja, veel suc6, hopelijk heb je er iets aan.

Gtrz Phensic
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 13:04
Mara
Mara is offline
Ik weet precies wat je bedoelt. Mijn moeder rookt ook. Niet 1 pakje shag per week, maar 3. En het is niet zo dat ze als we even stoppen met de auto ze een sigaret opsteekt, want ze rookt zelfs onder het autorijden.
's Ochtends, als ze haar bed uitkomt, gaat ze in pyjama naar beneden, grijpt 't shag en steekt meteen een op. Ze is dan net een halve minuut wakker.

Mijn vader rookte ook, en ook al heel lang, maar die is ook van de ene op de andere dag gestopt. Ook omdat hij het zelf wou.
Mijn moeder wil niet eens stoppen. Ik heb alles al geprobeerd, zoals te zeggen "Waarom heb je kinderen genomen, als je ze toch alleen maar vergiftigd?" Klinkt misschien hard, maar 't doet 'r niks.

Ik weet dus geen oplossing voor je, maar ik weet precies in wat voor situatie je zit.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 14:33
Upke
Upke is offline
Gewoon met elke keer dat hij een sigaret in z´n bakkes stopt gewoon keihard met een banaan in z´n anus rammen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 14:36
Somebody Special
Somebody Special is offline
1 pakje in de week? Mijn vriend en ik roken er SAMEN (lees: ik 10 peuken, hij de rest) per dag!!
Oud 01-07-2003, 15:25
X
X is offline
Hmmmm mijn moeder rookt ook veel maar ze rookt alleen buiten en onder de afzuigkap.
Verbieden kan je gewoon niet maar je zou wel wat met haar af kunnen spreken.
Dat ze bijvoorbeeld alleen in de keuken rookt of in een andere kamer in huis.
En ja als ze zit te roken waar jij bij zit zou je kunnen hoesten of een ander soort teken kunnen geven dat je het vervelend vindt.
Ik hoop dat jij en je moeder er een beetje uit kunnen komen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 15:42
Gatara
Gatara is offline
www.ikstop.nl
www.stoppenmetroken.nl

Daar staan wellicht wat tips in

Heeft ze een grote wens? Bv. op vakantie naar India ofzo? Zeg r dan dat ze dat geld wat ze nu uitgeeft aan een pakje sigaretten per dag opzij legt en dan kan ze voor 846 Euro per jaar lekker op vakantie naar India.

(ben bij t bedrag even uitgegaan van 15 sigaretten bij dag. (weet niet hoeveel sigaretten er in een pakje shag gaan eigenlijk))

Laatst gewijzigd op 01-07-2003 om 15:45.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 15:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 01-07-2003 @ 14:04:

Mijn vader rookte ook, en ook al heel lang, maar die is ook van de ene op de andere dag gestopt. Ook omdat hij het zelf wou.
Mijn moeder wil niet eens stoppen. Ik heb alles al geprobeerd, zoals te zeggen "Waarom heb je kinderen genomen, als je ze toch alleen maar vergiftigd?" Klinkt misschien hard, maar 't doet 'r niks.
Zeg haar dat je haar niet zo snel kwijt wilt en niet wilt zien lijden als ze aan een ziekte mocht komen te overlijden. Misschien komt dat wel over bij haar.
Oud 01-07-2003, 15:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
M@rco schreef op 01-07-2003 @ 08:49:
Haar zeker niet dwingen om te stoppen. Ik snap trouwens niet waar je het idee vandaan haalt dat jíj je moeder iets zou kunnen verbieden? Maar goed....
Als je moeder je gezondheid schaadt op enigerwijze zonder zich daar ook maar iets van aan te trekken, vind ik dat je recht hebt om je moeder te dwingen daarmee te stoppen.
Oud 01-07-2003, 15:58
Big Boi
Big Boi is offline
schoktherapie
Oud 01-07-2003, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-07-2003 @ 16:49:
Als je moeder je gezondheid schaadt op enigerwijze zonder zich daar ook maar iets van aan te trekken, vind ik dat je recht hebt om je moeder te dwingen daarmee te stoppen.
Je hebt zeker het recht haar daarop te wijzen, maar ze is een volwassen vrouw, die haar eigen beslissingen kan/moet nemen. Je kunt haar niks dwingen, hoe voel jij je als kind als jou iets gedwongen wordt? Dan vinden anderen vaak ook dat het niet mag. Maar goed, das mijn mening.

En nogmaals: hoe zien mensen dat dwingen...? Elke keer d'r shag afpakken ofzo? Gezellig daar weer ruzie om hebben en vervolgens koopt ze gewoon weer nieuwe, die ze dan verstopt ofzo. Of: 'Mam, stop met roken, anders krijg je geen toetje vanavond!'?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 16:45
AngelLena
AngelLena is offline
Een verslaafde kan je nooit dwingen om te stoppen... Krijg je ruzie en ellende mee. Als je het vervelend vind dat ze in het huis en in jullie bijzijn rookt, zou je natuurlijk kunnen voorstellen dat ze in de schuur of garage rookt als jullie die hebben of gewoon buiten zodat jullie er geen last van hebben. Doen mijn vriend en ik ook bij zijn ouders. Die willen ook niet dat er in huis gerookt wordt. Hebben wij vrede mee.

1 pakje in de week is aardig gemiddeld dus niet extreem veel ofzow.
Oud 01-07-2003, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 01-07-2003 @ 17:02:
Je hebt zeker het recht haar daarop te wijzen, maar ze is een volwassen vrouw, die haar eigen beslissingen kan/moet nemen. Je kunt haar niks dwingen, hoe voel jij je als kind als jou iets gedwongen wordt? Dan vinden anderen vaak ook dat het niet mag. Maar goed, das mijn mening.

En nogmaals: hoe zien mensen dat dwingen...? Elke keer d'r shag afpakken ofzo? Gezellig daar weer ruzie om hebben en vervolgens koopt ze gewoon weer nieuwe, die ze dan verstopt ofzo. Of: 'Mam, stop met roken, anders krijg je geen toetje vanavond!'?
Idd, ze is reeds een volwassen vrouw. Jij kan het ook niet hebben waarschijnlijk als ze je iets verbiedt, en dan is zij nog je moeder!! Jij zou dan als kind haar ff de les spellen zeker?
Je moet er gewoon kalm over praten en haar doen inzien welke grote invloed die gewoonte wel op je heeft.
Haar shag afpakken leidt tot niets, hebben mijn zussen en ik ook nog gedaan...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 18:15
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Martin schreef op 01-07-2003 @ 07:05:
Tja, het is in ons gezin een bron van ergenis, mijn moeder rookt. En niet zo`n klein beetje ook, elk moment dat het kan neemt ze een sigaret. Als we 3 uur reizen met de auto en we stoppen onderweg even voor de broodnodige plaspauze dan steekt ze snel even een sigaret op.
Wij komen thuis van school/werk en de meubelen in de woonkamer kan je bijna niet zien door de laaghangende mist ten gevolge van de rook.
Sommigen vinden het roken van 1 pakje shag in de week niet veel, maar wij vinden het gewoon érg smerig dat zij dit doet in huis, zij verpest immers (direct) ook onze gezondheid.

Het is al vaak tot ruzie gekomen als het onderwerp 'roken' ter tafel kwam, haar reactie was dan "Laat mij gewoon mijn eigen ding doen", "zeur niet zo", "stel je niet aan". Als ik dan zeg dat ik er dan wel voor zorg dat ze niet meer kan roken en dat ik systematisch alle shag weg zou gooien wordt ze kwaad en agressief.

Hoe krijg ik mijn moeder zo ver dat ze stopt met roken?

Note: Ze is koppig en eigenwijs
dwingen? dat zal waarschijnlijk niet lukken, wel kan je dr denk k proberen uit te leggen dat jij last hebt van haar rook, als zij in huis rookt, en je kan haar bijvoorbeeld vragen om in de tuin te gaan roken, mijn moeder rookt ook maar doet dat buiten.. en ook niet in de auto(als k dr bij ben) dus dat zou je wel kunnen proberen..
suc6
kuzzies mir
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 18:59
Verwijderd
Helaas stoppen de meeste mensen pas met roken als ze iets krijgen, dus als het al te laat is. Misschien stopt je moeder wel met roken als ze geconfronteerd wordt met iemand die erg ziek is van roken. Hoewel ze natuurlijk ook kan denken dat zoiets haar niet gebeurt. Een erg moeilijk geval. Om te stoppen moet de persoon het zelf willen, en dat is niet echt het geval. Ze zal dus zelf tot het inzicht moeten komen (met hulp van jou of een arts) om te stoppen. Bespreek eens met je huisarts of hij/zij misschien ideeen heeft. Succes!

Laatst gewijzigd op 01-07-2003 om 19:01.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 19:43
Anijs
Anijs is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 01-07-2003 @ 12:31:
En hoe zie je dat voor je?
Zo bedoelde ik het niet

Zijn topic heet: Roken, hoe DWING je een verslaafde te stoppen?

Dat vond ik idd raar.. dwingen? Je dwingt iemand niet om te stoppen.. je helpt iemand om te stoppen..

Misverstand
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 19:48
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Onbekend Mijsje schreef op 01-07-2003 @ 20:43:
Zo bedoelde ik het niet

Zijn topic heet: Roken, hoe DWING je een verslaafde te stoppen?

Dat vond ik idd raar.. dwingen? Je dwingt iemand niet om te stoppen.. je helpt iemand om te stoppen..

Misverstand
Wat ik vreemd vind: men wil dat deze moeder stopt zodat de kinderen er geen last van hebben...niet omdat ze er zelf last van kan krijgen... Dan ben ik er zo1 van: vraag dan of ze buiten wil roken of in de schuur als ze niet wil stoppen (wat ze duidelijk aan het verhaal af te leiden niet wil). Hebben de kinders er geen last van, niemand vraagt moeders om te stoppen, iedereen blij.
Oud 01-07-2003, 21:49
Verwijderd
Als je een roker dwingt, dan lukt het niet, want 't lukt alleen als diegene het zelf wil. Je kunt haar wel vragen of ze alleen buiten wil roken, want het is niet alleen háár eigen ding als ze binnenshuis rookt.

Je kunt eventueel wat foldertjes over stoppen met roken vragen bij de huisarts, en die aan haar geven met iets als 'voor als je ooit besluit te stoppen, dan heb je dit alvast'.

Als ze zelf besluit te stoppen, ga er dan niet lacherig over doen maar steun haar.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 22:19
Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Je kan haar niet dwingen om te stoppen, zoals iedereen al zegt. Dat je je irriteert aan haar rookgedrag kan ik me wel voorstellen, maar opzich is dat haar eigen keuze.

Maar ik vind het wel aso van je ma dat zij in huis zit te roken terwijl iedereen die ook in dat huis woont het goor vind. Je kan misschien met haar afspreken dat ze alleen op een bepaalde plek rookt (weet ik veel, in een andere kamer, of in de tuin misschien). Het is asociaal van je moeder om jullie in haar stank te laten zitten.
Oud 02-07-2003, 01:26
p-chez
p-chez is offline
Dwingen werkt niet. Iemand die ergens verslaafd aan is (geldt voor alle verslavingen) moet zelf écht willen stoppen wil het lukken.

Wat wel grappig is, dat ik laatst tegen mn pa zei 'Moet je nagaan, je ademt nu al meer dan 40 jaar die gore rook in.. 40 jaar! Zou je daar niet eens mee stoppen?'.
Nu rook ik zelf ook, dus moet ik niet veel zeggen, maar 40 jaar roken.. blegh.
Wonder boven wonder is-ie nog gestopt ook. Nu al 'n maand ofzo. Nu de rest in huis nog.
Oud 02-07-2003, 09:47
Qimm
Qimm is offline
Niet
Oud 02-07-2003, 09:58
wierie
wierie is offline
plaatjes van verkoolde longen opzoeken op a4 uitprinten en overal in het huis ophangen

Regels voor berichten