Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2003, 18:45
Gatara
Gatara is offline
Onderbetaalden vaak vrouw of jongere

Donderdag 3 juli, DEN HAAG - De meeste onderbetaalde werknemers zijn vrouwen die in deeltijd werken, en jongeren. Ze zijn vaak werkzaam in de horeca, landbouw, detailhandel en reparatiebedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van de Arbeidsinspectie over 2001, dat minister De Geus van Sociale Zaken donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Naar schatting 68.000 werknemers in het bedrijfsleven verdienen minder dan het wettelijk minimumloon. Dat is 1,1 procent van alle werknemers. Daarnaast hebben 130.000 werknemers (2,1 procent) een brutoloon dat gelijk is aan het minimumloon.
In 27.700 bedrijven (7,7 procent van het totaal) worden een of meer werknemers onderbetaald. Het gaat vooral om kleine bedrijven: 60 procent van de werkgevers die onderbetalen, heeft één tot vijf werknemers en 20 procent vijf tot tien. Onderbetaling vloeit vaak voort uit afspraken over het nettoloon, marchanderen met werktijden en het niet toepassen van de halfjaarlijkse verhoging van het minimumloon.
De Arbeidsinspectie tikt onderbetalende werkgevers op de vingers. Als die niet binnen drie maanden reageren, licht zij de ondernemingsraad en werkgeversorganisaties en vakbonden in. De werknemer kan ook naar de rechter stappen om een volwaardig loon af te dwingen.
Minister De Geus zal de voorlichting over het wettelijk mimiumloon verbeteren en die vooral richten op de sectoren die in gebreke blijven. Ook overweegt hij kleine bedrijven waar onderbetaling veel voorkomt, gericht te benaderen. De Arbeidsinspectie voert over drie jaar weer onderzoek uit.

http://www.eindhovensdagblad.nl/regi...7_,00.htm]Bron

Ben blij dat minister De Geus daar wat aan wilt doen, hoewel ik betwijfel of voorlichting slechts genoeg is. Zou er niet wat extra aan gedaan moeten worden?

Alleen vraag ik me af over hoe kleine bedrijfjes het gaat. Bij familiebedrijfjes kan ik t me enigszins voorstellen, want anders worden de kosten wellicht te hoog. Maar ik heb zelf ooit voor een luttele 6 gulden 48 per uur gewerkt terwijl ik 18 jaar was. Verbazingwekkend laag loon voor die leeftijd, vind ik.
Oud 03-07-2003, 19:05
Unexplained
Unexplained is offline
Om maar eens een mooi artikel van Bart Croughs te citeren:

Citaat:
De verschillen in beloning tussen de seksen zouden niet verklaard kunnen worden door verschillen in leeftijd, opleiding, ervaring, enzovoorts. Kortom, er is sprake van schandelijke discriminatie.
[...]
Gewapend met deze kennis is het eenvoudig om snel rijk te worden. Begin een eigen bedrijf. Ga vervolgens anders te werk dan de seksistische concurrentie: laat mannen links liggen, en neem alleen maar vrouwen in dienst. U maakt zich dan weliswaar schuldig aan discriminatie op grond van geslacht, maar het zijn mannen die gediscrimineerd worden, en dan is discriminatie toegestaan. Ook de overheid doet het. Dit heeft grote gevolgen voor de kosten die u maakt. Aangezien u uw vrouwelijke werknemers slechts 85% hoeft te betalen van wat uw vrouwonvriendelijke concurrenten aan hun mannelijke werknemers moeten betalen, zijn uw kosten een stuk lager dan de kosten van de concurrentie. Gevolg: u kunt de prijs van uw producten verlagen, u trekt op die manier klanten weg bij de concurrent, en u maakt al snel enorme winsten. En niet alleen wordt u rijk, u kunt zich tevens profileren als een bijzonder vrouwvriendelijke, maatschappelijk betrokken werkgever die hard bezig is de maatschappelijke achterstand van vrouwen weg te werken.
Het hele artikel.
Oud 04-07-2003, 14:24
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 03-07-2003 @ 19:45:
Maar ik heb zelf ooit voor een luttele 6 gulden 48 per uur gewerkt terwijl ik 18 jaar was. Verbazingwekkend laag loon voor die leeftijd, vind ik.
Een mooie vorm van Kapitalisme ze willen dat je zoveel werk levert voor zo weinig mogelijk geld om van rond te komen, tevens ben je lekker jong en heeft een baas liefer een 18 jarige dan een 43 jarige omdat ze goedkoper zijn.

Ga NCPN stemmen zij zijn voor volwaardig loon vanaf 18 jaar
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:43
Verwijderd
Veel vrouwen en jongeren zijn vaak part-timers, die worden altijd en overal onderbetaald. Veelal zijn dat dan ook nog eens uitzendkrachten, waarvoor minder strenge cao's gelden en die gemakkelijker kortlopende contracten aangeboden kunnen worden. Zodra je ze niet meer nodig hebt, dump je ze zonder enig probleem weer.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 19:12
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 04-07-2003 @ 17:43:
Zodra je ze niet meer nodig hebt, dump je ze zonder enig probleem weer.
dat gebeurt ook bij mij ik werk o.a veel in de tuinbouw en ik kan het weten, daarom is het barbarij het is niet dat de baas je lekker een baantje aanbied zodat je mooi werk hebt maar dat hij aan jou wil verdienen.

Zoveel mogelijk werk leveren voor zo weinig mogelijk geld om van rond te komen, ondernemers zijn criminelen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 05-07-2003 @ 20:12:
dat gebeurt ook bij mij ik werk o.a veel in de tuinbouw en ik kan het weten, daarom is het barbarij het is niet dat de baas je lekker een baantje aanbied zodat je mooi werk hebt maar dat hij aan jou wil verdienen.

Tuinbouw? Met die kassen enzo? Denk dat de kosten ook vrij hoog zijn voor die eigenaren
Maar nog geen reden om je arbeiders uit te buiten natuurlijk.
Oud 05-07-2003, 23:00
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-07-2003 @ 22:55:

Tuinbouw? Met die kassen enzo? Denk dat de kosten ook vrij hoog zijn voor die eigenaren
Maar nog geen reden om je arbeiders uit te buiten natuurlijk. [/B]
Waar ik gewerkt heb hadden die ondernemers prachtige nieuwbouwhuizen aan het water van wel 6 ton en een grote auto op de laan, terwijl ze niets doen en de arbeiders moesten keihard lichamelijk kapot werken voor een extreem laag loontje, terwijl de baas echt niet hard werkt de enigste wat ie doet is goed in de gaten houden of je hard genoeg werkt en telefoontjes plegen en ze nemen vooral jonge mensen aan of buitenlanders zoals turken of marokkanen enzo omdat hun bijna nooit zeuren en lekker goedkoop zijn en nog es keihard werken voor een riant laag loontje voor de baas een vorm van kapitalisme en uitbuiting.

Terwijl die ondernemers hun leven riant kunnen bekostigen uit opbrengst van bezit van productiemiddelen of zelfs kapitaal.

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 23:12.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 10:20
Verwijderd
In de tuinbouw is het idd erg, maar ik doelde ook op multinationals die zo te werk gaan. Uitzendkrachten zijn voor bedrijven erg aantrekkelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 12:41
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 06-07-2003 @ 11:20:
In de tuinbouw is het idd erg, maar ik doelde ook op multinationals die zo te werk gaan. Uitzendkrachten zijn voor bedrijven erg aantrekkelijk.
Ja lekker flexibel, en als je ze niet nodig hebt dan gooi je ze letterlijk eruit, maar het zijn tegenwoordig heel veel flexibele contracten in mijn vaders tijd als je van school afging had je bijna 100% kans op een vaste baan maar hij had ook de tijd wat mee omdat hij een babyboomer was.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 12:56
Spoonie
Spoonie is offline
alleen ff plaatje testen
Reageren

Regels voor berichten