Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2003, 10:24
ranonkel
ranonkel is offline
Is het zo dat als je je verzet tegen iets wat je overkomt,dat je dan lijden ervaart? En dat als je alles op je af laat komen omdat het zo is,dat er dan van lijden geen sprake is?
Mee eens of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2003, 10:28
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
denk dat er bij beiden sprake is van lijden, tenminste van jouw kant.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:54
Kazanka
Kazanka is offline
Oneens, of je je nou tegen de dood van een naaste zal verzetten of niet, je zal toch enige tijd lijden onder het verlies. Als je hem/haar niet mist, gaf je ook niet om die persoon.

Heb nog wel andere vraag, hoe denkt gij hierover:

Leven is de keuze van het lijden.

?
Oud 02-07-2003, 12:00
Machiavelli
Machiavelli is offline
Oneens, denk je dat als je je niet verzet bij b.v. verkrachting dat je daarna niet meer lijdt.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 12:39
Nona
Nona is offline
Als je zomaar alles accepteert wat er gebeurt betekent dat niet dat je er niet onder lijdt. Sterker nog: als je alles accepteert kunnen vervelende dingen nog weleens terug komen. Bijvoorbeeld als je mensen jou dingen aan laat doen zonder er iets tegen te doen kunnen ze het zo weer doen. Door je te verzetten kan je een volgende keer voorkomen.

Verzetten tegen bepaalde dingen is moeilijk en doet soms pijn. Maar in veel gevallen heeft het zin. En je weerloos houden voorkomt volgens mij geen lijden.
Oud 02-07-2003, 12:47
MickeyV
MickeyV is offline
De beantwoording van de vraagstelling hangt eenvoudigweg af van de mate van succes (gemeten aan het oogmerk van het verzet) waardoor het verzet zich vergezeld weet. Helder is dat ijdel verzet een tweeledig onereus effect heeft op het geestelijk welzijn: het object van het verzet wordt, contra finem, verwezenlijkt; bovendien zal het vertrouwen in de eigen capaciteiten, die bij het verzet werden benut, door het falen van het verzet niet bevorderd worden bij gebleken deficientie.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 15:26
Verwijderd
Je kunt voldoening halen uit verzet en je kunt lijden onder verdraagzaamheid, om even heel simpel te blijven.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 16:17
Riconoscente
Riconoscente is offline
Persoonlijk vind ik het soms moeilijk te weten wanneer verzet tegen het lot moet stoppen en wanneer verzet tegen het nooit-zullende-komen-lot deel van het lot wordt.

Verzet op een goede manier spelt 'verandering' en veranderingen kunnen wel goed zijn.

Verzet tegen het onvermijdelijke=lijden
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 17:38
Isa
Isa is offline
Verzet tegen het slechte? natuurlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:08
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 02-07-2003 @ 13:39:
Als je zomaar alles accepteert wat er gebeurt betekent dat niet dat je er niet onder lijdt. Sterker nog: als je alles accepteert kunnen vervelende dingen nog weleens terug komen. Bijvoorbeeld als je mensen jou dingen aan laat doen zonder er iets tegen te doen kunnen ze het zo weer doen. Door je te verzetten kan je een volgende keer voorkomen.

Verzetten tegen bepaalde dingen is moeilijk en doet soms pijn. Maar in veel gevallen heeft het zin. En je weerloos houden voorkomt volgens mij geen lijden.
Ik bedoel dat je je niet verzet tegen iets wat je overkomt,heb je verdriet over iets dan omarm je dat verdriet,het hoort even bij jou. Het accepteren van verdriet geeft minder lijden dan het verzet hiertegen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:10
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 02-07-2003 @ 12:54:
Oneens, of je je nou tegen de dood van een naaste zal verzetten of niet, je zal toch enige tijd lijden onder het verlies. Als je hem/haar niet mist, gaf je ook niet om die persoon.

Heb nog wel andere vraag, hoe denkt gij hierover:

Leven is de keuze van het lijden.

?

Het verdriet over het stervan van iemand kun je accepteren,het is zo.
Leven is kiezen....voor lijden of niet lijden.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:12
diabolaparva
diabolaparva is offline
voor zover ik weet, is het leven geen keuze
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:13
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 02-07-2003 @ 17:17:
Persoonlijk vind ik het soms moeilijk te weten wanneer verzet tegen het lot moet stoppen en wanneer verzet tegen het nooit-zullende-komen-lot deel van het lot wordt.

Verzet op een goede manier spelt 'verandering' en veranderingen kunnen wel goed zijn.

Verzet tegen het onvermijdelijke=lijden
Hoi Rico
Als je stopt met verzet en alles neemt zoals het IS maakt dat een einde aan lijden. Alles wat gebeurt is perfect zo als het moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:14
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 03-07-2003 @ 11:12:
voor zover ik weet, is het leven geen keuze
Ja,leven is een keuze,gemaakt voor je geboorte in dit leven.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:15
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:38:
Verzet tegen het slechte? natuurlijk niet.
Kies zelf voor het goede...en straal dat uit.Het goede komt weer naar je terug.Verzet zal dat niet doen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:16
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 03-07-2003 @ 11:13:
Hoi Rico
Als je stopt met verzet en alles neemt zoals het IS maakt dat een einde aan lijden. Alles wat gebeurt is perfect zo als het moet zijn.
Ja, maar wat ik bedoel is; hoe bepaal je de grens tussen nemen wat is en het verzet staken en tussen veranderen wat wordt zodat er iets anders is?
Als ik iemand op straat zie sterven dan kan ik zeggen 'nou dat was het, ik verzet me niet, het is, het is perfect' en dat is dan natuurlijk waar, maar als ik hem of haar succesvol reanimatie geef dan 'is' die persoon niet dood en dan heb ik veranderd wat werd (of eigenlijk niet, maar alleen voor mijn gevoel heb ik dat veranderd), en dan 'is' dat ook 'perfect'...begrijp je?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:19
diabolaparva
diabolaparva is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 03-07-2003 @ 11:14:
Ja,leven is een keuze,gemaakt voor je geboorte in dit leven.
bedoel je een keuze gemaakt door god?
dan vind ik het echt onacceptabel worden gezien het hier gaat om de keuze van het lijden!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:19
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 03-07-2003 @ 11:16:
Ja, maar wat ik bedoel is; hoe bepaal je de grens tussen nemen wat is en het verzet staken en tussen veranderen wat wordt zodat er iets anders is?
Als ik iemand op straat zie sterven dan kan ik zeggen 'nou dat was het, ik verzet me niet, het is, het is perfect' en dat is dan natuurlijk waar, maar als ik hem of haar succesvol reanimatie geef dan 'is' die persoon niet dood en dan heb ik veranderd wat werd (of eigenlijk niet, maar alleen voor mijn gevoel heb ik dat veranderd), en dan 'is' dat ook 'perfect'...begrijp je?
Het betekent niet dat je niet mag ingrijpen(reanimatie) en dat je niet van slag mag zijn van zo'n gebeurtenis,of verdrietig of boos.
Het gaat erom dat je al die emoties accepteert als wat IS,het hoort bij jou op dat moment.
Natuurlijk mag je altijd streven naar iets..

Laatst gewijzigd op 03-07-2003 om 10:39.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:21
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 03-07-2003 @ 11:19:
bedoel je een keuze gemaakt door god?
dan vind ik het echt onacceptabel worden gezien het hier gaat om de keuze van het lijden!
Nee,het is een keuze van je ziel die juist in dit aardse leven wil leven.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:32
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 03-07-2003 @ 11:10:
Het verdriet over het stervan van iemand kun je accepteren,het is zo.
Leven is kiezen....voor lijden of niet lijden.
Maar je kan het waarschijnlijk niet accepteren op het moment dat je het hoort. Denk niet dat er ooit iemand in zo'n situatie heeft gestaan...(losstaand van aartsvijanden enzow dan)

Moeder: Jongen... Ik moet je iets vertellen...je vader is omgekomen in een auto-ongeluk...

Zoon: Da's mooi mam ik ga nu aan mijn huiswerk
Oud 03-07-2003, 20:41
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 03-07-2003 @ 21:32:
Maar je kan het waarschijnlijk niet accepteren op het moment dat je het hoort. Denk niet dat er ooit iemand in zo'n situatie heeft gestaan...(losstaand van aartsvijanden enzow dan)

Moeder: Jongen... Ik moet je iets vertellen...je vader is omgekomen in een auto-ongeluk...

Zoon: Da's mooi mam ik ga nu aan mijn huiswerk

Nee, het gaat erom dat je al wat is accepteert,dus de woede,het verdriet,,de onmacht. Het is niet zo dat je een robot moet zijn zonder gevoelens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten