Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2003, 22:58
Balance
Balance is offline
Ik heb van iemand een (hele oude) laptop gekregen waarvan het password kwijt is. Ik hoop dat ik op één of andere manier het kan achterhalen. Heeft iemand hiervoor tips?
De informatie die erop staat hoeft niet bewaard te blijven...

Het gaat om een zeer oud ding (waar windows niet eens op kan draaien ) van Toshiba.
Op de achterkant staat (oa.):

Toshiba
100CS/528
Model NO. PA1217E YV

Ik hoop dat dat voldoende informatie is, maar wanneer iemand iets weet waarvoor hij meer informatie nodig heeft moet je d'r maar om vragen.
Oud 06-07-2003, 23:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Gaat het hier om het BIOS wachtwoord, wat je direkt bij het inschakelen van de computer moet invoeren?

Zo ja, zeker niet makkelijk dan. Heeft ook niets met de hardeschijf te maken of wat er op staat. Je moet je CMOS resetten. Misschien ergens een klein resetknopje op dat ding?

Mijn ervaring is dat je het nooit zult vinden, tenzij je hem echt helemaal open maakt, en daarmee de laptop waarschijnlijk beschadigd.
Oud 06-07-2003, 23:48
M@rco
M@rco is offline
Als het een Award-BIOS is, kun je het volgende password proberen:

AWARD_SW

Als dat niet werkt dan zou je hem ff open moeten maken... (hoewel, weet eigenlijk niet of dat wel zo eenvoudig is bij laptops)
Oud 07-07-2003, 00:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 07-07-2003 @ 00:48:
Als dat niet werkt dan zou je hem ff open moeten maken... (hoewel, weet eigenlijk niet of dat wel zo eenvoudig is bij laptops)
Ik heb daar slechte ervaringen mee. Lees: ik heb 'em gemold.
Oud 07-07-2003, 10:12
Balance
Balance is offline
ja, het gaat om 't bios wachtwoord welke meteen in het begin wordt gevraagd. ook zit d'r een reset knop op, maar ik heb al heel veel geprobeerd. op internet staat dat je met speciale programma's (hex-nogwat) het kan doen, maar deze reageerde daar niet op.
maar goed, ik kon het proberen
Oud 07-07-2003, 11:13
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
linda85 schreef op 07-07-2003 @ 11:12:
ja, het gaat om 't bios wachtwoord welke meteen in het begin wordt gevraagd. ook zit d'r een reset knop op, maar ik heb al heel veel geprobeerd. op internet staat dat je met speciale programma's (hex-nogwat) het kan doen, maar deze reageerde daar niet op.
maar goed, ik kon het proberen

Voordat je een progje kunt gebruiken moet je voor bij het bios komen, als dit het geval is zijn de problemen nihil , er zijn 1001 programma's die dan het passwoord kunnen uitlezen en/of veranderen .
Hier is een linkje waar je dan kunt kiezen voor zowel de AW451, Award Bios Cracker 4.22 en/of AWCrack.

omzich begreep ik eerst dat je dus helemaal niet naar bijv dos of windows komt en dan wordt het idd een stuk moeilijker.

Hopelijk ben je zo geholpen zo niet laat het maar weten.
gr. Unpop
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 21:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
unpopular schreef op 07-07-2003 @ 12:13:
Voordat je een progje kunt gebruiken moet je voor bij het bios komen, als dit het geval is zijn de problemen nihil , er zijn 1001 programma's die dan het passwoord kunnen uitlezen en/of veranderen .
Hier is een linkje waar je dan kunt kiezen voor zowel de AW451, Award Bios Cracker 4.22 en/of AWCrack.

omzich begreep ik eerst dat je dus helemaal niet naar bijv dos of windows komt en dan wordt het idd een stuk moeilijker.

Hopelijk ben je zo geholpen zo niet laat het maar weten.
gr. Unpop
het is inmiddels gelukt. ik heb zo'n hexeditor (ofzo) gebruikt. in het begin deed ie het niet, maar er bleken wat (oa. beeldinstellingen) fout te staan. het is me nu dus wel gelukt om 't password te kraken. toch bedankt voor de reacties
Oud 07-07-2003, 21:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat begrijp ik niet. Hoe kun jij een hexeditor gebruiken als je niet voorbij het BIOS komt?

Bedoel je niet een password als Windows wilt starten? Dat is heel makkelijk te omzeilen ja.
Oud 07-07-2003, 21:42
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-07-2003 @ 22:08:
Dat begrijp ik niet. Hoe kun jij een hexeditor gebruiken als je niet voorbij het BIOS komt?

Bedoel je niet een password als Windows wilt starten? Dat is heel makkelijk te omzeilen ja.
mag aannemen dat ze niet binnen het bios kon komen maar wel gewoon kon booten?
of mss met een ic voet maar dat lijkt me helemaal sterk.

Ander verhaal :
maar kon ze wel booten het zou best kunnen ik geloof dat er zelfs een dos commando is om je bios password te laten "crashen" waardoor het blanco wordt. ik geloof iets van "debug 70 83" <- GEBRUIK OP EIGEN RISICO. IK heb dit commando nu niet opgezocht dus ik zou niet weten wat het doen!!!

als je weet waar iets in het bios staat en er staat geen schrijf beveiliging aan dan is het altijd mogelijk iets te overschrijven de vraag is alleen vaak wat doe je precies met zoiets.

Ook kun je idd met een hexeditor je windows passwoord aanpassen wat meer voor de hand ligt tenzij linda85 meer verstand heeft van zoiets dan de gemiddelde hardware bezoeker op dat moment snap ik het starten van dit topic niet echt

maar hoe alles precies zit zal er denk ik nooit uitkomen want hoe het nu echt in elkaar zit weet niemand vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 00:00
Balance
Balance is offline
oke oke, ik zal het ff uitleggen

Door dit zinnetje: Gaat het hier om het BIOS wachtwoord, wat je direkt bij het inschakelen van de computer moet invoeren? ...van Enlightenment, nam ik aan dat het password dat direct wordt gevraagd bij het inschakelen van je computer, het BIOS wachtwoord heet. Want nee, ik weet niet zo verschrikkelijk veel van computers.

Uit de berichten die jullie nou geven begrijp ik dat dit dan waarschijnlijk niet het BIOS wachtwoord is geweest (sorry dan dat ik alles een beetje in de war heb geschopt ofzo).

Wat ik gedaan heb is het volgende:

ik heb hexeditor gedownload, een diskette geformateerd en via Hexeditor in de tweede sector een paar cijfertjes verandert. Ik kreeg daardoor het woord 'KEY' te zien.
Vervolgens de diskette in m'n laptop gestopt, het ding gereset en bij de vraag om het wachtwoord op 'enter' gedrukt. Vervolgens startte het ding normaal op.
Overigens niet direct in Windows (er bleek nog een oude versie van windows 3.11 op te staan ), maar in één of ander scherm, waarbij ik kon kiezen om bijv. Windows te openen (maar er waren ook andere mogelijkheden).

Dus hoe dat password nou ook heet, ik heb werkelijk geen flauw idee. Maar het is inmiddels weg en daar gaat het om

Bedankt iig voor de reacties
Oud 08-07-2003, 16:33
unpopular
unpopular is offline
Dit verklaart idd een hoop
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 17:03
weirdone666
weirdone666 is offline
Reageren

Regels voor berichten