Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
"M.a.w.: Genesis is - erg vrouwonvriendelijk - erg subjectief over wie goed is en wie slecht - erg dieronvriendelijk - vindt slavernij ok" men heeft duidelijk niet begrepen dat God geen mens is en dus ook geen menselijke eigenschappen zal hebben, zoals alle negatieve emoties en negatieve gevoelens. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En waarom zegt god dat je niet moet doden, maar zelf continue levens neemt en opdrachten geeft om te doden?
|
![]() |
Kenny McCormick, ik sluit me geheel aan bij Gatara. Er valt op geen enkele manier wandaden, zoals het van de rots af donderen tot met het inelkaar slaan met een builenpest, te rechtvaardigen. Het is toch walgelijk hoe met Zijn hulp alle inwooners van Jericho zijn afgeslacht? De straf die Achan kreeg is toch meer dan barbaars?Hele steden door Hem of in Zijn naam afgeslacht, hele famillies ontdaan van de jongste zoon door Hem?
Kenny McCormick, alsjeblieft: laat mij het 'licht' zien en vertel wat daar dan wel rechtvaardig aan is. Riconoscente, geen menselijke eigenschappen zoals emoties? Ik dacht altijd dat de mens in Zijn evenbeeld was geschapen? |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
God laat de mens kiezen voor goed of kwaad en laat de gevolgen zien van iedere daad. De dingen hierboven zijn volgens mij allemaal afkomstig uit het oude testament,in het nieuwe testament laat Jezus zien aan de mensheid wat liefde is. |
![]() |
|
![]() |
Het is niet de god van het Nieuwe Testament die ik zo geweldadig vind, maar meer die van het Oude Testament, en laat dit juist het testament zijn die meer godsdiensten in hun boeken pakket hebben.
Het heeft overgens weinig te maken met 'onze' vrije wil, God heeft genoeg gedaan zonder onze 'hulp'. Of wil je nu beweren dat God een slaaf is van ons: zonder vrije wil, zonder geweten en dus zonder liefde? |
![]() |
|
Verwijderd
|
God is volmaakt. Wanneer hij niet volmaakt zou zijn is hij geen God. Punt. Dat is de eerste.
God heeft geen menselijke gevoelens. Omdat wij hem bij hem niets kunnen dan hem proberen te begrijpen via ons referentiekader, zal je hem toch nooit kunnen begrijpen, mocht iemand daar behoefte aan hebben. Verder zijn deze 'vertalingen' uit de bijbel heel erg fout en duidelijk geschreven door een anti-christen of een antisemiet. Ik ben joods en heel erg bekend met Genesis, ofwel Beréshiet, en zodoende ken ik een heel groot deel van die teksten uit mijn hoofd. Ik kan je vertellen dat wanneer je de echte tekst leest in het hebreeuws, en anders in het nederlands, je zal zien dat wat daar staat iets heel anders is dan de vertaling die hier is gegeven. Als we dan toch bezig zijn met vinden dat God menselijke gevoelens heeft, wat een contradictie in inhoud is, dan heeft hij, na tal van waarschuwingen de wereldbevolking, op Noach na, en vergeet niet dat hij zijn hele familie mee had genomen en van elke diersoort minimaal een mannetje en een vrouwtje, opdat straks de wereld weer zou zijn opgebouwd, gedood, omdat deze slecht geworden waren en roofden en stalen en vermoordden en roddelden. Je kan je natuurlijk afvragen of dit alles niet een grote metafoor is en dat de bijbel zelf al een interpretatie was van gebeurtenissen, wat op zich erg logisch is, maar dat laten we nu even in het midden. Ik citeer: The "just and righteous" Noah (6:9, 7:1) plants a vineyard, gets drunk, and lies around naked in his tent. His son, Ham, happens to see his father in this condition. Ook hier wordt weer heel erg vrij omgesprongen met de vertaling, zoals overal, maar het feit dat hij Ham niet vervloekt komt omdat hij reeds gezegend was door God. Verder is het heel erg slecht om eerst te zeggen dat Abram zich druk maakte om Sodom en Gamorra, wat trouwens iets heel positiefs is, en zich niet druk maakte om zijn zoon, toen God hem vroeg om hem te vermoorden. Er wordt niet verteld waarom God hem dat vroeg en je weet dat op het moment dat hij bij zijn zoon het bijltje er bij neergooit hij werd tegengehouden en hij zijn zoontje gewoon mocht houden. Het was een test. In dit perspectief zou je kunnen denken dat God dit allemaal van te voren al had geweten. Het jodendom is inderdaad gedeeltelijk vrouw- en dieronvriendelijk, wat we trouwens ook pas een paar jaar ergelijk vinden, maar de bijbel is door een mens geschreven en er werd aldus grote invloed op hem uitgeoefend door de tijdgeest. Net zoals een Amerikaan 100 jaar geleden een dergelijk verhaal over negers had kunnen geschreven. Verder wordt er wél hard opgetreden tegen slavernij. Daarvoor hoef je alleen maar te kijken in Exodus, bij de uittocht van Egypte. Daar werden de Egyptenaren gestraft voor het houden van slaven. En het negatieve aspect wordt hier gegeven door de woorden die erbij zijn gezet, zoals God is angry, terwijl dat helemaal geen vertaling van wat dan ook is. En de 'terror of god' is niets meer dan een angst die God had verspreid om de omliggende dorpen, opdat zij Jakob en zijn zonen, die anders vervolgd zouden worden, te beschermen. Ziehier het utilisme. Dit kan je op elke regel toepassen. Kortom is de schrijver van deze rare opjuttende stukjes heel erg dom en heeft zich niet goed verdiept. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
James_25cm_Bond, op hoeveel manieren kan je woorden als levend verbranden, moord, doodslag en oorlog interpreteren?
ranonkel, je hoeft mij het verschil niet uit te leggen tussen het oude en nieuwe testament. Hoe veel anders het nieuwe testament ook mag zijn: de daden in het oude blijven gebeurt toch? |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() |
Injustice in Genesis
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
The "just and righteous" Noah (6:9, 7:1) plants a vineyard, gets drunk, and lies around naked in his tent. His son, Ham, happens to see his father in this condition. When Noah sobers up and hears "what his young son had done unto him" (what did he do besides look at him?), he curses not Ham, who "saw the nakedness of his father," but Ham's son, Canaan. "A servant of servants shall he [Canaan] be unto his brethren." This is a typical case of biblical justice, and is one of many Bible passages that have been used to justify slavery. 9:20-25 God sends a plague on the Pharaoh and his household because the Pharaoh believed Abram's lie. 12:17 Citaat:
God gives Abraham and his descendants all of the land of Canaan "forever". This promise is still used to justify the the unending battles over the land in the Middle East. 13:14-15, 17:8 God tells Abram that all males must be circumcised, even those whom Abram had bought with money. There isn't the slightest evidence in this passage, or in any other in the Bible, that the biblical God disapproves of slavery. 17:12-13, 23, 27 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lot's nameless wife looks back, and God turns her into a pillar of salt. 19:26 Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
"The terror of God was upon the cities that were round about them." I don't know what the "terror of God" is, but I'll bet it isn't pleasant. 35:5 "And Er, Judah's firstborn, was wicked in the sight of the Lord; and the Lord slew him." What did Er do to elicit God's wrath? The Bible doesn't say. Maybe he picked up some sticks on Saturday. 38:7 Citaat:
![]() After Judah pays Tamar for her services, he is told that she "played the harlot" and "is with child by whoredom." When Judah hears this, he says, "Bring her forth, and let her be burnt." 38:24
||||
![]() |
Hallo Gatara,
Citaat:
Dit was jaren geleden ook mijn kernvraag. Ook ik wilde niet geloven in zo’n God. Na de zelfmoord (en nog veel meer akelige dingen…) van m’n vader 8 en een half jaar geleden was ik alleen maar kwaad op God, onvoorstelbaar kwaad. Toch heb ik altijd het gevoel gehad dat er wel ‘iets’ moest zijn, alleen wist ik niet wat. Kende ook wel de Bijbelverhalen maar die zeiden mij niet zoveel. En net als jouw had (en heb ik nog…) ik ontzettend veel moeite met bepaalde gedeelten uit het O.T. Toch ben ik toen in mijn boosheid en ontzettende kwaadheid, op een bepaalde moment naar het graf van m’n vader gegaan, en God daar op een ongelofelijke, brutale manier uitgedaagd… heb op Hem gescholden. Ik wilde m’n vader terug en… als Hij dan een God van wonderen was moest Hij mij dat maar eens laten zien. Ik voelde me daarna heel erg stom… en leeg. Toch is er na die tijd, en misschien wel na m’n eerste oprechte gebed naar God toe veel verandert. Ik ben ervan overtuigd dat God zelfs een vloekgebed wil horen, misschien was ik op dat moment nog wel het meest oprecht naar Hem toe. Nu na jaren kan ik zeggen, ik kreeg niet mijn aardse vader terug, maar een Hemelse Vader. Waarom zou jij die uitdaging niet eens aangaan om het Hem zelf te vragen i.p.v. aan allerlei mensen hier op dit forum…??? Tja, en wat moeten we met de gegevens uit het O.T. ik weet het niet… Als ik in het N.T. lees en zie hoe Jezus alles wat er in het O.T. staat op z’n kop zet… dan wil ik geloven in Hem en Hem navolgen. Bijv. in het O.T. staat dat overspelige vrouwen gestenigd moesten worden. Jezus zegt tegen de mensen ‘wie zonder zonde is werpe de eerst steen’. Wel zegt Hij tegen de overspelige vrouw; ‘ga heen en zondig niet meer…’ Ook ging Jezus gewoon om met vrouwen, met hoeren en tollenaars… wat Hem door de schriftgeleerden hoogst kwalijk werd genomen. Op de Sabbath genas Hij mensen… ect. ect. Ook zie Hij eens; als je Mij kent, ken je ook mijn Vader. Als ik naar Jezus kijk zie ik een ‘andere’ God dan dat ik dat in het O.T. zie. Wat moet ik daar mee…? Ik weet het niet. Citaat:
Wij zijn geschapen naar Gods beeld, God heeft ook gevoelens en emoties… ook negatieve. Als ik kijk in het N.T. wat daar geschreven staat over de Heilige Geest, dit is een deel van God. Dan zie ik dat ik de Heilige Geest kan bedroeven. De Heilige Geest heeft dus ook gevoel… Natuurlijk God is geen mens, Hij is veel groter… meer… maar om daar direct aan te verbinden dat Hij geen menselijke eigenschappen heeft gaat mij te ver. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar het hangt er vanaf of we onze lichamen tot ons werkelijke 'we' rekenen ![]() ik niet |
![]() |
||
Enige waar ik wel een kort weerwoord op heb is...
Citaat:
Op de rest heb ik geen antwoorden Sinds kort lees ik delen van de bijbel en het viel me ookal op dat de bijbel niks slechts over slavernij zegt. Abram is fijn bezig, ineens heeft hij superveel slaven. Ook andere dingen zijn me opgevallen. De ouderdom van de mensen in die tijd. Adam werd bijvoorbeeld 930, Set werd 912, Noach 950...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Zou het niet zo kunnen zijn dat wij de slavernij tot een misbruik van mensen hebben gemaakt. Was een heer niet verplicht zijn slaven goed te behandelen... niet te mishandelen...? De slavernij heeft zo'n slechte klank omdat wij mensen er een puinzooi van maken. In een normaal werkverband heb je toch ook verplichtingen t.o.v. je werkgever. De leefttijden van de mensen had een bedoeling, en als God de mens geschapen heeft, waarom zou Hij dan niet kunnen bepalen 'hoe' oud iemand wordt...? De reden van deze leeftijd zou best eens een reden kunnen hebben met betrekking tot de overlevering van de geschiedenis die toen nog mondeling gebeurde. Adam werd ook zo oud en kon dus aan meer nakomelingen vertellen wat er allemaal gebeurt was, hij had het zelf meegemaakt... Citaat:
|
![]() |
|||||||||||||||||||
Citaat:
is haar eigen schuld. het is toch ook niet gods schuld als er verkeerde genen zitten tussen mijn sperma zodat ik een gehandicapt kind kan krijgen. Citaat:
![]() Hij zal Kain wel willen testen. het is zijn keus hij heeft een vrije wil die god. en dead animals... wat is daar erg aan? hoe weet jij nou waar schapen voor geschapen zijn? die zijn in de hemel. Citaat:
Citaat:
pa en ma zijn baas over kind, betekent niet dat zware mishandeling zonder reden toegestaan is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
wat zijn zwarten? no way dat zwarten en blanken gelijk zijn in the first place, maar ik vind deze samenleving waar mensen geld krijgen om eten te kopen soms erg weinig geld ook slavernij. hier ook word je gedwongen te werken. alleen toen kregen de slaven huizen en eten en niet direct geld. Citaat:
Citaat:
ook is er zoiets als uithuwelijking. Citaat:
God haalt zijn wezen en licht weg uit sodom, en dan blijft de blindheid over die ik in dagdromen zie. of beter gezegd niet zie. geen wonder dat je in een zoutpilaar verandert als je het waagt in een niet bestaande plaats zonder god te kijken, je kijkt dan angst zelf in de ogen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
gewoon niet zinloos seks zonder liefde krijg je ook geen kids. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
en in deze samenleving zie ik vaak zat slavernij achtige taferelen. zonder sgool kom je niet aan een baan en niet aan geld en word je verschoppeling, ruzies tussen een uncaring werkgever en arme moeder die zwangerschapsverlof wil etc. groetjes kenny ![]() Laatst gewijzigd op 09-07-2003 om 15:52. |
![]() |
||
Citaat:
Ik poep op die liefde. (en dit is serieus bedoeld)
||
Citaat:
||||||
Citaat:
Dus waarom zou je een verouderde tijdsgeest nu moeten rechtvaardigen en vertrouwen? (en was de tekst niet door "god ingegeven"?) Citaat:
Het Nieuwe Testament is anders dankzij Paulus niet zo vrolijk: http://www.thereverend.com/brick_tes.../1tm06_01.html (jaja, even wat leuke plaatjes erbij ![]() Citaat:
Het komt ook van een site die de Bijbel heeft uitgepluisd op contradicties, onrechtvaardigheden e.d.. Vandaar t commentaar ertussen af en toe. Citaat:
maar wat zou god dan doen als niet gehoorzaamd werd? Citaat:
||||||
Citaat:
Correctie: de vrouw wordt hier duidelijk gestraf door pijn bij het baren en onderdanigheid aan de man. Dat is onrechtvaardig. (God had ook die slang kunnen vernietigen zodat Eva niet van die appel gegeten had kunnen hebben bv.) Citaat:
Jee, wat een goed excuus ![]() Citaat:
Dat betekent dat je een dier niet slecht hoeft te behandelen. Als ik via de post een bril gepost krijg als cadeautje van iemand, is ie van mij en kan ik er mee doen wat ik wil. Het is mijn verantwoordelijkheid als die bril kapot gaat, maar dat is uiteindelijk mijn eigen zaak. Ik kan m tegen de muur gaan smijten, erop gaan zitten, en geen haan die daarnaar kraait. Citaat:
Als ik 1 van die engelen was, zou ik naar lot zijn toegegaan en hem gezegd hebben dat je zo niet met je dochters - je eigen vlees en bloed - moet omgaan en zou ik mezelf hebben opgeofferd aan die mensen voor de dochters van Lot. Citaat:
Dus moeten we ook niet zeiken als een paar zelfmoordterroristen WTC toren gaan invliegen omdat deze ongelovig zijn (want dat zijn ze in hun ogen).
|
![]() |
|||||
Citaat:
Voornamelijk, maar ook komt God zelf mij vaak erg onrechtvaardig over (t.a.v. vrouwen en dieren voornamelijk). Citaat:
Interessant, maar wat zorgde nu precies voor die ommekeer dan? Wanneer gebeurde dat en hoe? Citaat:
Ja. Ik weet dat in het Nieuwe Testament het 1 en ander wordt "recht" gezet, maar desalniettemin worden vaak genoeg verhalen e.d. voorgedragen uit het OT aan christenen. En niet alleen christenen, maar ook de religies als islam en jodendom hebben hiermee te maken. Citaat:
(en andersom mag er ook niet gescholden worden ![]()
||||||||||||||
Citaat:
![]() Het gaat hier om pijn bij t baren. Niet om het feit dat je een kind baart. Citaat:
Het zijn levende wezens en als je alles respecteert wat god geschapen zou hebben, horen schapen daar ook onder. Dat betekent dus niet dat je ze zomaar moet gaan afslachten of martelen of levend 8 uur van Nederland naar Italie vervoeren in een vrachtwagen. Citaat:
Ik doe niks. Ik quote alleen. Mijn mening staat pas in het nederlands na de quote. Citaat:
Dat je mensen koopt om voor je te werken. Citaat:
Citaat:
Waarom niet? Citaat:
Gedwongen om te werken is niet hetzelfde als gekocht en gedwongen worden om te werken. Citaat:
Waarom? Citaat:
Lijkt me hier niet van toepassing (aangezien er geen sprake was van een bruidsschat ofzo). Citaat:
Wederom: ik quote slechts en geef daarna pas mijn mening. Ik kijk t niet vanuit westers oogpunt, maar uit t feit dat je je naasten lief moet hebben. Ik neem eerst een christelijk standpunt in, alvorens ik de bijbel ga bekritiseren. Meningen die in de quotes zijn opgenomen zijn niet mijn verantwoordelijkheid, maar door die van de oorspronkelijke schrijver. Citaat:
"jij bent iets minder dan ik, maar die vrouw waarmee je je genen gaat verspreiden is twee keer minder dan ik want die staat nog onder jou" Untermenschen,.. uebermenschen. God is niet rechtvaardig. ![]() Citaat:
Wat snap ik niet? Citaat:
Wat is de functie van een mens?
|
- erg vrouwonvriendelijk
- erg subjectief over wie goed is en wie slecht - erg dieronvriendelijk - vindt slavernij ok Hey deze punten wou ik even proberen te behandelen..... Ten eerst is God de maker van alles en hij is een liefde volle God. Dus ten eerste God is niet vrouwonvriendelijk...er staat nergens in de bijbel dat God vrouwen minder vind, er staat juist hij stierf voor iedereen (das al een teken van zijn liefde). Met iedereen werdt zelfs in die tijd ook de vrouw bij toegerekend. Er staat wel in de bijbel een stuk over vrouwen, dat ze dus niet gelijkwaardeg zouden behandelt moesten worden, maar dit stuk is een "mening" geschreven door Paules zelf! God heeft deze woorden denk ik niet zo gegeven..Het waren toen gewoon andere tijden. ook dat stuk bijbeltexst die jij gaf over dat de vrouw moeite zou krijgen met baren ect. (de eerste texst zon beetje..) DAt is iets wat God wel echt heeft gezecht, waarom?? -omdat Eva at van de boom der kennis... waar zei voor koos is dat ze het zelf wel beter dan God wist.. Wat God dus in zekeren zin deed was dat hij gewoon Eva ook liet zien..Dit is wat je ook zult krijgen, je zult nu gaan zien wat goed en kwaad is. enzo denk ik ook dat Eva de pijn ging leren kennen. Het tweede punt over wie goed en slecht is... God kent iedereen en is ALMACHTIG. hij kent iedereens leven helemaal! hij weet dus hoe hij iedereen moet behandelen.. hij weet dus wat goed en slecht is! Maar laten we niet vergeten God is een liefdevolle God! Of god dieronvriendelijk is? Hij heeft de dieren ook gemaakt. De bedoeling van allee dieren weet ik niet. dus dit punt kan ik niet echt behandelen is voor mij ook niet belangrijk Het derde punt over slaveranij. Een stuk ook geschreven door Paules en oook wel ander schrijvers(zoals in spreken). gaaat het ook over slaveranij, alleen nogmaals dit waren gewoon enmaal andere tijden. Ik vind trouwens persoonlijk dat in spreuken hier wel hele wijze dingen over worden gezecht. Maar dan moet je dat boek ook maar eens lezen inplaats van een paar texsten.! Ten slot: Als jij de bijbeltexsten neemt die jij alleen maar gaf, dan zou je inderdaad gaan denken, dat God echt zo is (zoals hier boven vernoemt staat..) Maar soms moet je ook de hele contexst doornemen, voordat je je conclusies trekt... Waar ik achter ben gekomen en waar ik nog steeds meer achter kom is dat God een liefdevolle God is, Hij is niet boos op ons maar hij houd van ons! En hij is voor ons. men laatste tip is dan ook lees alsjebliefd niet alleen het ouwe testament, maar misschien juist het nieuwe testament! Want het goeie nieuws juist van het nieuwe testament is dat: God weet dat wij het niet kunnen en daarom stuurde hij ook zijn zoon, zodat wij kunne vrij zijn van onze zonden als we ze maar naar God brengen! Veel succes en God houd ziels veel van jullie! |
![]() |
|||||||||||||
Citaat:
Dat mag ik hopen, ja. ![]() Citaat:
Hoe weet je dat zo zeker als er staat dat de man onder god staat en de vrouw onder de man? Citaat:
Paulus is NT, wat ik aanhaalde was OT. Citaat:
Waarom zou god alle vrouwen na Eva pijn laten lijden met het baren van een kind, terwijl t slechts Eva was die die stomme fout was begaan? Daarnaast zijn fouten maken menselijk ![]() ![]() Als ik in mijn leven een bank beroof en ik word door justitie gestraft, moeten dan mijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen etc. daar ook de dupe van worden? Citaat:
Maar dat vind ik dus niet blijken uit de stukjes die ik aangehaald heb. Citaat:
Waarom is dat niet belangrijk voor jou? Citaat:
Nogmaals; het ging hier met name over het OT en niet over het NT. Citaat:
Moest ik op de middelbare school ![]() Citaat:
Daarom vraag ik ook of iemand me kan uitleggen waarom god zo handelde zoals ie handelde in bovenstaande teksten. En met "god straft ongelovigen en betweters" heb ik niet veel aan. Kan ik ook de straat op gaan en het magazijn van mijn kalashnikov leegschieten op een menigte mensen met de mededeling dat ik ze ongelovig en betweterig vond. WAAROM? Citaat:
Van Paulus word ik meteen depressief hoe hij over vrouwen en slaven praat ![]() Hoewel ik wel weet dat god opeens een andere soort god wordt in het NT dan dat ie was in het OT. Waarom zou dat zijn? En aan de joden onder ons: is god "veranderd" na plusminus Christus tijd in jullie ogen? Citaat:
Dus na vele moorden besefte god dat we een hopeloze zaak waren omdat we toch niet in god wilde gaan geloven en naar gods wetten wilden leven en heeft ie maar Jezus gestuurd? Zonder ook maar daarna in te grijpen in momenten als de genocide op Indianen in Amerika en de holocaust op joden tijdens WOII? Of vond ie dat soms goed omdat t ongelovigen waren? Of was t toch zo van: ach, laat ze maar, Jezus is gestorven voor hun zonden. Citaat:
![]() Laat ik maar in de barmhartigheid van god geloven, dan.
|
Hey Gatara!
Ik zal er zeker nog op terug komen! op wat je hebt neergezet! Men vraag alleen aan jouw is! Heb je een bijbel> Zo ja ga eens ook het nieuwe testemant lezen.. Het gene wat ik dus ook wou zeggen met men vorige reactie is dat probeer een heel beeld er van te krijgen! En niet een beknopt beeld!! succes man!! |
![]() |
||||
Citaat:
Dat zijn ook maar "slechts" gesecteerde teksten. Sommige teksten zijn niet opgenomen in het NT. Door wie zijn ze geselecteerd? Waarom? Wat is eruit gehaald? Waarom? Wat is erin gebleven? Waarom? Ik vertrouw de geldigheid van de teksten en de teksten zelf daarom niet. Als ik buiten zou staan en god zou "uit t niets" een tekst voor mij kerven in het asfalt op straat waar ik me aan zou moeten houden, ja dan ![]() (dit zeg ik niet in de zin van de ongelovige thomas ![]() En ik geloof dat ik ook goed kan zijn zonder de bijbel ![]() ![]() Citaat:
De contradicties en de onrechtvaardigheden liggen me daarvoor te zeer dwars. Citaat:
![]()
|
Dit zei jij:
En ik geloof dat ik ook goed kan zijn zonder de bijbel dus wat dat betreft hoef ik m niet per se te lezen (maar da's een andere discussie) hey toch even kort over dit stukje, ik denk nml dat het nml wel met het onderwerp te maken heeft.. De bijbel lees ik veel omdat: De bijbel vol met waarheid staat en de waarheid zet je vrij!!! Maar alsnog op die bijbeltexsten die jij geeft, vraag ik me wel af wie deze gaf! want iik denk dat als je de hele contexst derom heen leest dat je het dan voor een deel wel zou begrijpen. Ik zal nog eens gaan kijken welke texsten ik voor je zal proberen te beandwoordne, maar nu voorlopig even geen tijd ervoor. maar ik blijf erbij als je de hele contexst zou lezen dan snap je er al veel meer van. en daartoe vind ik dat het nieuwe testament ook toe behoort! Succes!! see yah!! |
![]() |
|||||||||||||
Citaat:
de vrucht maakte dat eva voortaan pijn had. niet god. dat bedoel ik. Citaat:
![]() ![]() en nergens in de koran of bijbel staat dat je een schaap moet martelen of levend 8 uur moet uitdrogen in een rijdende wagen. btw onderzoek heeft uitgewezen dat islamitisch ritueel geslachte schapen geen pijn voelen, als je de hersenscans mag geloen. slachten met gebed. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
waarom niet? nou het lijkt mij erg onlogisch, god heeft ales geschapen naar zijnen aard, ook de gezichtsuitdrukkingen en culturen en interesses en eigenlijk alles in de rassen heeft wel oneindig veel verschillen. welke dat zijn weet ik niet, het gaat hier ook niet zozeer om uber of untermenschen. misschien wel, dat weet ik niet, sommigen geloven dat mensen bij reincarnatie eerst zwart worden en dan steeds hoger gaan bv. ik laat het open. Rudolph Steiner zegt dat zwarten kinderlijker zijn en dat wij het vijfde ras zijn en dat er na ons nog 2 komen, een verdere evolutie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
misshcien wist lot wel dat de mannen de dochters toch niet zouden accepteren. Citaat:
je gaat ervan uit -lijkt het- dat wij westerlingen degenen zijn die het beste weten wat naastenliefde betekent, waar ik het grandioos mee oneens ben. Citaat:
ik weet niet waar je het vandaan haalt dat mijn fictieve vrouw waarmee ik mijn genen voortplant lager is dan mij. een kind gehoorzaamt de moeder en vader dat maakt hem niet lager dan de ouders. zeker als je het N.T. gelooft, jezus is helemaal prokind a la pedofiele priester. Citaat:
de wegen van de mogelijke heer kunnen best wel absoluut zijn. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 10-07-2003 om 15:17. |
![]() |
|||||
![]() |
Hallo Gatara,
Citaat:
Citaat:
Het was niet iets van ‘pats-boem’, meer een zoeken en vinden, waar ik overigens nog steeds mee bezig ben. Citaat:
Eerst was er het ‘Jodendom’, van daaruit het Christendom en de Islam is weer een “samenraapsel” van Jodendom + Christendom + Heidendom, alleen is daar de kern van het evangelie uitgehaald. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
of niet een vader willen zijn voor anderen? Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Hallo Gatara,
Citaat:
Nog even over jou vraag (en die van Noodles) over ‘mijn verandering’ Zat daar gisteravond nog eens over na te denken en dacht ineens aan een moment in de allereerste kerkdienst in de baptistengemeente bij mijn vriendin. De preek ging toen over dat Jezus de bedekking van je hart kan halen zodat je Hem kunt ‘zien’. Dat heeft mij zo enorm geraakt en is ook gebeurd op dat moment. Ik zag wie Jezus voor mij was, wat Hij voor mij gedaan heeft en dat God als een liefdevolle Vader voor mij wil zijn. De preek ging toen over 2 Kor. 3, lees dit gedeelte maar eens. |
![]() |
||
![]() |
Hallo Kenny,
Citaat:
Volgende week donderdagmiddag om half 5 is er een programma waarin een meisje vertelt over haar geloof; zij is als moslim opgevoed en is nu christen. Ik heb al een klein stukje over dit programma gelezen. Ga maar eens kijken als je tijd hebt. Zij is een ervaringsdeskundige…! |
![]() |
|
![]() |
Hoi Gatara,
Als jij dit met een oprecht hart doet zal Hij dat zeker doen, daar ben ik van overtuigd. Misschien niet op de manier die jij wil of verwacht, misschien ook niet direct. Maar Hij zal jouw laten weten wat voor jou van belang is... Gods zegen toegwenst...!!! P.S. mag ik wel voor jou bidden...? |
![]() |
|||
Citaat:
Dat jij denkt dat jij de waarheid doorgekregen krijgt, wil niet zeggen dat dat zo is. Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
logisch, dat offer is toch wel een ietsepietsie groter ![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Injustice in Genesis
God punishes Eve, and all women after her, with the pains of childbirth and subjection to men. 3:16 aLS JE GOED KIJKT, STRAFT GOD ADAM OOK!! NERGENS IS SPRAKE VAN SEKSISME! God likes Abel's dead animals better than Cain's fruits and vegetables. Why? Well, no reason is given, but it probably has something to do with the amount of pain, blood, and gore involved. 4:3-5 KIJK NAAR DE TEKST: GEN 4 VERS 7: JE ZOU VROLIJK KUNNEN ZIJN ALS JE MAAR DOET WAT GOED IS. God is angry. He decides to destroy all humans, beasts, creeping things, fowls, and "all flesh wherein there is breath of life." He plans to drown them all. 6:7, 17 DE AARDE WAS ERG GODDELOOS, DAAR MOEST EEN EINDE AAN GEMAAKT WORDEN. God repeats his intention to kill "every living substance ... from off the face of the earth." But why does God kill all the innocent animals? What had they done to deserve his wrath? It seems God never gets his fill of tormenting animals. 7:4 DIEREN ZIJN VEEL ONBELANGRIJKER DAN MENSEN, DUS ALS JE MENSEN KUNT REDDEN DOOR DIEREN TE DODEN, DOEN DIE DIEREN ER NIET TOE. God drowns everything that breathes air. From newborn babies to koala bears -- all creatures great and small, the Lord God drowned them all. 7:21-23 "Into your hand are they (the animals) delivered." God gave the animals to humans, and they can do whatever they please with them. This verse has been used by bible believers to justify all kinds of cruelty to anmials and environmental destruction. 9:2 DE BIJBEL ZEGT JUIST OVERAL DAT DE MENS DE DIEREN GOED MOET BEHANDELEN, DIT ARGUMENT SLAAT DUS NERGENS OP. The "just and righteous" Noah (6:9, 7:1) plants a vineyard, gets drunk, and lies around naked in his tent. His son, Ham, happens to see his father in this condition. When Noah sobers up and hears "what his young son had done unto him" (what did he do besides look at him?), he curses not Ham, who "saw the nakedness of his father," but Ham's son, Canaan. "A servant of servants shall he [Canaan] be unto his brethren." This is a typical case of biblical justice, and is one of many Bible passages that have been used to justify slavery. 9:20-25 KIJK NAAR DE TEKST EN JE ZIET DAT JAFETH EN SEM ZICH ONTFERMEN OVER HUN VADER, TERWIJL CHAM NIKS DOET. ER BLIJKT HELEMAAL NIETS VAN GOEDKEURING VAN SLAVERNIJ. God sends a plague on the Pharaoh and his household because the Pharaoh believed Abram's lie. 12:17 DE FARAO OVERLEEFT HET TOCH, DUS GOD HEEFT HEM LATEN ZIEN DAT HIJ VAN SARA AF MOET BLIJVEN. Hagar conceives, making Sarai jealous. Abram tells Sarai to do to Hagar whatever she wants. "And when Sarai dealt hardly with her, she fled." 16:6 JA, MAAR GOD STUURT EEN ENGEL NAAR HAGAR EN GOD HEEFT DUS GENADE. God gives Abraham and his descendants all of the land of Canaan "forever". This promise is still used to justify the the unending battles over the land in the Middle East. 13:14-15, 17:8 DE PALESTIJNEN EN DE ISRAELIETEN KUNNEN ER OOK SAMEN WONEN, EN GEEN OORLOG MAKEN. NERGENS STAAT IN DE BIJBEL DAT ZE OORLOG MOETEN MAKEN. JEZUS HEEFT ONS HET GOEDE VOORBEELD GEGEVEN. God tells Abram that all males must be circumcised, even those whom Abram had bought with money. There isn't the slightest evidence in this passage, or in any other in the Bible, that the biblical God disapproves of slavery. 17:12-13, 23, 27 DUS? Abraham begs God not to kill everyone in Sodom and Gomorrah. [Which is odd, since later (Gen.22:2-10) Abraham doesn't even question God's request that he kill his own son.] asks God two good questions: "Wilt thou destroy the righteous with the wicked?" and "Shall not the Judge of all the earth do right?" 18:23-25 DAN HAD OOK GEZIEN MOETEN WORDEN DAT GOD ZEI DAT ALLES IN DIE STEDEN SLECHT WAS, DUS 'RIGHTEOUS EN WICKED' HOEVEN NIET GESCHEIDEN WORDEN. Lot refuses to give up his angels to the perverted mob, offering his two "virgin daughters" instead. He tells the bunch of angel rapers to "do unto them [his daughters] as is good in your eyes." This is the same man that is called "just" and "righteous" in 2 Pet.2:7-8. 19:8 HIJ WORDT GERED DOOR GOD EN IS DUS RECHTVAARDIG. God kills everyone (men, women, children, infants, newborns) in Sodom and Gomorrah by raining "fire and brimstone from the Lord out of heaven." Well, almost everyone -- he spares the "just and righteous" Lot and his family.19:24 LEES DE TEKST ZELF MAAR EENS; GOD HEEFT GENADE VOOR WIE HEM VREZEN. Lot's nameless wife looks back, and God turns her into a pillar of salt. 19:26 DE ENGELEN ZEIDEN NOG: NIET OMKIJKEN! NAAR GOD MOET GELUISTERD WORDEN. God gets angry with king Abimelech, though the king hasn't even touched Sarah. He says to the king, "Behold, thou art but a dead man," and threatens to kill him and all of his people. To compensate for the crime he never committed, Abimelech gives Abraham sheep, oxen, slaves, silver, and land. Finally, after Abraham "prayed unto God," God lifts his punishment to Abimelech, "for the Lord had fast closed up all the wombs of the house of Abimelech, because of Sarah." 20:3-18 LEES GEN 20 VERS 6 MAAR EENS, EN KOM TOT ANDERE CONCLUSIES. Sarah, after giving birth to Isaac, gets angry again at Hagar (see Gen.16:5-6) and tells Abraham to 'cast out this bondwoman and her son." God commands Abraham to "hearken unto her voice." So Abraham abandons Hagar and Ishmael, casting them out into the wilderness to die. 21:10-14 DOOR DE WILDERNIS? ER STAAT DAT GOD VOOR ZE ZAL ZORGEN! DIT SLAAT DUS NERGENS OP. LEES GEN 21 VERS11-13 EN MET NAME 17 - 21!!!!!!!!!!!! God orders Abraham to kill Isaac as a burnt offering. Abraham shows his love for God by his willingness to murder his son. But finally, just before Isaac's throat is slit, God provides a goat to kill instead. 22:2-13 ABRAHAM STELT EEN VOORBEELD VOOR ONS ALLEMAAL; WE MOETEN ALLES OVERHEBBEN VOOR GOD, EN HEM OP DE EERSTE PLAATS STELLEN. DE GEIT IS OOK DOOR GOD GEMAAKT, 'GEEF DE KEIZER WAT VAN DE KEIZER IS EN GEEF GOD WAT VAN GOD IS". Jacob, with coaching from his mother, obtains Isaac's blessing by lying. God seems to have been fooled as well. 27:19 GOD IS NIET MISLEID, HIJ GAF REBECCA DEZE TAAK ZELF; DIT SLAAT DUS HELEMAAAAAL NERGENS OP. Jacob offers to work for seven years to pay for Rachel. As it turns out, he is tricked into having sex with her sister, Leah, instead, so he has to work for another seven years so in order to pay for them both. 29:18-30 DAT DEED LABAN, NIET GOD. DIT SLAAT DUS OOK NERGENS OP. As part of the deal with Jacob, Zilpah and Bilhah (Laban's slaves) are handed over to Leah and Rachel. 29:24, 29 DAT DEED LABAN, NIET GOD. Dinah, the daughter of Jacob, is "defiled" by a man who seems to love her dearly. Her brothers trick all of the men of the town and kill them (after first having them all circumcised), and then take their wives and children captive. 34:1-31 GODS GOEDKEURING STAAT NERGENS, ER STAAT WEL DAT JAKOB GELEID WORDT DOOR GOD. "The terror of God was upon the cities that were round about them." I don't know what the "terror of God" is, but I'll bet it isn't pleasant. 35:5 ER STAAT: DE VREES VAN GOD LAG OVER ALLE STEDEN DIE ZIJ PASSEERDEN, ZODAT NIEMAND HEN DURFDE TE ACHTERVOLGEN. "And Er, Judah's firstborn, was wicked in the sight of the Lord; and the Lord slew him." What did Er do to elicit God's wrath? The Bible doesn't say. Maybe he picked up some sticks on Saturday. 38:7 HIJ WAS SLECHT MENS. IK ERGER ME AAN DE SARCASTISCHE TOON. ALS JE HET NIET KUNT BEGRIJPEN, HOEF JE NOG NIET OP DE MAN TE GAAN SPELEN. HET HEEFT ER WEER EENS NAAST GELEGEN. After God killed Er, Judah tells Onan to "go in unto they brother's wife." But "Onan knew that the seed should not be his; and ... when he went in unto his brother's wife ... he spilled it on the ground.... And the thing which he did displeased the Lord; wherefore he slew him also." This lovely Bible story is seldom read in Sunday School, but it is the basis of many Christian doctrines, including the condemnation of both masturbation and birth control. 38:8-10 HIJ GAF TAMAR GEEN ZOON EN ZIJN BROER OOK NIET. DIT WAS ONRECHTVAARDIG IN DE OGEN VAN DE HEER. ER ZIJN TROUWENS WEL MEER REDENEN WAAROM MASTURBATIE EN GEBOORTEBEPERKING NIET MOGEN. After Judah pays Tamar for her services, he is told that she "played the harlot" and "is with child by whoredom." When Judah hears this, he says, "Bring her forth, and let her be burnt." 38:24 MAAR ZE WORDT NIET VERBRAND! ER IS EEN WENDING IN HET VERHAAL! DIT SLAAT DUS NERGENS OP! LEES GEN 38 VERS 24 - 26 M.a.w.: Genesis is - erg vrouwonvriendelijk SLAAT NERGENS OP - erg subjectief over wie goed is en wie slecht NOU EN? DE HEER IS RECHTVAARDIG, EN DAT IS NIET ALTIJD MENSELIJK. LEES MATTHEUS 15 VERS 11 OF MATTHEUS 12 VERS 33. GOD WEET ALLES: MAT 10 VERS 29 OF MAT 6 VERS 4 EN 8 - erg dieronvriendelijk IK VIND DTA NIET ONDERBOUWD. - vindt slavernij ok KLINKKLARE ONZIN! want alzo lief had god de wereld, dat hij zijn enige zoon gegeven heeft, opdat eenieder die gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (johannes 3 vers16) Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Here dan door Mij. Als u Mij kent, moet u ook mijn Vader kennen. Van nu af aan kent u Hem, want door Mij hebt U hem gezien.(johannes 14 vers 6,7) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 22:20 | |
het ontstaan van de mens VPRO Beagle | 124 | 27-08-2009 22:41 | |
Je andere wang toekeren Love & Peace | 58 | 28-07-2006 19:28 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
De Draak vs God [Openbaring van vragen] Kazanka | 73 | 07-10-2003 11:44 | |
Beleidszaken |
(F&L) Geen Christendomthreads meer? Vince_007 | 57 | 02-08-2003 10:35 |