Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2003, 14:19
C'est moi
C'est moi is offline
ik ga binnenkort een paard kopen maar als je naar het paard komt kijken wat moet je dan echt niet vergeten om te kijken wat die wel of niet heeft?
Oud 30-09-2003, 14:37
duifeltje
duifeltje is offline
leuk joh!! , ik weet niet zo veel maar ik heb er wel ervaring mee dus ik zal zeggen wat ik weet:

-kijk naar de stand van de benen
-rug, (kruis niet hoger dan schoft)
-ademhaling (rustig, en geen ruis)
-ogen, mooi helder.
-borst moet goed zijn dus niet te smal
-kijk ook bij wat voor handelingen het paard zich spant, dan heeft hij misschien ergens pijn.

ik weet nog wel meer maar dat is zo voor de hand liggend dat ik niet hoef te zeggen
het beste kan je een ervaren iemand meenemem, die ziet vaak dingen waar je zelf nog niet aan gedacht had.

Het ligt er ook maar net aan wat je met je paard wit doen om het goed te kunnen beoordelen.
Aan een toekomstig dressurpaard moet je natuurlijk veel hogere eisen stellen dan aan een recreatiepaard.

veel succes iig!!
Oud 30-09-2003, 14:55
PRiDe
PRiDe is offline
Wat leuk dat je een paard gaat kopen! *jaloers* *jaloers*

Je kan natuurlijk een dierenarts meenemen en die kan dan meteen kijken of er wat mis is met het paard... het paard moet helder uit zijn ogen kijken... en voor de rest ook de dingen die in de post hierboven staan...

Altijd vragen ofdat je het paard mag poetsen, dan kan je meteen kijken ofdat ie lief is bij poetsen, makkelijk hoefjes geeft enzo... en als je er ook even op wil rijden, altijd degene die het paard verkoopt eerst laten gaan en daarna jij pas...

Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 15:11
biep
biep is offline
heey wat gaaf!
Leuk joh!
Ik heb nu niet zo heel veel tijd, dus ik date dit berichtje vanavond wel even up, maar een paar tips:

*Laat het paard keuren!!! (kost wel veel geld, maar het kan je zooooveel ellende besparen!)
*Kijk hoe het paard op stal/met poetsen/op de trailer etc. is, is het lief/bijt trapt het niet
*vraag of je er even op mag rijden, en indien ze beweren dat het paard zadelmak is, laat de eigenaar er dan even mee langs de weg stappen, ZONDER een aander paard erbij (anders kan het zijn dat het paard zonder een ander paard erbij eigenlijk niks wil) dit geldt ook voor buitenritten ed.
*Als je een wedstrijd paard koopt, vraag dan of je eens op concours mag komen kijken, want een paard kan wel Z dressuur lopen, maar als dat met veel geweld gaat heb je er ook niks aan!

en natuurlijk moet het paard JOUZELF aanspreken, en moet JIJ het paard fijn vinden rijden en het karakter van het paard leuk vinden, anders is de lol er snel vanaf!!
Oud 30-09-2003, 15:28
C'est moi
C'est moi is offline
bendank ik heb nou gevraagt aan de eiegnaar van ferro(tineke bartels) of die mee willen kijken het zijn goede kenissen en die hebben er zeker wel verstand van. heb al stalling gevonden 215 euro per maand inclusief voer en hooi en word gevoerd en uitgemest. het paard is 2000 euro inclusief alles omdat ze ermee ophoud. is dat veel of weinig?

groetjes chretienne
Oud 30-09-2003, 15:34
miro
miro is offline
Citaat:
chretienne schreef op 30-09-2003 @ 16:28:
bendank ik heb nou gevraagt aan de eiegnaar van ferro(tineke bartels) of die mee willen kijken het zijn goede kenissen en die hebben er zeker wel verstand van. heb al stalling gevonden 215 euro per maand inclusief voer en hooi en word gevoerd en uitgemest. het paard is 2000 euro inclusief alles omdat ze ermee ophoud. is dat veel of weinig?

groetjes chretienne
Ligt er maar net aan, hoe oud ie is, wat ie heeft gelopen, ras enz.

Op zich is het zeker niet veel.

Ik zou trouwens toch een dierenarts dr naar laten kijken, die weet precies waarnaar ie moet kijken, of er nog verborgen dingen zijn enz.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 17:20
Marengo
Marengo is offline
Hou oud hij is, zijn benen, wonden, zijn ogen, zijn gangen(heel belangrijk) , laat je nooit een paard aansmeren met de bekende manieren ... "hijs een hoefijzer kwijt maat tis egt een lieverdje hoor.. en heel goedkoop" jaja... zit je daarna met een paard wat niet goed loop of wat dan ook.. kijk naar zijn hoeven en het karakter. als het paard je al meteen bijt of zn ooren in de nek legt heb je waarschijnlijk te maken met een sjaggo paard (dit hoeft niet te betekenen dat je hem meteen moet laten gaan hoor...) kijk ook naar zijn rug (de schoft, zijn er veel drukkingen etc...) en , het allerbelangrijkste, probeer hem uit.
Oud 30-09-2003, 17:28
duifeltje
duifeltje is offline
2000 is niet veel dus misschien een reden om extra kritisch te zijn, als het paard er geweldig uitziet kan er een addertje onder het gras zitten
Oud 30-09-2003, 18:28
biep
biep is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 30-09-2003 @ 18:28:
2000 is niet veel dus misschien een reden om extra kritisch te zijn, als het paard er geweldig uitziet kan er een addertje onder het gras zitten
idd!

maar als het nou een 2 jarige die nog niet ingereden is, of een paard van 14 zonder papieren, kan ik het me voorstellen.

Maar voor een goed/braaf paard van een jaar of 6/7 is 2000 euro toch wel verdacht weinig!

(Voor Lilly, een 3 jarige D pony, met supergoede papieren, vroegen wij ook 2300 euro, maar zij was nog vrij onbespierd, en pony's zijn over het algemeen veel goedkoper dan paarden.)
Oud 02-10-2003, 09:49
neeltje
neeltje is offline
2000 euro is weinig, is het een paard met papieren?
Wat ik ook altijd zal doen is het paard aan de hand laten lopen, en op een afstandje kijken en vragen of diegene die het paard aan de hand heeft onverwacht een korte draai met het paard maakt... Vaak zie je dan of het paard trekt met een been, soms drogeren ze paarden zelfs voordat er een koper komt kijken, zodat het paard minder pijn heeft... als ie al iets heeft...
Oud 03-10-2003, 13:28
C'est moi
C'est moi is offline
we hebben nou de oog op een merrie een tinker hebben er 2500 voor gevraagt en hebben we afgedingt voor 2100.hij is opgenomen in het stamboek is een 7 jarige merrie. klinisch gekeurt en goed heel lief rustig karakter maar gaat wel vooruit.
we hebben 4 weken garantie en er is ook een nieuwe wet.
Oud 03-10-2003, 14:58
Verwijderd
wij hebben nog wel een fries te koop als je dat wilt hij is 13 en 'n ruin. hij kan in de dressuursport nog tot de M2 komen.. hij heeft z2 gelopen. maar de linkergalop heeftie in vochtig weer last van... prijs valt over te praten, als hij maar een heerlijk plekje heeft en iemand die van hem houdt.

foto ---> www.cu2.nl/ariannefrancke (kijk bij de naam zorro)
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 18:47
gladiatorgirl
gladiatorgirl is offline
mmm geluk denk ik. keb 2 ponys van de veemarkt als vuelen gekocht mn welsh voor 350 gulden en kan me geen betere wensen. en kennisen hebbeen dure aarden en hebbe allebei wat
ene spate n andere iets aan zn hoef.
Oud 05-10-2003, 09:59
C'est moi
C'est moi is offline
ik heb sinds vrijdag een tinker gekocht. een 7 jarige merrie. we hebben gisteren zn benen gewassen en hij heeft mok dat komt omdat ze sokjes heeft en in de modder daar heeft gelopen en dus ook nooit hebben schoongemaakt en afgedroogt. en als je op 1 van zn hoeven tikt hoor je dat het hol is een beetje zit in die hoef ook een scheurtje. en ze heeft nieuwe hoef ijzers nodig.

weet iemand wat dat holle geluid kan betekenen?

chretienne
Oud 05-10-2003, 13:24
Verwijderd
kijk eerst gewoon of ie er een beetje goed uitziet in alles, ga kijken hoe die loopt en met iemand erop, en als je denkt het is wat zou ik 'm toch echt laten keuren..m'n eerste paard hebben we ook laten keuren, we waren er niet bij en er stond niks op de keuringspapieren, na 4 jaar moest ze afgemaakt worden, en de problemen waren er waarschijnlijk altijd al geweest...iig was het erg verdacht dat er niks op het papier stond...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 13:49
Marengo
Marengo is offline
Citaat:
Marengo schreef op 30-09-2003 @ 18:20:
Hou oud hij is, zijn benen, wonden, zijn ogen, zijn gangen(heel belangrijk) , laat je nooit een paard aansmeren met de bekende manieren ... "hijs een hoefijzer kwijt maat tis egt een lieverdje hoor.. en heel goedkoop" jaja... zit je daarna met een paard wat niet goed loop of wat dan ook.. kijk naar zijn hoeven en het karakter. als het paard je al meteen bijt of zn ooren in de nek legt heb je waarschijnlijk te maken met een sjaggo paard (dit hoeft niet te betekenen dat je hem meteen moet laten gaan hoor...) kijk ook naar zijn rug (de schoft, zijn er veel drukkingen etc...) en , het allerbelangrijkste, probeer hem uit.
Het ligt er ook aan vpoor wat jet paard gaat gebruiken. wil je de sressuur top in, of van alles een b-tje. je kan ook probeeren bijv. langs een auto te rijden en kijken als ie dan niet schrikt etc...
Reageren

Regels voor berichten