Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2003, 20:23
Verwijderd
Premier Antillen valt slecht

Van onze verslaggever Sanne ten Hoove

DEN HAAG - Coalitiepartijen CDA, VVD en D66 hebben grote moeite met de nieuwe premier van de Nederlandse Antillen, Mirna Louisa-Godett. Ze vrezen dat haar benoeming de stabiliteit op de Antillen aantast en de verhoudingen met Nederland verder verslechtert.

Benoeming verontrust Nederlands kabinet

Louisa-Godett is door haar broer Anthony Godett naar voren geschoven voor het premierschap, hoewel ze nauwelijks een opleiding en geen bestuurlijke ervaring heeft. Godett, die de verkiezingen won maar zelf geen premier kan worden zolang nog een strafrechtelijk onderzoek tegen hem loopt, maakt er geen geheim van dat hij achter de schermen aan de touwtjes blijft trekken.

D66 vindt dit een 'bedenkelijke en ondemocratische constructie'. Fractievoorzitter Dittrich wijst erop dat Mirna Louisa-Godett zich nooit verkiesbaar heeft gesteld voor een politieke functie. VVD en CDA vrezen dat de Antilliaanse oppositie haar niet serieus zal nemen . VVD-Kamerlid Rijpstra: 'Bij alles wat ze zegt, zal men vragen: is dat uw mening, de mening van het kabinet of die van uw broertje? Hierdoor komt ze als premier in een zeer kwetsbare situatie terecht.'

Ook Nederlandse ministers moeten voorafgaand aan een gesprek met Louisa-Godett uitzoeken of ze op eigen gezag spreekt. Hierdoor komt de verhouding met Nederland volgens CDA en VVD verder onder druk te staan. 'De kans op nieuwe irritaties is groot', zegt CDA-Kamerlid Van de Camp. Hij heeft zich eraan gestoord dat Louisa-Godett alleen nog interviews geeft in het Papiaments. De politica zou bang zijn dat de Nederlandse pers haar woorden verdraait.

Ook de PvdA spreekt haar zorgen uit. De partij hoopt dat de gouverneur op de Antillen een stokje steekt voor de benoeming van Louisa-Godett. Op welke wijze dit moet gebeuren, weet de partij niet. Minister De Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties onthoudt zich van commentaar tot het moment dat Louisa-Godett is beëdigd. Dat is op 11 augustus.

Nederlandse parlementariërs ergeren zich steeds vaker aan problemen waarmee de Antillen kampen. De eilandengroep slaagt er nauwelijks in om de criminaliteit en de drugsoverlast te beteugelen. Nederlandse politici zijn van oudsher huiverig om zich te mengen in interne Antilliaanse aangelegenheden. Het Statuut van het koninkrijk zou dat niet toelaten. Ook nu onthouden CDA, VVD en PvdA zich het liefst van al te scherpe veroordelingen.

Eind augustus brengen de fractievoorzitters van de partijen in de Tweede Kamer een werkbezoek aan de Nederlandse Antillen.

Bron: De Volkskrant
Ik vraag me af wat Nederland in dergelijke kwesties t.o.v de Nederlandse Antillen moet doen, zich er (intenstief) mee bemoeien, of de Antillen het zelf laten uitzoeken? Enerzijds is er veel voor te zeggen dat Nederland zich er mee bemoeit, gezien de relatie tussen Nederland en de Antillen. Anderzijds stelt de regering van de Antillen Nederlandse bemoeienis niet op prijs, maar lukt het de regering ook niet de problemen op te lossen.
Wat moet er gebeuren?
De jongerenorganisatie van het CDA wil meer in ieder geval meer bemoeienis:

CDJA: maak van Antillen een Nederlandse provincie

RIJSWIJK (ANP) - De jongerenorganisatie van het CDA, het CDJA, heeft genoeg van het gerommel op de Antillen. De manier waarop de familie Godett de macht in handen heeft genomen, omschrijft voorzitter Walenkamp als ,,maffiapraktijken en nepotisme''.

Het wordt tijd dat de Antillen hun autonomie verliezen en de dertiende provincie van Nederland worden, vindt hij. Walenkamp reageerde vrijdag op de komende benoeming van de zus van Anthony Godett tot premier van de Antilliaanse regering. ,,Zuurverdiend Nederlands geld verdwijnt door Antilliaanse corruptie en wanbeleid op de Antilliaanse stranden als sneeuw voor de zon.''

De CDJA-voorzitter verwacht dat de familie Godett daar geen verandering in gaat brengen, maar eerder meer negatief nieuws zal veroorzaken. Zijn organisatie vindt het nu tijd voor krachtige maatregelen van de Nederlandse regering. De volledige verzelfstandiging van de eilanden acht het CDJA onhaalbaar.

Het alternatief is dat Nederland meer bevoegdheden krijgt om de criminaliteit en de corruptie met wortel en tak uit te roeien. Dat kan als de Antillen een volledige provincie van Nederland worden, aldus Walenkamp.

Bron: De Volkskrant

Er is natuurlijk wel iets voor te zeggen, als de Antillen het zelf niet kunnen en Nederland er al veel geld inpompt (wat misschien niet genoeg is), lijkt het wel een goed idee om de Antillen minder autonomie te geven.

Laatst gewijzigd op 08-08-2003 om 20:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2003, 20:24
Machiavelli
Machiavelli is offline
Maak van de Antillen een provincie van Nederland.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:26
white star
white star is offline
gooi de antillen weg, we hebben er alleen maar last van
Oud 08-08-2003, 20:27
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Assasin schreef op 08-08-2003 @ 21:24:
Maak van de Antillen een provincie van Nederland.
Wat denkt men daarvan op de Antillen zelf?
Verwijderd
Ah, al twee verschillende opinies. Misschien is meer motivatie makkelijker discussiëren.
Met citaat reageren
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Girlthing_taxi3 schreef op 08-08-2003 @ 21:26:
Dan laat je die mensen in de steek en loop je weg voor verantwoordelijkheden. Die mensen hebben ervoor gekozen om bij ons te blijven en dan moeten we ze niet afstoten.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:30
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 08-08-2003 @ 21:27:
Precies, een referendum is misschien een goed idee. Hoewel je uit de partijpunten van Godett misschien iets wijzer kan worden, maar die ken ik verder niet.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:32
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 08-08-2003 @ 21:27:
Dat weet ik niet precies maar het lijkt dat ze er niet veel bezwaar tegen zullen hebben omdat dan er een aantal sociale voorzieningen op een behoorlijk hoger peil komen te staan.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:35
*Burning water*
Citaat:
Assasin schreef op 08-08-2003 @ 21:32:
Dat weet ik niet precies maar het lijkt dat ze er niet veel bezwaar tegen zullen hebben omdat dan er een aantal sociale voorzieningen op een behoorlijk hoger peil komen te staan.
In dat geval lijkt het me een goed idee, als we er tenminste genoeg geld voor (over) hebben.
Oud 08-08-2003, 20:57
white star
white star is offline
Citaat:
Assasin schreef op 08-08-2003 @ 21:27:
Dan laat je die mensen in de steek en loop je weg voor verantwoordelijkheden. Die mensen hebben ervoor gekozen om bij ons te blijven en dan moeten we ze niet afstoten.

ja, daarom wil aruba onafhankelijk worden

onze enige verantwoordelijheid is defensie, de rest regelen ze zelf
en dat kunnen ze zelf ook, want we hebben wel 1 BRIGADE mariniers daar en 2 vliegtuigen.... daar verdedig je 6 eilanden mee ja, die enorm ver van elkaar liggen....
Oud 09-08-2003, 01:11
McCaine
McCaine is offline
Geef het weg aan Frankrijk, Venezuela en Trinidad & Tobago respectievelijk, om geografische redenen. We kunnen er toch niets mee zolang we geen power projection plannen hebben zoals de VS.
Oud 09-08-2003, 10:54
Gatara
Gatara is offline
Laat maar even afwachten. Als de nieuwe premier niks blijkt te zijn of als ze te veel beinvloed wordt door haar broer (en daarom waarschijnlijk niks zal zijn (omdat haar broer nu eenmaal van t 1 en ander beschuldigd wordt)), dan spreekt t Antilliaanse volk zelf wel. En willen ze misschien wel een provincie van Nederland worden (ik heb er zelf niets op tegen.... een lekkere warme provincie erbij ).

Maar misschien is deze nieuwe premier juist heel goed en zitten we nu voor niets te kankeren.
Oud 09-08-2003, 11:23
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
McCaine schreef op 09-08-2003 @ 02:11:
Geef het weg aan Frankrijk, Venezuela en Trinidad & Tobago respectievelijk, om geografische redenen. We kunnen er toch niets mee zolang we geen power projection plannen hebben zoals de VS.
Nah, ik wil het wel behouden. Nu hebben we tenminste nog een Koninkrijk waar de zon bijna nooit onder gaat.
Oud 09-08-2003, 12:10
white star
white star is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 09-08-2003 @ 12:23:
Nah, ik wil het wel behouden. Nu hebben we tenminste nog een Koninkrijk waar de zon bijna nooit onder gaat.

...leuk...
Oud 09-08-2003, 12:28
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
meer mariniers sturen om drugs te bestrijden als eerste de rest weet ik nog niet.
Oud 09-08-2003, 13:04
Rechts=oke!!!
Rechts=oke!!! is offline
Citaat:
Girlthing_taxi3 schreef op 08-08-2003 @ 21:26:
IDD
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 09-08-2003 @ 12:23:

typisch Nederlands:

"bijna nooit"
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 13:34
geen punt.
geen punt. is offline
Goed om de Antillen minder autonomie en dus meer geld te geven? Want daar komt het op neer. De Antillen zullen zo afhankelijk worden van de steun van Nederland en bovendien kost zo'n staatshervorming ook weer klauwen met geld. Denk aan de gevolgen mbt Europa, de Euro, de regelgeving... Volgens mij gaat het allemaal niet zo gemakkelijk, een provincie van de Antillen maken.

Naar mijn mening kunnen we beter de banden met een dergelijk ondemocratisch land verbreken dan versterken. Bovendien wil de regering daar helemaal niets aannemen van NL...
Oud 09-08-2003, 17:51
little nemo
little nemo is offline
kolonies zijn sowieso al een tijdje uit de mode, verder heeft nederland daar niks te zoeken, wat kan je nou met een paar van die lullige eilanden; t koninktrijk stelt sowieso niks meer voor, dus doe maar weg
Oud 09-08-2003, 18:03
Verwijderd
We moeten echter niet alleen kijken naar wat het meest in het belang is van Nederland. Wat is nu het meest in het belang van de Antillen? Ik vind persoonlijk minder autonomie, meer Nederlandse bemoeienis om de Antillen te (her)structureren de beste oplossing. Hoe politiek gevoelig dat misschien ook kan liggen, de Antilliaanse bevolking heeft ook recht op een goede gezondheidszorg en onderwijs bijv.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 18:55
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-08-2003 @ 19:03:
We moeten echter niet alleen kijken naar wat het meest in het belang is van Nederland. Wat is nu het meest in het belang van de Antillen? Ik vind persoonlijk minder autonomie, meer Nederlandse bemoeienis om de Antillen te (her)structureren de beste oplossing. Hoe politiek gevoelig dat misschien ook kan liggen, de Antilliaanse bevolking heeft ook recht op een goede gezondheidszorg en onderwijs bijv.
ja, we kunnen de hele wereld wel gaan helpen....
Oud 09-08-2003, 18:58
*Burning water*
Citaat:
little nemo schreef op 09-08-2003 @ 19:55:
De Antillen zouden een mooi begin zijn.

Zie niet in wat Frankrijk met de Antillen zou moeten - twee voorgenoemde gebieden liggen ongeveer net zo ver uit elkaar als Nederland en de Antillen.
Oud 09-08-2003, 18:59
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 09-08-2003 @ 19:55:
Met de Antillen hebben we nu eenmaal een speciale band, we hebben er ook ooit van geprofiteerd. Om die mensen daar nu te laten zitten...
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:18
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-08-2003 @ 19:59:
Met de Antillen hebben we nu eenmaal een speciale band, we hebben er ook ooit van geprofiteerd. Om die mensen daar nu te laten zitten...
de westerse wereld heeft al eeuwenlang van de andere landen geprofiteerd en doet dan nu nog steeds en we laten al die mensen keihard zitten
en die speciale band zegt me niet zoveel, ik heb anders geen band met de antillen, hooguit met de antillen bij mij in huis
maar als ze zelf over ons lopen te zeuren zie ik niet in wat we daar nog te doen hebben
Oud 09-08-2003, 19:21
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 09-08-2003 @ 20:18:
de westerse wereld heeft al eeuwenlang van de andere landen geprofiteerd en doet dan nu nog steeds en we laten al die mensen keihard zitten
en die speciale band zegt me niet zoveel, ik heb anders geen band met de antillen, hooguit met de antillen bij mij in huis
maar als ze zelf over ons lopen te zeuren zie ik niet in wat we daar nog te doen hebben
Dat is dan ook een schande, maar je moet ergens beginnen. Misschien dat Nederland Moraalland een mooi begin kan maken, zoals Burning Water al zei, en doet goed voorbeeld goed volgen.

Als de Antilliaanse regering niet zelf haar problemen op kan lossen, moet Nederland maar helpen. Bijv. door goed onderwijs te garanderen, daar los je al heel wat mee op.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2003, 19:26
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-08-2003 @ 20:21:
Dat is dan ook een schande, maar je moet ergens beginnen. Misschien dat Nederland Moraalland een mooi begin kan maken, zoals Burning Water al zei, en doet goed voorbeeld goed volgen.

Als de Antilliaanse regering niet zelf haar problemen op kan lossen, moet Nederland maar helpen. Bijv. door goed onderwijs te garanderen, daar los je al heel wat mee op.
nederland moraalland
ik vind t wel een beetje naief hoor, iemand die niet geholpen wil worden kan je niet helpen en je kan de wereld niet verbeteren
Oud 09-08-2003, 19:28
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 09-08-2003 @ 20:26:
nederland moraalland
ik vind t wel een beetje naief hoor, iemand die niet geholpen wil worden kan je niet helpen en je kan de wereld niet verbeteren
Dat laatste had ik niet van jou verwacht! Zo kun je je hele leven rustig op je luie reet blijven zitten en altijd alleen naar je directe eigenbelang handelen. Een dooddoener van formaat.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:31
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 09-08-2003 @ 20:26:
nederland moraalland
Ja, de regering wil niet geholpen worden. De Antillianen misschien wèl. Het standpunt van de regering is wel te begrijpen natuurlijk, geen enkele regering zit te wachten op bemoeienissen, maar het is in het belang van het volk. Het is misschien een beetje neo-koloniaal en paternalistisch, maar als je echt structureel problemen wilt oplossen is (westerse) expertise en geld onontbeerlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 20:09
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-08-2003 @ 20:31:
Ja, de regering wil niet geholpen worden. De Antillianen misschien wèl. Het standpunt van de regering is wel te begrijpen natuurlijk, geen enkele regering zit te wachten op bemoeienissen, maar het is in het belang van het volk. Het is misschien een beetje neo-koloniaal en paternalistisch, maar als je echt structureel problemen wilt oplossen is (westerse) expertise en geld onontbeerlijk.
blabla, ik vind t mooi dat je zo idealistisch bent, maar zoiets gaat gewoon niet, kijk dan naar de landen waar wel veel geld ingepompt is; dat komt toch nooit goed terecht....beter zou het zijn om ALLE westerse bemoeienis te stoppen, as in ook de handelscontacten
Oud 09-08-2003, 20:10
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 09-08-2003 @ 21:09:
blabla, ik vind t mooi dat je zo idealistisch bent, maar zoiets gaat gewoon niet, kijk dan naar de landen waar wel veel geld ingepompt is; dat komt toch nooit goed terecht....beter zou het zijn om ALLE westerse bemoeienis te stoppen, as in ook de handelscontacten
Euhm.. de handelscontacten... Zolang er winst te behalen valt, niet natuurlijk??
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Waarom? Je moet de hulp anders inrichten, niet direct stoppen. Dat het geld niet goed terecht komt is daarvoor juist een sterk argument.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 20:39
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-08-2003 @ 21:13:
Waarom? Je moet de hulp anders inrichten, niet direct stoppen. Dat het geld niet goed terecht komt is daarvoor juist een sterk argument.
hoe dan??
wat is trouwens het nut van een beetje geld daarheen sturen, als je die landen onwijs uitzuigt??
das hetzelfde als dat ik jou 10 euro geef nadat ik net je kamer heb leeggehaald
Oud 09-08-2003, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Hier ben ik het wel met je eens. Het is eigenlijk ontzettend uit de tijd, het idee van overzeese gebiedsdelen. Ik stel voor dat de Antillen hun onafhankelijkheid terugkrijgen net zoals Suriname en dat ze het verder zelf uitzoeken...ze willen het zo graag.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 14:51
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-08-2003 @ 22:31:
Hier ben ik het wel met je eens. Het is eigenlijk ontzettend uit de tijd, het idee van overzeese gebiedsdelen. Ik stel voor dat de Antillen hun onafhankelijkheid terugkrijgen net zoals Suriname en dat ze het verder zelf uitzoeken...ze willen het zo graag.
Groot gelijk.

Louisa-Godett heeft haar MAVO-diploma gehaald en is daarna nog een LOI-achtige cursus boekhouden gaan doen. It strikes me as kind of odd dat een vrouw die nauwelijks eloquenter is dan mijn neefje van vier jaar oud -"Ik wil nu..."- naar voren is geschoven door haar broer, die vreemd genoeg zelf geen premier kan worden omdat hij gefraudeert heeft. Anthony Godett heeft zelf nog letterlijk gezegd dat hij naast zijn zus gaat wonen, zodat hij "haar advies kan geven, waar dat eventueel nodig zou zijn."
Toch is de paniek rond de aanstelling van Godett overtrokken.

Het erge is dat achter deze ridicule façade een nog grotere beerput schuilt. Niet de parvenu maar het "oud geld" zorgt voor de grote onrust. Met name de Joods-Antilliaanse gemeenschap verrijkt zich ten koste van anderen en juist zij zijn het die de macht hebben over de desbetreffende eilanden.

Nu is aan Nederland de keuze: "afstoten of aanhouden en opruimen"? Hoe dan ook, de gulden middenweg zal niet eenvoudig te vinden zijn. De jaarlijkse bijdrage verdwijnt immers toch altijd in de verkeerde zakken, maar het onafhankelijk verklaren van de Antillen zal weer -Suriname '75- een enorm trek naar Nederland teweeg brengen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 15:07
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Phreshness schreef op 10-08-2003 @ 15:51:
Groot gelijk.

Nu is aan Nederland de keuze: "afstoten of aanhouden en opruimen"? Hoe dan ook, de gulden middenweg zal niet eenvoudig te vinden zijn. De jaarlijkse bijdrage verdwijnt immers toch altijd in de verkeerde zakken, maar het onafhankelijk verklaren van de Antillen zal weer -Suriname '75- een enorm trek naar Nederland teweeg brengen.
nou, dan laat je antillianen toch niet kiezen, maar behandel je ze gewoon zoals iedere andere vluchteling....maw terugsture...
ja sorry hoor, maar economische vluchtelingen moeten we echt niet hebben...
Oud 10-08-2003, 15:14
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 10-08-2003 @ 16:07:
nou, dan laat je antillianen toch niet kiezen, maar behandel je ze gewoon zoals iedere andere vluchteling....maw terugsture...
ja sorry hoor, maar economische vluchtelingen moeten we echt niet hebben...
Zolang de Antillen bij Nederland horen kunnen ze gewoon deze kant op komen. De enige maatregel die Nederland zou kunnen nemen is morgen de onafhankelijkheid van de Antillen verklaren.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 15:16
Verwijderd
De kans is inderdaad zeker niet denkbeeldig dat wanneer de Antillen onafhankelijk worden, er een enorme stroom Antillianen op gang komt die allemaal naar Nederland willen om daar hun geluk te beproeven, een veelvoud aan wat er nu al aan Antillianen Nederland binnenkomt zelfs. Dat kunnen we er nu gewoon niet bijhebben.

Het klinkt dus wel hard, maar ik zie er wel enigszins heil in om Antillianen inderdaad gewoon te behandelen als elke andere vluchteling, althans wanneer er geen overgangsregeling is wanneer de Antillen eventueel onafhankelijk zouden worden.

In ieder geval weet je gewoon dat wanneer ze onafhankelijk worden, dat land in totale chaos stort. Suriname is een duidelijke precedent wat dat betreft. Proberen het percentage geldelijke steun wat aan de Antilliaanse strijkstok blijft hangen ter verminderen verdient is m.i. onbegonnen werk. Het afbreken en opbouwen van de door en door verrotte structuur van openbare financiën en bestuur daar is misschien nog wel meer werk dan de wederopbouw van Irak.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 15:36
Verwijderd
Ik heb, misschien in tegenstelling tot nare man, geen flauw idee of het (wettelijk) mogelijk is Antillianen als elke andere vluchteling te behandelen.

Verder kan ik het bovenstaande verhaal enkel beamen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 15:42
Verwijderd
In de huidige situatie niet, omdat een Antilliaan gewoon een Nederlander is. Zolang de Antillen een overzees gebiedsdeel zijn van het Koninkrijk der Nederlanden, heeft men daar de Nederlandse nationaliteit en kan onder de huidige wetgeving de toegang tot Nederland niet ontzegd worden. Daarom kan men Antillianen ook niet uitzetten, ze hebben gewoon de Nederlanndse nationaliteit.

Natuurlijk zou de wet prima aangepast kunnen worden zodat er onderscheid komt te bestaan tussen Nederlandse Nederlanders en Antilliaanse Nederlanders, maar het is maar de vraag of dat wenselijk is. Ik denk dat dat op heel veel tegenstand zou stuiten en ik vind het zelf ook nogal kwalijk. Dan zou het beter zijn om een stap in die richting te combineren met of op te nemen in het proces van onafhankelijkheid van de Antillen, want ik denk toch wel dat het wenselijk is als we die kant opgaan.

Maar het enkele tot vreemdeling verklaren van Antillianen terwijl ze nog de Nederlandse nationaliteit bezitten vind ik te ver gaan.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 15:47
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-08-2003 @ 16:42:

Maar het enkele tot vreemdeling verklaren van Antillianen terwijl ze nog de Nederlandse nationaliteit bezitten vind ik te ver gaan.
dat vind ik ook en het is tevens zeker in strijd met het legaliteitsbeginsel, dus moeten ze onafhankelijk verklaard worden
Oud 10-08-2003, 15:50
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 10-08-2003 @ 16:47:
dat vind ik ook en het is tevens zeker in strijd met het legaliteitsbeginsel, dus moeten ze onafhankelijk verklaard worden
Maar dat zal niet van vandaag op morgen gebeuren, en zodra dit dreigt te gebeuren: vluchtelingenstroom naar Nederland (is het woord vluchteling wel helemaal op zijn plaats? gewoon migrant misschien?)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 15:51
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Ertur schreef op 10-08-2003 @ 16:50:
Maar dat zal niet van vandaag op morgen gebeuren, en zodra dit dreigt te gebeuren: vluchtelingenstroom naar Nederland (is het woord vluchteling wel helemaal op zijn plaats? gewoon migrant misschien?)
ja, daarom moet het wel van vandaag op morgen gebeuren, door eerst een tijdelijke noodwet aan te nemen, en dan (na de kennelijk nodige discussie) deze om te zetten in een echte wet
Oud 10-08-2003, 15:58
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 10-08-2003 @ 16:51:
ja, daarom moet het wel van vandaag op morgen gebeuren, door eerst een tijdelijke noodwet aan te nemen, en dan (na de kennelijk nodige discussie) deze om te zetten in een echte wet
*springt op en neer en klapt vergenoegd in zijn handen*

....

Maar tis wel Nederland, kans dat dit gebeurt schat ik op 0,0%, zo ongeveer.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 10-08-2003 @ 16:58:

....

De vraag of het afstoten van de Antillen wel zo voordelig is voor BEIDE partijen. Een beetje medemenselijkheid is wel op z'n plaats.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 16:02
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Ertur schreef op 10-08-2003 @ 16:58:

....

*springt wat mee op en neer enzo*

ja ik ook, maar volges mij gaat t in n discussie niet alleen erom wat haalbaar is, maar ook hoe het zou moeten
Oud 10-08-2003, 16:04
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Phreshness schreef op 10-08-2003 @ 17:00:
De vraag of het afstoten van de Antillen wel zo voordelig is voor BEIDE partijen. Een beetje medemenselijkheid is wel op z'n plaats.
is het voordelig voor zowel jou en mij dat ik jou geen €1000,- schenk?? nee toch, dat is alleen maar in mijn voordeel. maar toch doe ik dat niet en vind ik het niet eens asociaal
we hebben de antillen lang genoeg gesponserd, zeker met zo'n joker als president en een onwelwillende bevolking moet dat maar ns afgelopen zijn
Oud 10-08-2003, 16:04
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 10-08-2003 @ 17:02:
*springt wat mee op en neer enzo*

ja ik ook, maar volges mij gaat t in n discussie niet alleen erom wat haalbaar is, maar ook hoe het zou moeten
Jah, dat klopt ook wel weer.

*was al zwetend, van zoveel inspanning op een warme dag als deze, weer gaan zitten*
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Phreshness schreef op 10-08-2003 @ 17:00:
Als ik het goed begrepen heb, wil een redelijk deel van de Antiliaanse bevolking best onafhankelijk worden. En uiteraard zal Nederland, mocht de situatie zich voordoen, een flink bedrag aan de Antillen overmaken, en dit de eerste 50 jaar blijven doen. Daar zijn we Nederland voor.

Bovendien zijn we maar aan het brainstormen
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 10-08-2003 @ 17:06:
Als ik het goed begrepen heb, wil een redelijk deel van de Antiliaanse bevolking best onafhankelijk worden. En uiteraard zal Nederland, mocht de situatie zich voordoen, een flink bedrag aan de Antillen overmaken, en dit de eerste 50 jaar blijven doen. Daar zijn we Nederland voor.

Bovendien zijn we maar aan het brainstormen
De Antillianen die onafhankelijkheid willen weten niet wat ze over zich afroepen.

En ik, als Antilliaan, ben blij dat hier nog zoveel aandacht voor is. Dus als je je aangevalen voelt dan heb ik het zo zeer zeker niet bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 19:45
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 10-08-2003 @ 17:04:
is het voordelig voor zowel jou en mij dat ik jou geen €1000,- schenk?? nee toch, dat is alleen maar in mijn voordeel. maar toch doe ik dat niet en vind ik het niet eens asociaal
we hebben de antillen lang genoeg gesponserd, zeker met zo'n joker als president en een onwelwillende bevolking moet dat maar ns afgelopen zijn
Het is in ieder geval wel Pareto-efficiënt

Het is misschien nog een beetje pril om de Antillen nu ineens onafhankelijk te verklaren. Aruba heeft eerst een status aparte gekregen. Ik denk wel dat het verstandig is om de mogelijkheden te onderzoeken ze op middellange of korte termijn onafhankelijk te verklaren, omdat de Antillen en haar inwoners eigenlijk dezelfde positie innemen als andere niet-EU landen ten opzichte van ons: het ontvangen van geldelijke steun en het hier zijn heil zoeken van haar inwoners.

Verder willen ze zelf graag onafhankelijk zijn. Dat gezeik met het benoemen van allerlei dubieuze figuren is eigenlijk een klap in het gezicht van Den Haag, vooral het benoemen van de zus van Anthony Godett vind ik nogal schofferend. Dan maar niet!

Zoals ik eerder al zei, het hele idee van overzeese gebiedsdelen is achterhaald. De koloniale tijden zijn nu echt wel voorbij, ze moeten maar eens op eigen benen staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten