Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2003, 18:53
Martin
Martin is offline
Ik heb in mijn PC 1 CPU-fan en een casefan. Die casefan staat onderin mijn kast omdat ik deze niet ergens aan vast kan maken (is een oude CPU fan). Hoe zet ik die casefan het meest efficiënt neer? En is het juist beter of slechter als je de behuizing van je PC eraf laat?

[ Afbeelding ]

Laatst gewijzigd op 09-07-2003 om 18:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2003, 18:58
unpopular
unpopular is offline
slechter om je kast open te laten verstoord te airflow.

ik zou zeggen plaats 2 in de rode vlakke in het plaatje dit wil dus wel zeggen dat je een kleine casemod aan moet brengen.
natuurlijk is het ook mogelijk een gat te creren aan de binnen zeide van je deur wat je best vaak bij mods ziet

Laatst gewijzigd op 09-07-2003 om 19:03.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 19:11
Verwijderd
Het beste is vlakbij de processor. Die genereert het meeste hitte. Je zou eventueel een gat in je deur kunnen dremelen en die fan zo boven je HSF plaatsen; suckend uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 22:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mag ik ook even opmerken dat dat fannetje hooguit 1CFM bereikt? Casefan doet behoorlijk wat meer luchtverplaatsing.

Zoals unpopular tekende is erg mooi, heb je goede airflow in je kast. Wel 1 blowhole maken achter je proc. 2 x 80mm fans (á €5).
Oud 10-07-2003, 08:24
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Kast open is juist goed hoor, alleen gaat ie stof happen, en da's minder nattuurlijk.

Als je je kast open laat heb je zelfs geen casefans meer nodig in princiepe, want alle warme lucht kan zowiezo zonder problemen al de kast uit. Nattuurlijk is een wervelstorm in je kast een stuk beter, maar als je geen gaten wil zagen is open kast even efficient.

Ik heb in mijn servertje een P1 zonder koeler zitten, maar met alleen een koel ribblokkie erop, met 5 cm ervoor ofzo een 80mmfan staan (staat gewoon los in de kast op een klain kartonnen doosje wat ik kon vinden. Werkt perfect, en je hebt geen dodeplek meer
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 09:20
Martin
Martin is offline
Mja, stof in de kast is het probleem niet, een stofzuiger werkt ook perfect . Nee, ik ben van plan om een mooi vierkantje uit mijn kast te zagen, daar van dat metaal achter doen met gaten, en daar een cooler op zetten. (En niet te vergeten mijn case zwart te spuiten ).

Iemand nog tips/aanwijzingen voor het spuiten van een case?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 09:46
peter-jan
peter-jan is offline
Hier is wel een goede tip:
http://gathering.tweakers.net/forum...messages513670
O ja voor die goede airflow, zou ik hetzelfde doen als unpopular, maar zou ik vanboven ook nog een plaatsen, zuigend.
Oud 10-07-2003, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-07-2003 @ 23:15:
Mag ik ook even opmerken dat dat fannetje hooguit 1CFM bereikt? Casefan doet behoorlijk wat meer luchtverplaatsing.

Zoals unpopular tekende is erg mooi, heb je goede airflow in je kast. Wel 1 blowhole maken achter je proc. 2 x 80mm fans (á ?5).
Hoeveelheid lucht is niet belangrijk, àls er maar lucht stroomt. Tenminste, die conclusie heb ik pasgeleden kunnen trekken met mijn harde schijf die volgens de S.M.A.R.T. fijn op 58 graden stond te ratelen. Nou staan Maxtors d'r om bekend iets warmer te worden dan IBM en Western Digital, maar 58 graden vond ik toch tamelijk overdreven. Heb d'r een Papst NG12nogwat 8x8-fan voor gezet op +5V. D'r komt maar een pisstraaltje lucht vanaf nou, maar dat pisstraaltje bleek wel goed voor 15 graden temperatuurverschil!

Moraal van 't verhaal: beter iets dan niets.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 18:38
Verwijderd
Mensen, het is toch veel stoerder om een fan in je deur te plaatsen met een mooie fingerguard d'r voor? Zie je tenminste je harde werk; aan de achterkant zoals Unpopular schetst zie je dat niet zo rap
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 19:25
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 10-07-2003 @ 19:38:
Mensen, het is toch veel stoerder om een fan in je deur te plaatsen met een mooie fingerguard d'r voor? Zie je tenminste je harde werk; aan de achterkant zoals Unpopular schetst zie je dat niet zo rap
en een uitleg hoe je dat moet doen is te vinden in een topic van allespeter-jan inc. plaatjes en
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 23:14
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Dit is niet goed, de casefan moet juist echt 'zuigen' om een effect te hebben, nu blaast ie alleen maar lucht weg, wat juist weer net niet goed is
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 10:05
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Vaal schreef op 11-07-2003 @ 00:14:
Dit is niet goed, de casefan moet juist echt 'zuigen' om een effect te hebben, nu blaast ie alleen maar lucht weg, wat juist weer net niet goed is
ik snap niet helemaal wat je bedoeld?

Echt zuigen je bedoeld dat hij lucht moet verplaatsen van binnen de kast naar buiten? Dat stond er toch ook al.
En hoe harder hoe beter mss ja maar beter iets dan niets.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 07:48
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
unpopular schreef op 11-07-2003 @ 11:05:
ik snap niet helemaal wat je bedoeld?

Echt zuigen je bedoeld dat hij lucht moet verplaatsen van binnen de kast naar buiten? Dat stond er toch ook al.
En hoe harder hoe beter mss ja maar beter iets dan niets.
Ik denk eerder dat hij lucht van buiten naar binnen moet verplaatsen, anders is deze fan slecht gepositioneerd
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 11:38
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Vaal schreef op 12-07-2003 @ 08:48:
Ik denk eerder dat hij lucht van buiten naar binnen moet verplaatsen, anders is deze fan slecht gepositioneerd
ik zou zeggen voor 1-2 coolers die van buiten naar binnen lucht aanvoeren en 1 cooler aan de achterzijde die de lucht uit de kast naar buiten afvoert.

(zo heb ik het maar je kunt het gewoon testen als ik het namelijk andesom doe blijft de temp hoger dus gewoon uitproberen wat bij jou kast het beste is, kast wat meer tijd maar je weet wel dat het dan goed is)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten