|
Het complot in werking
Ben je weg? Je bent weg. Ik kan me nu even uitleven. Vloeken, schelden, kankeren, ik wil het allemaal tegen jou doen. Dat ga ik nu ook doen.
Als je er namelijk was, zou ik je niet vertellen over het GROOTSE complot dat alles en iedereen bezig houdt. Het is best wel vervelend dat ik weet dat er een GIGANTISCH groot complot gaande is.
Het is overal. Waar dan ook, het complot is er. Vandaag wilde ik verder gaan met de installatie van linux, een van 's werelds meest pure besturingsprogramma's ooit. Beter dan Windows, uiteraard, Bij Linux slaan de foutmeldingen daadwerkelijk ergens op. Ze hebben nut.
Nu zou je niet verwachten dat het complot haar bloederige, smerige smet ook op linux heeft gezet, maar dat heeft het wél! Probeer ik het te installeren, gaat het programma eerst donderjagen met... partitions.
PARTITIONS!
Goed, men neme FDISK, men maakt partitions aan en men mag lachen.
Nee.
Natuurlijk niet.
Dat zou véél te simpel zijn. Men moet eerst gedonder krijgen. Uiteraard. Dat was te verwachten.
Na het gedonder dat ruim één dag tijd in beslag nam, waar uiteraard nog andere dingen zoals slapen en werk tussen zitten, ga je vol goede moed verder.
Dat deed ik. Ik kon linux installeren!
Hoe niet-hip, hoe nerdish.
Kijk jongens, kijk mij een nerd zijn.
KIJK DAN!
We kijken niet.
We zijn zelf bezig met andere dingen.
Nee, wij hebben betere zaken te regelen. 'Get out there and be a nerd' is niet van toepassing.
Wij willen:
'Get out OF HERE and be a nerd.'
So there.
Linux staat op mijn computer. :>
Alles staat er op. Alles.
En nu... heb ik -uiteraard- de bootdiskette nodig, om linux te activeren. De diskette zit in de computer, ik type: "# reboot" en het apparaat reboot zich. Nu blijkt dat alleen de CDROM-drive wordt gelezen bij het opstarten, het diskette-station niet. Ach, een kleine kwestie van dat veranderen in de bios. Daarna kan ik de computer opstarten met de rootdiskette, vervolgens /dev/hda1 opstarten en een rootwachtwoord maken.
Hoor mij aan, ik praat over /dev/hda1, root en over bootdiskettes.
Hoor mij eens dé nerd in wording zijn.
Nieuw woord:
'BIOSWACHTWOORD'
Snoezig.
Dit is een wachtwoord dat ervoor zorgt dat onbevoegden niet in de bios kunnen komen. Zelfs met 'F12' kan je er niet in. Je hebt het wachtwoord nodig. Mijn broer deed dat vandaag, vlak voordat hij naar campzone vertrok. Dinsdag komt hij terug en kan hij het wachtwoord invoeren om zo de benodigde instellingen te veranderen.
Natuurlijk, ik kan hem ook bellen. Dat heb ik, uiteraard, ook gedaan. Met mijn Nokia 3410 -breezertelefoon op en top- belde ik broertjelief.
"Nee," zei hij, "ik ga je het wachtwoord niet geven."
Hij meende dat linux niks voor mij was. Hij was niet eens onder de indruk van het feit dat ik het al op mijn computer heb staan, al een schijf gepartitioneerd heb en weet ik veel wat nog meer heb gedaan.
Neen, geen wachtwoord.
Geen toegang tot de bootdiskette van het diskettestation.
Nee.
Zie hier het complot in werking.
Hét complot.
All out there to get me.
En dat is soms erg frustrerend. De hele installatie door heb ik mezelf goed gehouden, maar nu wil ik vervloekt nog an toe fietsen!
EN DAT MAG NIET!
Mijn ouders hebben namelijk wijs gemeld dat ik een meisje ben. Het feit dat ik dat dagelijks zelf merk, schijnt niet tot hen door te dringen. Nee, ze vinden dat ik een meisje van zeventien ben -over een paar maanden al achttien- en dat ik niks te zoeken heb op de fietspaden. Zelf niet het feit dat ik een überruige racefiets heb, schijnt hen geen reden te geven.
Soms kan dat erg vervelend zijn, zoals nu. Ik wil al mijn frustraties uiten door middel van onbeschoft hard te gaan fietsen, maar dat kan nu dus niet
Een kamer witten, opknappen, weet ik weet wat nog meer, het is niet goed genoeg om eventjes te mogen fietsen. Wat mijn broer op mijn computer te zoeken had vraag ik me nu nog steeds af, maar goed. Daar moet ik mee leven en mee wachten tot dinsdag.
Nu is een van de lullige dingen dat dit niet het enige is. Ik kan vertellen dat er een naast familielid hoogstwaarschijnlijk kanker heeft, dat het vriendje nog steeds niet bij mij mag bunken, maar dat is overbodig. Het gaat om het complot.
Het grote complot. Lief complot, stom complot, ik heb je de hele tijd opgemerkt. Niemand geloofde me, maar ik weet dat je er bent!
Jij weet dat ik het weet. En is dat hetgeen dat je nu juist zó kwaad maakt om mij zo vervelend te storen?
Dat is jouw stijl. Kleine dingetjes, die eigenlijk onvermijdelijk zijn, gebruiken als excuus om iemand beet te nemen. Nu heb ik één vraag.
WAAROM LINUX?!?
Waarom moest je persé mijn meest idiote project uitkiezen en dat zó erg belemmeren, dat ik tot dinsdag moet wachten eer ik het werkelijk kan uitvoeren? Waarom verdomme, waarom? Ik verdien de problemen van linux, laat me in dat rotprogramma en laat me weten hoe klote het is!
Evil complot, you are to be smitten.
Heb ik je trouwens verteld dat ik slecht ben in schelden, kankeren en vloeken? Zelfs dit klagen gaat me niet al te goed af. Om heel eerlijk te zijn, ik begin nu al een klein lichtpuntje te zien. Dinsdag zal ik linux wel kunnen runnen. En misschien speel ik het in de tussentijd klaar om het vanaf de cd te kunnen 'runnen,' door via de linux op de cd, naar mijn gepartitioneerde harde schijf te gaan. Gutteguttegut.