Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2003, 13:11
diane
diane is offline
Omdat ze thuis weten dat ik een hekel heb aan de ruzies hebben ze me weggestuurd naar de bieb.
Maar op 1 of andere manier irriteerd mij dit mateloos en ik heb het ze gezegt maar ze zeggen dat ik me maar niet moet aanstellen wat vinden jullie?
Oud 23-05-2003, 13:15
Verwijderd
Ik kan er weinig over zeggen...'k snap niet helemaal hoe, wie en wat... Er is ruzie thuis, dus sturen ze jou naar de bieb? Of...?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 13:16
pepijn 14
pepijn 14 is offline
je bedoelt je ouders neem ik aan? daar ga ik nu ff van uit. ik vind het lullig wat ze tegen jou zeggen en het is logisch dat je het vervelend vind. het is geen aanstellerij. het gaat niet alleen om hoe zij zich voelen, ze moeten beseffen dat jij het vervelend vind. ze moeten meer rekening met jou houden. je mag het gewoon tegen ze zeggen vind ik. succes!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 13:17
diane
diane is offline
Er is thuis 'z'n 3 keer per dag ruzie tussen mijn ouders en mijn broer.Omdat ze weten hoe erg ik het vindt moet ik maar opdonderen zodat ik erg geen last van heb.
Oud 23-05-2003, 13:17
Nona
Nona is offline
Ik snap het niet helemaal...

Als ik het goed begrijp: thuis is er ruzie, maar daar kan jij niet goed tegen. Om te voorkomen dat jij dan bij die ruzie bent sturen jouw ouders of huisgenoten je maar naar de bieb zodat je dat niet hoeft mee te maken...

Ja...?

Als dat zo is dan vind ik het een beetje vreemd overkomen. Je weet al dat er ruzie is maar je wordt toch weggestuurd. Is dat niet alleen maar frustrerender?
Oud 23-05-2003, 13:21
pepijn 14
pepijn 14 is offline
maar een vraagje: gaat het al lang zo of is het net begonnen (als je het niet wil zeggen hoeft het niet hoor). want als het nog maar net zo is gaat het misschien wel weer over als het nou al langer zo gaat zouden ze toch eens aan een oplossing moeten denken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 13:27
diane
diane is offline
Die ruzies zijn er al jaren het het mij wegsturen gebeurt nu al sinds maart.Het frustrerend vinden klopt mijn vader heeft wel eens lose handjes tijdens het ruzie maken en als ik er bij ben stopt ie eerder.En nu ik er niet ben ben ik bang dat hij helemaal door slaat
Oud 23-05-2003, 13:28
pepijn 14
pepijn 14 is offline
misschien kan je aan je moeder vragen om eens met een gezinstherapeut te praten. nog een vraagje: gaan de ruzies zo dat je ouders tegen je broer ruzien of ruzien ze alledrie tegen elkaar?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 13:29
Nona
Nona is offline
*wordt er stil van...*

Tjee... Kan je dit niet bespreekbaar maken met je ouders? Zeg maar even op een rustig moment met ze praten (als er geen ruzie is natuurlijk) en ze gewoon vertellen dat je het vervelend vindt?

Sterkte ermee in ieder geval...
Oud 23-05-2003, 13:37
diane
diane is offline
Daar hebben ze vaak genoeg gedaan en nu vertikken ze het omdat het volgens hun toch niet helpt

Er over praten heeft helemaal geen zin ze zeggen dat er in elk gezin wel 3 keer per dag ruzie is en dat ik me niet moet aanstellen
Oud 23-05-2003, 14:35
Nona
Nona is offline
Nee, dat klopt niet. In een normaal gezin is er niet drie keer per dag ruzie. Ikzelf heb eigenlijk al geen weken ruzie gehad thuis, maar wat het gemiddelde is weet ik niet. Dat doet er ook niet toe, want drie keer per dag is gewoon veel te veel, en geen leuke leefsituatie.

Misschien moet je er eens achter proberen te komen waar die ruzies nou door komen, bijvoorbeeld wie er begint en waar ze meestal over gaan. Dan kan je je ouders en broer misschien tips geven om het te voorkomen, want voor hen is het natuurlijk ook niet leuk!

Succes!
Oud 23-05-2003, 18:20
Fantôme
Fantôme is offline
hoi Diane,

ik lees deze post eigenlijk nu pas, dus ik ga proberen iets zinnigs te zeggen.

Allereerst begrijp ik heel goed dat je het hier moeilijk mee hebt. Jij wordt het huis uit gezet (om het even grof te zeggen) en op zo'n moment weet je dus gewoon dat ze ruzie hebben. ik kan me voorstellen dat dat juist helemaal tegenovergesteld werkt, als dat van hun (en jou?) de bedoeling is!

Ik denk niet dat zoveel ruzie in een gezin normaal is.
Jullie hebben dus al eens gepraat met een hulpverlener?
wie beweert er nou eigenlijk dat dat toch niet werkt? Want besef wel... met 1 keer praten ben je er niet!

Jou gezin zou moeten proberen wat meer van elkaar te tolereren denk. Iemand anders gaf jou ook al eens het advies om goed na te gaan waar de ruzies nou daadwerkelijk meestal over gaan. Of loopt dit erg uiteen? En al zijn het uiteen lopende dingen. Dan zou je eens kunnen nagaan of dit vaak 'kleine' dingen zijn, of wel degelijk om 'grote' 'belangrijke' dingen gaat. Wanneer het om het eerste draait is tolerantie denk toch belangrijk... Wat meer van elkaar nemen en geven zegt mijn moeder altijd Dan zou je het wellicht zo aan moeten pakken. Indien het toch grotere dingen zijn... moet er dringend gepraat worden. Wat zijn de verschillende standpunten (pff... dit klinkt stommer dan het bedoeld is) en waarom denkt ieder er zo over? In dat geval is het wellicht handig om er een persoon bij te betrekken die objectief naar de situatie kijkt. Deze persoon zal met geen van jullie aparte gesprekken houden, alleen met jullie allemaal tegelijk. Dan kan deze zeggen wat hij/zij van de situatie denkt. Bijvoorbeeld... ' ik snap wel dat hij dit wilt... en dat is ook logisch maar aan de andere kant....' Op deze manier zouden jullie er dan uit kunnen komen.

maar wat ik vooral uit jouw verhaal begrijp is dat jij (meestal) niks met de ruzies te maken hebt. Dat je het alleen erg vind dat deze ruzies er zijn. Maar dan nog! Het huis tijdelijk uitzetten heeft dan geen zin, het werkt alleen maar frustrerend voor jou! De kern van het probleem zou aangepakt moeten worden! Dat is niet alleen beter voor jou maar voor het hele gezin denk ik....

agh.... ik dwaal af!!!!

sterkte hiermee he?!!! -xxx- en knuff Wendy
Oud 24-05-2003, 17:19
idmind
idmind is offline
Lieve Diane,

Het volgende wat ik ga schrijven zal je misschien moeilijk vinden om te begrijpen maar de kern ervan heeft erg te maken met een oplossing van jouw probleem.

Ieder mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheden in het leven. De belangrijkste verantwoordelijkheid gaat over jezelf. Dit geldt voor iedereen.

Als jouw ouders en broer ruzie maken is dit hun eigen verantwoordelijkheid. Zelfs al slaat je vader jouw moeder en jouw broer dan is dat iets tussen hen. Zij moeten dit met elkaar oplossen, het is niet jouw taak, noch jouw verantwoordelijkheid om dit te doen. Sterker nog zij willen blijkbaar niet eens dat jij helpt of dat je er bij bent. Het kan zelfs zo zijn dat zodra jij je ermee gaat bemoeien dat de weg naar een oplossing alleen maar langer wordt. Omdat jij met het verzachten van de omstandigheden alleen maar uitstelling van de oplossing veroorzaakt.

Stel je eens voor dat alle mensen (bij voorbeeld op het forum) aan wie jij het verhaal over jouw familie hebt verteld zich net zo ellendig gaan voelen als jij dat nu doet omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor jouw pijn. Dan zou het dus zo zijn dat door de ruzie tussen jouw ouders er wellicht vijftig mensen zich ellendig voelen. Dit kan niet goed zijn. Je zou jezelf ook nog eens voor die vijftig mensen verantwoordelijk kunnen gaan voelen en dan voel jij je nog ellendiger. Zo kan je alle leed van de hele wereld wel op je schouders nemen en uiteindelijk pleeg je zelfmoord uit pure ellende. Dit kan toch niet kloppen?

De rest van dit stuk zit in jouw mailbox op Dolfijn.
Oud 24-05-2003, 22:13
Nona
Nona is offline
Een goed punt idmind, maar ik denk niet dat het zo zit. Je familie en gezin staan heel dicht bij je en je geeft enorm veel om wat zij doen en meemaken. Natuurlijk heeft het veel effect op je en je kan niet zomaar zeggen dat het jouw verantwoordelijkheid niet is en dan nog bereiken dat het je niet raakt ook. Dat soort dingen zijn gewoon belangrijk voor (bijna) iedereen. Natuurlijk is het hun verantwoordelijkheid, maar zo voelt het niet.

Met leden op het forum is het anders. Als je je er te veel mee bezig houdt kan het je echt deprimeren, maar meestal klik je de pagina weg en heb je het grotendeels van je af gezet. Je weet het nog wel, maar je bent helder genoeg om het geen grote invloed op je te laten hebben.

Conclusie? Ik denk dat oplossingen in een gezin door het hele gezin gevonden moeten worden. Diane neemt dan misschien geen deel aan de ruzies, maar ze wordt er wel zodanig door beïnvloed dat het ook voor haar belangrijk is dat er wat aan gedaan wordt. En zo snel mogelijk als het even kan, want dit is geen leuke situatie.
Oud 24-05-2003, 23:40
idmind
idmind is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-05-2003 @ 23:13:
Een goed punt idmind, maar ik denk niet dat het zo zit. Je familie en gezin staan heel dicht bij je en je geeft enorm veel om wat zij doen en meemaken. Natuurlijk heeft het veel effect op je en je kan niet zomaar zeggen dat het jouw verantwoordelijkheid niet is en dan nog bereiken dat het je niet raakt ook. Dat soort dingen zijn gewoon belangrijk voor (bijna) iedereen. Natuurlijk is het hun verantwoordelijkheid, maar zo voelt het niet.

Met leden op het forum is het anders. Als je je er te veel mee bezig houdt kan het je echt deprimeren, maar meestal klik je de pagina weg en heb je het grotendeels van je af gezet. Je weet het nog wel, maar je bent helder genoeg om het geen grote invloed op je te laten hebben.

Conclusie? Ik denk dat oplossingen in een gezin door het hele gezin gevonden moeten worden. Diane neemt dan misschien geen deel aan de ruzies, maar ze wordt er wel zodanig door beïnvloed dat het ook voor haar belangrijk is dat er wat aan gedaan wordt. En zo snel mogelijk als het even kan, want dit is geen leuke situatie.
Ik ben van mening dat die cirkel van het gezin zou moeten kunnen worden doorbroken. Misschien is het te hard om dat hier zomaar neer te zetten omdat er bij mij een hele filosofie achter zit en ik die hier niet zo neer kan dumpen...
Met doorbreken bedoel ik dus het nemen van je eigen verantwoordelijkheden.
Bij Diane is het volgens mij al veel te ver uit de hand gelopen. Zij zou zo een eind aan haar leven kunnen maken als dit door blijft gaan... Dat is dan haar eindverantwoordelijkheid die wordt opgelegd door een situatie waarvoor zij zelf niet verantwoordelijk is.

Maar zeker ben ik het met jouw conclusie eens.
Oud 07-07-2003, 15:40
pattypats
pattypats is offline

ik vindt dat een beslissing door het hele gezin moet worden gemaakt maarjah.. kunnen ze niet ergens anders ruzie maken ik bedoel tis toch niet normaal hun willen ruzie maken en jij moet weg!!! ik vind duzz dat jij je absoluut niet aansteld hoor!!!

ik spreek je nog wel diane

XXXkuzzz
pattypats
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 15:41
Verwijderd
Waarom een twee maanden oude topic uppen...?

Mail of pm iemand dan.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 13:55
pattypats
pattypats is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-07-2003 @ 16:41:
Waarom een twee maanden oude topic uppen...?

Mail of pm iemand dan.

hoi

ik had me hier toen nog maar net bij scholieren aangemeld en ik wist toen nog niet dat er ook een datum boven stond(schaam)

duzzz.....
"t spijt me!!!

XXXkuzzz
pattypats

patricia
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten