Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2003, 17:18
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Welke dieren die je thuis kunt hebben (geen paard dus ), stellen volgens jou de grootste eisen aan de verzorging ? Qua tijd, zorgvuldigheid en voorzichtigheid, meer kan ik nu niet bedenken.

Van de dieren die ik tot nu toe gehad heb, vind ik de grote papegaaien het meeste vragen.
Het zijn vogels, dus heel gevoelig voor virale en bacteriologische infecties, tocht en omstandigheden die chronische ziekten veroorzaken, PLUS psychische aandoeningen. De bodems van de kooien moeten elke dag schoongemaakt worden, net als de kommetjes voor voedsel en water; heel de kooi en al het speelgoed minimaal 1x in de maand. Elke dag verse takjes van fruitbomen om aan te kauwen, minimaal 2x per dag nieuw water, het voedsel mag hoogstens 3 uur in de bakjes blijven.
Ze moeten vaak en lang genoeg dagelijks buiten de kooien komen en intensief aandacht krijgen (er mee spelen), anders worden ze psychisch niet goed. Ze hebben een vogelboom/speelruimte nodig met verschillende takken en boomstammen, speeltjes en touwen om te kunnen klimmen. Als ze buiten de kooien zijn, moet je HEEL DE TIJD oppassen, omdat ze heel makkelijk verwond kunnen raken.
Om een uitgebalanceerd dieet samen te stellen moet je een tovenaar zijn, lijkt het wel.
Elke dag douchen/baderen, naar buiten in de zon nemen zodat ze geen vitamine D tekort krijgen.

En daar eindigt het natuurlijk niet mee. Om de dag stofzuigen en stoffen, want als er te veel stof is, ontwikkelen ze allergieen en astma. Goede ventilatie is noodzakelijk, maar er mag niet de kleinste tocht ontstaan (probeer dat te realiseren in 30 graden in de schaduw in een flat in de derde verdieping). Oppassen voor giftige planten. Oppassen voor giftige stoffen. Alles in de kasten opgeruimt, anders wedden dat de vogel dingen waar hij bij komt steelt en kapotkauwt, met eventueel inslikken van giftige stoffen als gevolg.

Nou ... wat zijn JOUW ervaringen ?

Laatst gewijzigd op 16-07-2003 om 17:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2003, 17:20
Verwijderd
Ik heb alleen nog maar katten en vissen gehad...kan het dus niet echt vergelijken. Een hond vraagt ook wel veel aandacht ed, denk ik. Maar als ik jouw verhaal zo lees...dan die vogels toch wel wat meer.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 17:28
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-07-2003 @ 18:20:
Ik heb alleen nog maar katten en vissen gehad...kan het dus niet echt vergelijken. Een hond vraagt ook wel veel aandacht ed, denk ik. Maar als ik jouw verhaal zo lees...dan die vogels toch wel wat meer.
Ik denk dat niet alle vogels zo veel nodig hebben, gelukkig , die kleintjes vragen heel wat minder (ook qua aandacht, omdat ze niet zo intelligent zijn).

Ik heb ook een kat gehad (aaah mijn lieverd ), maar mijn vader heeft er een buiten-kat van gemaakt, dus het enige wat we nog moesten doen was elke dag eten en schoon water geven, van tijd tot tijd in het bad gooien (en vechten maaar !) en als meneer er zin in had, krabben. Oh ja, en natuurlijk 's nachts je bed met hem delen in een verhouding van +- 90% kat, 10% jij. En ook toen hij nog binnen woonde, trouwens, was het werk daar om heen niet met een grote papegaai te vergelijken
Oud 16-07-2003, 18:58
another supergirl
another supergirl is offline
jah vogels lijke zo wel veel werk.. maar als je een hele mensgerichte hond heb, das ook veel werk. ik heb een canadese herder (duitse herder alleen dan hemal wit) en die vraagt heel veel aandacht. dog-to-please en hij wil echt alles voor mij doen, hij gaat nooit verder dan 3 meter van mij vandaan en houd alles in de gaten wat ik doe.. en als ik weg ga, om te werke ofzo dan gaattie heel zielig uit t raam kijke, zodat ik me weer schuldig ga voele!1 en als je terugkomt dan issie kei-enthousiast en wil hij gelijk spelen (ALTIJD willie spelen, zodattie kan late zien hoe goed hij kan apportere).... ik kan m wel uitlate zonder riem das wel vet handig, maar het is meer een maatje dan een hond en ik zou nie durven om m te verwaarloze!! de psychische schade die je zou aanrichte.. pfff... en ik heb nog een newfoundlander die is mishandeld, dus die wil áltijd knuffelen... hij springt boven opje als je net gaat zitten op de bank en je moet heel voorzichtig zijn met snel opstaan, schreeuwen.. alletwee mn honde zijn daar ech heel snel verdrietig door.. veel werk.. maarjah ik heb met alle twee een hele sterke band.. t zijn mijn mannetjes!! maarjah niet vaak alleen late, iedere dag eten geven, 3x per dag uit en met mn herdertje smiddags grote wandeling.. tijd voor mezelf?? als ik buis met 2 honden aan iedere kant van mn voete..... gotta love 'em!!
Oud 16-07-2003, 19:01
dyfusica
dyfusica is offline
ik heb slechts konijnen, vissen, hamsters, ratten en honden gehad en honden zijn de meeste (hoewel konijnen op 2 staan)

ik train ze dagelijks (ben nu met 1 hond in 2 maandne al zover dat ie altijd los kan lopen en goed volgt (en ben pas na ruim een maand begonnen met trainen)) laat ze vrijwel altrijd uit, voer ze en geef ze veel aandacht
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten