Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2003, 16:24
Machiavelli
Machiavelli is offline
Onrust om verbranding van chemische wapens in de VS.
NEW YORK - De geplande verbranding van oude chemische wapens in de Amerikaanse staat Alabama leidt tot angst en onrust onder omwonenden. Via een kort geding wordt geprobeerd de verbranding, die morgen moet beginnen, tegen te houden (inmiddels toegestaan dus).

Het leger wil in de eerste plaats M-55 raketten vernietigen met het zenuwgas sarin, in het kader van de Conventie over Chemische Wapens die de VS hebben getekend. Dit gebeurt in de verwerkingsfabriek in Anniston, een stad met 110 duizend inwoners in het oosten van Alabama.

De fabriek ligt in een arme, grotendeels zwarte wijk. Bewoners in de zogenoemde roze zone - dicht bij de fabriek - hebben beschermende gezichtskappen, luchtfilters en overlevingspakketten aangeboden gekregen.

Dat heeft de lokale bevolking schrik aangejaagd. Er wordt al jaren actie gevoerd tegen de aanwezigheid van de fabriek. Vooral de gevolgen op lange termijn van blootstelling aan de gassen die vrijkomen, baren de bewoners zorgen.

'We hebben hier een oven midden tussen een groep zwarten en arme blanken. We zijn al lang de kop van jut', zegt dominee Nimrod Reynolds van de lokale baptistenkerk. Maar de woordvoerder van de Anniston Chemical Agent Disposal Facility stelt: 'We weten dat het een bewezen technologie is, en we kunnen hier de wapens veilig vernietigen.'

In Anniston voldoet het leger aan zijn verdragsverplichtingen. In 1999 tekenden de VS de Conventie over Chemische Wapens die de 153 ondertekenaars verbiedt chemische wapens te bezitten of te produceren. Amerika moet 30 duizend ton vernietigen.

In Anniston wordt ruim tweeduizend ton raketten en mijnen bewaard uit de Koude Oorlog. Ze bevatten sarin en andere zenuwgassen. De voorraad heeft veelvuldig gelekt sinds de fabriek twintig jaar geleden openging.

Nu de eerste grote verbranding in Alabama ophanden is, groeit de zorg om de volksgezondheid en het milieu. Activisten vragen de rechter de verbranding stop te zetten of uit te stellen. Volgens hen had de fabriek allang gemoderniseerd moeten worden, opdat het risico op ongelukken zou zijn verkleind.

'Het is immoreel, onacceptabel en gewetenloos', zegt Graig Williams in de krant Anniston Star. Hij leidt de Chemical Weapons Working Group, die 'ouderwetse' verbranding in de VS bestrijdt.

Anniston is een arbeidersstad die de laatste jaren is getroffen door de economische neergang. Het leger is een belangrijke werkgever, en om die reden is lang niet iedereen voor sluiting of opschorting.

De plaats kent grote gezondheidsproblemen. Door de aanwezigheid van voedselgigant Monsanto hebben veel omwonenden van deze fabriek te hoge pcb-gehaltes in hun bloed. Volgens bewoners komen kanker, miskramen, lever- en hartziekten ook meer voor dan elders. Dit was tot begin dit jaar nooit onderzocht. Senator Richard Shelby uit Alabama wist in februari 81 miljoen dollar los te krijgen voor een breed opgezet gezondheidsonderzoek in Anniston.

--------------------------------------------------------------------------------

bron: Volkskrant

Wat hebben die mensen te klagen
Ruimen ze die oude troep op die als het te oud word ook gevaar voor het milieu kan opleveren en zorgen ze voor afdoende bescherming voor de mensen hebben die milieufreaks nog wat te klagen.

Laatst gewijzigd op 09-08-2003 om 16:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2003, 16:33
Verwijderd
Zo is het natuurlijk moeilijk te zeggen of die fabriek veilig genoeg is of niet. Ik ga er dan verder ook niet op reageren.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 17:09
geen punt.
geen punt. is offline
Ik kan niet helemaal volgen wat Assasin nu bedoelt.
Oud 09-08-2003, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Ruimen ze die oude troep op die als het te oud word ook gevaar voor het milieu kan opleveren en zorgen ze voor afdoende bescherming voor de mensen hebben die milieufreaks nog wat te klagen.
Ja, blijkbaar is de manier waarop ze het in de fik gaan steken niet helemaal veilig genoeg, en bestaat er een mogelijkheid het veiliger te doen. Ik zou dan ook een voorstander zijn van de veiligere manier.

Als ze beschermende gezichtskappen, luchtfilters en overlevingspakketten aangeboden krijgen vind ik dit opzich wel verdacht.

Maar ik vind het een goede zaak dat er oude chemische wapens vernietigd worden. Ze hebben waarschijnelijk opslag ruimte nodig voor nog betere en dodelijkere chemische wapens
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 09-08-2003 @ 19:01:
*knip*
Als ze beschermende gezichtskappen, luchtfilters en overlevingspakketten aangeboden krijgen vind ik dit op zich wel verdacht.*knip*
Zo kunnen ze natuurlijk nooit iets goed doen. Ik vind dit juist een goede actie: stel dat er, onverhoopt, toch iets misgaat, en dat kan, hoe veilig je een fabriek ook maakt, altijd gebeuren, dan heb je tenminste iets van bescherming geboden.
Het is wel Amerika: ze moeten zich tegen de raarste rechtzaken indekken.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:25
Martian
Martian is offline
Ik ben er nu toch echt van overtuigd dat Assasin een troll is.
Oud 09-08-2003, 19:27
Verwijderd
Citaat:
Martian schreef op 09-08-2003 @ 20:25:
Ik ben er nu toch echt van overtuigd dat Assasin een troll is.
lol,
Zegt iemand met de naam "Martian"...
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Zo kunnen ze natuurlijk nooit iets goed doen.
Dat zeg ik niet, maar als er geen gevaar bestond zou dit niet nodig zijn. Waaron kunnen ze die dingen niet gewoon in de woestijn vernietigen?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 20:00
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 09-08-2003 @ 13:01:
Als ze beschermende gezichtskappen, luchtfilters en overlevingspakketten aangeboden krijgen vind ik dit opzich wel verdacht.
Misschien is dat alleen maar om de omliggende bewoners gerust te stellen.
Oud 09-08-2003, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Anonymous John schreef op 09-08-2003 @ 21:00:
Misschien is dat alleen maar om de omliggende bewoners gerust te stellen.
En wederom: lees de signature van Nare Man.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 00:29
Mardrax
Mardrax is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 09-08-2003 @ 19:01:
je krijgt in een vliegtuig ook veligheidswerktuigen, en in auto's zitten gordels... verdacht he?
Oud 10-08-2003, 08:01
Martian
Martian is offline
Citaat:
Mardrax schreef op 10-08-2003 @ 01:29:
je krijgt in een vliegtuig ook veligheidswerktuigen, en in auto's zitten gordels... verdacht he?
Die moet je zelf betalen en krijg je niet van de regering, bovendien word er niet beweerd dat autorijden en vliegen 100% veilig is. Die suggestie wordt hier wel gewekt (een bewezen technologie blabla), en da's nogal een vreemde combinatie natuurlijk.
Oud 10-08-2003, 12:08
Verwijderd
Ik weet vrij weinig van scheikunde en van de feiten hieromtrent, dus ik kan onmogelijk zeggen of het verbranden wel of niet veilig is. Op zich kan ik wel begrijpen dat er gasmaskers en beschermingspaketten worden uitgedeeld. Je kunt beter nu voorkomen dat er eventueel iets gebeurt, dan vijftien jaar later een schadeclaim van vijftien miljard dollar aan je broek krijgen. Dat is ook weer typisch Amerikaans, namelijk.

Dat mensen een beetje bang worden van het uitdelen van gasmaskers is natuurlijk ook goed verklaarbaar, maar ik kan er verder weinig over zeggen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Die moet je zelf betalen en krijg je niet van de regering, bovendien word er niet beweerd dat autorijden en vliegen 100% veilig is. Die suggestie wordt hier wel gewekt (een bewezen technologie blabla), en da's nogal een vreemde combinatie natuurlijk.
Jep, dat vind ik dus ook. Trouwens als ernstig het misgaat vrees ik dat beschermende gezichtskappen, luchtfilters en overlevingspakketten ook niet veel meer zullen helpen.

Zulke opruimingsacties moeten niet in de buurt van een stad worden gehouden, maar op plaatsen waar bijna niemand is, dat lijkt mij het veiligste.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 07:21
red_and_black
red_and_black is offline
waarom niet in de achtertuin van het witte huis?
meteen de grootste crimineel opgeruimd, zijn we daart ok alweer vanaf
Oud 11-08-2003, 08:31
Verwijderd
erg slim, zo'n fabriek in een woonwijk zetten.

maar och, ze zijn zwart en/of arm en zullen toch democraat stemmen, so bush won't care.

dat soort dingen horen nou echt in the middle of nowhere te staan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten