Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2003, 16:01
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Wie is ook helemaal lyrisch over deze auteur en heeft ook aardig wat boeken van m gelezen? Ik zou graag eens met jullie over zijn boeken van gedachten wisselen.

ps persoonlijke favoriet: Vals Licht.
Oud 27-06-2003, 16:06
Verwijderd
Lyrisch ben ik niet over hem, maar heb wel veel boeken van hem gelezen. Zelf vind ik dat hij overdreven wordt. Het is een man die veel weet van popmuziek en ook kan schrijven, maar erg boeiend vind ik het niet.... Ik zie hem graag en z'n boeken mogen er zijn, maar verder... nah, dat was het wel.

Wat maakt jou zo lyrisch over hem?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 16:32
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Nou ik kan zijn schrijfstijl wel waarderen, niet zo moeilijk en toch mooie eufemismen gebruikend. Verder vind ik zijn onderwerpen meestal interessant om te lezen. In Vals Licht neem je bijvoorbeeld een kijkje in de wereld van de prostitutie, iets waar ik tot dan eigenlijk weinig over gelezen had en wist. Ja verder waarom ik m zo leuk vind....z'n boeken boeien mij van het begin tot het eind. Ik heb z'n romans ook allemaal in één of twee dagen uitgelezen, zeg maar in één ruk.
Oud 27-06-2003, 16:37
Verwijderd
Citaat:
pimomes1987 schreef op 27-06-2003 @ 17:32:
Nou ik kan zijn schrijfstijl wel waarderen, niet zo moeilijk en toch mooie eufemismen gebruikend. Verder vind ik zijn onderwerpen meestal interessant om te lezen. In Vals Licht neem je bijvoorbeeld een kijkje in de wereld van de prostitutie, iets waar ik tot dan eigenlijk weinig over gelezen had en wist. Ja verder waarom ik m zo leuk vind....z'n boeken boeien mij van het begin tot het eind. Ik heb z'n romans ook allemaal in één of twee dagen uitgelezen, zeg maar in één ruk.
Ik ben z'n boeken gaan lezen op aanraden van mijn leraar Nederlands op de HAVO. Hij had het over schrijvers die schreven voor ons... waaronder Grunberg en Zwagerman. Ik ben begonnen met Grunberg maar dat beviel me echt niet. Vervolgens Zwagerman, en dat ging een stuk beter.

Maar... waarom ik zijn boeken wel aardig vind maar niet super;
hij brengt zich te makkelijk van de dingen af. Dat doet hij niet alleen in zijn boeken, maar ook in zijn gesproken woorden. En dat vind ik jammer.. ik zag hem eerst als iemand van wie ik kon leren en nu begrijp ik dat hij dat helemaal niet is... 't Is moeilijk uit te leggen, maar ik zie hem als een zoveelste cliché.

Toen ik vorig jaar op mijn mondeling uit moest leggen wat ik van Zwagermans boeken vond, kwam ik even ver als wat hierboven staat... eigenlijk niet zo positief dus. Tot mijn verbazing was mijn leraar het helemaal met me eens, Zwagerman kan boeiend schrijven maar daar blijft het ook bij.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 20:54
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Ik heb m nog nooit een betoog horen houden dus daarover kan ik niet oordelen. Wat de rest van je commentaar betreft; je hebt wel gelijk ja dat ie niet echt bijzonderder is dan de rest van de Nederlandse schrijvers, desondanks blijf ik zijn boeken goed vinden en leuk om te lezen.
Oud 28-06-2003, 15:29
Tisch
Tisch is offline
Toevallig heb ik veel van Zwagerman gelezen. Uitblinkers voor mij zijn zijn essays, en Tomaatsj (Of zoiets; een kort verhaal, boeiend)

Zwagermans nieuwste roman vond ik niet al te sterk. Zes sterren kwam op mij erg gekunsteld over. In zijn eerste boek had zwagerman een soort onbevangenheid. Echt een verhaal te vertellen. Daarna werd het berekend, meer en meer nadenkend en mijn inziens minder op het gevoel, maar meer op techniek.

daardoor werden zijn boeken minder.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 15:40
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Je hebt gelijk dat zijn eerste werk veruit het beste is, hoewel ik zes sterren ook goed vind, de enige die ik niet goed vond was juist z'n debuut, De Houdgreep.
Oud 28-06-2003, 15:53
Verwijderd
ik heb een gedeelte van Vals Licht gelezen, ik vond het niet zo super, misschien lees ik het nog eens uit wanneer ik niets anders te lezen heb, maar ik vind het verhaal wat langdradig worden. Dat meisje* ben ff dur naam kwijt* heeft wel verschrikkelijk veel dingen ineens enzow...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 17:34
Breg
Breg is offline
Citaat:
Charlie1704 schreef op 28-06-2003 @ 16:53:
ik heb een gedeelte van Vals Licht gelezen, ik vond het niet zo super, misschien lees ik het nog eens uit wanneer ik niets anders te lezen heb, maar ik vind het verhaal wat langdradig worden. Dat meisje* ben ff dur naam kwijt* heeft wel verschrikkelijk veel dingen ineens enzow...
mee eens. Vals Licht is het enige boek wat ik ooit van Joost Zwagerman gelezen heb, en dat zal het waarschijnlijk blijven ook. Het onderwerp van het boek sprak me wel aan, maar de uitwerking niet echt. Het kon mij gewoon niet boeien, gedachten dwaalden steeds af als ik aan het lezen was en ik heb echt moeite gedaan om het uit te krijgen, wat ik bijna nooit heb.
Oud 29-06-2003, 18:24
kakelkip
kakelkip is offline
Ik heb van Joost Zwagerman alleen het boek "de buitenvrouw" gelezen.
Het was een onderhoudend boek en sommige stukken waren zeer boeiend maar ik weet niet of ik nog een keer een boek van Joost Zwagerman ga lezen.

Wat is volgens jullie zijn beste boek dan? (misschien moet ik dat dan maar eens lezen )
Oud 30-06-2003, 01:06
skatefamke
skatefamke is offline
ik heb meerdere boeken van hem gelezen. chaos en rumoer was erg goed!
Oud 30-06-2003, 14:57
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Citaat:
skatefamke schreef op 30-06-2003 @ 02:06:
ik heb meerdere boeken van hem gelezen. chaos en rumoer was erg goed!
Jah idd, alleen vond ikhet einde een beetje onwaarschijnlijk, als alles loopt volgens het verhaal van Ed Waterland.
Oud 04-07-2003, 23:25
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 30-06-2003 @ 15:57:
Jah idd, alleen vond ikhet einde een beetje onwaarschijnlijk, als alles loopt volgens het verhaal van Ed Waterland.
een boek hoeft wat mij betreft niet geloofwaardig te zijn. soms heeft onwaarschijnlijkheid, die er te dik bovenop ligt, ook iets heel humoristisch.
een goed voorbeeld is: vrouwen met een IQ van herman brusselmans.
Oud 06-07-2003, 01:33
Verwijderd
Ik heb tot de helft van De Buitenvrouw gelezen en heb het toen maar weggelegd. Ook toen ik enige tijd geleden Zwagerman heb zien vertellen tijdens een lezing, werd ik behoorlijk teleurgesteld. Wat een saaie lulhannes eerste klas.

Geen Zwagerman voor mij de komende tijd, dus.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 10:57
Verwijderd
Op de havo was er een leraar Engels bij ons op school die Zwagerman heette, hij was de broer van de schrijver Zwagerman. Toen kon ik niet achterblijven en heb ik om te kijken hoe die nou schreef De Buitenvrouw gelezen. Ik vond het wel aardig, 't leest iig lekker weg. Maar super bijzonder is het niet.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 16:12
Beloved
Beloved is offline
Ik heb '' De Buitenvrouw" gelezen. Ik vond het boek wel ok.
Het is niet een van mijn favorieten. Want mijn favo-boek is: "Anton & Annisa" door Chandra Doest

ciao,
Beloved
Oud 10-07-2003, 10:21
Verwijderd
Ik heb Buitenvrouw gelezen, maar echt hoogstaande literatuur vond ik het niet. Maar dat kan aan m'n smaak liggen, ik geef de voorkeur aan erg diepzinnige boeken.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 22:27
skatefamke
skatefamke is offline
joost zwagerman heeft heel verschillende schrijfstijlen. misschien dat een ander boek je wel bevalt, che guevara.
Oud 12-07-2003, 21:17
Verwijderd
Citaat:
skatefamke schreef op 11-07-2003 @ 23:27:
joost zwagerman heeft heel verschillende schrijfstijlen. misschien dat een ander boek je wel bevalt, che guevara.
Heb je een tip voor me?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 19:43
L1
L1 is offline
Buitenvrouw vond ik niet veel aan. Zijn laatste boek vond ik wel goed. 'Zes sterren'
Boek ging over zelfmoord. erg boeiend
Reageren

Regels voor berichten