Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2003, 23:17
Severus
Severus is offline
.... het zoeken van kamers? Helpt het al als ik bijvoorbeeld in november of december 2003 er al mee begin, ook al begin ik pas aan een universitaire opleiding in augustus/september 2004?

Of moet ik misschien toch wat eerder/later ermee beginnen?

(Ik ga in het schooljaar 2004/2005 studeren aan de Universiteit Utrecht.)

En wat is verstandiger en/of goedkoper: in de stad (waar de universiteit zich bevindt) gaan wonen, of misschien is het toch beter als ik in een randgemeente ga wonen of een anders dorpje/stadje vlak in de buurt (Zeist misschien)?

Heeft er iemand tips of ervaringen? Zo ja, dan hoor ik ze heel graag!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Ripper
Oud 19-07-2003, 23:43
Balance
Balance is offline
ik heb een aantal maanden terug gekeken hoe het zat met kamers zoeken. ik ga in hetzelfde jaar als jij studeren en wilde eigenlijk ook gelijk op kamers gaan. het verschilt heel erg per plaats wanneer je je dan in moet schrijven.

als je in een plaats als utrecht wil studeren (waar echt heel veel woningnood is) had je je al zo'n 4 maanden terug moeten inschrijven, wilde je nog direct bij het nieuwe schooljaar van 2004/2005 een kamer kunnen bemachtigen. andere plaatsen is het volgens mij minder erg.
bovendien ligt het er ook wel weer aan wáár je je inschrijft. er zijn veel commerciële bureaus waar je meer moet betalen, maar dan krijg je veel sneller adressen waar je dan kan hospiteren. Bij dat soort bureaus ligt het er maar net aan hoe snel er bewoners zijn die jou wel zien zitten als nieuwe huisgenoot.

maar goed, zo te zien weet je dus al waar je wil gaan studeren. dan zou ik me dus zo snel mogelijk inschrijven, gezien het utrecht is, om nog kans te hebben dat je op tijd een kamer kan vinden.

(over dat buiten de plaats enzo weet ik niet echt veel)
Oud 19-07-2003, 23:50
Balance
Balance is offline
dit is btw waar ik m'n informatie vandaan had (ik vertelde het uit m'n hoofd, dus het kan iets afwijken, maar dit had ik ooit gelezen)

http://www.sshu.nl/html/wachttijden_enz_.htm

er zijn echter ook andere bureaus dus hoe het daar mee zit weet ik niet.
Oud 20-07-2003, 11:57
ganralph
ganralph is offline
inschrijven kun je beter maar meteen doen; maar in de randstad kun je de eerste jaren maar beter niet uitgaan van een kamerbureau dat je een kamer komt aanbieden (wachttijd opbouwen is wel handig voor later)

meer dan een jaar van te voren actief gaan zoeken heeft niet veel zin; verhuurders en studenten plannen meestal geen jaar vantevoren wie er in huis komt.
orienteren in de stad kan nooit kwaad, en laat gewoon zoveel mogelijk mensen weten dat je een kamer zoekt. 1 kennis in een stad is bruikbaarder dan 5kamerbureau's met een wachtlijst van 3jaar

maart/april schijnt de beste tijd te zijn om een kamer te vinden; het is dan nog vrij rustig qua woningzoekenden en mensen die afstuderen of het jaar erna op stage gaan of naar het buitenland oid zijn dan vanalles aant regelen; waaronder hun kamer die dan leeg komt te staan. je moet dan alleen vaak al vanaf juni of juli betalen als je de kamer wil, ook al ga je er pas in aug in.

oktober is ook een handige maand; studenten die toch niet tevreden zijn met hun studie of zo, vertrekken dan weer en zeggen per 1 okt hun huur op. dit heeft weer als nadeel dat je de eerste maand geen kamer hebt.

randgemeenten vind ik toch niet zo geweldig. ik heb eerst in Hoofddorp gewoond toen ik in Amsterdam ging studeren (verkorte mijn totale reistijd van 3uur tot 30min) maar ik vond het toch frustrerend om iedere dag met de trein te moeten; niet op de fiets naar school te kunnen en gebonden te zijn aan de laatste trein met een feesje of zo.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 17:44
Ninnoc
Ninnoc is offline
begin idd een jaar van te voren, ik ben beetje gelukkig exemplaar want ik kwam een week voor de studie begon terug van vakantie en besloot toch maar te gaan studeren en moest alles nog regelen en totaal onverwachts had ik binnen een week een kamer, via via.

zorg vooral dat iedereen weet dat je op zoek bent en plaats advertentie in lokale krant
Oud 20-07-2003, 18:29
Verwijderd
Altijd zo vroeg mogelijk vantevoren beginnen en veel doen met briefjes ophangen en advertenties plaatsen. Als je het op de langzame manier via de SSHU moet doen kun je wachten tot je een ons weegt.

Ik kan je trouwens de kamers in de flats naast de Kardinaal de Jongweg aanraden in Utrecht. Mooie ligging, toffe flats, heb er goede ervaringen mee
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 12:19
Severus
Severus is offline
Bedankt voor de reacties, mensen!

Is het trouwens niet goedkoper om in een randgemeente te gaan wonen dan in Utrecht zelf? Persoonlijk zit ik er echt niet mee als ik dan 15 tot 30 minuten moet reizen als ik naar Utrecht wil (alles is beter dan dat ik 2 à 3 uur in de trein moet zitten).

En bij een hospita wonen, dat is toch ook goedkoper?

Ik ben een zeer rustig persoon en erg op mezelf, dus ik wil zelf niet met 10 man gaan samenwonen, dat zie ik echt niet zitten (hoe kan ik ooit rustig studeren met 10 man in huis?). Ik zie mezelf met maximaal 3 personen samenwonen; als ik bij een hospita ga wonen, dan heb je toch een kleiner aantal mensen waar je mee moet samenwonen dan wanneer je in een studentencomplex gaat wonen?

Kortom, ik zoek een goedkope kamer waar ik met niet te veel mensen hoef samen te wonen, het liefst in een randgemeente (als dat goedkoper is, tenminste). Ik stel niet te veel eisen aan de kamer; van mij mag het best een beetje krap zijn (maar het moet wel een goede kwaliteit hebben, zonder een barstend plafond of kapotte leidingen e.d.), zolang ik er maar goed kan wonen, leven en studeren.

Verder misschien nog wat tips voor mij (nadat je deze post hebt gelezen en nu dus weet wat ik precies zoek)?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Ripper
Oud 21-07-2003, 12:33
Verwijderd
Inschrijven bij een kamerburo kun je best een beetje op tijd doen, omdat het verhuren van kamers op volgorde van inschrijving gaat. Inschrijving is (in Maastricht iig) maar 4 jaar geldig, dus heel vroeg gaan inschrijven heeft dan ook niet zoveel zin..

Nu al gaan zoeken voor een kamer heeft niet zoveel zin denk ik, omdat kamers die te huur staan meestal per direct (of per augustus/september ofzo) verhuurd worden. Dan zou je dus een jaar voor een kamer moeten betalen, waar je niet eens in woont. April is tijd genoeg denk ik

En een randgemeente is waarschijnlijk wel goedkoper dan midden in de stad, en ook makkelijker te vinden. Maar als je dan 's avond uitgaat ofzo, en je wil niet alleen 's nachts terug fietsen, dan zit je wel helemaal vast aan het openbaar vervoer..

Ik woon in een studentenhuis met in totaal 11 mensen, maar de helft van die mensen is er nooit. Het is ook iedereen voor zich daar, dus niet gezamenlijk koken enzo. Ik heb meestal totaal geen last van de mensen die er wonen

Hospita's heb ik verder geen ervaringen mee..

Maar ik denk zo dat als je best in een randgemeente wil wonen, en ook nog niet te veel eisen aan je kamer stelt, dat het dan best te doen is om een kamer te vinden
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 12:58
ganralph
ganralph is offline
hospita's zijn meestal goedkoper, maar ze hebben bijvoorbeeld ook meer bevoegdheid om jou het huis uit te schoppen dan een gewone huisbaas

verder zijn er nog altijd de hospita's met vreemde regels; zoals liever geen bezoek en elke dag samen eten; maar de meesten zijn wel uit te houden als je het wil
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 14:42
Verwijderd
schjrijf je in bij een kamerbureau met wachtlijst. Kijk eerst hoe lang de wachtlijst is en schrijf je dan meteen in, of later als de wachtlijst extreem kort is. Begin voor de rest met zoeken in april op zijn vroegst anders moet je teveel huur betalen. Sommige hospita rekenen geen huur voordat je je intrek neemt maar alleen borg. Dat is wel relaxt maar het komt niet zo vaak voor.
Zeg tegen ook iedereen die je kent dat je een kamer zoekt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten