Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mishandeling vind ik moeilijk te definiëren. Als iemand aan mij zit en dat is niet gewenst schroef ik zijn ballen eraf (na vriendelijk gevraagd te hebben van me af te blijven natuurlijk). Dan vind ik dat geen mishandeling. Eerder zelfverdediging. Dus in principe zou iedereen zich moeten mogen verdedigen tegen anderen. Maar wanneer is iets zelfverdediging en wanneer uiting van frustraties? Dat is moeilijk... Als iemand een ander zonder aanleiding pijn doet (met opzet) is het altijd mishandeling. Dat weet ik wel. Maar waar de grens te trekken is kan ik niet precies zeggen.
||
quote:
-------------------------------------------------------------------------------- Kenny McCormick schreef op 11-09-2003 @ 18:21: als iemand die niks misdaan heeft niet meer lacht door iets wat jij doet terwijl je er het recht niet toe hebt. -------------------------------------------------------------------------------- Citaat:
maar bedoel je lachen nu dus egt zo letterlijk, want als iemand het verwerkt (en miss zoiezo) zouden mensen nog welkunnen lachen, mayb al1 niet om de mishandeling zelf. maar als dat al1 mishandeling is? Jah kweenie... alle meningen en manieren welkom nat. ![]()
||
Citaat:
maar zelfs over zelfverdediging kun je weer twijfelen waneer het enkel en alleen zelfverdediging is en wanneer je overgaat in frustraties. Als je dus je verdedigt en daarna er n schepje bovenopdoet door er mishandeling van te maken. mmm, khad n betere geformuleerde zin in me hoofd, nu kwijt, mmm, maaja, je bgrijpt wak bdoel neem ik aan? jh
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
als je mishandeling van ouders naar kinderen bedoelt: ik vind het dan geen mishandeling als je 1 keertje wordt geslagen....een corrigerende tik krijgt. Echter...als jij een kind van 2/ 3 bent en de volwassene een beer van een vent met een boksachtergrond...en deze kracht dan ook uit (omdat hij niet anders kan)...mjaaa dan wordt het toch weer moeilijk te beoordelen.
Ik vind het ook niet echt gezond als je na je 14e ofzo nog vaak 'corrigerende tikken'krijgt, maar ook dan wil ik niet meteen van mishandeling spreken...dat ligt aan de kracht van de klappen en de frequentie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
in dit voorbeeld moet ik het met Isa eens zijn dat veel door onze cultuur bepaald is. als een kind van 5 of 12 sex wil met iemand van 20 of 85, dan mag dat volgens onze cultuur niet. of het fout is, is een heel ander verhaal. dat wij mensen tot 16, 18 of 21 verminderd handelingsbekwaam (?) noemen is iets uit onze cultuur.
Citaat:
wat betreft mishandeling gaat het in eerste plaats om een aantal punten: - degene die een handeling ondergaat kan alleen bepalen of hij/zij mishandeld is - de grond hiervoor is dat hij/zij het niet leuk vond (ongewenste lichamelijk of geestelijk pijn kreeg door) wat er gebeurde een ander voorbeeld is die man uit Duitsland die zich vorig jaar liet opeten door een andere man; hij is mi niet mishandeld want hij wilde het zelf. iemand anders die het onderging zou waarschijnlijk zeggen (als dat nog kon) dat hij mishandeld was en ook de westerse cultuur vindt dit niet 'normaal', maar beide personen hebben vrijwillig gehandeld. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
het 'slachtoffer' hoeft het ook niet bewust te beseffen, en dus ook niet bewust aan te geven dat hij/zij mishandelt wordt; dat bedoelde ik niet bij 1 - het ging me er om dat anderen niet uit kunnen maken of ik me mishandeld voel
kinderen en psychiatrisch patienten beseffen misschien niet "he, ik wordt mishandeld", zoals wij zouden denken. ze begrijpen echter wel dat hen iets wordt aangedaan wat ze niet leuk vinden (2). hoe ze dat voor zichzelf vertalen, maakt dan niet uit. een kind van 3 zal het begrip 'mishandelen' niet kennen, maar het weet voor zichzelf dat het iets niet leuk vindt (ook al is het normaal/gebruikelijk in zijn wereld/leven - zoals slaan door ouders) - op dat moment wordt het dus WEL mishandeld (dan voldoet het aan 1 en 2) het kind ervaart het misschien als een dagelijks iets, maar het zal daardoor toch niet minder pijn hebben? als een psychiatrisch patient geslagen wordt en hij ervaart dat niet als vervelend/pijnlijk, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij mishandeld wordt (er wordt dus niet voldaan aan 1 en 2)? wordt de bron van pijn (zoals WIJ die zouden ervaren) weg gehaald, dan voelt de patient zich misschien JUIST onrecht aangedaan, en in zijn wereld wordt hij dan mishandeld (wederom 1 en 2). en je kunt iemand nou eenmaal niet jouw mening opleggen (als jij het pijnlijk vind, en de patient niet - dan heeft het weinig zin er iets aan te doen) misschien komt hier nog wel "bescherming tegen zichzelf" bij kijken, maar dat is even te lastig om nu nog te doen, want ik moet zo weg ![]() Laatst gewijzigd op 17-09-2003 om 13:50. |
![]() |
|
![]() |
het geval van de kindertelefoon nog even: het kind zal zich idd mishandeld voelen na 1 tik (als dit nooit eerder voor is gekomen). daarom gaf ik bij mijn eerdere post al aan dat mishandeling een subjectief iets is (alleen het 'slachtoffer' kan het als zodanig kwalificeren)
dat maakt het wettelijk/gerechtelijk voor mij nogal lastig. de grens tussen 'tik' en 'mishandeling' is moeilijk vast te stellen. ook kun je niet wettelijk vastleggen dat iets vaker moet gebeuren voordat je het mishandeling noemt. 'mishandeling' zoals onze wet het kent is dus gebasseerd op onze culturele normen, maar dit is dus niet universeel - omdat het dan onbruikbaar zou worden; mijn definitie is ook niet bruikbaar in de wet, dat snap ik |
![]() |
|
misschien dat dit een zinloze post is maar als ik het zo lees is dus de grens bij iedereen anders qua geestelijke mishandeling...
ik wil een urgentieverklaring voor een woning vanwege mijn moeder en dr ziekte (manisch depressief) dat mens mishandelt mij ook geestelijk vind ik.. maar ik moet een rapport hebben van een psychiater daarover pas als hij dat vind krijg ik zon verklaring..maar wat is hun grens dan???? heb vd dokter een briefje met nr van maatschap.werker gekregen.. kan hij/zij ook zon rapport opstellen denken jullie??? en ps het gaat er dus niet om dat ze me een paa rkeer uitscheld ofzo..ze wil me echt kapot maken zodat ik net zon kloteleven als haar krijg.. ze gunt mij mijn eigen leven niet en geen geluk.. alles wat is doe is negatief en ze scheld me voor alles uit waardoor ik gewoon vaak op t randje sta om zelf door te draaien en verschrikkelijk bang word dat ik net als haar word... heb ik geen recht om daartegen beschermd te worden?????? sorry als t n beetje offtopic is..maar t past wel in dit topic volgens mij.. zo niet dan verplaats maar ![]() Laatst gewijzigd op 21-09-2003 om 12:08. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
(intiem) dansen.. AnoniemProbleem | 58 | 16-05-2004 18:32 | |
Flora & Fauna |
50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood Kupu | 87 | 13-10-2002 08:48 |