Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2006, 09:01
lso
lso is offline
Ik geef op school les over dromen. Vorige les vertelden de leerlingen over hun eigen dromen. Nu heb ik drie blaadjes met daarop een alfabet.

Bv als je droomt over Achtervolging betekent dat...
Bv als je doromt over Bagage betekent dat ...
Bv als je droomt over Café betekent dat...

Op zich is de inhoud wel leuk ( per letter 10regels) maar aan de andere kant lijkt het me veel te langdradig om dat één voor één te overlopen met de leerlingen. Boven hun tekstje staat enkel een letter waar zij het woord moeten aanvullen a.d.h.v. de gelezen tekst bv. A chtervolging.

Zijn er ideetjes om tof aan te pakken?
x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2006, 09:03
Verwijderd
Ik vind je uitleg niet zo heel duidelijk...je hebt dus drie blaadjes met een dromenalfabet, die je eventueel door zou willen nemen en de leerlingen zelf moeten bij elke letter het woord invullen dat in de tekst staat?

En een andere vraag: Wat is de gedachte achter de les?/Wat is het leerdoel?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 09:06
lso
lso is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-02-2006 @ 10:03 :
Ik vind je uitleg niet zo heel duidelijk...je hebt dus drie blaadjes met een dromenalfabet, die je eventueel door zou willen nemen en de leerlingen zelf moeten bij elke letter het woord invullen dat in de tekst staat?
Het is een dromenalfabet, boven elk tekstje van tien regels staat een letter. In de tien regels kunnen de leerlingen het kernwoord vinden. bv. Achtervolging. Dat schrijven ze erboven waar voorlopig enkel "A "staat. Het lijkt me echter saai om een voor een te lezen..
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 09:10
Verwijderd
Ah, nu snap ik het.

Kunnen ze het niet zelfstandig of in kleine groepjes maken en dat je het daarna klassikaal bespreekt (Wat heb je daar ingevuld? Waarom? Enz.)? Of desnoods in vier groepjes een aantal letters in laten vullen als allemaal nog steeds te veel is en dat iedereen daarna bij de klassikale bespreking de nog missende letters invult.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 09:16
lso
lso is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-02-2006 @ 10:10 :
Ah, nu snap ik het.

Kunnen ze het niet zelfstandig of in kleine groepjes maken en dat je het daarna klassikaal bespreekt (Wat heb je daar ingevuld? Waarom? Enz.)? Of desnoods in vier groepjes een aantal letters in laten vullen als allemaal nog steeds te veel is en dat iedereen daarna bij de klassikale bespreking de nog missende letters invult.
Das leuk!

Ik dacht er net aan om eventueel foto's van de kernwoorden op het bord te hangen. De leerlingen konden die eerst in stilte bekijken. Dan konden zij er enkele uitpikken. Ze kunnen eventueel vertellen wat ze herkennen. Bv. "Ik zie daar insekten op een foto, ik droomde wel eens over insekten nl..." En dan daarna het tekstje lezen. Dan spring ik in op hun herkenning en fantasie. En komt de uitleg ook aan bod.

En inderdaad eventueel kan ik dan nadien de overige letters per twee laten lezen en invullen (partneroefening)?

thx!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 09:43
Verwijderd
Eerst klassikaal een aantal (en dan idd inspringen op de voorkennis/ herkenning/fantasie ed) en vervolgens in tweetallen aan de slag lijkt me goed en ook afwisselend.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten