Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2003, 23:05
Vlooienband
Vlooienband is offline
Het heeft een redelijk warrig einde, maar ik ben er tevreden over. De afgelopen dagen waren voor mij raar, rumoerig en verwarrend, dus een goed kloppend en logisch verhaal is nog minder van me te verwachten.
Wel, morgen ben ik een weekje weg, ik laat Letteren in de tussentijd aan AngelLena over.
Tabee, lieverds.
Even vakantie.

- - - - - -

De ideale dochter

Ze keek hem schuchtig aan, stilletjes de hint gevende dat ze niet aangeraakt wilde worden. Hij negeerde dit, zoals gewoonlijk. Met lieve woorden vertelde hij haar dat ze beter haar best had moeten doen om te winnen, daar ze knap genoeg was.
Aan het uiterlijk kon het inderdaad niet liggen, dat was allemaal prima in orde. Haar lichaam oogde behoorlijk gezond, sportief en zij maakte de indruk een leuke, vlotte meid te zijn. Hij besloot nog eens te vragen waarom ze niet gewonnen had.
Ze tilde de zak ijs voorzichtig van haar gezwollen kaak en opende haar mond.
"De meester lette op het schoolplein niet op en toen werd ik door Jos Gerards totaal in elkaar geslagen."
Bij het horen van deze informatie ontsnapte een oerkreet uit de mond van de man. Woedend begon hij tegen zijn dochter te bulderen, dat ze voor haar rechten op had moeten komen.
"Had dan gezegd dat de vader van Jos met vrouw Wilgen vreemdgaat of had de stungun gebruikt die ik je voor je zevende verjaardag heb gegeven," brulde hij door het huis. Amber bleef bewegingsloos op de stoel zitten. Nog schuchterder dan zo-even keek ze omhoog, naar de grote lamp aan het plafond. Een glimlach verscheen op haar gezicht toen het licht van de kunstmatige licht beroerd werd door de zonnestralen. Overbelichting was altijd al een favoriet onderwerp van haar gedachten geweest.
Na een lange donderpreek van de juiste, meest sadistische verdediging wilde haar vader weten wat ze ervan dacht.
"Pappa," begon ze, "ik hou van de pijn en de vernedering. De mensheid is klote en het leven is kut. Uiteraard is mijn enige doel op deze aarde door jou verkracht worden en pijn te lijden, veel pijn. Krijg ik daar niet genoeg van, zal ik per ongeluk een vaas omstoten en mijn polsen doorsnijden, maar op een manier waarop ik nog net in leven blijf."
De vader keek geschrokken naar Amber. Zo'n dochter wilde hij niet, hij wilde een behulpzame, vechtende dochter. Alles behalve dit manisch-depressieve, anti-sociale geval dat voor hem zat. Hij pakte haar in het nekvel en sleurde het kind naar de keukentafel. Daar kleedde hij haar vliegensvlug uit en wierp haar hardhandig op d'r buik.
"Het leven is fijn," riep hij ondertussen. Gewillig onderging Amber de grillen van haar vader. Ze geloofde dat het wel best was als hij zijn lusten even bot mocht vieren op haar. Daar was ze immers voor. Ze was dan ook enigzins verbaasd toen ze merkte dat hij haar deactiveerde. Met een dalende "oh" verslapte het lichaampje van acht-jarige Amber.

Hoofdkantoor Sociale Zaken, ook wel SZ genoemd. Het was een chaos van jewelste, iedereen rent van het ene bureau naar het andere, om te kijken wat er aan de hand is en hoe dat verholpen kan worden. Natuurlijk waren er ook een aantal onruststokers, genaamd belastinginspecteurs. In die tijd van het jaar heersde er altijd wanorde. De belasting liet bijna nooit iets van zich horen, maar als ze het deden, deden ze het goed. Volgens hun motto maakt dat de boel makkelijker, wat sommige bedrijven betwijfelden. Nadat de inspecteurs de algehele boekhouding hadden gepakt, besloten ze gebruik te maken van de gratis Douwe Egberts koffieautomaat. De vrouwelijke delegatie ging voor de zwarte koffie, terwijl de mannelijke helft vergreep zich aan de espresso. Ja, ze hadden het behoorlijk naar hun zin.
Laat in de middag stormde een man het kantoor hevig overstuur binnen. Hij had een doos van het nieuwste type in zijn armen en ziedend keek hij om zich heen.
"Meneer, kan ik u ergens mee helpen," vroeg de secretaresse beleefd. Zonder te wachten op het aan te bieden kopje koffie, liet hij de doos vallen en trok de secretaresse over haar bureau. Bulderend informeerde hij waar de directeur was, hetgeen de secretaresse nog meer in de war maakte.
"Mevrouw van de Strenkel is in haar kantoor, maar ze wil alleen gestoord worden wanneer een van de types het niet goed doen," vertelde ze voorzichtig. "Mag ik vragen waarvoor u komt," ging ze verder.
De man meldde dat ze dat niet mocht vragen en dat hij de directeur per direct wilde spreken.
"Waarvoor wilt u de directrice spreken?"
"Dat gaat u niets aan."
"Ik moet het weten, zodat ik u naar de goede afdeling kan verwijzen."
De man krabbelde op zijn hoofd en bedacht wat hij het beste kon doen. Hij besloot dat de dame haar zin geven daarbij het dichtste in de buurt kwam.
"Mijn dochter is manisch depressief, masochist en anti-sociaal. Ik wilde een andere, opgewekte, vrolijke dochter. Geen panda."
"Ah. Dan moet u naar de directrice," vertelde de dame. Opgewekt vroeg hij waar hij die kon vinden.
"Niet."
"Niet?"
"Nee, niet. De directrice wil alleen gestoord worden wanneer types het niet goed doen."
"Maar..."
"Zo is het."
Er zat weinig anders op dan gewoon te zoeken naar de directrice. Douwe deed elke deur open en vroeg beleefd of hij zich in de aanwezigheid van mevrouw van de Strenkel bevond. Bij de op één na laatste deur bleek hij beet te hebben. Snel legde hij de hele gebeurtenis uit, terwijl mevrouw hem een kopje koffie in de handen duwde en de doos op tafel legde. Alles was geheel de fout van het bedrijf, meldde ze.
"Krijg ik nu een ander, namelijk diegene die ik daadwerkelijk wilde hebben?"
"Nee, uiteraard niet."
"Waarom niet?"
"Nou, omdat ze perfect functioneert."
Het kostte Douwe zes dagen om in het hele systeem van SZ te infiltreren. Op de zesde dag liep hij het kantoor binnen van de onderdirectrice, vertelde hij dat hij het verkeerde kind had gekregen en dat ?ie een nieuwe wilde, per direct.
Alles leek perfect te passen. Hem werd een andere dochter aangereikt, die dankbaar haar vader aankeek.
"Pappa, ik hou van je," wist ze uit te brengen.
"Ik hou ook van jou, kind."

Douwe tilde zijn dochter op en liep naar de uitgang van bureau SZ. Hij had zijn ideale dochter.

Laatst gewijzigd op 23-07-2003 om 18:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2003, 16:53
Nieni
Nieni is offline
Het begin vond ik echt een heel stuk minder, zeg maar, het eind was daarentegen weer heel veel...beter...imho en helemaal niet zo vaag... (in tegenstelling tot sommige andere postjes )
Trouwens alsnog wel onwijs vaag dat je zoiets bedenkt...
Oud 12-07-2003, 18:55
Goede Fee
Goede Fee is offline
Kewl verhaal!!! Erg leuk einde, goed verzonnen, maar wat doen al die ?-tekens in het verhaal??? *of ligt dat gewoon aan mijn comp?!*

Blue Eye
Oud 12-07-2003, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Ik wilde een andere, opgewekte, vrolijke dochter. Geen panda

Geweldig!

en mocht je dit nog lezen: Fijne vakantie nog verder!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 18:54
Vlooienband
Vlooienband is offline
Het begin vond je minder? Wow, ik vond het einde kut.
Die vraagtekens zijn een foutje in opera, de aanhalingstekens dringen daar niet echt door.

Panda's...
Oud 23-07-2003, 19:24
Sustulum
Sustulum is offline
Ik kan de verbanden tussen al die dingen moeilijk vinden, maar wat een prachtige verwoording van de mooiste gedachtenkronkels!
Oud 23-07-2003, 19:41
dark_poetry
dark_poetry is offline
Ik snap er wijnig van maar wel psyko verhaal
Oud 23-07-2003, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef op 23-07-2003 @ 19:54:
Panda's...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 11:32
Verwijderd
schuchtig...?

De Van Dale kent het niet...

(Niet zo sarcastisch bedoeld als het klinkt... )

En het is zoëven ipv zo-even, volgens mij...

Verder missen er geloof ik een paar leestekens.

'Op de zesde dag liep hij het kantoor binnen van de onderdirectrice, vertelde hij dat hij het verkeerde kind had gekregen en dat hij een nieuwe wilde, per direct. '

'k vind het op sommige plaatsen een beetje te dubbelop...en een beetje als of je het te mooi wilt maken... Ik houd meer van simpel.

Sorry, voor het vele commentaar.

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 11:37.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 07:28
Vlooienband
Vlooienband is offline
Lenoor, bedankt voor je bericht.
schuchtig hoorde inderdaad schuchter te zijn. Volgens de nieuwe spelling is het wel degelijk zo-even, hoe stom het ook staat.

Teveel commentaar kan nooit.

Soms missen leestekens? Dan zal ik het vandaag eens nalezen.
Oud 27-07-2003, 11:06
Tisch
Tisch is offline
Ook ik heb je verhaal gelezen.
Half.

Te beginnen bij het begin:

"Ze keek hem schuchtig aan" --> schuchtig is geen woord.

"Stilletjes de hint gevende..." --> Dit is een heel lelijk geformuleerde zin. Lees hem eens voor; praat jij zo? Daarnaast weet ik niet of je door schuchter te kijken "stilletjes een hint kan geven". Een hint geven impliceert een zekere mate van activiteit.
Het valt me trouwens op dat je zowel in het hoofd van het meisje zit, als in het hoofd van de man. Dit gekozen perspectief was bewust of sloop het er gaandeweg het verhaal in? Ook neem je zaken van buiten waar. Als een derde verteller. Is het niet makkelijker, consequenter je bij 1 perspectief te houden? Voorbeelden? "Zo'n dochter wilde hij niet, hij wilde..." ---> hier zit je in het hoofd van de vader. Jij weet wat hij wil, terwijl hij het nergens zegt.

In de eerste zin echter, zit je in het hoofd van het meisje, want hoe weet je anders dat zij "stilletjes een hint gevende is", misschien was ze juist bezig hem te verleiden (gezien de loop van het verhaal ook niet onmogelijk voor een achtjarige)

"Hij negeerde dit" ---> Wat? Haar stille hint? haar schuchtere blik? Haar?

Wat zijn lieve woorden? Ik begrijp de uitdrukking maar lieve woorden is geen mooi geformuleerde constructie, het doet een beetje denken aan de kleuterschool.

"Knap genoeg"---> ? Slim of mooi? Uit de volgende 5 regels komt dat niet echt naar voren. Aan welke wedstrijd deed ze mee? Ik, nieuwsgierig, lees door maar beland in een quasi-realistische situatie waarin het meisje in elkaar wordt geslagen, ten einde de toorn van haar vader over zich af te roepen aangezien ze zichzelf niet verdedigde. Waarvoor dus, was zij knap genoeg?

Klein detail: "aan het uiterlijk". Maak daar "haar uiterlijk" van.

"Ze opende haar mond", waarna een citaat volgt. Schrijf beter:
"Ze antwoordde", want dat heeft een functie. Als ze haar mond opent, betekent het immers niet dat ze daadwerkelijk iets heeft te melden. Hetzelfde als - niet uit jouw tekst:

"Ik weet het echt niet", lacht hij.
Dat is ook best leuk, maar vreselijk geformuleerd.
Kan jij praten als je lacht?

"Hij besloot nog eens te vragen" ---> waar in de tekst vroeg hij het eerder?

Een meisje zegt niet: "ik ben totaal in elkaar geslagen".
Totaal steekt mij. Het is gewoon geen lekkere, vlotte zin. Als je kaak trouwens gezwollen is, dan beperk je je tot korte zinnen, al dan niet stammelend.

"Bij het horen van deze informatie" ---> kan helemaal weg. Doet niet terzake, de vaart van de tekst maakt duidelijk dat de oerkreet niet een half uur later volgde. Overbodig materiaal. Tevens is informatie wel heel erg bedrijfskundig verwoord. Immers, je zegt toch ook niet: "nadat de man de feedback van de dochter had gekregen". Informatie is te kunstmatig.

Het "overbelichting verhaal" slaat eerlijk gezegd echt nergens op. Ik bemerk dat je je verhaal een beetje literaire waarde mee wilde geven, maar doet dat liever niet op deze geforceerde manier. Hoe kan overbelichting in hemelsnaam een favoriet onderwerp zijn van ook maar iemands gedachten?
Ook lelijk geformuleerd, trouwens, dat stuk.

Tot zoverre mijn opmerkingen over de eerste vijftien regels.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 11:05
Tisch
Tisch is offline
Heb je er wat aan?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 12:08
Vlooienband
Vlooienband is offline
Ze geeft een stille hint door niks te zeggen, maar haar hoofd af te wenden. En ik vind het wel een mooie zin.
natuurlijk is het de stille hint die hij negeert, daar dat het enige is dat is gebeurd.
Die perspectieven bevallen me het. Het geeft een vreemde draai aan het verhaal. Tegen kinderen van acht jaar waar je zielsveel van houdt, gebruiken mensen meestal lieve woorden. Ze zouden het waarschijnlijk bot of kortaf vinden om niet op een zachte, lieve manier te praten tegen een kind dat in elkaar is geslagen.
Ze deed niet mee aan een wedstrijd. Ze werd in elkaar geslagen door een jongen op het schoolplein, zoals ik schreef. 'Knap genoeg' heb ik veranderd naar 'Mooi genoeg'.
Inderdaad, je hebt gelijk op het stuk wat betreft het openen van de mond. 'k wilde haar laten twijfelen. Veranderd in:
Citaat:
Ze tilde de zak ijs voorzichtig van haar gezwollen kaak en opende haar mond, waarna ze hem weer sloot. 'Niemand begrijpt me, dus waarom zou ik het uitleggen,' dacht ze. Toch waagde ze een poging.
?De meester lette op het schoolplein niet op en toen werd ik door Jos Gerards totaal in elkaar geslagen,? antwoordde ze.
Af en toe zet ik er niet bij dat mensen iets wel of niet eerder hebben gevraagd. Tijdsprongen.
"Een meisje zegt niet: "ik ben totaal in elkaar geslagen"."
Ah. Overgenomen van het engels. Staat inderdaad lelijk. Veranderd in:
"'Niemand begrijpt me, dus waarom zou ik het uitleggen,' dacht ze. Toch waagde ze een poging.
?De meester... hij lette op het schoolplein niet op..."
Ze stopte eventjes om de zak ijs weer tegen haar kaak te houden. Zelfs praten deed pijn. Voorzichtig ging ze, stamelend, verder:
"En toen werd ik door Jos Gerards totaal in elkaar geslagen,? antwoordde ze."

Met het overbelichtingsdeel wil ik het helemaal geen literaire waarde geven, dat boeit me niet. Ik geef daarmee aan dat ze vreemd is.
Reageren

Regels voor berichten