Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2003, 14:58
Verwijderd
Wat ik me al heel lang af vraag...en wat ik me door de ontvoering/verdwijning van Lusanne van der Gun weer opnieuw heel erg af ben gaan vragen: wat is er nou belangrijker, een menseleven of geld? En waar gaat 'de mensheid' ivn heen...? (<- dit ivm verdwijing, maar ook omdat er kennelijk altijd geld nodig is om iemand aan te geven als je iets weet ed)

Uitleg: Er verdwijnt een kind, niemand weet iets. Iemand belooft veel geld voor degene met de tip die leidt tot de opsporing ed. Plotseling weten mensen wel iets. Dan vraag ik me dus af waarom er ivn geld nodig is om mensen te laten praten. Mijn vriend zegt dan voor bv. als mensen de ontvoerder kennen, dan laat geld ze soms wel praten. Of iemand met weinig geld, die dan opeens wel wil/durft te praten. Ik vind het allemaal onzin: het leven van een kind (en ook van een volwassene) is toch belangrijker?!

Iemand die mij dit uit kan leggen?

Sorry, voor de onduidelijke uitleg, maar ik denk dat het wel te begrijpen is. Zo niet, dan hoor ik het wel.

Ik krijg echt kippevel als ik zo iets (verdwijning van een kind) op de radio/tv hoor...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2003, 15:05
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-08-2003 @ 15:58:
Sorry, voor de onduidelijke uitleg, maar ik denk dat het wel te begrijpen is. Zo niet, dan hoor ik het wel.
Het is best te begrijpen hoor.

Ben het absoluut met je eens dat een mensenleven
belangrijker is dan geld ed, maar sommige mensen
denken daar anders over..

Geld zou kunnen helpen bij mensen die niet durven te
praten, en dat als laatste 'steuntje' in de rug gebruiken oid.
(bijv als je idd de dader kent, of uit angst dat de dader erachter komt dat jij de doorslaggevende tip gegeven hebt etc)

Of omdat mensen het niet veel kan schelen, ('maar ik ken hem/haar toch niet' etc), maar als er opeens veel
geld bijkomt, wel de moeite willen nemen om iets te doen..

Of omdat mensen misschien denken dat zijn/haar tip
nutteloos ed is, maar voor geld wel even de moeite
willen doen...

Nouja, zo zou je in principe nog een heleboel 'motieven'
kunnen bedenken van waarom mensen voor geld
wel de moeite willen doen. (en dus eigenlijk niet voor een leven)
Mja, niet iedereen vindt het leven van een ander belangrijker
dan geld denk ik..
Oud 27-08-2003, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 27-08-2003 @ 16:05:
Geld zou kunnen helpen bij mensen die niet durven te
praten, en dat als laatste 'steuntje' in de rug gebruiken oid.
(bijv als je idd de dader kent, of uit angst dat de dader erachter komt dat jij de doorslaggevende tip gegeven hebt etc)
Daar verandert geld toch niks aan? Dan ken je de dader nog steeds en kan de dader er nog steeds achter komen...enz.

Citaat:
Of omdat mensen het niet veel kan schelen, ('maar ik ken hem/haar toch niet' etc), maar als er opeens veel
geld bijkomt, wel de moeite willen nemen om iets te doen..
Af en toe geloof ik dat de mensheid verrot wordt... Ik snap echt niet dat een leven van een kind mensen niks kan schelen... En anders: als jouw kind vermist is, dan wil je je kind ook terug en dan wil je ook dat mensen die iets weten dat zeggen ed. (Beetje van: ik ben geen donor, maar als ik een donor nodig heb, dan wil ik hem wel.)

Citaat:
Of omdat mensen misschien denken dat zijn/haar tip
nutteloos ed is, maar voor geld wel even de moeite
willen doen...
Dat zei Karen (Gothic) ook al...maar d'r kan een mensenleven van af hangen...das toch belangrijk genoeg...?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 15:12
Hawahaai
Hawahaai is offline
Het is inderdaad belachelijk dat er geld als tegenprestatie voor informatie gegeven moet worden. Mensen zijn tenslotte veel meer waard dan geld.
Toch kan ik er wel iets in zien dat er geld uitgeloofd wordt voor de gouden tip... Mensen in het algemeen zijn materialistisch en hebzuchtig... Als ze eigenlijk liever niet met de politie in aanraking komen, of bang zijn voor wraak van de dader, is de beloning toch vaak een redelijke stimulans om wel naar de politie te gaan en de tip te geven.
Bovendien is een verdwijning (in dit geval, want daar had je het over) voor de meeste mensen een ver-van-mijn-bed-show. Zelfs al weten ze misschien iets, dan 'zal het toch wel niet belangrijk zijn', en ze willen er niets mee te maken hebben, want 'als je iets weet over die verdwijning, dan zul je er ook wel iets mee te maken hebben, en dat is natuurlijk slecht voor je imago'... Als er dan een behoorlijk geldbedrag tegenover staat, wordt de drempel voor veel mensen al lager om hun tip aan te gaan geven.
Het is intussen gebleken dat uitgeloofde beloningen vaker leiden tot oplossing van de zaak, dus in dat licht bekeken is het maar goed dat er beloningen uitgereikt worden. Er worden dan tenminste nog enkele -ontzettend belangrijke- zaken opgelost.

Sorry dat ik voor een deel hetzelfde zeg als Quiana, we waren tegelijkertijd aan het typen...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 15:16
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-08-2003 @ 16:09:
Daar verandert geld toch niks aan? Dan ken je de dader nog steeds en kan de dader er nog steeds achter komen...enz.
Ja, maar je kan wel zeggen dat het met geld wel
de moeite waard is, omdat je er dan ook iets voor hebt teruggekregen zeg maar.

Citaat:
Af en toe geloof ik dat de mensheid verrot wordt... Ik snap echt niet dat een leven van een kind mensen niks kan schelen... En anders: als jouw kind vermist is, dan wil je je kind ook terug en dan wil je ook dat mensen die iets weten dat zeggen ed. (Beetje van: ik ben geen donor, maar als ik een donor nodig heb, dan wil ik hem wel.)
Soms vergeten mensen weleens in de huid van een
ander te kruipen, en realiseren zich niet dat wat een ander
overkomt, hun ook kan overkomen, en dat zij dan dus ook
zoveel mogelijk te weten willen komen ed.

Citaat:
Dat zei Karen (Gothic) ook al...maar d'r kan een mensenleven van af hangen...das toch belangrijk genoeg...?
Absoluut, maar niet iedereen denkt zo, niet iedereen
vind het leven van een ander even belangrijk als het eigen..

Als het bij een ander (onbekende) gebeurt kijken mensen er heel anders tegen aan dan bij zichzelf, (of een bekende),
en doen er vaak ook makkelijker over. Hartstikke stom,
want zulke dingen zijn voor iedereen vreselijk,
maar niet iedereen beseft dat/doet er iets mee..
Oud 27-08-2003, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 27-08-2003 @ 16:16:
Ja, maar je kan wel zeggen dat het met geld wel
de moeite waard is, omdat je er dan ook iets voor hebt teruggekregen zeg maar.
Dat heb je anders toch ook: het leven van een kind...?

Ik hoop iig HEEL ERG dat ze gewoon gevonden wordt, met of zonder tips/beloning...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 15:50
Kazanka
Kazanka is offline
Geld is meer waard dan een mensenleven, waarom? De maatschappij.
Oud 27-08-2003, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef op 27-08-2003 @ 16:50:
Geld is meer waard dan een mensenleven, waarom? De maatschappij.
Waarom is de maatschappij dan zo (geworden)?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 16:02
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-08-2003 @ 16:52:
Omdat het leven steeds harder wordt (is geworden?)?
Ik bedoel, iedereen moet maar voor zichzelf zien om
te kunnen leven zoals je dat wilt, hier en daar krijg
je wel wat hulp van de overheid etc, maar dat wordt
ook steeds minder, en is ook niet bijster veel.

Mensen gaan zo op in zichzelf, (en hun omgeving),
dat mensen van 'ver weg' (onbekend ed), steeds minder
belangrijk worden.. Denk ik. (in het algmeen dan, er zijn
altijd uitzonderingen, lmd)

Ik vraag me eigenlijk af of het wel iets is van de laatste 'tijd'. (jaren)

Ik bedoel, denk dat er in ieder mens wel iets zit van;
'zorgen dat alles goed gaat met mij (+ omgeving)',
en icm met wat ik hierboven beschreef, 'groeit' het
ongeïnteresseerd (kan niet op het goede woord komen)
zijn in andere mensen, of er iig minder om geven?

Vaagheid on top, ben een beetje kwijt geraakt
wat ik wilde zeggen en bedoel geloof ik.
Oud 27-08-2003, 16:03
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-08-2003 @ 16:52:
Het is misschien een deel van de menselijke natuur. Men wil steeds meer en meer. We leven in een consumptiemaatschappij. De werkdruk ligt steeds hoger, waarom? Omdat je in bepaalde behoeften wil voorzien, het gaat al gelijk een stuk verder dan enkel primaire behoeften. Daarom is er ook steeds meer een 24-uurs economie in opkomst, voor zover die er nog niet is.
Reageren

Regels voor berichten