Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2003, 19:26
Orion16
Orion16 is offline
beste mensen,

Ik heb sindskort ADSL en daarbij het nieuwe modem van Thomson (Acatel) de Speedtouch 510 versie 4. Ik heb op internet gezien hoe je 'm precies tweakt maar dat is volgens mij alleen voor 't oude Ethernetmodem (die vierkante, nog van Alcatel) Of maakt het niet uit als je je nieuwe ethernetmodem tweakt met de 'oude' tweakprocedure? En is het zo als je je modem tweakt, dat je niks meer kan uploaden met MSN? En als het te omzeilen valt, komt je beveiliging (firewall) dan niet in het geding doordat je alle poorten open zet?

Of is het beter om een adsl-router van bijv. Sweex te kopen en die eraan te hangen?

Advies graag, ook hoor ik graag dingen van aan die hun Speedtouch 510 modem hebben getweakt..

tnx!

P.s: Mijn modem ondersteunt nu wel UpnP staat op de doos, waar ik blij mee ben omdat ik nu al filetransfers met MSN zou moeten kunnen doen, maar heeft het tweaken invloed op de werking van Upnp?

Laatst gewijzigd op 18-07-2003 om 19:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2003, 20:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je moet nooit *alle* poorten forwarden, je moet alleen specifieke poorten voor b.v. MSN forwarden, dan zit je veilig.
Oud 19-07-2003, 00:48
G.T.C.
G.T.C. is offline
van tweaken weet ik niks af, sorry

Maar heb je je adsl lijntje al wel kunnen gebruiken? Gaat lekker snel hč
Je hebt dus niks meer gekocht bij alternate begrijp ik...
Oud 19-07-2003, 15:17
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 19-07-2003 @ 01:48:
van tweaken weet ik niks af, sorry

Maar heb je je adsl lijntje al wel kunnen gebruiken? Gaat lekker snel hč
Je hebt dus niks meer gekocht bij alternate begrijp ik...
Jaah heerlijk hij doet 't!! ben helemaal blij 81,5 kilobyte per seconde op Speedtest.nl
Met citaat reageren
Oud 19-07-2003, 20:25
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 19-07-2003 @ 16:17:
Jaah heerlijk hij doet 't!! ben helemaal blij 81,5 kilobyte per seconde op Speedtest.nl
Ohja, ik kan ook helemaal geen down- en uploads doen met MSN...
Met citaat reageren
Oud 19-07-2003, 20:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 19-07-2003 @ 21:25:
Wat gebruik je nou als router? Je computer of een hardware router (die gemodde adsl modem?).
Oud 19-07-2003, 20:53
Orion16
Orion16 is offline
Denk het modem?? Ik heb iig nog niks gemod. Ik heb gewoon, netjes, de standaardsoftware enzo geinstalleerd.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 18:53
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 19-07-2003 @ 21:53:
Denk het modem?? Ik heb iig nog niks gemod. Ik heb gewoon, netjes, de standaardsoftware enzo geinstalleerd.
ik heb ook dat modem maar fileup en download werkt prima.
Maar als je XP draait zou het kunnen dat je xp firewall moeilijk gaat doen.

Verder heb ik hem nog niet getweakt en ben ook niet van plan om het te doen. Wat wil je met tweaken bereiken dat je ook met een nieuwe router bereikt want dat snap ik ff neit.

Laatst gewijzigd op 21-07-2003 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 09:54
Timmert
Timmert is offline
Je kán de Thomson Speedtouch 510 niet eens tweaken. Standaard is het al een router, zij het met 1 poort. Hang er een hub/switch aan en draai de configuratiecd nog een keertje. Er zal een wereld voor je open gaan
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 11:35
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Timmert schreef op 24-07-2003 @ 10:54:
Je kán de Thomson Speedtouch 510 niet eens tweaken. Standaard is het al een router, zij het met 1 poort. Hang er een hub/switch aan en draai de configuratiecd nog een keertje. Er zal een wereld voor je open gaan
tis ook gelukt, ik had er al mn switch aangehangen met crosskabeltje..Internetten, Kazaa, telebankieren, e-mail, gaat allemaal goed alleen up- en downloaden met MSN niet!

Alleen vraagje, iedere pc die ik aan het Internet wil hangen moet die configuratie CD draaien kun je dat niet doen met IP adressen? Stel dat er een vriend langskomt met zn laptop, dan wordt zijn configuratie toch gewijzigd..? Denk niet dat hij daar zin in heeft..
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 16:32
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 24-07-2003 @ 12:35:
tis ook gelukt, ik had er al mn switch aangehangen met crosskabeltje..Internetten, Kazaa, telebankieren, e-mail, gaat allemaal goed alleen up- en downloaden met MSN niet!

Alleen vraagje, iedere pc die ik aan het Internet wil hangen moet die configuratie CD draaien kun je dat niet doen met IP adressen? Stel dat er een vriend langskomt met zn laptop, dan wordt zijn configuratie toch gewijzigd..? Denk niet dat hij daar zin in heeft..
cdtje hoef je niet meer te draaien

Als je nu je DHCP aan zet(mss met een deel vaste ips) in je router is er geen probleem dan is het alleen als je vriend een vast ip heeft dat het binnen het bereik van de vaste ips valt en alles komt goed.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 17:13
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
unpopular schreef op 24-07-2003 @ 17:32:
cdtje hoef je niet meer te draaien

Als je nu je DHCP aan zet(mss met een deel vaste ips) in je router is er geen probleem dan is het alleen als je vriend een vast ip heeft dat het binnen het bereik van de vaste ips valt en alles komt goed.
Hoe doe ik dat dan? Is 'automatisch detecteren' aanvinken in Internet Explorer niet voldoende?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 19:31
Sustulum
Sustulum is offline
Wat voor router heb je er nu tussen hangen?
Misschien is het handig om een nederlandstalige handleiding te downloaden op de site van de fabrikant, meestal zijn de bijgeleverde versies alleen in het engels en is alles nét ff wat anders. Op www.mycom.nl zijn een aantal handleidingen te vinden volgens mij. Daarmee heb ik mijn router (edimax) ook geconfigureerd. Succes!
Oud 25-07-2003, 19:45
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Sustulum schreef op 25-07-2003 @ 20:31:
Wat voor router heb je er nu tussen hangen?
Misschien is het handig om een nederlandstalige handleiding te downloaden op de site van de fabrikant, meestal zijn de bijgeleverde versies alleen in het engels en is alles nét ff wat anders. Op www.mycom.nl zijn een aantal handleidingen te vinden volgens mij. Daarmee heb ik mijn router (edimax) ook geconfigureerd. Succes!
Ik heb een modem-routercombinatie (Thomason Speedtouch 510)
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 21:25
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 19-07-2003 @ 21:25:
beetje late reactie ondertussen maar uhhh....bij mij werkt dat wel gewoon bij msn
Ik zou is kijken of je bepaalde poorten op je router heb geblokked. Bij mij kon je de op de router namelijk echt elke poort afzonderlijk configureren.
Niet dat ik daar aangezeten heb, maar ok.

Heb je nu verder wel alles zoals je het wil hebben of is er nog steeds iets niet helemaal goed?
Oud 29-07-2003, 22:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je moet poorten gewoon forwarden, even kijken welke poorten MSN/je app gebruikt en dan forward naar jouw lokale IP. Kun je instellen op de ingebouwde website van je modem/router.
Oud 30-07-2003, 21:33
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 29-07-2003 @ 22:25:
beetje late reactie ondertussen maar uhhh....bij mij werkt dat wel gewoon bij msn
Ik zou is kijken of je bepaalde poorten op je router heb geblokked. Bij mij kon je de op de router namelijk echt elke poort afzonderlijk configureren.
Niet dat ik daar aangezeten heb, maar ok.

Heb je nu verder wel alles zoals je het wil hebben of is er nog steeds iets niet helemaal goed?
Kan het zijn dat ik aan mn modem een switch heb hangen aan een crosscable, dat dat t probleem is? Ik ben namelijk niet de enigste die aan de switch hangt, ook mn vader en moeder de pc hangt eraan en mijn 2e pc.

[ Thomson Speedtouch 510] ===crosscable==>[8-poorts Switch]===> Pc's

@ Enlightenment: Hoe zie ik welke poorten MSN gebruikt en hoe zet ik die open? Ik weet wel hoe ik op de ingebouwde pagina van mn routermodem kom.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 22:26
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 30-07-2003 @ 22:33:
Kan het zijn dat ik aan mn modem een switch heb hangen aan een crosscable, dat dat t probleem is? Ik ben namelijk niet de enigste die aan de switch hangt, ook mn vader en moeder de pc hangt eraan en mijn 2e pc.

[ Thomson Speedtouch 510] ===crosscable==>[8-poorts Switch]===> Pc's

Het lijkt mij dat als je een verkeerde kabel gebruikt dat het dan helemaal niet werkt, maar ja. Heb je toevallig een gewone utp kabel om het uit te proberen? Even uitproberen kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik denk dat het in ieder geval de moeite waard is om het uit te proberen want wij hebben ook een gewone kabel voor zover ik weet. Maar dat was ook een kabel die we erbij geleverd kregen. Ik zit nu alleen even te twijfelen waar ik die bij gekregen heb. Volgens mij bij de adsl modem.
Oud 30-07-2003, 23:32
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 30-07-2003 @ 23:26:
Het lijkt mij dat als je een verkeerde kabel gebruikt dat het dan helemaal niet werkt, maar ja. Heb je toevallig een gewone utp kabel om het uit te proberen? Even uitproberen kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik denk dat het in ieder geval de moeite waard is om het uit te proberen want wij hebben ook een gewone kabel voor zover ik weet. Maar dat was ook een kabel die we erbij geleverd kregen. Ik zit nu alleen even te twijfelen waar ik die bij gekregen heb. Volgens mij bij de adsl modem.
Heb je dan t zelfde modem als ik? En je hebt er ook een switch aan hangen, maar dan ééntje die verbonden is met een gewone UTP kabel... Het lijkt me vrij sterk dat de up- en downloadfuncties van MSN daar wél door gaan werken...

Heb ook een gewone crosscable gekregen, n grijze van ongeveer een meter lang, hij zat bij mn ADSL modem.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 01:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 30-07-2003 @ 22:33:
@ Enlightenment: Hoe zie ik welke poorten MSN gebruikt en hoe zet ik die open? Ik weet wel hoe ik op de ingebouwde pagina van mn routermodem kom.
www.google.com

"Both incoming and outgoing TCP connections use this range of ports: 6891 to 6900."

En hier zie je volledig overzicht van de poorten die gebruikt worden:
http://support.microsoft.com/default...;en-us;q324214

Laatst gewijzigd op 31-07-2003 om 02:00.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 14:45
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 31-07-2003 @ 00:32:
Heb je dan t zelfde modem als ik? En je hebt er ook een switch aan hangen, maar dan ééntje die verbonden is met een gewone UTP kabel... Het lijkt me vrij sterk dat de up- en downloadfuncties van MSN daar wél door gaan werken...

Heb ook een gewone crosscable gekregen, n grijze van ongeveer een meter lang, hij zat bij mn ADSL modem.
nee, ik heb een andere modem. Maar ja....ik bedoelde er gewoon mee dat je het altijd even kan proberen met een ander soort kabel.

Maar ik denk eerder dat het zit in die poorten. Enlightenment heeft de poorten al voor je gevonden

Ik neem tenminste aan dat je jouw modem en je switch/router (wat heb je precies?) ook via een 'web' menu kan instellen. Zou best kunnen dat die poorten geblokked zijn.
Reageren

Regels voor berichten