Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2003, 19:10
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik heb de strijd verklaard aan de bioindustrie en eet sinds kort alleen nog biologisch vlees (en als het echt, echt, écht niet anders kan: scharrel of vrije-uitloop (als het kippen zijn), ik wil 't m'n vrienden en famillie ook niet al te moeilijk maken) maar nou vroeg ik me af... hoe ga ik dat aanpakken in restaurants? is het raar om daar te vragen wat voor vlees ik in de kuip heb? (grap, grap ). Heeft er hier iemand ervaring mee?
Oud 23-06-2003, 19:22
Verwijderd
Vegetarisch eten is natuurlijk ook een optie.
Oud 23-06-2003, 19:25
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 20:22:
Pff en dat lekkere stukje kip laten liggen zeker?

Je kan het altijd vragen, veel (vooral dure ) restaurants hebben die keuze wel of serveren alleen biologisch.
Bij een wat goedkoper restaurant zou ik het er maar niet op wagen
Oud 23-06-2003, 19:31
SuperSanne
SuperSanne is offline
vegetarisch... ik zou best af en toe zonder vlees kunnen, maar helemaal afschaffen... ik zou dan vooral kleine dingetjes missen zoals partyrolletjes op een feestje (soort superkleine crossantjes met een klein knakworstje erin) of vleeswaren op brood (ik leef op ringleverworst). Ik denk dat mijn oer-instincten (we blijven toch omnivoren) net iets te sterk zijn om dat vol te houden...
Oud 23-06-2003, 19:46
Miracle
Miracle is offline
Over het algemeen probeer ik zoveel mogelijk biologisch (vlees) te eten. Gelukkig hoef ik er zelf niet echt op te letten, want m'n moeder zorgt ervoor. Maar ik eet ook gerust niet biologisch hoor.
Oud 23-06-2003, 19:50
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 23-06-2003 @ 20:31:
vegetarisch... ik zou best af en toe zonder vlees kunnen, maar helemaal afschaffen... ik zou dan vooral kleine dingetjes missen zoals partyrolletjes op een feestje (soort superkleine crossantjes met een klein knakworstje erin) of vleeswaren op brood (ik leef op ringleverworst). Ik denk dat mijn oer-instincten (we blijven toch omnivoren) net iets te sterk zijn om dat vol te houden...
Ik bedoelde in restaurants (daar ging je vraag immers over). En ik neem aan dat je niet elke avond in een restaurant eet? Partyrolletjes zijn iig niet biologisch, of het moeten speciale zijn, maar daar zou ik niet vanuit gaan. Net als vleeswaren op brood, bij jouw thuis zijn ze misschien biologisch, ergens anders niet, denk ik. Net als het meeste vlees wat in restaurants op tafel komt, dan zul je naar een speciaal restaurant moeten, ben ik bang.
Oud 23-06-2003, 19:51
SuperSanne
SuperSanne is offline
voor mij is het ideale biologisch vlees, vrije uitloop is een middemaatje en scharrel is het absolute minimum, en dan niet van harte. Als ik vanwege eventuele overmacht "lager" zou moeten gaan dan scharrel, eet ik wel een keertje iets als een vega-burger (en dat is voor mij, de zwakheid zelve, al een hele prestatie).
Oud 24-06-2003, 14:50
TechXP
TechXP is offline
Je kan in restaurants natuurlijk altijd navragen. De meeste gebruiken eigenlijk allemaal producten uit de bioindustrie.

Misschien kan je op deze site eens kijken:

www.diervriendelijkuiteten.nl
Oud 24-06-2003, 16:36
Verwijderd
Citaat:

maar je kan het natuurlijk bij het restaurant van te voren navragen
Oud 24-06-2003, 17:13
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 20:50:
Partyrolletjes zijn iig niet biologisch, of het moeten speciale zijn, maar daar zou ik niet vanuit gaan. Net als vleeswaren op brood, bij jouw thuis zijn ze misschien biologisch, ergens anders niet, denk ik. Net als het meeste vlees wat in restaurants op tafel komt, dan zul je naar een speciaal restaurant moeten, ben ik bang.
Partyrolletjes niet biologisch? voorlopig eet ik alleen biologisch vlees, en de knakworstjes moet je apart kopen (en die zijn er biologisch). Misschien eet ik later ook wel al mn groenten biologisch, maar ik doe dit meer omdat ik vind dat je het niet kan maken om een levend wezen zijn hele leven in een klein hokje te stoppen zonder zonlicht of hooi en stro onder z'n poten.
Oud 24-06-2003, 17:21
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 24-06-2003 @ 18:13:
Partyrolletjes niet biologisch? voorlopig eet ik alleen biologisch vlees, en de knakworstjes moet je apart kopen (en die zijn er biologisch).
Ik bedoelde de standaard...en op feestjes zullen ze over het algemeen geen biologische knakworsten kopen, denk ik. Maar je topic ging toch over restaurants...? Ik snap er nu weinig meer van, geloof ik...
Oud 24-06-2003, 18:02
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-06-2003 @ 18:21:
Ik bedoelde de standaard...en op feestjes zullen ze over het algemeen geen biologische knakworsten kopen, denk ik. Maar je topic ging toch over restaurants...? Ik snap er nu weinig meer van, geloof ik...
Da's waar... we dwalen af... restaurants dus. ik heb gehoord dat ze bij de mac donalds wel scharrelvlees gebruiken... weet iemand daar meer over?

partyrolletjes die ik bedoel is gewoon een blik deeg waar je zelf worstjes in mag wikkelen
Oud 24-06-2003, 18:23
Verwijderd
'k heb er nog nooit van gehoord, maar http://www.mcdonalds.nl/ Misschien staat er iets over op, ik kan het zo 123 niet vinden.

(De popup die je krijgt is echt waanzinnig. )
Oud 25-06-2003, 13:07
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-06-2003 @ 19:23:
'k heb er nog nooit van gehoord, maar http://www.mcdonalds.nl/ Misschien staat er iets over op, ik kan het zo 123 niet vinden.

(De popup die je krijgt is echt waanzinnig. )
die popup
Oud 25-06-2003, 13:09
AlopiA
AlopiA is offline
bij de veelgestelde vragen:
verkoopt de mac donald's ook biologische producten?
ja, op ons menu staat biologische melk, te herkennen aan het EKO-keurmerk op de verpakking
Oud 25-06-2003, 19:27
kees17
kees17 is offline
Citaat:
En dan maar even niet denken aan die duizenden insecten die jaarlijks de dood vinden, omdat wij mensen graag gaaf uitziende groenten eten.
Oud 25-06-2003, 21:24
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 25-06-2003 @ 20:27:
En dan maar even niet denken aan die duizenden insecten die jaarlijks de dood vinden, omdat wij mensen graag gaaf uitziende groenten eten.
daarom ga ik ook binennkort aan biogroente beginnen (eet ik zoiesomal als het even kan, maar m'n ouders hebben de gerns gesteld bij vlees, dus het zal moeten wachten tot ik m'n eigen boodschapjes kan doen
Oud 27-06-2003, 18:19
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 25-06-2003 @ 22:24:
daarom ga ik ook binennkort aan biogroente beginnen (eet ik zoiesomal als het even kan, maar m'n ouders hebben de gerns gesteld bij vlees, dus het zal moeten wachten tot ik m'n eigen boodschapjes kan doen
>Als je een biologische groenteteler ben, mag je ook biologische bestrijdingsmiddellen gebruiken. Deze zijn even dodelijk dan chemische middelen. 100% diervriendelijk kun je niet leven, of je met een stuk touw kopen en jezelf opknopen.
Oud 27-06-2003, 20:39
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 27-06-2003 @ 19:19:
>Als je een biologische groenteteler ben, mag je ook biologische bestrijdingsmiddellen gebruiken. Deze zijn even dodelijk dan chemische middelen. 100% diervriendelijk kun je niet leven, of je met een stuk touw kopen en jezelf opknopen.
Ik zeg niet dat ik mezelf ga uithongeren ter wille van moeder natuur, maar ik ben wel van plan om op den duur zo natuurvriendelijk mogenlijk te eten (hoewel, vegetarisch is tog echt het eindpunt). het voordeel van biologische bestrijdingsmiddelen, is dat er maar één soort insect het loodje legt. Algemene bestrijdingsmiddelen roeien gewoon alle soorten insecten/onkruid/schimmels uit die op hun pad komen, of ze nou schadelijk zijn of niet. Zoals ik het zie zijn er verschillende niveau's van "natuurvriendelijkheid":

1) ik-eet-lekker-alles -> de naam zegt het al
1,5) Biologisch -> alleen natuurlijke beslrijdingsmiddelen, dieren mogen vrij rondlopen voor ze geslacht worden. Dier en natuurvriendelijk (zover dat haalbaar is)
2) vegetariërs -> eten geen vlees (sublevels als "geen vlees, wel vis" laten we er even buiten)
3) veganisten -> Wanneer je veganistisch eet, gebruik je geen vlees, vis, ei, melk, kaas, yoghurt, roomboter en honing.
4) vedisten -> Wanneer je vedisch eet, gebruik je geen vlees, vis, ei, ui, knoflook, champignons, koffie, zwarte thee en chocolade. (vraag me alstjeblieft niet waarom, ik heb het ook maar van een website afgeplukt)

Laatst gewijzigd op 27-06-2003 om 20:42.
Oud 27-06-2003, 23:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
4) vedisten -> Wanneer je vedisch eet, gebruik je geen vlees, vis, ei, ui, knoflook, champignons, koffie, zwarte thee en chocolade. (vraag me alstjeblieft niet waarom, ik heb het ook maar van een website afgeplukt)
Die kwam ik ook laatst tegen. Nog nooit van gehoord.

Je vergeet fruitatier: "Alleen fruit"
Oud 28-06-2003, 12:26
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
TechXP schreef op 28-06-2003 @ 00:22:

Je vergeet fruitatier: "Alleen fruit"
Die worden vast niet oud...
Oud 28-06-2003, 14:16
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 27-06-2003 @ 21:39:
Citaat:
Ik zeg niet dat ik mezelf ga uithongeren ter wille van moeder natuur, maar ik ben wel van plan om op den duur zo natuurvriendelijk mogenlijk te eten (hoewel, vegetarisch is tog echt het eindpunt). het voordeel van biologische bestrijdingsmiddelen, is dat er maar één soort insect het loodje legt.
Er zijn genoeg biologische bestrijdingsmiddelen, die niet selectief zijn denk, maar aan spruzit spuit je hier mee tegen bladluis, kan je er ook van uitgaan dat de lieveheersbeestjes om zeep worden geholpen. En je kan dit middel ook gebruiken tegen rupsen. Dus dat alle biologische bestrijdingsmiddelen maar een soort insect dood, klopt gewoon niet

Citaat:
Algemene bestrijdingsmiddelen roeien gewoon alle soorten insecten/onkruid/schimmels uit die op hun pad komen, of ze nou schadelijk zijn of niet. Zoals ik het zie zijn er verschillende niveau's van "natuurvriendelijkheid":
Onder chemische middelen heb je ook wel selectieve bestrijdingsmiddelen, bv mcpa dood alleen maar tweezaadlobbigen. En soms is het handiger om niet een selectief middel te spuiten, zoals round-up tegen onkruid, want dan hoef je niet 3 soorten middels bij elkaar gooien.

Normaal

1,5) Biologisch -> alleen natuurlijke beslrijdingsmiddelen, dieren mogen vrij rondlopen voor ze geslacht worden. Dier en natuurvriendelijk (zover dat haalbaar is)
Ook nog normaal

2) vegetariërs -> eten geen vlees (sublevels als "geen vlees, wel vis" laten we er even buiten)
Gek

3) veganisten -> Wanneer je veganistisch eet, gebruik je geen vlees, vis, ei, melk, kaas, yoghurt, roomboter en honing.
Gekker

Kompleet gestoort.
Oud 28-06-2003, 15:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 28-06-2003 @ 13:26:
Die worden vast niet oud...
Geen idee. Ze zijn moeilijk te vinden. Ken wel iemand op internet die het is geweest, maar die is het niet meer.

Citaat:
[oplopende trap]... Kompleet gestoort.
Ehm, onderbouwing?

Vegetariers worden gemiddeld 7 jaar ouder dan gewone vleeseters (niet te spreken over de elke-dag-vleeseters). Veganisten worden iets jonger (maar die doen het niet voor gezondheid meestal).
UIt vele onderzoeken is gebleken dat vegetarisch eten gezonder is. Ik hoor van vegetariers dat deze minder ziek zijn.

Ook spreek je over 'gek'. Terwijl je niet nadenkt dat er verschillende redenen zijn om vegetarier te worden. Sommige zijn hetzelfs verplicht (nou ja verplicht, het zou schadelijk zijn als ze dierlijk product zouden eten). Ook word vaak een vegetarisch dieet toegeschreven aan mensen met hart-en vaatziekten.

Volgens mij is kees17 iemand die geen medelijden heeft met andere (kortom egoistisch?). (mijn mening).
Je geeft vast ook niks om de arme kindertjes in Afrika enzo?
Komen we bij een volgend punt van mensen om vegetarier te zijn. De veestapel is hartstikke groot voor al die mensen die een burger moeten hebben. Om het vee te voeden moet er ook meer voedsel verbouwd worden voor het dier. Kortom jij wilt dus niet het voedsel wat de koe krijgt afstaan aan arme kinderen in afrika, omdat jij en andere zo graag een burger willen bij McDonalds?
Oud 28-06-2003, 20:15
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
TechXP schreef op 28-06-2003 @ 16:07:

Volgens mij is kees17 iemand die geen medelijden heeft met andere (kortom egoistisch?). (mijn mening).
Komen we bij een volgend punt van mensen om vegetarier te zijn. De veestapel is hartstikke groot voor al die mensen die een burger moeten hebben. Om het vee te voeden moet er ook meer voedsel verbouwd worden voor het dier. Kortom jij wilt dus niet het voedsel wat de koe krijgt afstaan aan arme kinderen in afrika, omdat jij en andere zo graag een burger willen bij McDonalds?
Juist!!! ik had het niet beter kunnen zeggen. ik weet zeker dat er een punt in m'n leven komt dat ik vegetariër word (ik heb het wel es geprobeert, maar het valt niet mee om een vega-burger weg te werken als de rest van je famillie aan de speklapjes zit) Ik wacht dus effe een jaartje (ja, ik weet het... ik ben zwak ).
Oud 30-06-2003, 18:44
kees17
kees17 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 28-06-2003 @ 16:07:

Vegetariers worden gemiddeld 7 jaar ouder dan gewone vleeseters (niet te spreken over de elke-dag-vleeseters). Veganisten worden iets jonger (maar die doen het niet voor gezondheid meestal).
UIt vele onderzoeken is gebleken dat vegetarisch eten gezonder is. Ik hoor van vegetariers dat deze minder ziek zijn.

>Nou ik ben ook niet vaak ziek, en ik eet gewoon vlees.

>Ik wil best wel voedsel die de koeien eten afstaan aan die die arme kinderen in Afrika(en volgens mij zijn die kinderen eerder ondervoed, omdat wij er alleen maar graan en mais naar toesturen), maar ik weet niet dat ze bierborstel en bietenpulp mogen en kuil weet ik helemaal niet of ze dat mogen. Nou hoor ik jou wel zeiken van dat vee zoveel plaats in neemt, maar ik hoor jou niet over de teelt van bloembollen, want deze bloembollen staan op akkers waar gewassen beter willen groeien dan op zware klei, veen en arme zandgrond, dat weer meestal weilanden is.
Oud 06-07-2003, 18:13
XLerator
XLerator is offline
Verschrikkelijk hoe respectloos en gevoelloos die Kees17 is. Ik heb het al vaker gezegd, waarom nou niet iemand waarderen die iets goed doet? Respect hebben voor anderen met een andere mening dan jij.

Ik vind het super wat SuperSanne () doet. Overigens ben ik er ook mee begonnen, gelukkig stond m`n moeder er ook helemaal achter.

Kees17: "En dan maar even niet denken aan die duizenden insecten die jaarlijks de dood vinden, omdat wij mensen graag gaaf uitziende groenten eten."

Hier wil ik 2 dingen over zeggen.
Ten eerste vind ik het ook niet goed hoe groenten op een onnatuurlijke manier gemaakt worden. Dit omdat het mij super ongezond lijkt.
Ten tweede, jij zegt in princiepe nu dat we beter gewoon 'slecht' vlees kunnen eten omdat we toch al insecten doden. Dus dan maakt het ook niet uit?
Wij doen ten minste ons best om de dieren die er zelf niet om gevraagd hebben, een goed leven te laten leiden. De groentes zijn we alleen zelf de klos mee. Dus dat is echt je eigen keuze.
Maar vlees vind ik een compleet ander verhaal.
En zoals je zelf al zei, 100% diervriendelijk kan ook niet. Dit is nou echt miereneukerij.

Edit:
Waar haal jij je vlees eigelijk nu vandaan Sanne?

Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 22:32.
Oud 07-07-2003, 11:44
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik eet ook enkel biologisch vlees en het liefst ook al mijn andere producten biologisch, weiland-melk ed, ook geen scharrelkipje maar uitloopkippetje etc. Ik ben niet zo streng, als ik geen geld meer heb worden het gewone producten ipv biologische, maar op vlees en ei en melk etc altijd biologisch (als ik geen geld meer heb eet ik toch geen vlees).
Als bij vrienden eten delen we vaak kosten voor eten en neem ik t vlees vaak mee, en als iemand anders t meeneemt tja dan eet ik het gewoon hoor. Het is hopeloze zaak bepaalde mensen proberen over te halen dus heb ik al lang geleden opgegeven.
ps gister een bbq waar ik een immense hoeveelheid niet-biologisch vlees heb weggewerkt. Niet door mij georganiseerd dus
Oud 15-07-2003, 10:02
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kees17 schreef op 30-06-2003 @ 19:44:
Nou hoor ik jou wel zeiken van dat vee zoveel plaats in neemt, maar ik hoor jou niet over de teelt van bloembollen, want deze bloembollen staan op akkers waar gewassen beter willen groeien dan op zware klei, veen en arme zandgrond, dat weer meestal weilanden is.
Ik ben zelf voor een dynamische stijl van landbouw. Dus boeren mogen niet zomaar een gewas doen, maar meerdere door elkaar. Door de eentonigheid van het verbouwen wordt de grond ook minder goed. Diversiteit is natuurlijker en ook beter.
Oud 03-06-2005, 14:36
Brenda_lelie
Brenda_lelie is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 27-06-2003 @ 21:39 :
Ik zeg niet dat ik mezelf ga uithongeren ter wille van moeder natuur, maar ik ben wel van plan om op den duur zo natuurvriendelijk mogenlijk te eten (hoewel, vegetarisch is tog echt het eindpunt). het voordeel van biologische bestrijdingsmiddelen, is dat er maar één soort insect het loodje legt. Algemene bestrijdingsmiddelen roeien gewoon alle soorten insecten/onkruid/schimmels uit die op hun pad komen, of ze nou schadelijk zijn of niet. Zoals ik het zie zijn er verschillende niveau's van "natuurvriendelijkheid":

Ik vnd die volgorde niet helemaal kloppen, iemand die wel vlees eet maar wel altijd alles biologisch is volgens mij beter bezig dan een vegetarier die alles niet-biologisch koopt
Oud 03-06-2005, 15:09
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Brenda_lelie schreef op 03-06-2005 @ 15:36 :
Ik vnd die volgorde niet helemaal kloppen, iemand die wel vlees eet maar wel altijd alles biologisch is volgens mij beter bezig dan een vegetarier die alles niet-biologisch koopt
Nee hoor. Als je vlees eet ben je voor de dierenleed leed/dood verantwoordelijk + ook weer verspilling van voedsel, vervuiling van water, etc.
Een vegetarier die niet vlees eet verspilt minder voedsel dan een biologische vleeseter.
Oud 03-06-2005, 15:10
TechXP
TechXP is offline
Van wat ik begrijp is vedisch iets waarbij geneeskrachtige dingen niet als eten word gebruikt.
Oud 03-06-2005, 15:20
Brenda_lelie
Brenda_lelie is offline
Citaat:
TechXP schreef op 03-06-2005 @ 16:09 :
Nee hoor. Als je vlees eet ben je voor de dierenleed leed/dood verantwoordelijk + ook weer verspilling van voedsel, vervuiling van water, etc.
Een vegetarier die niet vlees eet verspilt minder voedsel dan een biologische vleeseter.
Ik vind persoonlijk verspillen van voedsel als je dat op een milieu en diervriendelijke wijze doet, niet erg. Als je echt tegen verspillen van voedsel bent dan zou je alleen de echt nodige dingen moeten eten, en daar ben ik ook niet voor, ik eet regelmatig luxer dan noodzakelijk, verspilling misschien maar zolang je het op een goede manier doet (biologisch dus) in mijn ogen niet schadelijk.
Oud 03-06-2005, 15:30
Bloem
Bloem is offline
Vlees eet ik niet, dus dat scheelt alweer. Als ik het geld ervoor zou hebben zou ik wel biologisch brood/groente/melk enz willen gebruiken, maar ik woon nog thuis dus mijn mama haalt de boodschappen, en ik zou er geen geld voor hebben zelf.
Oud 03-06-2005, 15:59
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Brenda_lelie schreef op 03-06-2005 @ 16:20 :
Ik vind persoonlijk verspillen van voedsel als je dat op een milieu en diervriendelijke wijze doet, niet erg. Als je echt tegen verspillen van voedsel bent dan zou je alleen de echt nodige dingen moeten eten, en daar ben ik ook niet voor, ik eet regelmatig luxer dan noodzakelijk, verspilling misschien maar zolang je het op een goede manier doet (biologisch dus) in mijn ogen niet schadelijk.
Verspilling is niet milieu en diervriendelijk. Vlees is niet nodig. En als je dat weg laat (makkelijk te doen) dan is er minder vraag, minder vraag is minder aanbod, minder aanbod is minder vee, minder vee is minder veevoer nodig, minder veevoer nodig is minder ontbossingen, minder water verbruik, minder vervuiling, minder stankoverlast, minder uitstoot, etc.

Neem je groente en fruit is dat veel beter. Ik vind wel dat men moet proberen zoveel mogelijk biologisch te kopen, maar ik weet ook wel dat het duur is in de winkel (jammer genoeg... door de regeringen enzo..in prijs scheelt het haast niks in principe).

Biologisch vlees, melk e.d. staat nog goed in contact met bio-industrie. En je vlees is gewoon verspilling. Kan je beter iets lekker plantaardigs eten dan dat.
Oud 03-06-2005, 16:02
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloem schreef op 03-06-2005 @ 16:30 :
Vlees eet ik niet, dus dat scheelt alweer. Als ik het geld ervoor zou hebben zou ik wel biologisch brood/groente/melk enz willen gebruiken, maar ik woon nog thuis dus mijn mama haalt de boodschappen, en ik zou er geen geld voor hebben zelf.
In principe kost biologische melk produceren maar 1 of 2 cent meer per liter. De bioindustrie melk word kunstmatig laag gehouden en doordat men in de winkels minder biologisch melk aanvraagt word de prijs duurder. Zelfde geld voor al die andere biologische producten. Als de regering zegt 'nu gaan we biologisch' kan het binnen korte tijd dezelfde prijzen krijgen, maar ja we kennen de regering(en) al langer. Allemaal een stel belangenhebbers in de bioindustrie enzo...
Oud 03-06-2005, 17:58
Miracle
Miracle is offline
Up?
Oud 03-06-2005, 19:22
Boogie
Boogie is offline
Dit topic is reeds beschimmeld en verrot.

Regels voor berichten