Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2001, 15:08
Groningen
Groningen is offline
Ik zelf wel denk ik want ik zo veel verhalen over aliens dat je het haast wel moet gelofen
Maar ik heb ze nog nooit gezien
Oud 09-05-2001, 16:02
cinnie
cinnie is offline
ik heb nog nooit 'aliens' gezien maar ik weet dat ze er zijn..en geesten tjah,ik weet niet of het geesten waren maar het was in ieder geval ook 'iets' en geen verbeelding ofzo
Oud 13-05-2001, 09:27
Capitool
Capitool is offline
Ik heb vorig jaar een zwart iets
zien zweven beven een meer, zeer raar, echt, ik was alleen aan het wandelen, tot plots alle vogels stopten met fluiten, alles was op een seconde stil, en er kwam iets boven het water, ik stond er 10 seconden naar te kijken en dan was het weer weg, en
ngeloofelijke daarvan is: ik had een gebroken pols op dat moment, maar moets nog n het geips, wel dei pols was niet meer gebroken na dat voorval, ik ben dan naar de dokter gegaan en die zei dat mokn pols weer gewoon was, je kon wel zien dat er een breuk geweest was, zei hij, dat ding had dus efkens mijn pols genezen!

Ongeloofelijk!

Marcel D-B
Oud 13-05-2001, 10:00
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Geez, das wel heel apart..
Ik snap niet hoe het kan eigenlijk
Ik snap sowieso niet waarom mensen zo egoistisch zijn te denken dat wij de enigen zijn in dit immense heelal...
X
NiZZ
Oud 21-09-2001, 20:14
Ultimecia
Ultimecia is offline
Citaat:
CodeName Egg schreef:
Geez, das wel heel apart..
Ik snap niet hoe het kan eigenlijk
Ik snap sowieso niet waarom mensen zo egoistisch zijn te denken dat wij de enigen zijn in dit immense heelal...
X
NiZZ
neej precies er moeten toch wel andere levensvormen zijn, ergens hier? ze zeggen zelf dat het heelal oneindig groot is!
Oud 21-09-2001, 20:22
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
Capitool schreef:
...en er kwam iets boven het water...dat ding had dus efkens mijn pols genezen!

Ongeloofelijk!

Marcel D-B
ik denk niet dat die eend daar iets mee te maken had hoor

Citaat:
cinnie schreef:

ik heb nog nooit 'aliens' gezien maar ik weet dat ze er zijn
hoe weet je dat dan? hebben ze je betast dan???

[Dit bericht is aangepast door PimpDude86 (21-09-2001).]
Oud 25-09-2001, 14:28
Michelle16jaar
Michelle16jaar is offline
Ff logisch nadenken: het heelal dat wij kennen is nog maar 2% van het geheel. Dit is al zo onmenselijk groot, dat ik me niet voooor kan stellen dat we de enige aanwezigen zijn. Wij zijn ook maar aliens..
Oud 27-09-2001, 09:11
Winner
Winner is offline
Hoezo, ik ben er zelf een !!!!
Oud 03-10-2001, 12:51
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Er is ook een theorie waarin het heelalzo in elkaar zit dat als je 1 kant opgaat, dat je op gegeven moment aan de andere kant weer uitkomt, dan is het heelal niet echtoneindig en zouden we dus de enige intelligente wezens in het heelal kunnen zijn...
Oud 04-10-2001, 10:58
Dotcom
Dotcom is offline
Ik heb een groot aantal keren 's zomers rare dingen aan de lucht gezien, van die "ster van Bethlehem" dingen, sterren die zich voortbewegen, stil blijven staan, bochten maken etc.

Zag ook een keer iets vreemds toen ik uit het raam kijk in mijn flat. Heb het gecaptured.
Oud 04-10-2001, 17:57
Nate
Nate is offline
Die foto, dat is dus zo debiel he. Iedereen denkt dat een UFO meteen een vliegende schotel is en dat alles er dan ook maar zo uit zou zien. Aliens zijn sowieso slimmer en kidnappen mensen, en bovendien zijn aliens bleek met grote zwarte ogen en een onduidelijke neus en mond....

Als Aliens bestaan waaaaarom zouden ze dan naar ons komen? Zouden ze zich niet ook afvragen of wij bestaan? Zouden het niet gewoon dieren zijn die daar helemaal niet over na (kunnen) denken? Wie weet hoe ze eruit zien? Misschien zijn ze onzichtbaar, of zo klein dat we het niet zien. Andere dimensie misschien? Misschien zit het hier al vol met immgranten van een andere planeet alleen zien wij ze niet. WHO KNOWS? Dat is dus het leuke....
Oud 04-10-2001, 18:48
Sithan
Sithan is offline
If it's just us...it seems like an awful waste of space!
Oud 04-10-2001, 20:25
Cobra
Cobra is offline
Er is ook een theorie, heb ik ergens gelezen, dat de wezens die 'gezien'zijn door mensen wel echt waren, en dat dat mensen uit de toekomst zijn... Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, maar het leek me een redelijk logische verklaring.
Oud 04-10-2001, 22:19
Nate
Nate is offline
Ik snap alleen niet waarom die slimme aliens/mensen uit de toekomst in vliegende schotels gaan vliegen, k bedoel, wat is daar nou handig aan? Niet gestroomlijnd, het lijkt me best onpraktisch eigenlijk
Oud 04-10-2001, 22:44
FunFair
FunFair is offline
ik was met een goeie vriend aan het skaten toen het donker was, en we keken tegelijk naar boven in de lucht en zagen een blauw fel object door de lucht verplaatsen.. (veel te snel voor een vliegtuig ofzo) en het verdween ook opeens in het niets..

zowiezo geloof ik wel dat er aliens bestaan... ik kan me niet voorstellen dat we alleen zijn
Oud 05-10-2001, 09:28
Abu Abdallah
Abu Abdallah is offline
ik zag je moeder laatst nog lopen. ze leek een beetje op ET. ze had ook wel wat weg van Obi-wan-Kenobi...
Oud 08-10-2001, 23:13
Yora
alles is mogelijk he hoe jij het ziet is hoe jij het ziet.
Oud 09-10-2001, 00:56
AXE
AXE is offline
Citaat:
Groningen schreef:
...
GRONINGEN!!

Oud 09-10-2001, 01:00
vortex
vortex is offline
Die foto is nep/bewerkt. Dat is gewoon heel duidelijk te zien.
Oud 09-10-2001, 08:16
^Marije^
^Marije^ is offline
Ja beetje typisch dat je de 'schotel' heel goed kunt zien en de rest zo wazig is
Oud 09-10-2001, 18:40
Yora
Citaat:
Nate schreef:
Die foto, dat is dus zo debiel he. Iedereen denkt dat een UFO meteen een vliegende schotel is en dat alles er dan ook maar zo uit zou zien. Aliens zijn sowieso slimmer en kidnappen mensen, en bovendien zijn aliens bleek met grote zwarte ogen en een onduidelijke neus en mond....

Als Aliens bestaan waaaaarom zouden ze dan naar ons komen? Zouden ze zich niet ook afvragen of wij bestaan? Zouden het niet gewoon dieren zijn die daar helemaal niet over na (kunnen) denken? Wie weet hoe ze eruit zien? Misschien zijn ze onzichtbaar, of zo klein dat we het niet zien. Andere dimensie misschien? Misschien zit het hier al vol met immgranten van een andere planeet alleen zien wij ze niet. WHO KNOWS? Dat is dus het leuke....

Zoals ikzelf het zie wel een andere dimensie en er zijn verschillende rassen he dus ze zien er vast niet allemaal hetzelfde uit lol maar ach dis mijn mening he ben ff te moe om alles uit te leggen Ciao en Licht en Liefde toegewenst ltrs

Oud 12-10-2001, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Dotcom schreef:
Ik heb een groot aantal keren 's zomers rare dingen aan de lucht gezien, van die "ster van Bethlehem" dingen, sterren die zich voortbewegen, stil blijven staan, bochten maken etc.

Zag ook een keer iets vreemds toen ik uit het raam kijk in mijn flat. Heb het gecaptured.
Die "UFO" komt me bekend voor van een poster op mijn kamer en van de tweede versie van de "I Want To Believe" poster uit "The X-Files"
Oud 12-10-2001, 16:19
kafka
kafka is offline
Citaat:
Nate schreef:
Aliens zijn sowieso slimmer en kidnappen mensen, en bovendien zijn aliens bleek met grote zwarte ogen en een onduidelijke neus en mond....

Wie weet hoe ze eruit zien?

Welke dombo heeft dit geschreven. Eerst zeg je dat aliens ALLEMAAL slimmer zijn en allemaal het 'satndaard' en 'albekende' alien uiterlijk hebben (heb je ze ooit gezien dan) en dan zeg je dat niemand weet hoe ze eruit zien.

Beetje nadenken met je commentaar.

Ik citeer uit mijn agende in de 3e;

Zelf voorzichtige natuurkundige schattingen houden rekening met op zijn minst 9 miljard buitenaardse vormen van leven.

Iedereen die zo narrow-minded en naief is dat ie gelooft dat wij de enige zijn in dit heelal zal ik wel eens even outsmarten, want die vraagt erom.
Oud 13-10-2001, 11:08
invertedinversionooo
invertedinversionooo is offline
Waarom doet iedereen hier alsof hij er het meeste van weet, jullie weten allemaal evenveel: niets.
Oud 14-10-2001, 13:35
stella
stella is offline
Citaat:
Stephan T schreef:
Die "UFO" komt me bekend voor van een poster op mijn kamer en van de tweede versie van de "I Want To Believe" poster uit "The X-Files"
whaha je hebt helemaal gelijk!!!!
ik had die poster ook en het is precies deelfde ufo.
wel mooi geplakt hoor, jongen van die foto!!!

Advertentie
Oud 15-10-2001, 10:05
amiga
amiga is offline
Als je je bedenkt dat alle sterren die je ziet zonnen zijn, en dat elke zon een planetair stelsel om zich heen heeft. Dat de sterren die je ziet waarschijnlijk nog allemaal van ons sterrenstelsel zijn en dat er in het heelal meer sterren stelsels zijn dan zandkorrels op aarde (Volg je het nog?) Dan lijkt het mij heel onwaarschijnlijk dat wij het enige leven zijn.
Volgens een bepaalde berekening (Weet ik niet uit m'n hooft , maar ik kan hem opzoeken) zijn er alleen al in ons sterrenstelsel 2 000 000 andere intelligente levensvormen.
Bovendien denk ik dat er verschillende soorten alliens zijn met verschillende uiterlijken, verschillende inteligenties, verschillende dimenties (Die we misschien niet eens kunnen waarnemen) en verschillende meningen (oorlogzochtig of vredelievend bijv.)
dat denk ik.

[Dit bericht is aangepast door amiga (18-10-2001).]
Oud 01-01-2002, 19:30
Gleipnur
Gleipnur is offline
Eeeuuhh.niet alle sterren die wij zien zijn zonnen toch???
Dat ze licht geven is omdat dat de weerkaatsing van het licht van onze zon is.
Oud 01-01-2002, 20:40
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
amiga schreef:
Als je je bedenkt dat alle sterren die je ziet zonnen zijn, en dat elke zon een planetair stelsel om zich heen heeft. Dat de sterren die je ziet waarschijnlijk nog allemaal van ons sterrenstelsel zijn en dat er in het heelal meer sterren stelsels zijn dan zandkorrels op aarde (Volg je het nog?) Dan lijkt het mij heel onwaarschijnlijk dat wij het enige leven zijn.
Volgens een bepaalde berekening (Weet ik niet uit m'n hooft , maar ik kan hem opzoeken) zijn er alleen al in ons sterrenstelsel 2 000 000 andere intelligente levensvormen.
Bovendien denk ik dat er verschillende soorten alliens zijn met verschillende uiterlijken, verschillende inteligenties, verschillende dimenties (Die we misschien niet eens kunnen waarnemen) en verschillende meningen (oorlogzochtig of vredelievend bijv.)
dat denk ik.

[Dit bericht is aangepast door amiga (18-10-2001).]

Al de sterren die je ziet hebben een planetair stelsel om zich heen. Dacht het dus niet. Ze hebben afgelopen jaar bij 2 (jaja) sterren planeten kunnen waarnemen... dusse, bij alle sterren een planetair stelsel is wel wat overdreven. Misschien heb je wel gelijk hoor, maar je hebt geen enkel bewijs.

En die aliens he, als ze zo intelligent zijn dat ze interstellaire reizen kunnen maken, waarom zouden ze dan naar ons toe gaan? Waarom zouden we ze zien?
Misschien is die kans dat er aliens bestaan wel groot, maar dat ze ook maar enigszins op mensen lijken en zelfde technieken en levenswijzen gebruiken is wel heel errug klein.

Oud 02-01-2002, 11:32
Kruymeldtje
Kruymeldtje is offline

Ik weet zeker dat wij niet de enige planeet zijn met leven in het hele universum.
Oud 02-01-2002, 11:41
french kiss
french kiss is offline
Citaat:
Capitool schreef:
Ik heb vorig jaar een zwart iets
zien zweven beven een meer, zeer raar, echt, ik was alleen aan het wandelen, tot plots alle vogels stopten met fluiten, alles was op een seconde stil, en er kwam iets boven het water, ik stond er 10 seconden naar te kijken en dan was het weer weg, en
ngeloofelijke daarvan is: ik had een gebroken pols op dat moment, maar moets nog n het geips, wel dei pols was niet meer gebroken na dat voorval, ik ben dan naar de dokter gegaan en die zei dat mokn pols weer gewoon was, je kon wel zien dat er een breuk geweest was, zei hij, dat ding had dus efkens mijn pols genezen!

Ongeloofelijk!

Marcel D-B
Dat verhaaltje hé, heb ik al meermaals gehoord

Oud 26-04-2003, 18:25
Rechts=oke!!!
Rechts=oke!!! is offline
Citaat:
Dotcom schreef op 04-10-2001 @ 11:58:

[afbeelding]

die ufo kan je er ook gewoon op hebben gezet
Oud 26-04-2003, 20:26
mleen
mleen is offline
Citaat:
Rechts=oke!!! schreef op 26-04-2003 @ 19:25:
die ufo kan je er ook gewoon op hebben gezet
daar was de rest ook al achter en bovendien is deze topic al 4 maanden oud
Oud 27-04-2003, 15:18
Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
Nate schreef op 04-10-2001 @ 23:19:
Ik snap alleen niet waarom die slimme aliens/mensen uit de toekomst in vliegende schotels gaan vliegen, k bedoel, wat is daar nou handig aan? Niet gestroomlijnd, het lijkt me best onpraktisch eigenlijk [afbeelding]
Niet gestroomlijnd????? Je bent gek man, en zeker als het nog ronddraait ook, net als een frisbee perfect om te vliegen. En omdat het rond is kan het elke kant op waar hij maar wil, en met nog dezelfde snelheid ook.
Oud 27-04-2003, 20:27
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Gleipnur schreef op 01-01-2002 @ 20:30:
Eeeuuhh.niet alle sterren die wij zien zijn zonnen toch???
Dat ze licht geven is omdat dat de weerkaatsing van het licht van onze zon is.
Eh neej.
Niet alle sterren zijn ook onderdeel van een 'zonnestelsel' en het is ook zeker niet zo dat ze ligt geven omdat ze dat weerkaatsen. Dat is alleen zo bij de maan.

Hier ismijn mening over ET.

Laatst gewijzigd op 27-04-2003 om 20:36.
Oud 27-04-2003, 20:37
Verwijderd
Geloof er wel in, heb er nog nooit eentje gezien.
Oud 28-04-2003, 03:31
PV
PV is offline
mwah, t zou kunnen dat ze bestaan. alles kan. maar ik heb er nog nooit gezien, dus...

aan de ene kant, als ze bestaan, waarom zoeken ze geen contact etc. maarja, dat kunnen wij aan de andere kant ook nog niet echt (ja naar de maan, maar dat stelt niet zoveel voor )

aan de andere kant, waarom zou de aarde de enige planeet zijn waar een vorm van leven voorkomt..

ARGH JE KOMT ER NOOIT UIT.

Oud 28-04-2003, 03:33
PV
PV is offline
Citaat:
mleen schreef op 26-04-2003 @ 21:26:
daar was de rest ook al achter en bovendien is deze topic al 4 maanden oud
bijna 2 jaar al
Oud 28-04-2003, 09:14
Joël
Joël is offline
Citaat:
kafka schreef op 12-10-2001 @ 17:19:
Zelf voorzichtige natuurkundige schattingen houden rekening met op zijn minst 9 miljard buitenaardse vormen van leven.
Dat heeft ook zo lekker veel met natuurkunde te maken...

Verder vraag ik me af hoe ze aan dat getal komen. Op welke cijfers is het gebaseerd? Hoe hebben ze dat berekend?
Oud 28-04-2003, 11:49
Verwijderd
'The surest sign that there is no intelligent life out there is that none of it has tried to contact us'.
Oud 28-04-2003, 12:23
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-04-2003 @ 12:49:
'The surest sign that there is no intelligent life out there is that none of it has tried to contact us'.
The surest sign that there IS intelligent life out there is that none of it has tried to contact us, bedoel je

Dat is natuurlijk een loze opmerking - wij zijn ook intelligent life (of niet...) en wij hebben ook niet geprobeerd in contact to komen met anderen, wel? Niet een echte grootscheepse poging, tenminste.
Oud 28-04-2003, 14:31
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Groningen schreef op 09-05-2001 @ 16:08:
Ik zelf wel denk ik want ik zo veel verhalen over aliens dat je het haast wel moet gelofen
Maar ik heb ze nog nooit gezien
Wat een conclussie
Veel mensen geloven het dus het moet waar zijn?
Veel mensen geloven in een god, veel mensen beweren dat ze spoken gezien hebben, veel mensen beweren dat.. blabla. Laten we het hier op houden: veel mensen weten niet wat ze zien, weten niet wat ze moeten denken. En zijn daarom, in mijn mening, absoluut op geen enkel punt serieus te nemen

Netzoals Joël ben ik erg benieuwd waar kafka die cijfers vandaan haalt (heb je enig idee hoe onwaarschijnlijk het leven is?). Als die cijfers kloppen dan heb je er alsnog geen bal aan in deze discussie: leven is niet per definitie intelligent, ze hebben niet perse hersens (of iets wat er op lijkt). Daar komt bij dat als deze cijfers waar zijn (wat mij echt heel erg sterk lijkt) dan is de kans dat ze ons bezoeken erg klein: ten eerste er is geen bewoonabre planeet bij ons in de buurt (voor zo ver wij weten), en op een universum dat miljarden jaren oud is en miljarden lichtjaren lang is, is 9 miljard niet zo bar veel. Ook alians moeten zich aan natuurkundigge wetten houden.

Laatst gewijzigd op 28-04-2003 om 14:36.
Oud 29-04-2003, 10:02
Verwijderd
aliens zijn onzin
Oud 29-04-2003, 11:22
legatus
legatus is offline
Dagelijks bezoeken ze onze planeten. Bacteria op meteorieten.
Oud 29-04-2003, 11:43
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
legatus schreef op 29-04-2003 @ 12:22:
Serieus? Zitten er echt bacteria op meteorieten? Dat wist ik echt niet

Ps waarschijnlijk een typfout, maar we hebben toch nog maar een planeet?
Oud 29-04-2003, 12:30
Upke
Upke is offline
Ik zie voortdurend aliens op straat lopen.
Oud 29-04-2003, 16:12
Tjaslon
Tjaslon is offline
De kans op een levend wezen is vrij klein, je hebt er onder andere water en koolstof voor nodig. De kans dat je aminozuren krijgt (de bouwstenen van eiwitten) is niet erg groot, maar mogelijk. De kans dat je leven krijgt is wel erg klein. Vergelijk het met een typmachine waar je willekeurig letters intypt. Bedenk nu hoe groot de kans is dat de letters zo achter elkaar komen dat er een stuk van Shakespear (en dat is een bacterie!!) spellen .
De kans dat dit een keer gebeurt (wij zelf zijn hier een voorbeeld van) is erg klein, de kans dat dit twee keer gebeurt is nog kleiner etc.
De kans dat dit fictieve leven "intelligent" word is ook erg klein. Er zit erg veel tussen een eencellig wezen en een nadenkend leven. Ongeveer vierhonderd miljoen jaar op aarde dacht ik.
De kans is al extreem klein, maar het gaat verder, omdat ik geen idee heb hoe dichtbij de dichtbijzijnde planeet is (die ook nog eens leefbaar moet zijn) is. Ben ik van de ster uitgegaan die het dichts bij ons licht: 2 lichtjaren. Tenzei deze aliens een manier hebben gevonden om ook nog eens natuurkunde wetten te breken is de kans echt extreem klein dat ze de aarde kunnen halen. Maar ze moeten ook eerst de aarde vinden (of ze zijn met zoveel dat ze naar elke planeet een vloot gestuurd hebben).
Pas de laaste jaren zien mensen veel ufo`s, heel erg ruim genomen: de laatste 500 jaar. En wat een toeval: er komen aliens... grrrrr

Laatst gewijzigd op 29-04-2003 om 16:19.
Oud 29-04-2003, 16:33
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 29-04-2003 @ 12:22:
Niet waar, toch?
Oud 29-04-2003, 16:52
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Morgan schreef op 28-04-2003 @ 13:23:
The surest sign that there IS intelligent life out there is that none of it has tried to contact us, bedoel je

Dat is natuurlijk een loze opmerking - wij zijn ook intelligent life (of niet...) en wij hebben ook niet geprobeerd in contact to komen met anderen, wel? Niet een echte grootscheepse poging, tenminste.
Zoeken wij geen contact? Wij zoeken we degelijk contact op allerlij manieren, zoals berichten de ruimte insturen enzo. De verandering van de kwoot vind ik eigenlijk ook nergens op slaan...

Citaat:
Joël schreef op 28-04-2003 @ 10:14:
Dat heeft ook zo lekker veel met natuurkunde te maken...

Verder vraag ik me af hoe ze aan dat getal komen. Op welke cijfers is het gebaseerd? Hoe hebben ze dat berekend?
Hier staat het antwoord. Dat heeft alles met natuurkunde te maken ja. Waar wou je het anders onder plaatsen?

Citaat:
Morgan schreef op 29-04-2003 @ 17:33:
Niet waar, toch?
Als je onder 'onze planeten' de planeten van ons zonnestelsel ziet, dan is het wel waar hoor. Alleen kan ik dat niet echt intelligent leven noemen....
Oud 29-04-2003, 19:13
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Hier staat het antwoord.
LOL LOL , ik wist niet dat het mogelijk was: maar dat is een nog grotere onzin verhaal als mijn eigen bleat verhaal!
Oud 30-04-2003, 09:10
Joël
Joël is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 29-04-2003 @ 17:52:
Dat heeft alles met natuurkunde te maken ja. Waar wou je het anders onder plaatsen?
Misschien komt er een klein beetje sterrenkunde/astronomie bij kijken. Verder lijkt 't me vooral biochemie en scheikunde. Je moet voor zo'n berekening toch iets weten over de kans dat er onder bepaalde omstandigheden leven ontstaat?

Citaat:
Onderzoekers vermoeden dat er ooit organismen hebben geleefd.
Waar zijn die vermoedens op gebaseerd?

Citaat:
Als je het globaal bekijkt, blijkt al snel dat de kans op het bestaan van buitenaardse intelligentie enorm is. Geleerden denken dat er ongeveer evenveel sterrenstelsels zijn als dat er sterren in een sterrenstelsel zitten. Er wordt aangenomen dat er gemiddeld zo'n honderd miljard sterren in een sterrenstelsel zitten. Dus dat betekent dat er honderd miljard maal honderd miljard sterren zijn, oftewel: tien triljard (10.000.000.000.000.000.000.000). Niet al deze sterren zullen geschikt zijn voor de vorming van planeten. Een groot gedeelte echter wel. Deze planeten op hun beurt zullen lang niet allemaal geschikt zijn voor de ontwikkeling van organismen, laat staan voor de ontwikkeling van intelligente wezens. Aangezien tien triljard zo'n immens groot getal is, is de kans dàt er ergens rond één van die sterren intelligent leven bestaat, heel groot.
Die conclusie kun je niet trekken als je niet weet hoe groot de kans is dat er zomaar leven uit dode materie ontstaat.

Citaat:
N = Rx . fp . ne . fl . fi . ft . L
Waarbij:

N = het aantal beschavingen in staat om te communiceren door de interstellaire ruimte
Rx = het gemiddelde tempo van stervorming
fp = het gedeelte van de sterren met interplanetaire systemen
ne = de hoeveelheid aardse planeten per zonnestelsel
fl = het gedeelte van de planeten waarop leven kan vormen
fi = het gedeelte van de levenbevattende planeten waarop intelligent leven ontwikkelt
ft = het gedeelte van de levenbevattende planeten met intelligent leven waarop beschavingen ontwikkelen die interstellair kunnen communiceren
L = de leeftijd van een technische beschaving
Nadat astronomen de formule helemaal hadden ingevuld, bleek het aantal beschavingen in ons eigen Melkwegstelsel tussen een paar duizend en een miljoen te liggen.
Dan wil ik wel eens weten wat ze voor "ne", de hoeveelheid aardse planeten per zonnestelsel, hebben ingevuld. Hetzelfde geldt voor "fi" en "ft". Hoe komen ze aan die waarden?

Regels voor berichten