Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2003, 12:22
Stinger
Stinger is offline
Hallo allemaal,

binnenkort wil ik graag beginnen met rijlessen voor 't autorijbewijs, alleen is er denk ik 1 probleem.........

Vanaf kinds af aan had ik al last van 1 lui oog, en toen heb ik altijd zo'n pleister gehad, en bril etc etc.........
dit heeft echter niets geholpen, en nu heb ik al een aantal jaar geen bril/lenzen of wat dan ook in, en mn ogen zijn dus eerder verslechterd dan verbeterd natuurlijk..........

Nu weet ik dat je bij het behalen van je rijbewijs van een bepaalde afstand een kenteken moet lezen, als je dit niet kunt hoef je net zo goed niet te komen denk ik.

Wat moet ik hier nu mee doen? want ik las dat je ook een verklaring in moet vullen ofzo? moet dan voordat je begint met lessen?

en heeft iemand hier ook ervaringen mee??

Alvast bedankt allemaal.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 12:39
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ik heb ook al van jongs af aan een lui oog, dus ik zie gewoon slecht, en ik hoor ook nog eens slecht, maar dit was allemaal geen probleem, ik kon de kentekenplaten zonder problemen lezen, het is niet zo dat als je wat slechter ziet, je niet op mag, volgens mij is het zo dat als je van 20 meter afstand een kenteken kan lezen, is het wel goed. Dus ik zou jezelf niet druk maken daarover, dat komt wel goed.
Oud 06-08-2003, 15:31
Verwijderd
Sowiezo vragen ze dat van die kenteken niet altijd, dus misschien heb je geluk

Maar anywayz, van te voren moet je ook een verklaring afleggen daarover. Ik denk echter wel dat ze het zouden kunnen weigeren omdat je slecht zicht hebt en geen bril of lenzen draagt.

Verklaring hoefde ik pas in te vullen toen ik mijn examen aanvroeg.
Neem anders gewoon eerst wat lessen en vraag advies aan je instructeur of je goed genoeg rijdt.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 15:57
miro
miro is offline
Ik heb zelf vanaf mn derde een lui oog gehad. T was zo erg dat ik dr aan geopereerd ben. Die operatie is mislukt en omdat er geen "redmiddel" meer was ben ik ook gestopt met bril enz. Ik ben nu zon 7 jaar verder en ik heb nog maar +1 niet veel dus. Mijn ogen zijn dus vooruit gegaan (of zoals de oogarts het zegt: gewend geraakt aan het slechte kijken) Voor mij dus geen probleem, ook niet met autorijles.

Ik weet niet hoe erg het bij jou is maar als het erg is zou ik eerst even contact opnemen met je rijschool. (waarom probeer je het thuis niet eerst even uit?)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 17:15
Souris
Souris is offline
ik heb ook een lui oog gehad.
heb voor m n rijbewijs wel een meidische verklaring moeten halen maar nu heb ik toch m n rijbewijs.
vraag het anders ff aan je instructeur
Oud 06-08-2003, 21:07
ekki
ekki is offline
Citaat:
Morridin schreef op 06-08-2003 @ 16:31:
Sowiezo vragen ze dat van die kenteken niet altijd, dus misschien heb je geluk
Moet BIJNA ALTIJD wel.

In ieder geval (is een beetje wat anders) ziet m'n vriend geen diepte. Heeft ook gewoon z'n rijbewijs gehaald. En m'n broer heeft allang een bril nodig, heeft ook z'n rijbewijs gehaald. Dus het kan wel, dat kenteken is echt HEEL dichtbij. Dus ik weet niet van welke afstand je wel/niet kan lezen...
Oud 06-08-2003, 21:08
Stinger
Stinger is offline
bedankt voor de reacties nu al

ik zal binnenkort maar gewooneens bellen naar een rijschool/instructeur.......
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 21:17
@Moon
@Moon is offline
Welke sterkte heb je dan? Humm btw als je toch al zolang geen bril/lenzen heb gedragen zou het toch moeten lukken? Je sterkte moet toch niet zo heel slecht zijn neem ik aan? k heb zelf ongeveer -2.75. Als ik geen bril draag zie ik echt nix. Zou zelfs gevaarlijk zijn bij t fietsen als ik geen bril draag, dan zou jij het toch ook wel moeten kunnen? Jij fietst toch ook wel en waarom zou autorijden dan niet kunnen? Je neemt dan toch ook deel aan het verkeer?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 00:36
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Op je rijbewijs komt btw te staan of je een bril draagt ja of nee. Ik heb een bril die ik af en toe draag met rijles. Komt dat er nou in te staan of niet. Zo ja betekent het dat ik hem dus altijd op moet officieel met rijden
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 01:27
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord dat dat er op staat, van die bril, bij mijn pa staat het er ook niet in, en die draagt wel een bril.
Oud 07-08-2003, 08:40
Verwijderd
Een vriend van me is volkomen kleurenblind, kijkt scheel, heeft een afwijking waardoor hij 'te veel licht' ziet en dus alleen echt kan kijken in de schemering, zijn zicht wordt steeds slechter zonder dat dat met de scherpheid te maken heeft (ja, ik snap het zelf niet helemaal) en alsof dat nog niet genoeg is heeft hij ook nog een sterkte van +1. Hij mag geen auto rijden. Maargoed, daarvoor moeten je ogen het dus wel heel bont maken.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 08:59
Verwijderd
ja ik heb ook een lui oog en ik twijfel dus ook nog of ik wel WIL autorijden, aangezien ik soms mensen van de rechterkant niet zo snel zie aankomen...ik denk dat het wel meevalt trouwens, maar dingen aan de rechterkant vallen iets minder snel op.

Die kentekentest stelt volgens mij niet zo heel veel voor. Mijn broer heeft ook heel slechte ogen en die kwam er makkelijk doorheen.

Ik zie trouwens dingen wel heel goed op afstand (met bril he...) heeft niets met lui oog te maken toch?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 09:09
cyber ian
cyber ian is offline
ik heb waarschijnlijk ook een lui oog maar met beide ogen open zie ik gewoon alles perfect bij de oogarts kunnen ze me ook niet meten handmatig percies omdat me ogen zich steeds aanpassen aan de lens die ik voor krijg me ogen passen zich dus gewoon aan maar ik heb gewoon nergens last van maar als ik naar zo'n plaat moet gaan kijken zie ik met alletwee 100 linker 100 en rechter 30
Oud 07-08-2003, 11:36
M@rco
M@rco is offline
Ik heb een compleet verkloot linkeroog en ik kan ook gewoon m'n rijbewijs halen. Iemand bij mij uit de straat ziet maar met één oog en die tuft ook elke dag vrolijk voorbij in z'n Opel Omega, dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken om een lui oog
Oud 07-08-2003, 15:08
tacidvs
tacidvs is offline
25m
Oud 07-08-2003, 20:23
Maart
Maart is offline
het gaat gewoon om de veiligheid van jou en die van andere weggebruikers. Dus als je weinig ziet vanwege je lui oog is het gewoon slim om op de weg toch een bril of lensen te dragen. Half Nederland is brildragend vooral met lezen en in de auto dus echt een probleem is het niet.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten